Grattis till din månad Varafrisk! Säger som AH att är det någon jag har önskat detta så är det dig. Väldigt bra jobbat hörru.
Kram!

Så jäkla bra!
En månad, VaraFrisk! En månad... tänker på att din tråd heter ”när kommer dag två” och det hände ju också rätt många gånger ändå innan du startade med antabus och nu är du uppe i 30 dagar. Det är ju fantastiskt.
Det känns också som att det är mer hopp i dina inlägg. Mer möjligheter.
Pärlhalsband och Whiskey i all ära, men en Skåneresa tillsammans skulle jag välja alla dagar i veckan. Vi åkte bort, sambon och jag, precis i början när jag lagt av med alkohol. Tog ett glas alkoholfritt bubbel i en bar på hotellet innan vi gick till restaurangen vi skulle till på kvällen. Det kändes sunt och festligt. Nu vet jag att många undviker a-fritt men jag dricker inte läsk det är för sött. Å just bubbelglas känns festligt för mig. Bubbel har jag sällan druckit så det är bara förknippat med trevligt firande - (förutom när jag haft det hemma och smygdrickit det, eftersom det var det enda som fanns... Hur smygöppnar man en flaska bubbel...kanske ni undrar.. och jag tänker inte berätta det. Att halsa bubbel är riktigt äckligt... bubbligt... fullt med luft och definitivt inte gott). Kommer faktiskt också ihåg rätt mycket från vår middag också. Att vara nykter tillsammans med nära och kära är bara trevligt tycker jag.

Grattis!
Åh, det är härligt att börja räkna månader nu, wow säger jag. Löning och massage lät inte dumt det heller. Kan du unna dig något fint och lite dyrt som du tidigare inte hade tyckt du haft råd med? Lite knasigt kanske men det ger mig lite glädjeskutt att köpa en fin créme eller liknande?
Vad roligt att ni ska resa iväg nånstans, det ser jag fram emot att höra mer om.
Kram! 😍

@Charlie70 Jag kan känna inom mig att du har önskat mig så ...att kunna bli nykter och även att AH har gjort det..ja ni som har hängt här på forumet lite längre som Se klart, FinaLisa, Torn, Vinäger och Sisyfos, Miss Mary...jag har troligtvis glömt någon men det känns så gott att vara med vänner🙏🏻❤️

@Sisyfos Svårt stt smygöppna bubbel..för att inte tala om halsa....jag vet😂😂 Känns skönt att slippa😅

@Se klart Ska köpa en ny dagcreme på fredag. Den är dyr ..har köpt den tidigare...men nu känns det liksom bättre👌🏼Ser verkligen fram emot att åka iväg..har inte varit någonstans sedan i somras. Å vad ser nästan mest framåt är dels att gå ner t havet tidig morgon och sen kväll dels att sitta antingen ute el inne och läsa en bra bok👌🏼Så många gånger som jag sett fram emot att ha tid för att läsa när vi varit iväg men har inte kunnat fokusera pga alkohol och då kan det räcka med ett glas vin fast jag har ju druckit mer å så har jag fastnat i sociala medier...men nu kommer jag inte dricka alkohol.

Idag har jag lyckats nästan helt och hållet att inte tröstäta...så gott. Kom även ut en runda med vår hund i spöregnet. Behöver inhandla ett par vattentäta byxor och skor😃.

Pratade m min terapeut i eftermiddags. Vi pratade om att släppa taget..det var jag som ville prata om det. Det känns som om jag i hela livet varit rädd för att förlora..för att bli ensam..alltid varit den som funnits kvar..vårdat relationer. Har jag önskat alla relationer? Eller var det så att jag inte ville bli ensam? Vad har jag strävat efter? Varför fanns känslan av att vara utanför när jag inte var med i ett tjejgäng? Eller kompisgäng? Var aldrig den där populära tjejen..eftersom jag visste att jag inte skulle bli den där populära varför skulle jag sträva efter det? Jag har länge varit på väg att närma mig en milstolpe...och det är en milstolpe att släppa taget...att våga släppa taget...att jag klarar mig själv...att jag behöver inte försöka fånga en vänrelation bara för att...och jag behöver inte fånga alkoholen.....jag är på väg att släppa taget om den så sakteliga väldigt sakteliga ..och det känns skönt...för det känns som om det blir lite lättare att andas🙏🏻

