"Livet är härligt!
Tavaritj, vårt liv är härligt!
Vi alla våra små bekymmer glömmer"

En alkis som raglar hemåt i morgontimman efter en blöt natt och skrålar?

Nej, en (förhoppningsvis) tillfrisknande alkis som sitter och nynnar i gryningen efter att ha SOVIT!!!!

Jaja, jag erkänner att jag har en lite begränsad sångrepertoar, det får nog åtgärdas, men de tre första raderna är bra, resten av versen stryker jag från och med nu.

Jag är så lycklig!
Igår kväll bryggde jag den obligatoriska kannan med te, satte mig i soffan och lyssnade på Alkispodden … och vaknade sedan med ett ryck "Herregud, skärp dig! Om du ska få ordning på sömnen så får du inte sitta och slumra så här!"
Så kände jag efter lite till … stressad och utmattad? … nej … jag är nog faktiskt lugn, avkopplad och trött "på rätt sätt"! Öhh klockan är 20 … äh, skit samma nu gäller det att passa på att sova -God natt!
Och jag har sovit! Sovit så skönt - och jag är bara på dag tolv än.
Vilken lyckost jag är!

Apropå Alkispodden. Jag lyssnade på den mycket i höstas efter att ha fått tipset här att den är bra. Ja, jo, den var till hjälp, jag fick en del bra tips, men visst var gubbarna irriterande självgoda, priviligierade stockholmssnubbar som sitter på lösningen, bevars.
Nu har jag startat om mitt lyssnande på Alkispodden från avsnitt ett. Och jag låter mig inte irriteras, jag väljer att lyssna som en man (oj! nu blev jag skyldig typ halva mänskligheten en ursäkt :-O), jag väljer att bara höra det jag vill höra: Ett nyktert liv är ett bra liv som alla kan nå om man bara jobbar med sig själv genom att göra si och så. Tack för tipsen :-)! Och tack för gästerna som ger mer igenkänning och fler dimensioner!
En utav "bonusarna"; jag måste inte låta mig irriteras av allt.

Nu är det dags att plocka undan tekannan, som står kvar orörd på soffbordet, och starta denna soliga dag.

Pigg, kry och glad = nykter!
Kram!

Torn: På med kortbyxorna även idag, det börjar redan bli varmt, så tar vi en promenad på varsitt håll :-).

Rosa: Ja, jag vill gärna berätta, hoppas att jag kan bespara någon de jobbiga erfarenheter jag fått. Önskar lika mycket att fler får uppleva det bra som jag upplever :-).
Gällande hälsan så har jag nog bekymrat mig för lite...
Så -Tack! Ja, jag ska tänka mer på min kropp, vara mer snäll mot mig själv.

Kram!

Jag har haft enorma sömnproblem under årens lopp. Började också sova bra efter bara 1,5 vecka nykter. Bara det är en anledning att aldrig börja dricka igen!

God sömn är den finaste gåva man kan ge sig själv. Och det är inget man kan prestera sig till eftersom sömn är en icke-handling.

Det enda man kan göra är att växla ner tempot generellt, och sluta dricka alkohol! Det borde jag ha fått veta för flera år sedan känner jag.

Vid närmare eftertanke … är inte Johan och Roger egentligen ganska sympatiska som delar och vill hjälpa andra?
Jo, jag tycker faktiskt det!

Andrahalvlek: Tack! Du sätter ord på en massa små stenar som jag vet kommer att ligga på min stig (väljer medvetet att inte skriva "stenar som ligger i min väg). Prestationsprinsessan Soffi behöver öva mer på "icke-handlingar", det finns fler än bara sömnen, för att nå en bra nykterhet.

Kram igen!

Syftet med Alkispodden är bara gott! De vill att fler ska upptäcka nykterheten, precis som de har gjort.

Min tolerans för oliktänkande och alternativa människor är enorm. Jag älskar olika ? Alla har vi våra egenheter och det är helt okej.

