God kväll vänner:)

Ikväll är jag inte inte fullt lika arg som förra fredagen...eller jag är inte arg alls..men kan lätt bli arg. Är energilös, magen är inte i form...känner mig alldeles uppblåst..förstoppad. Är så där spänd så jag är näst intill darrig emellanåt.
Sover sisådär. Sömnmaskinen krånglar. Har otroligt mycket att göra på jobbet!

Så därför känns det så otroligt att vara ledig i fem dagar! Imorgon åker min man och jag ner till Skåne. Har hyrt en liten stuga ca en kilometer från havet. Ska vila. Vara ute i naturen. Andas havsluft. Äta fisk. Läsa. Och inte dricka alkohol! Första gången med ledighet utan alkohol sedan ja, jag vet inte när. Suget ikväll är inte lika starkt som förra fredagen. Kanske beror det på att det har gått ytterligare en vecka plus att solen skiner inte och att vi ska åka iväg imorgon. Suget kommer väl komma och gå under dagarna vi är borta men det känns ändå skönt att inte behöva förhandlandet. För under de senaste åren så har ju semestern inneburit ett förhandlande och det blir inte samma ro. Jag brukar ha svårt att slappna av kanske blir det lättare i år...det får jag se..

Beträffande antabuset så känns det som om jag har landat lite mer. Först när jag fick beskedet så blev jag rädd och ledsen men det fanns även någon där i bakhuvudet som sa att "nu kan du kanske dricka ett glas" fast jag visste att det skulle inte gå nu. Den rösten är inte helt tyst just nu men ganska så tyst. Jag vet i alla fall att det tar ett par veckor innan antabusen har lämnat kroppen och då har jag kommit upp i 60 nyktra dagar . Det skulle kosta för mycket att ta ett glas vin då och rasera allt....jag hoppas att styrkan jag har inom mig idag fortsätter att finnas.

Ringde rådgivningscentrum igår för att berätta att jag inte kommer dit ner mer för att ta antabus dock så har jag en tid hos kuratorn den 24/6. Det var inte min kurator som jag pratade med utan en annan kvinna som jag träffat tidigare. Hon pratade om AA kunde vara något för mig. Jag sa att jag kan absolut inte tänka mig att gå på AA varken i min hemkommun eller närliggande kommuner. Det skulle inte kännas så bra att ev träffa en förälder där. AA online skulle ev fungera om man inte behöver ha bild. Vi får se hur det blir med det. Hur som helst så när jag pratade med kvinnan igår så hörs det på rösten som om hon inte tror att jag ska klara detta lika fullt ut som ni tror här på forumet. Det är därför så himla gött att få era hejarop. Så idag har jag i alla fall 48 nyktra dagar!

Ha det så gott alla ni som kämpar och har kämpat!!

Kram:)

@Varafrisk Det låter bra. Suget kommer avta ju längre tid du är nykter, så tänk inte på det nu. Jag tror du klarar dig galant utan antabus nu, även om det såklart är trist att levervärdena hade gått upp. Men eftersom du inte dricker nu så har ju levern en chans att reparera sig. Läste att du hade kostat på dig att äta gös! Helt rätt, det är en riktigt god matfisk. Den bästa i sötvatten enligt mig.

Kram 🤗

Godkväll, så härligt med lediga dagar ihop med mannen, promenera och tanka massa frisk luft vid havet. Låter alldeles underbart. Jag tror som föregående skrivare att det kommer att gå bra. Du har rejält många dagar nu. Nya rutiner. En vakenhet och pigghet som du vill behålla. Du är över på andra sidan och behöver inte gå tillbaka för att kontrollera om du valt rätt väg. Det vet du ju. Kram och njut av helgen! 😍

@Varafrisk - bra. Du fixar detta! 48 dagar i ryggen och att du är mycket mindre sugen (inte alls?) än förra fredagen. Det är ett finfint kvitto på din envishet och uthållighet. Du fixar detta utan Antabus nu.

Kram!

Självklart fixar du att vara nykter utan antabus. Du har det värsta bakom dig - och så länge du vet och håller i färskt minne att ett enda glas kan stjälpa allt så tror jag inte att du vill ta risken. Min husgud Craig Beck brukar säga att det här är de fem farligaste orden för en alkis: ”Just one drink wouldn’t hurt”.

