Har läst i kapp och ser hur du kämpar. ? Förstår din känsla av misslyckande och tveksamheten kring att skriva när de stora framgångarna uteblir. Är ändå sååå glad att du fortsätter.

Just nu behövs våra historier mer än någonsin. Vi är inte ensamma om att ha harvat omkring här i flera år. Men som du är inne på, flera ger upp skrivandet när det inte går som önskat.

Blir så glad av din styrka att hälla ut. Det tyder på både en (nyvunnen?) styrka och en riktig jävlar anamma.

Tänker att det är underbart om du äntligen har hittat rätt, sättet som passar just dig. Nu gäller det att hitta strategier. Viktigast av allt, som så många också skriver, är att sysselsätta sig vid kritiska tider.

Att utmanas av Mrx kan vara ett sätt att skramla ihop de första dagarna, de som behövs gör att kunna känna någon skillnad. Upptäcka fördelarna. Inte bara att slippa vakna o-bakis och fylld ångest, vilket självklart är en jättevinst. Jag tänker också på det här med utseendet, som jag vet att du, liksom jag, tänker mycket på. Det är en sporre att få klarare ögon, finare hy och inte minst att tappa några kilon.

För mig har det underlättat att tänka att jag får - i morgon eller en annan dag. När morgondagen kom tänkte jag att i morgon eller på lördag kan jag dricka. På så sätt sköt jag beslutet framför mig - och, vips, hade det gått några dagar och jag hann känna vinsterna.

Vill dock säga att för er en del verkar ett absolut nej vara det allra bästa. Att inte ens tänka att det är ok en annan gång. Du får helt enkelt känna vad som är bäst för dig.

Att odla (!) ett intresse är ju jättesmart.

Åh, jag känner att du är på gång nu. En skillnad i både tankar och handling.

Önskar dig all lycka nu. ?

Kramar i massor

Åh tack Vinäger för ditt inlägg du möter mig och förstår mig vilket värmer så mycket❤️

Vill även säga till dig SIsyfos att jag känner mig väldigt förstådd av dig❤️

Jag tänker att vi alla här inne på forumet förstår varandra för att vi är eller har varit i alkoholträsket men med vissa personer känner man att man har mer liknande erfarenheter i ryggsäcken.

Kram❣️

Varafrisk, vi är tydligen lika gammal. Jag fyller 58 år nästa vecka. Jag har ett bra liv på alla sätt och vis. Jag har genom forumet förvandlat ett riskbruk till något mindre riskfyllt. Det gäller att ta vara på det positiva att typ vakna pigg och fräsch en lördag. För mig funkar det att surfa på känslan av att vakna nykter och pigg. Varför ska jag vakna bakfull och eländig? Vi människor måste göra våra val och dö. Den korta tid vi lever kan vi välja hur vi vill leva. Du måste bli kapten över ditt enda liv. Jag har en känsla av att du börjar inse att du själv har kommandot och bestämmer. Alkohol kan du njuta av när du verkligen vill. Sluta gör dig själv illa genom att besöka Systembolaget i tid och otid. Jag har en känsla av att du tvångsmässigt dricker av olika anledningar. Tomen och jag får dricka men väljer att undvika att göra det. Jag har som mål att dricka 0-4 dagar varje månad. Ju fler nyktra dagar jag samlar på mig ju mindre intressant blir det att dricka. En dag i taget ?
/Mrx

Har haft en bra dag och knappt någon tanke på alkohol??

Åt youghurt och drack te till frukost. Tog en lång promenad m vår hund. Mulet men härligt. Kaffe och äggmacka.

Vår son kom hem. Pratade lite först. Jag behövde handla mat och så skulle jag ju inhandla fröer mm. Så sonen hängde med och körde mig. Han behövde själv handla men annars satt han i bilen och väntade på mig. När vi kom hem åt vi lite lättlunch.

Satte mig sen i fåtöljen, läste lite tidningar. Fick lust att baka hallongrottor vilket jag gjorde. Fikade. Förberedde mat. Läste lite till. Åt middag därefter mello. Vår dotter kom hem fr jobbet. Avslutade kvällen med att serie tillsammans.

Men så kom jag på att under dagen hade jag funderat på att göra kalljästa frallor för att ha nybakade frallor t frukost. Så kl 23 stod jag i köket klädd i nattlinne och förkläde. Nu står frallorna i kylen och jäser.

Denna redogörelse över hur min dag har sett har inget med präktighet att göra och jag tänker att de flesta av er vet detta. Utan detta är bara en glädjefylld berättelse över hur den första bästa lördagen på evigheter har sett ut. Första gången på evigheter som jag har känt mig någorlunda lugn och gjort saker i den takt som jag känt passade mig.