Rosa76

Skrattar och fnyser lite emellanåt när jag lyssnar på alkispodden, men där är mycket att lära och jag beundrar alla som klarar av att hålla sin nykterhet. Min pappa hade ofta ett ordspråk när jag var yngre och var ute sent på nätterna och var hängig dagen efter...Då sa han: -Fröken....det är ingen konst att dricka MEN det är en konst att komma upp dagen efter...

Idag tänker jag - Fröken...det är ingen konst att dricka den är en konst att INTE dricka..Nu tar vi ännu en nykter dag Soffi! Kram på dig!

Älskar humor i alla former. Mitt i allt det tunga här på forumet finns det en hel del av den varan, inte minst hos dig, Soffi. Tycker att det är så bra att kampen mot giftet blandas upp med vardagshändelser. Det är ju dit vi vill. Till vardagen utan alkohol. Ja, till festen utan också, förstås.

Härligt att du är på gång på riktigt.

Kram

Om det som Vinäger skriver, utan humor skulle det inte vara möjligt att ta sig vidare på den här resan tror jag. Du har en härlig humor mitt i allt det allvarliga Soffi.? Den där "alkispodden" som alla snackar om har jag faktiskt inte lyssnat något alls på. Känns lite som om jag inte kan bli nyktrare än vad jag är för tillfället, men jag lägger den i min vapenarsenal och plockar fram den om behov skulle uppstå.

Kram

Tack Vinäger och Torn för att ni uppskattar min humor!
Normalt skulle jag slå ifrån mig "-Nej, jag är faktiskt inte speciellt rolig, ingen kul typ alls, "aldrig" skojfrisk. Jag är introvert, allvarlig och tråkig."
Men nu säger jag "-TACK! era komplimanger värmer, de värmer på riktigt, på djupet!"
För jag har nog faktiskt lite humor. Det är bara det att jag spar på den till situationer då jag måste hantera riktigt svåra och allvarliga saker. Då är humor livsviktigt för mig, för att lätta upp, för att inte backa ur och ducka.
Lek, glädje och humor. Det är "nya" verktyg, nej …. det är verktyg som legat dolda under ytan i vinfloden, som jag nu plockar upp och känner på, väger i handen och provar att använda. Ja, jo, dags att börja "slita på dem", nyttja dem för att nå ett bra nyktert liv, för de ser ganska "outslitliga" ut, som sådana där smycken som bara blir vackrare av att de ser använda ut.

Andrahalvlek och Rosa: Tack även till er!
"Alla har vi våra egenheter och det är helt okej." AH: Ja! :-)
"- Fröken...det är ingen konst att dricka det är en konst att INTE dricka.." Rosa: Japp!

Och så dagens citat från Alkispodden "Kan du inte bara vara glad?"

Fredag, dag 13 idag. Lite som fredag den 13:e.
Det brukar vara mina turdagar!
Så även idag. Jag har något att fira idag :-D !
… men så "får" jag inte "fira" …
Märkligt det där. När jag är jätteglad över något - ja då ska det firas! Men hur firar man utan alkohol?
Jag tror det var Johan i AP som sa det när han berättade att han kände sig snuvad på firande "Kan man inte bara vara glad?"

Nej, jag är inte sugen och jag vill inte dricka idag.
Men, återigen, står jag inför faktum att jag har svårare för att hantera framgång och glädje än motgång och depp.
Jag sätter ut lite extra vakter och bevakning på mig själv idag, man kan inte lita på en alkis...

Kram!

Hel

Hoppas ditt lyckorus håller i sig:) Jag är kanske inte lika hög idag som för ett par dagar sen men har landat i ett lugn, en stillhet som nästan känns overklig. Varmt, lugnt, tryggt.
Men jag gör som du, sätter ut några extra vakter för man vet aldrig när fienden slår till.
Och idag är vi bara glada! ?