Men du är redo för att bli helt fri från alkoholen nu! För varje dag som går blir det bara lättare och lättare. Ha det nu riktigt skönt i Skåne 🤗

Kram 🐘

Hej! Vi har aldrig pratats vid men jag har följt dig sedan jag började läsa här, så det känns som jag ”känner” dig ändå :) Vill bara hoppa in och påminna om att det är DU som har gjort jobbet hittills, ingen/inget annat! Visst har antabus hjälpt dig på vägen men det är ditt beslut, din kraft, din viljestyrka och ditt mod som har fixat det. Det kommer gå även utan antabus! Jag tror på dig och hejar på dig 💪🏼 Kram 🌸

@Varafrisk hoppas ni har fina dagar i Skåne! Det är mitt landskap. Ville skicka en liten hälsning från mig och en fråga. Visst har ni samma dag du och Ase? Grattis till sju veckor!
Kram!

Grattis till sju nyktra veckor!!💃💖
Jag är så glad att jag har dig här på forumet Varafrisk.
Hoppas du har haft en fin lillsemester vid havet😊.
Kram

Tack för alla fina ord i min tråd🙏🏻 En del av er skriver mer regelbundet, en del av er tittar in då och då och ibland dyker någon helt ny upp. Det är liksom forumets tjusning👌🏼

Ja, Ase och jag har samma dag👍🏻Så idag är det sju veckor eller 50 dagar!

Och Ase…det är gott att vi har varandra❤️

Vet inte varför men det känns liksom ingenting😳Skulle önska att jag kände lite mer yippee men absolut inte🙄Ase beskriver en mer positivism och ser fram emot en nykter sommar. Så är det inte för mig😉 Och jag tänker att många av mina problem finns ju kvar som sömnapné (med masken som inte fungerar), torra ögon, magproblemen, den helt otroligt spända kroppen, huvudvärk och tröttheten samt en hjärna som känns som om den går på högvarv. Undrar hur det ska kännas när antabusen går ur kroppen hoppas att jag blir piggare. Jag pratar ju hela tiden om att börja med motionen men kommer liksom inte igång fastän jag vet att jag skulle må så gott.

Skulle ljuga om jag sa att jag inte saknade ett glas bubbel eller vin till maten. I den här ”ledig-i-några-dagar-bubblan” har jag aldrig befunnit mig i tidigare. Och mina referensramar där är inte att jag druckit massor men att jag har druckit mer än vad jag borde. Och större delen av mitt liv har jag druckit sk ”normalt” därför tänker jag att det är inte så konstigt att jag känner som jag gör. Något saknas så är det helt enkelt. Kommer troligtvis aldrig kalla alkoholen för alkoholdjävulen. Jag hoppas att med bestående nykterhet att min hälsa blir bättre och i sin tur gör att jag kan känna mer glädje. Ibland när vi får nya patienter på jobbet tänker föräldrarna att det troligtvis inte ska behöva ha så många olika vårdkontakter. Jag kan verkligen förstå att de tänker så. Det är inte jämförbart med mig men jag skulle verkligen önska att läkare, optiker, kuratorn mfl satt under samma tak och sa ” hur tänker vi🤔hur ska vi hjälpa Varafrisk på bästa vis🤔” .

Ja , det här inlägget är allt annat än positivt men så får det vara. Skönt är att jag inte ska jobba imorgon utan få sova tills jag vaknar här i stugan🙏🏻 Och det är härligt med solen, med havet fast det har blåst otroligt mycket. Mannen har badat idag men det var för kallt för mig. Imorgon en ny dag och nya möjlighet🙏🏻

Kram

Jag vet att jag tjatar om min jörnbrist och att det faktiskt inte var tillräckligt för mig att sluta med alkohol för att det skulle kännas wow. Jag vet också att du troligtvis inte har järnbrist VaraFrisk. Men jag tänker att de andra problemen du har med mage, stress och sömn påverkar lite på samma sätt som järnbrist. Vad är det för fel på din mage? Har du undersökt det? Alkoholen är det som ger dig kickar just nu, men det du beskriver om ditt mående och om din kropp är egentligen inget normaltillstånd och kanske inte alls orsakat av alkoholkonsumtionen.
Eftersom jag har slutat dricka är det lättare att identifiera vad som är vad, eftersom det inte kan skyllas på alkohol. Jag lever verkligen med sviterna av stresssyndrom. Borde jobba mer med andning och yoga för att verkligen slappna av. Järnbristen gjorde bland annat att jag fick myrkrypningar i benen. Jag har fortfarande ont periodvis. Det är svårt att koppla av när kroppen inte mår bra.