Så jag är tacksam??

Mrx...tack för ditt inlägg...tänkvärt?? Vi är nog olika årgångar men väldigt nära varandra i ålder. Fyllde 58 år i december.

Imorgon blir det till att så lite fröer...luktärt, ringblomma, tomat och sockerärta blev det idag?

Somnar nykter...på en lördag?

Jag fick också värsta suget häromdagen . Det hjälpte med att pyssla med mina fröer och nu har Blomman för dagen kommit upp . Väntar med spänning på luktärtorna !

Vilken härlig dag du gav dig själv!!!
Känn dig riktigt nöjd, njut av att vakna nykter, njut av dina frallor till frukost!

Idag blir ytterligare en härlig nykter dag.
Kram ?!

Varafrisk ?, så härligt att läsa ditt inlägg??

Jag blev alldeles varm inombords och du är så väl förunnad att få känna dig glad och nöjd.

Vilken underbar bild av dig i köket knåda deg i nattlinne och mitt i natten? Och utan alkohol ?

Där ser du att du kan!
Du genomförde något bra du hade tänkt under dagen??
Njut nu av dina morgonfrallor? och ha en riktigt härlig frö-söndag!

Kram ???????

kalljästa, nybakade frallor och nykterhet en söndag morgon. Skitväder här i dag och ni som grejar med fröer och ser fram emot våren gör helt rätt.
Kram!

Anonym26613

Härligt att du haft en underbar lördag!! Du om någon förtjänar det!
Bra jobbat ?❤?❤
Och tack inspiration- jag ska också så växter ??

Men vill skriva lite nu för jag tänkte lite på vad Sisyfos och Mrx skrev.
Sisyfos skriver om att ha svårt att identifiera sig med ordet ” sug” och att det kan ha handlat om beteendemönster, tankemönster och faktiskt kicken av att handlat i smyg och att ha tillgång till det. Mrx skriver om tvångsmässigt drickande.

Jag klarade av att vara nykter i fredags även om det var långtifrån självklart. Gårdagen var så mycket lättare varför vet jag inte riktigt men var väldigt fylld av energi. Kanske delvis pga att jag klarade att hälla ut alkoholen i fredags.Idag kommer jag klara det för det finns ingen tillgång till alkohol men hade kanske gjort det ändå. Imorgon kommer det bli svårare det vet jag men känslan som jag hade igår och har idag ...ja jag ska göra allt vad jag kan för att behålla den och planera min eftermiddag imorgon.

För jag tror precis som det är/var för Sisyfos så handlar det om beteendemönster och tankemönster för mig. De är så starka och så invanda! Och...jag tror även ..det här kanske låter otroligt naivt...men när jag har det tråkigt, är ledsen och ibland känslan av att vara ordentlig så blir det lite ’”busigt” att göra något man inte får.
Dock har väl inte de senaste månaderna inneburit något ”busigt” drickande utan mer ett invant tvångsmässigt beteendemönster..ett jobbigt drickande!!

Mitt mål är att samla nyktra dagar..??

Började dagen med en stor frukost...nybakade frallor, äggröra, bacon mm..så gott?

Snart en kopp kaffe, så frö och promenad☕️?

Ha en fin söndag☀️

Jag startade söndagen som du. Älskar de här helgmorgnarna.
Nu har jag köpt frön för första lilla sådden.
Sen har jag beställt lite roligare fröer för nästa omgång.

Jag sår nu;
Tomater
Aubergine
Purjolök
-har fattat att dessa tre behöver lång tid att ta sig.
Sen har jag en rätt ny rabatt med några perenner men som jag tänkt fylla på så att det blir som en snittblomsrabatt. Obs- som vanligt fantiserar jag väldigt yvigt ?

Till den sår jag;
Mörkröd/svart stockros
Blomstermorot
Luktärter
En ringblomma som heter bronzed beauty.

Sen har jag beställt en vit-krispig solros med brun mitten som jag väntar på!
Önskar dig en fortsatt fin söndag!
Kramar ?

Känner mig inte riktigt lika uppåt som igår kväll. Kanske för att jag visste igår att jag skulle vara nykter idag men jag ska ju vara nykter även imorgon. Så varför tvivlar jag?fast det är klart att jag tvivlar...det var ju länge sen som jag hade fyra nyktra dagar i rad...så känslan är inte förankrad...bäst att ha en plan...fast å andra sidan har jag haft planer förr....ja...nu är jag inte lika stark...men har definitivt inte gett upp!!

