@Varafrisk
Tror du inte vi behöver sörja lite? Jag känner att jag sörjer att det blivit som det blivit, att jag kunde låta det gå så långt. Du verkar mycket bättre än jag på att prata om det. Det är en styrka.

Jag hänger också mycket här och läser runt men tänker att det behovet avtar nog med tiden😊.

Vissa människor tar verkligen sin plats 😂.

Kram 💖

@Ase Jo vi behöver sörja...för att kunna gå vidare så behöver man sörja. Jag tänker att vi har olika styrkor.. och jag har ganska lätt i både ord och skrift🙏🏻

Ikväll tog mina batterier slut .. så nu ligger jag i sängen...har bestämt mig för att vila hela dagen imorgon...om jag inte ska rasa mer😳

Kram🥰

Det är kanske en sorg. För mig tror jag också att det är vilan i alkoholen jag sörjer. Att när det är så mycket och jag inte hinner vila då kan jag längta efter alkohol. Jag vet egentligen att jag vill koppla bort en stund. Det var lättare med alkohol. Att koppla av på de sätt som jag rekommenderar andra känns jobbigare, men jag vet att de säkert fungerar. Istället gör jag som du VarsFrisk. Zappar, spelar, läser här. Gärna samtidigt. Särskilt när jag är stressad.
Jaja, det första är ju att identifiera problemen. Nån gång når vi säkert vidare.

@Varafrisk 💗
Godmorgon ☀️
Önskar dig en skön vilodag idag.
Ta hand om dig och inse hur värdefull du är och tänk på vilken bra väg du valde!
Belöna dig själv och var stolt över alla dessa alkoholfria veckor.
Även om det känns så tomt och sorgligt, tänk vad din kropp och knopp mår bra av att ha brutit med detta vanskliga beroende! 😊

Kram 🧡🌷🧡

@FinaLisa Tack för din omtanke💗

Slumrade i soffan när jag kom hem fr jobbet. Åt. La mig vid 20.30. Somnade. Vaknade vid 22.00 av att min man inte låg bredvid mig. Trodde att klockan var mycket mer och att han hade somnat i soffan. La mig igen och sov till ungefär sju. Är trött. Tror jag spänner mig jättemycket under natten. Min tandläkare och jag pratade om bettskena förra året, och då apnébettskena. Det blev en cpap. Skulle precis skriva om mina nya sömnmask men fick en känsla av att jag hade skrivit det tidigare. Ungefär som när man druckit..minnet är inte helt hundra😳

När jag träffade kuratorn igår frågade jag henne om hon tror att jag en dag inte kommer känna sug el tänka på alkohol. Och hon svarade ja. För ibland kan jag inte förstå hur denna hjärna ska kunna bli omdirigerad..inte kidnappad😳

Hur som helst idag byter jag ut trean mot en fyra....idag har jag varit nykter i 40 dagar🎉 och jag har tagit mig en vilodag som jag ska fylla med vila..natur...och kaffe och macka...iaf först🙏🏻🦋

Kram💗

Grattis ill 40 nyktra dagar! 🥳🥳🥳🥳

Jag lovar dig att det blir lättare och lättare med tiden 🙏🏻 Det handlar jättemycket om vanor. Att varje situation som tidigare var förknippad med alkohol måste omprogrammeras med nyktra attribut.

Kram 🐘

@Varafrisk
Vad skönt att kuratorn svarade så😊. Ett enkelt ja. Hon har erfarenhet så då får vi tro att det så. Tänk vad vi har att se fram mot😊. Ett liv utan alkohol och sug! Värt att kämpa för.

Grattis till 40 dagar! 💃💃💕

@Varafrisk grattis till 40 dagar!!! Du kommer slippa suget. Hjärnan kan omdirigera sig. Inte ens din hjärna är statisk. Lovar! För mig kan det gå dagar nu utan en enda tanke på alkohol. Sug är väldigt perifert och bara fantasier för mig. Bara doften av rödvin gör mig illamående nu.