Kram🦋❤️

@Varafrisk Vilket hoppfullt inlägg😍.
Låter verkligen som du är på rätt väg. Släppa taget om sådant som man inte mår bra av låter fantastiskt.
Kan verkligen känna igen mig i att hålla fast vid relationer av rädsla för att bli ensam.
Ut med gammalt skräp och in med nytt som du mår bra av 😊.
Kram

@Ase Ska vi jobba på att släppa taget om det som vi inte mår bra av? Och i fortsättningen välja vad vi mår gott av? Ålder kan vara ganska oväsentligt men har en känsla av att du är yngre än mig🤔Berättar mer sen varför jag frågar🥰

@Tofu Tack!Alltså dagarna går ganska snabbt fast jag skulle vilja må lite mer yes💪🏻men fattar att det tar tid😬

Dagar är inte lika kul att räkna just nu men fast ändå joo det är kul! 33:e dagen påbörjas nu! Lite pirrig i magen pga optikern men idag har jag min älsklingsfärg i håret...blonda slingor✌🏼

Så...blondes have more fun....eller inte..men ha en fin dag🙋‍♀️

Grattis @Varafrisk till ditt nya liv! Du har verkligen landat i att detta är det liv du vill ha, utan A! Varje ny uppdatering utstrålar nya insikter och lugn. Det är så fint att läsa! Din öppenhet här med din kamp och dina känslor är så berörande och jag hoppas att det också leder till att du kan känna samma värme och empati med dig själv som du får många av oss att känna med dig. Kram <3

Hej varafrisk, det är varaförkyld som skriver 😍
Jag tänkte på dig idag och specifikt kring det som du ibland beskriver som - ja, lite deppigt. Det sociala livet som inte är vad du önskar, jobbet som påverkas av Corona, att det bidrar till din ibland dystra känsla.
Men sen tänkte jag på att våra liv är rätt lika, egentligen allas våra liv här.
Det är ganska ensamt i covid-tider. Vi traskar runt och läser lite och jobbar lite och träffar våra barn när vi kan.
Jag kom att tänka på det när du skrev om att släppa taget. Och jag funderar på om du inte hittat en väldigt bra nyckel där.
Det finns något ordspråk som är TYP att man måste ge upp sitt liv för att kunna erövra sitt liv? Att det finns något i att släppa taget om föreställningen- om vilka vi skulle bli, vilka vi skulle vara. Släppa taget om några drömmar- för att kunna släppa in nya. Som en gåva att ge sig själv; det HÄR är mitt liv! Så rikt på mina barn, mina intressen och min LUST att vara fin, min vilja att sluta dricka- så stark! Min hund som hjälper mig att komma ut, min man som verkar stå vid min sida.
Min EGEN handlingskraft, som ser till att jag det blir utrett och klart med prover, med frisör-besök och nya, fina kläder.
Allt det där som ryms i din smurf-dräkt som du måste ha på jobbet, ser du henne?
Kan du se henne med precis den ömhet som Knickan så fint påminner om.
Varafrisk, jag tror det finns så mycket liv som väntar på att levas och tas i anspråk. Och precis som du kommit på- om du släpper taget och låter allt det finnas.
Kram och som vanligt vet du att jag skriver allt med värme!

@knickan..Tack för fina ord❤️

Ibland tror jag att jag är bra på att försköna tillvaron när jag skriver...det ligger liksom lite duktigt i det🙄å jag vill ju gärna vara duktig🙄Mitt förnuft vet ju hur det bör vara men faktum är ju att jag kanske inte känner så. Å jag vet inte hur väl jag har landat ännu🤔men verkligheten är att det finns ingen annan möjlighet/val än att vara nykter.

Ikväll är jag....förlåt att jag säger det igen men dödligt trött...å lite låg/ledsen.

Var h min optiker idag. Fick berätta först vad som var mitt problem. Jo, extremt torra ögon. Så frågar han mig om jag äter ngn medicin. Har nog inte behövt ställa den frågan när jag kollar synen. Så jag svarar blodtrycksmedicin och.....antabus. Det var faktiskt lite jobbigt att berätta det...kände egentligen inte att jag ville berätta men det kändes ju viktigt. Och han sa att alkohol torkar ju ut och kan även påverka ögonen. Han slog upp och läste om antabusets biverkningar och som tur var ..påverkar inte ögonen. Har ju haft torra ögon innan jag började använda CPAP men enligt optikern så kan även den påverka att det blir torrt samt att jag inte kanske blundar helt och hållet . Och jag som tycker att jag blundar så hårt😝Han hittade inget fel som skönt var. Men ordinationen är att efter dusch torka av ögonen med en särskild servett därefter droppar 4-5 ggr/dag samt salva t natten. Om det är ngn här på forumet som använder vattenfast ögonskugga får ni gärna tipsa mig👍🏻