Men det var evigheter sedan som jag var så energisk...inhandlat fröer mm, bakat hallongrottor, bakat frallor, sått fröer och nu ikväll har jag städat i mitt lilla ”sybord”. Sybordet är som en bänk med lock som man öppnar upp på insidan av locket står min mammas namn och ett årtal. Tror det var det året som mina föräldrar förlovade sig. Kanske förlovningspresent? Inuti den här bänken har jag stickor och garn samt några små olika burkar för nålar. Ovan på detta finnas det en liten låda där jag har sytråd, virknål och måttband. På ena sidan av denna bänk finns det en låda och i lådan har jag stick- och virkbeskrivningar. Svårt att beskriva men på så får det vara. Känns i alla fall skönt att få ha sorterat och städat bort saker som inte används.

Ang så frö så började jag i en liten skala. Har mycket fröer kvar eftersom man endast skulle lägga ett eller två frön i varje liten plastkruka. Det var 48 krukor. Hur många krukor har du Se klart?
Om jag sparar de pengar som jag inte lägger på alkohol skulle jag kanske så småningom kunna köpa ett litet växthus. Började fundera på det förra året....vi får se.

Ha en fortsatt fin söndagskväll❣️?

I morgon 17:40, eller kanske lite tidigare så kan du ju tänka lite på det här som du skrev
” Dock har väl inte de senaste månaderna inneburit något ”busigt” drickande utan mer ett invant tvångsmässigt ”
Roligare än så kan man ha en måndagkväll ?.
Låter lite positivt om dina inlägg VaraFrisk. Att komma ur de där tråkiga hjulspåren är möjligt. Ett växthus är bra mycket roligare.

Jag hade ett par vad jag tror kallas pluggbrätten sedan förra året- små liksom fördjupningar-minikrukor i ett, 12 rader x 7 på bredden.
Sådde 1-4 frön i varje beroende på storlek. Sen sådde jag luktärter i en ägg-platta, och vallmo som breddsådd i en bytta (låg)
Forslade hem allt till stan och är nöjd att jag lugnade mig till hanterbar nivå. Nu ska jag prata med dem tills de kikar upp...
Minns du hur det var att ha trotsiga jobbiga barn?
Du vet; nu går vi hem, för vi kan inte sova över på Ica/förskolan/i vattenpölen.
Så har jag tänkt angående vin-tankar. Att vara lagom nonchig (till det yttre) och vrålbestämd på insidan. ”Ursäkta mig jag hörde inte? stanna på Systembolaget? Nej men det är för sent för vi har redan åkt förbi”- typ av tankar.
Gott med hallongrottor!
Kram och godnatt.

Hejsan! Hoppade bara in här och blev glad av att läsa om fröer, frallor och din resa i badkaret. Jag håller också på att så lite. Tänker nu att det finns en underbar symbolik i det. Allt vi sår nu och sköter om får vi så småningom skörda om vi vårdat det väl. Vi får gallra och spara de starka livskraftiga plantorna som kan växa och frodas. Alla plantor kanske inte bär frukt eller blommor men tillräckligt många så att vi får det vi behöver. Om vi misslyckas, glömmer att vattna så vissnar några kanske ned men då sätter vi ju bara fler frön. Det finns ett hopp och en förtröstan i att vi alltid får fler chanser. Önskar dig en jättefin vecka. Kramar Mattan ?

Tack Vår21, Sofi, FinaLisa, Sisyfos, Charlie70, Miss Mary Poppins, Se klart och Mattan❣️?

Så tacksam jag är för era fina inlägg hos mig?? Känner mig rik??❤️

Tankarna kring ”Lite före 17.40” och ”Nej, men det är redan försent” ...så fina och kul?

Har en plan. Har inga besök inbokade imorgon em så jag funderar på att åka hem vid lunch och jobba hemifrån under em. Stannar jag kvar på jobbet tänker jag att det blir tuffare. Nåväl sitter jag hemma och arbetar så när arbetsdagen är slut är min tanke att byta om och snabbt ut på en promenad och går t kl är 18. Det är min plan om det suger.

Ja...fröer ...det finns en förväntan i att odla...jag liknar det vid min förväntan min väg att odla nykterhet???

Sov så gott ....hoppas sjölv på att inte behöva ligga vaken för länge innan jag somnar?

Väldigt trött...trots sömnmaskin och nykter...vaknat till flera gånger men kunnat somna om. Tänker att det kommer nog ta sin tid innan jag får ordning på sömnen.

Just nu finns ingen tanke på att dricka alkohol idag...tänker att jag ska vara nykter idag.

Nu in i duschen...det blev omvändordning...frukost före dusch...men hoppas nu på att bli piggare.

Ha en fin måndag????

Ta en tupplur i eftermiddag om du är trött. Stor trötthet har i princip alla den första tiden. Det är fullt normalt och något man får räkna med.

Ha en fin måndag du med!

Kram ?

Anonym26613

Skickar alla mina krafter till dig ??