Kram!

Grattis @varafrisk du går framåt med stormsteg. Stormsteg de går man också på insidan. Håller med @charlie. Du är inte immun mot nykterhetens alla fördelar!
Hoppas solen lyser hos dig. Kram ☀️

@Andrahalvlek Tack! Ja...den där hjärnan🙄🥰

@Ase Ja jag ser fram emot den tiden för just nu är tufft😔🥰

@Charlie70 Längtar efter den tiden🥰

@Se klart Längtar🥰

@Tofu Tack🥰och tack för att du följer mig! Alltså när det gäller antabus så...känns det liksom ingenting😬Kanske att en del av min trötthet beror på antabusen annars så...nja det känns inget. Däremot om jag skulle dricka alkohol nu när jag tar antabus,..då skulle jag nog få bekänna färg ...eller rättare sagt bli riktigt dålig....och med vetskapen så dricker jag inte alkohol.

Ikväll är en sådan där kväll igen då suget är enormt starkt. De första fredagarna då jag hade börjat m antabus var suget också stark men nu när det är sol, varmt och man känner att närmar sig semester så är det otroligt jobbigt😔Jag vill inte stoppa i mig snacks och fet mat men det är så lätt hänt när vi inte har planerat. Ni vet..jag har ju berättat om detta tidigare....och vi har ju så invanda roller...det är jag som initierar allt det där kring mat...för jag är ju också ganska bestämd med vad jag vill äta.

Så jag blir arg för jag har ett jättesug, blir arg för att det blir snacks och skräpmat, blir arg för den fina fredagskvällen försvinner iväg...å ingenting blir bra😔 Jag ser inte det fina vädret det blir liksom bara jobbigt för det är en trigger det blir även jobbigt för jag väger för mycket..,har inga kläder att ta på mig....med andra ord...så har offerkoftan svept in i mitt hus😳😡

@Tofu Ja man kan verkligen fråga vad det handlar om🤔 Fredag är mer trigger än lördag för mig. Lägg där till solsken ännu större trigger. Men dock inte solsken på vintern möjligtvis om man är i fjällen. Värme är trigger. Ja...kan det vara semester🤔 Om jag inte hade varit beroende och hade ett sommarboende då skulle jag med största säkerhet kunna bli beroende pga att jag kopplar det t ledighet och då dricker man alkohol. Nu lyckades jag bli beroende utan sommarboende...det går det också🙄

@Tofu Ja visst är det märkligt, när det är varmt, soligt och fint så borde människan verkligen kunna slappna av och njuta utan att trubba av sina sinnen med alkohol. Jag tror att det helt enkelt beror på att många som dricker alkohol tror att det blir ännu bättre med giftet i kroppen. De vet inte bättre, eftersom de aldrig har varit helt utan alkohol tillräckligt länge i sina liv. Själv sitter jag nu på altanen och njuter för fullt av den ljumma kvällen.😍 På Facebook är det massor av bilder på folk med öl, vin och drinkar och jag bli bara mer och mer förundrad över hur lurade väldigt många är. Jag saknar verkligen inte alkohol för fem öre, den tiden är förbi. Men fram till 6 nyktra månader hade jag en känsla av att det var något som saknades. Det tar tid att bli av med den hemska ovanan som alkoholdrickande är.

Grattis till dina dagar @Varafrisk!🤗 Var inte sur, utan var glad för att du har lyckats bli fri från eländet som har skadat din kropp och själ totalt i onödan.

@Varafrisk Godmorgon ☀️😎

Inatt drömde jag om dig!😊
Du hade gjort en jättefin bok med fina bilder från ditt liv och skrivit om allt du upplevt.
Bilder från Sydamerika med dig och din man och era små barn som ni hämtade där.
Bilder från dina promenader med hunden och även äldre bilder från din barndom på landet.
Boken var så fin att bläddra i och jag tänkte att jag måste få läsa den ordentligt. Men då vaknade jag!