Å då när jag åker därifrån och jag tycker det känns lite jobbigt. För jag behöver CPAPen som just nu blåser onödigt mycket och sömnmedicin har endast försökt ringa mig en gång då jag inte kunna svara. Å det är jobbigt med ögonen. Å att vara så infernaliskt trött. Å väääääldigt mycket att göra på jobbet. Å då säger min hjärna...JAG VILL HA VIN😩å så får den inte det å då känns det sådär jättekonstigt i knoppen som om den slår knut på sig själv. Å jag säger ..men du vet ju det blir ju inte bättre med vin å då säger hjärnan MEN MAT el NGT SÖTT då ..å jag säger... det blir ju inte så bra med det ..å så blir det sådär konstigt i knoppen igen...för när jag står ut då blir det liksom ingen tröst och det får duga m mig själv😔 å så tänker jag igen och säger...du vet...du missar egentligen inte så mycket vin el öl...för man ska ju inte dricka varje dag ...å de dagar som man egentligen kan dricka de kan du ju lika gärna låta bli.

Så om min lite ledsna hjärta å MYCKET TRÖTTA HJÄRNA skulle istället fokusera på lite luft och rörelse ..det kanske vore en tröst...trötthet och huvudvärk vore skönt att vara utan.

Men så tänker jag på min sons sambo som absolut inte mår bra både pga Corona och inflammation i ändtarmen, inflammation i tänder (pga mediciner) samt yrsel. Hon är bara 29 år och så ofta och mycket sjuk🥲

En jobbdag kvar och därefter vila🙏🏻

Kram❤️❤️

Är på så ruskigt dåligt humör 😡riktigt riktigt uruselt humör😡Känner ett SÅ starkt sug😱Världens finaste kväll som jag tyvärr inte kan njuta av för att jag känner sug. Har ingen energi och nu kommer tårarna också😪 Livet ska ju vara toppen en sådan här kväl eller🤔 Om jag nu inte dricker så kunde jag väl ändå ha en kropp som inte väger så mycket...som jag trivs med🥲

Blir irriterad på min man pga att vi kan prata hundratals gånger om att vi ska planera...inte komma hem efter jobbet och diskutera vad vi ska äta😒

Å så stressad på jobbet ...och var helt i otakt med rasterna på jobbet så jag träffade knappt en kollega .......nej idag är det en riktigt skitdag🥵

Anonym26613

Lider med dig @Varafrisk 🦋❤🙏

Jag fattar att det är svårt när "medicinen" tas bort och du inte har hittat andra sätt att hantera suget och känslorna. Har du testat vattenmelon och grapefrukt? De boostar ämnesomsättningen och kalorierna märks inte. För mig blir det lite bättre då. Frysta blåbär i yoghurten känns lite som glass, men nyttigare.

Jag vill så gärna att du skulle må bättre ❤🙏🦋 tänker på dig!!

@Varafrisk 🤗
Vissa dagar är bara så jobbiga!
Vad skönt ändå att denna dagen snart är slut😉 du är ju ledig i helgen och kan planera något mysigt.

Just planer på middagsmat under arbetsveckan är ju jättebra att ha lagt upp. Inte alls kul att komma hem hungrig och grinig..☹️ mycket bättre att ha förberett 👍

Önskar dig en vilsam och skön helg ☀️
Kram 🍃🌺🍃

@Miss Mary Poppins Tack för omtanken🥰 Menar du äta vattenmelon och grapefrukt mot sug🤔för det har jag inte gjort. Kanske skulle testa det👍🏻

@FinaLisa Å tack för omtanken från dig❤️

Ja, nu är dagen slut och jag ska alldeles strax släcka lampan😴 Skitdag, skräpmat ..å låg bara i soffan ikväll utan orka någonting...somnade... å nu känner mig mätt...lite uppkörd...Vad kan man begära? Drygt tio års drickande och nu fem veckor nykter...tro sjutton att det är ett grovjobb att bli nykter...om jag ändå kunde få lite mer energi....🙏🏻

Godnatt😴

@Varafrisk du har energin det är bara det att den just nu används till 100 procent för att reparera dig. Om ett tag kommer du att märka att det finns energi över "till dig" också. Om två veckor eller två månader. Ingen vet på förhand hur lång tid det tar. Jag upplevde mig som helt knockad första månaden eller kanske till och med de första två, sedan blev det sakta bättre. Det är bara acceptans och pannben som gäller. Pannben har du, det vet jag! Hur är det med acceptansen? Kan du på riktigt acceptera att du är trött och grinig och kan tillåta dig att vara det utan att känna dig misslyckad? För det är man inte, man är väldigt normal om man känner så.