Magen - du beskriver en del magproblem som jag har haft och just den där känslan av uppblåsthet är väldigt obehaglig. Likaså här är det svårt att komma till ro i kroppen när magen krånglar. Vet du vad det beror på? Även för magen funkar andning och avslappning bra för mig. Å att undvika vissa födoämnen.
Du skriver att du har varit ”normaldrickare” större delen av ditt liv. Hur mycket har det rörts sig om då? Vad är normalt för dig? En del sk normaldrickare når långt över riskkonsumsion om de räknar.
Jag kallar det heller inte alkoholdjävulen och känner inte igen mig helt i en del beskrivningar av vissas förhållande till alkohol. Jag får dricka om jag vill, men inte när jag är stressad eller trött. Då faller typ 95 % av tillfällena. Men alkoholen har också tappat sin tjusning. När jag tidigare längtat efter att slappna av och belöna mig med ett glas vin räcker idag avslappningen i sig och då blir den på riktigt. Jag tror verkligen att man stressar kroppen med det där giftet. Man får vila på ett annat sätt. Jag tvingade ut mig på promenader med radio i öronen för att kroppen ska må bra och stretchade. Du kan testa det, man mår ju bra av fysisk rörelse och får endorfiner även av det.
Jag tänker att du behöver skaffa dig alternativ till alkohol. Fixeringen finns där på att den är det som får dig att må bra, men det finns andra vägar.
Tänker också att dina magproblem kanske medför att du har nån annan jäkla brist på nåt som bidrar till din oförmåga att komma igång med saker och därmed också känna glädje. Du beskriver nåt som skulle kunna vara en depression. Min järnbrist gjorde mig ofokuserad och trött, svårt att komma igång. Det finns andningsövningar som fokuserar på att syresätta hjärnan. Jag tänker att du borde testa nåt sånt för det kanske är så att din hjärna inte har optimala förhållanden just nu. Du har svårt att fokusera, många tankar, svårt att komma igång med bra saker, är trött. Ja, tänk om vården kunde ta ett helhetssnsvar för VaraFrisk. Men jag har sagt det förr: det du beskriver är inget normaltillstånd och alkoholen är ingen bra medicin, du behöver hitta något annat.

@Varafrisk Vad härligt att ni har/ haft en bra helg!
Jag ska vara helt ärlig nu; när jag läser vad du skriver om sina tankar kring alkohol var min spontana reaktion "hjälp, hon kommer åka dit med buller o bång när antabusen gått ur kroppen". Alkoholen kanske inte är en djävul, men definitivt ingen vän heller! Och med tanke på dina levervärden är ju alkohol allt annat än något positivt för dig!
Ge nykterheten tid!!!
Och som Sisyfos säger, det kanske är helt andra faktorer som fattas dig för att må bra fullt ut.
För min del har suget äntligen på riktigt börjat lugna ner sig, det har tagit typ 6 mån. Ge det tid!!!🙏💥💫

@Varafrisk Tyvärr måste jag hålla med @Sattva. Det var det första jag tänkte när jag läste ditt inlägg. Att du håller på att förhandla med dig själv, typ det var nog inte så farligt, jag kommer säkert kunna dricka ” normalt” snart. En riktig klassiker som tyvärr väldigt många åker dit på när man har varit nykter ett litet tag. Grattis till drygt 7 veckor förresten! Ge inte upp nu!

Kram

Li-Lo

Hej!

Du fixar det här, du hade en lång startsträcka men nu har du fått upp farten!

Vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

@Varafrisk nu motbevisar du gamlingarna här 😊. Inget återfall!!
Jag tror också du förhandlar men jag tror att du vinner😊.
Kämpa kämpa
Kram 💖

Vi läser alla olika. När jag läste ditt inlägg tog jag fasta på meningen "Jag hoppas att med bestående nykterhet att min hälsa blir bättre och i sin tur gör att jag kan känna mer glädje." Och därför tolkade jag det du skrev innan, om utebliven glädje och att du saknar ett glas bubbel mer som ett konstaterande, att så här känns det, men jag fortsätter ändå med nykterheten. Och jag tror du har rätt i att glädjen kommer senare. Kanske måste några av de andra hälsoproblem bli bättre. Angående motion, vad är det du skulle vilja göra? Själv tänker jag att en halvtimmes promenad om dagen är tillräckligt, och dessutom balsam för själen.

Vill egentligen inte skriva något som blir ett försvar el förklaring men det kommer nog likna det i alla fall.

Ni som har följt mig här på forumet/läst min tråd vet att jag har tyckt att det har varit som om många har inte börjat skriva förrän efter några dagars nykterhet eller mer precis som om man varit tvungen att ha dessa dagar för att kunna skriva (otroligt lång mening) vilket jag tycker är synd. Jag började att skriva under “ Förändra mitt drickande” för det var precis vad jag ville. Dessutom vet jag med mitt förnuft att eftersom jag har ett långt beroende bakom kommer jag aldrig kunna dricka alkohol igen, har dock inte landat i känslan ännu.

Just nu håller jag på att lära mig att leva ett liv utan alkohol vilket innebär att jag kommer lämna ett liv som först innehöll ett i min värld ”normalt” drickande (vilket kan både betyda att jag drack både mindre el mer än gemene man) därefter ett ”beroendedrickande”.

Jag har varit beroende i dryga tio år och nykter i sju veckor eller 51 dagar. Det är en stor skillnad. Jag förstod att många tolkade mitt inlägg igår som att jag började förhandla …att jag troligtvis kommer få ett återfall när antabusen har försvunnit ur min kropp. Eftersom jag inte vill försköna något och skriva om hur fantastiskt livet är utan alkohol ville jag beskriva hur det kändes just igår och även andra dagar. Tänker att det kanske kan vara till hjälp för någon annan som läser och som känner som jag. Att man får lov att känna så, att det nödvändigtvis inte betyder att man kommer ge upp. För om man inte skriver om de där jobbiga känslorna hur ska man då komma förbi dem😳

Så jag har ingen tanke på att börja dricka alkohol men jag kan aldrig säga aldrig att jag inte kan hamna där igen. Charlie70 har vittnat om hur tankar har kommit om sug så även Adde som har varit nykter länge. Och för mig är det absolut inget konstigt för mig blir det nästan mer konstigt när man aldrig känner så fast det är bara att gratulera.

Jag väntar på att få göra både ultraljud på levern och gastroskopi. En del av mina symtom m magen liknar IBS. Min läkare hade pratat in på röstsvar att mina levervärden var ngt bättre. Ska be om att få en telefontid t honom.

Så nu laddar min man och jag inför Sveriges fotbollsmatch. Jag dricker en tonic water smaksatt med äpple (alkoholfri) och min man en starköl. Snart blir det färsk potatis (eller nypotatis som man säger i Skåne) och matjessill.

Heja Sverige🇸🇪

Kram🦋

Heja dig Varafrisk! 💚🇸🇪💚

Jag läste ditt förra inlägg precis som Kennie gjorde. Och i ditt inlägg ovan var du ännu tydligare👍🤗
Du är så fantastisk bra på att formulera dig!😊

Kram 🧡🌷🧡

@Varafrisk Det är jättebra att du förtydligar! Det var inte bara jag som feltolkade. Det går nog aldrig att vara nog tydlig, för mig hade det varit lättare att tolka som du menade om du hade skrivit just det du skrev ovan, att du inte kommer att ta återfall trots dina känslor om alkoholen. Sedan får du nog ha lite överseende med oss också. Vi som följt dig länge har ju varit vana vid att suget blivit för starkt o du har köpt hem alkohol ändå. Så fungerar nog de flesta, man gör tolkningar baserade på tidigare erfarenhet.
Skönt att höra att du kommer fortsätta den nyktra vägen!