Så vilket starkt intryck du har gjort på mig, Varafrisk! 💕😘

Ha nu en riktigt fin helg och njut av sommaren! ☀️😎🌺
Kram 🧡🌷🧡

Ja, du har gjort starkt intryck på många av oss Varafrisk, kan bara hålla med Finalisa! Vilken fin dröm du hade och så synd att du vaknade mitt i det spännande :D Typiskt iofs...

Hoppas du sovit gott i natt! Nu har du klarat en fredag till. För varje fredag kommer suget att minska något. För varje solfin dag som du klarar kommer suget också minska. Det är rent ut sagt helvetiskt när det där suget sätter in med full kraft. Men du fixar det Varafrisk. Det vet jag.

Nu jympa för mig.

Kram!

Lördaghelaveckan

Hej Varafrisk🤗
Jag är så imponerad av dig och din resa, har själv ett beroende jag kämpat med i många år. Jag har varit nykter flera perioder och även ätit antabus, jag blev jättetrött av antabus så det är nog de som spelar in lite också men det blir bättre.
Nu lever jag nykter sen rätt lång tid tillbaks och mår så bra, jag var aktiv här för ca 1 år sedan men skriver inte alls längre. Jag går dock in ofta bara för att läsa just dina inlägg, du inspirerar mig och jag har hejat på dig i tanken så många gånger. Du klarar det här💪 du har kommit så långt i det mentala och det är en stor del, antabus är guds gåva till oss alkoholister😎
Ville bara skriva en hälsning för du rör mitt hjärta och min tanke, suget kommer bli mindre ha med dig den tanken.

Jag har helt ändrat mitt liv och jobbar nu själv med missbrukare, hemlösa och våldsutsatta kvinnor. Jag brinner för det och det känns så bra att få göra något för någon annan när så många tidigare hjälpt mig.

Fortsätt skriva och ta hand om dig själv, jag fortsätter logga in ibland och uppdatera mig om ditt mående🤗

Sommarkramar från mig🌸

Alltså vad kan man säga annat än att det känns långt in i själen ...hjärteroten ❤️ när jag får så fina inlägg i min tråd. Jag tackar allra ödmjukast🙏🏻

När jag hade läst @FinaLisa och Charlie70 inlägg så tänkte jag ..”hörru Varafrisk tänk om du också skulle sålla dig t skocken och göra lite intryck på dig själv...så det fastnar” ...och så kom ditt inlägg @Lördaghelaveckan...du går in här på Alkoholhjälpen för att läsa mina inlägg...jag blev så otroligt berörd och glad. Och så tänkte jag igen....” hallå hallå Varafrisk...kanske du verkligen skulle börja ta din plats här på jorden” ...flera av mina fd kollegor har sagt t mig ...skriv en bok.... å jag har skrattat... men jag tycker om skrivandet...men när jag säger det här med att ta en plats på jorden ... så menar jag ...att om jag nu kan ta en plats här på forumet så måste jag kliva fram mycket mer i det verkliga livet plocka fram mig själv ..ta plats...jag har aldrig använt alkoholen för att ta plats med ... så det borde inte vara hindret.

Eftersom jag bär på ca 30 kg för mycket...och varje sommar är det likadant ...fast nu kommer ju en sommar utan alkohol så det blir ju inte likadant i år... men hur som helst...det är svårt att hitta kläder som jag trivs i...men så tänkte jag...men Varafrisk även om du bär alla dina kilon så får du inte se dem som dina fiender för då blir denna sommaren också en kamp utan se dem som en del av din kropp som de faktiskt är för då kanske det blir lättare att hitta ngt fint...jag ska erkänna vad jag precis har skrivit har väl inte landat inom mig men jag tänker att det blir bra att öva på. Det handlar oxå om att kunna ta plats även om kroppen inte ser ut som jag önskar men den funkar ju ändå. I veckan kom en kollega t jobbet med ny snygg frisyr...har riktigt tjockt hår. Jag sa att när jag var ung ville jag ha tjockt hår och fina tänder inte ojämna och några som är lite små. Nu vill jag helst inte ha sömnapné och torra ögon😂