I dag blir det sol och fint! Ska alldeles strax dra i väg med flickan på en aktivitet för henne. Tycker om att starta helgen så. 08.00 ska vi vara på plats. Sedan kan hon titta på youtubefilmer resten av dagen utan att jag får dåligt samvete. Det är nivån. Att vi kommer utanför lägenheten en gång per dag.

Hörs och kram!

Smart att tänka som Charlie tror jag. Vad mäktar man med? Vilken nivå ska man lägga ribban på. Jag har ibland en tendens att lägga ribban så högt så att jag inte ens ids hoppa. Det är ingen idé. Har jobbat mycket med att försöka vara nöjd med det lilla. Det går, men man får jobba med det när det drar iväg. För mig var det viktigt att fredagarna blev bra. ”Något gott som är enkelt att laga”. Tänker att det kanske vore bra ändå att bestämma sig innan precis som du skriver. Det är så svårt när man är trött och man blir obeslutsam och irriterad. Din man kanske kan planera ett tag när du behöver vila. För just nu beskriver du tydligt hur din hjärna gång på gång kommer på lösningar för hur du ska må bra och den får nej hela tiden. Jag vet att jag har skrivit det tidigare att det är viktigt att hjärnan får belöning. Du kan hitta nån lösning på det tror jag. Kan ni bestämma er för vad ni ska äta ikväll? Göra en efterrätt?
Nåt som gör att det blir ett lite avslut, nåt som kan vara ett mål. Tycker att du är rätt fantastisk på att sätta ord på hur det är och hur det känns och jag känner igen den där frustrationen när man måste vara sin egen motor och inte orkar eller förmår. För mig har det blivit bättre. Idag räcker det att njuta i solen tycker jag. Vila i solen. Livet behöver inte vara större än så. 💜! Om ribban sätts där så räcker det. Jag ska ta med mig den familj som vill och hinner ut idag. Kanske kan vi handla med oss picnic. Såg en familj igår som åt pizza i lekparken. Tänkte att de tog vara på dagen på ett bra sätt. Istället för att jäkta hem. De små små stunderna. Läste om en kvinna som skulle dö och som tog med sina barn på allt hon ville att de skulle uppleva och när hon sedan frågade vad de tyckt var bäst av det som de upplevt så var det när de satt hemma och tittade på ett åskväder... Här och nu, ingen bättre plats.

@Varafrisk hejsan!
Hur mår du idag? Jag hoppas du har fått sova gott i natt 💖. Det är underbart väder ute så hoppas du kan njuta lite idag.
Jag hade också jätte jobbigt sug igår när det var så fint väder. Det är en jobbig period vi går in i nu med varma ljusa kvällar.
Kram 💖

@Charlie70 Det är så skönt att du går före mig och leder mig då och då🙏🏻
Måste säga att det där med acceptans är nog inte min starkaste sida🙄vare sig när det gäller trötthet, problem m ögon, CPAP och tidigare min tumortos😬

Om det inte vore för att jag varit nykter nu i fem veckor efter ett lååååångt drickande samt äter antabus då skulle jag verkligen tro att jag vore allvarligt sjuk😳så trött å huvudet känns liksom inkapslat...å jag tror att jag spänner mig väldigt mycket under natten. När jag var h tandläkaren förra året så pratade vi om jag ev skulle ha en apnébettskena men läkaren rekommenderade en CPAP. Fast så här som känner mig nu kände jag inte riktigt före jag slutade dricka även om jag även då var otroligt spänd. Men jag ska verkligen fundera på det här m acceptans🙏🏻

@Sisyfos Är tacksam för att även du går före och leder mig🙏🏻Tar till mig det du nämner om belöning...det är verkligen ngt att tänka på👍🏻Den där äldre kvinnan skulle lika gärna vara jag...vad tycker mina barn om🤔

@Ase Tack för omtanke🥰Somnade vid 23 och vaknade vid 9 var uppe en gång på toa. Helt slut när jag vaknar. Många gånger har jag så svårt att acceptera att jag är så trött när andra som har varit nyktra några dagar är som kvittrande fåglar när de vaknar. Men men som sagt var acceptans....🙏🏻

I veckan gratulerade jag en vän som fyllde år via sms. Skrev att snart kan vi nog ses igen. Har inte träffat ngn annan än barn och jobbet sedan sommaren. Hon frågade då om min man och jag ville komma ut och gå på vandringslederna där de har sin stuga och de skulle ta med sig matsäck. Innan vi skulle åka var jag lite tveksam om jag skulle orka men vi åkte iväg vid 14 och var hemma 19. Vandrade bara lite grann men satt stilla länge och åt och pratade. Så himla mysig picknick m sallad, oliver, minipajer, ölkorv mm samt rabarberpaj och vaniljsås. Maken fick starköl och jag drack bubbelvatten. Det fanns även rosévin. Hade jag fortfarande druckit alkohol så hade ju jag druckit vinet. Det här är ett par vänner som det aldrig har bjudits på mängder m alkohol vilket har känts skönt. Även om jag kände sug så var det inte så jobbigt. Brukar liksom inte dricka alkohol när jag är ute på vandring så därför trigga det inte så mycket. Men det var några riktigt trevliga timmar🙏🏻

Innan jag slutar skriva så...en fundering🤔när man känner sug...som jag kände så oerhört starkt igår pga triggers sol och fredag...jag vill dricka bubbel..men är det även fysiskt eller är det samma sak🤔

Vi skulle grillat ikväll men var fortfarande väldigt mätta när vi kom hem så istället för det blev det nu te och en rostad macka👍🏻

Kram🥰🦋

Känner igen mig i den där tröttheten. Den var så förlamande och så illa är det inte längre, men det tog tid. Jag är fortfarande trött men inte lika som de första månaderna. Men jag tänker att det får vara så, vila så mycket man kan ändå.
Hoppas du haft än bättre dag idag 🤗💕

@Varafrisk Efter två veckor har alkoholen försvunnit ur kroppen, så det sug du känner efter en månad är mer mentalt. Det bästa sättet tycker jag är att säga till alkoholdjävulen på skarpen direkt: ”Nej, håll tyst du har ingen talan.” Det är hen som på alla sätt försöker locka dig.

Kram 🐘

VaraFrisk, du bara måste läsa RabbitGirls inlägg i det VidareLivet. Om hur det är när det kanske inte börjar kvittra. Jag tänker att det tar tid och att det finns flera orsaker till det. Alkohol innehåller många kemiska ämnen som din kropp har använt. Eller som har blockerat användandet av vissa ämnen. Jag vet faktiskt inte om jag upplevde den där euforiska nykterheten första gången jag slutade. Tror inte det. Andra gången fick jag euforin, men jag tror mer att det berodde på mina järnvärden. Euforin går ändå över och varade inte särskilt länge för mig. Om jag ska vara tråkig och krass så måste man i alla fall lära sig hantera livet utan euforin. Därför är Rabbitgirls inlägg så lysande , kontentan var detta ”mitt liv är tråkigt, med eller utan vin. Det som har förändrats är hur jag ser på det.”
Det är känslan av att inte duga, vara på fel plats, jämförandet, borde göra något annat, planera nästa steg, rastlösheten. det som gör att man aldrig är här och nu, den behövde/behöver jag ta bort. Och det är inte så lätt. Tror ofta att vi medicinerar just de där sakerna. Det kommer tillbaka i perioder. Jag har kommit långt i att inte vara ständigt planerande, men det kommer perioder när det är mycket igen och då startar även grubblandet. Hinner inte, orkar inte, duger inte. Kanske ligger skillnaden också i vad vi har medicinerat med alkohol. Det räcker inte med alkoholstopp för alla. Minns ibland när jag inte hade slutat helt och var väldigt utmattad att jag längtade efter den där riddaren på vit häst som kunde bära mig ett litet tag. Han dök ju aldrig upp och jag landade hela tiden i talesättet ”hjälp dig själv så hjälper dig gud”. Jag är ju heller inte troende på det sättet, så tyvärr, tyvärr får jag säga - återigen är det jag som måste göra jobbet, trots att jag inte orkar och bara längtar efter att allt faller på plats. Ett trist inlägg kanske, VaraFrisk, det vore ju så jäkla skönt om allt bara löste sig ändå.