Eftermiddagen och kvällen igår innehöll väldigt mycket ilska..maten innehöll fett och vad slutade jag och mannen kvällen med ...jo då...en dokumentär om Gängkriminaliteten i Gbg...inte blev det vidare uppåt av det...utan faktiskt rent otroligt skrämmande😳

Sov ändå bra..måste få ordning cpapen..hade tänkt gå upp tidigt och gå...men kroppen var SÅ trött...så tog det väldigt slowmotion. Åkte och handlade mat fast gick in på Systemet först. Vilken knepig känsla som om jag inte hörde dit. Som ”Fem myror och fyra elefanter” ... tre hör ihop och en ska bort😂 Träffade en kvinna som jobbar där. Hon sa att det var länge sen och jag sa att jag har varit nykter i sex veckor m hjälp av antabus. Hade det inte varit Corona hade hon kramat mig, sa hon. Skulle köpa öl som var helt nollprocentig. Och helt nollprocentig mousserande. Åkte hem och fixade mackor och åkte t stranden..badade för första gången. Det var skönt ..någon mätte t 23 grader👍🏻 Nu har vi grillat och ätit. Mannen ser på fotboll och jag sitter på altanen och skriver.

En bra dag🙏🏻❤️

Stor varm kram t er alla🥰

Så konstigt…och så fort det gick…redan sex veckor💪🏻Tack till min läkare som skrev ut antabusen trots förhöjda levervärden tack antabus för att du finns och heja mig själv som ändå tog detta första steg mot nykterhet. Min avsikt är att jag ska fullfölja denna resa mot ett nyktert liv. Under de här veckorna har det inte varit svårt att avstå fr att dricka alkohol tack vare antabus. Men det är tufft och ibland är det extremt tufft och då och då lättar det. Jag blir lite som Dr Jekyll & Mr Hyde under den här resan. Hoppas att Mr Hyde inte ska få för stort utrymme under denna resa utan avta under resans gång.

Jag hoppas att denna resa ska hjälpa mig att trivas bättre och bättre i mitt egna sällskap….så att jag tar vara på mig själv …och inte känner mig så ensam …att inte tänka så många tankar som lätt gör att jag känner mig ensam. Inte fastna så mycket i tankar utan leva mer. Men en dag i taget.

Idag fick vi äntligen träffas tillsammans mina barn, min svärdotter och min man. Vi åkte t en badplats inte alls långt bort ifrån var vi bor men vi hade aldrig varit där tidigare. Så tacksam över detta🙏🏻 Ingen självklarhet för alla så ibland får jag stanna upp och tänka till.

Stor kram till er alla som kämpar och som har kämpat🥰

@Varafrisk
Det låter som du haft en fin dag😊.
Det är som du skriver att det är viktigt att stanna upp och se vad man har och känna tacksamhet för det. Jag har lite svårt för det ibland.
Det är alltid lika fint att läsa dina inlägg, du skriver så bra 💖.
6 veckor idag!! 💃😁

@Ase Jag har också svårt för att stanna upp och se vad jag…..så är det verkligen. Men idag var en sådan dag som jag blev påmind eftersom det var länge sedan vi träffades tillsammans alla fem pga att min dotter var hemma i karantän medan hon väntade på provsvar, min son har haft Corona och även min svärdotter men inte samtidigt. Eftersom vår dotter kändes låg idag (vilket jag tror på att hon var m kompis och la dig sent m) så var det en påminnelse om förra sommaren när hon mådde SÅ dåligt ..var så manisk…så nu hoppas jag att hennes litiumbehandling ska hjälpa henne så hon får må bra och att det blir en lugn sommar.

Kram☀️

@Varafrisk jag ska verkligen hålla tummarna för att din dotter ska få må bra i sommar💖 . Det är det värsta när inte barnen mår bra 😪.
Kram 💖