SOM jag har sett fram emot den här dagen, tänk vilken glädje!
Ja, jo jag kom i mål, uppdraget avslutat och godkänt!
Men allt var lite konstigt, mycket beroende Corona och karantän mm.. Jag kunde inte redovisa som jag ville, fick bara maila iväg allt. Lite antiklimax.
Jag är egentligen jätteglad, jag är klar och kan vara ledig nästa vecka, -Jippi! Men hur ska jag fira?
Jag har haft en sådan oro i kroppen hela em. Har fått ryta till ordentligt mot den där rösten som lockar med att jag väl ändå kan fira med en flaska vin ikväll. Märkligt det där, att rösten kan komma och locka även om man inte känner minsta lilla sug. Tacksam mot mig själv att jag förutsåg och höjde garden redan i morse.
Har istället försökt att belöna mig själv med nya vårskor och -kläder. Toppade det tom med en bukett blommor till mig själv. Kändes lite bättre när jag fick unna mig något iaf - men det blev DYRT...
Men - VARFÖR - ska detta vara så svårt att hantera?? Varför kan jag inte bara vara glad?
Tittar på mina blommor. -Jo, imorgon kommer jag nog att känna mig glad, riktigt glad över att vakna nykter ännu en dag och att mötas av blommor på frukostbordet.
För så blir det. -YES! Systemet har stängt nu. Tackar för det för jag vill verkligen inte dricka.

Kram!

Också köpt blommor och skor.
Också dämpat den oroliga anden med kostsamheter men just nu är jag långt från butiker, så det blir något mindre. Tänk vad vi spar på att inte dricka. Pengar, huvud och kropp. År att lägga till livet.
Imorrn kommer du vakna och känna dig fri. Kram.

Det är bara tufft de 20 första gångerna då känslan ”vad ska jag nu fira med” kommer och man måste hitta nyktra alternativ. Tror jag.

Har tyvärr inte haft 20 anledningar att fira under mina snart 11 veckor, så säker är jag förstås inte ?

Men jag har upplevt det när jag lärde mig säga ”nej” till medarbetare. Våndades massor! Men efter 20 gg gick det plättlätt ?

Allt man övar på blir man bättre på!

Grymt bra gjort, hurra för dig!

Jag är så glad att jag har er här, ingen nämnd ingen glömd. Hur skulle jag klara mig utan ert stöd, pepp, kloka tankar och hejjarop? Svar: inte bra alls, om jag inte haft er i tankarna igår så hade jag druckit. VARMT TACK för att jag fick vakna nykter idag!

Någon har varit snäll och köpt blommor till mig, det gör mig också glad! De är så vackra, har lysande klara färger, rött, orange och gult som piggar upp. Ja, jag har köpt dem till mig själv. Ett första litet steg mot att lära mig, tillåta mig, att vara snäll mot mig själv. Funderar … det har aldrig hänt förut att jag köpt blommor till mig själv, om man inte räknar de (få) gånger jag köpt hem blommor till att pryda bordet när jag bjudit hem gäster för då är det ju för gästernas skull.

Tänker på gårdagen - vilken berg-och-dalbana!
Tänker på en av rädslorna när jag slutade dricka. Rädslan för att allt skulle bli grått, medelmåttigt och slätstruket, rädslan för att inte få uppleva riktiga höjdpunkter igen och få fira dem stort.
Tänker på "Varför kan jag inte bara vara glad?"...

Jag lånar din liknelse, Andrahalvlek, att lära sig leva nykter är som att lära sig cykla.
I början av min nykterhet så har jag nosat på den härliga känslan av att glädjas över "det lilla", som att se det vackra i naturen, att få vakna nykter och frisk, och nu att ha en blombukett på bordet. Men stor glädje blir helt enkelt för stor; lyckat avslutat projekt, semester en vecka under vackraste tiden på året, god framgång i mitt privata projekt - Nu blev det vingligt!
Ja, det är klart! Ingen lär väl sig att cykla i höga berg och djupa dalar eller i skogsterräng? Så mycket bättre att börja på plan mark. Så mycket lättare att lära sig leva nykter i ett lite "slätstruket, medelmåttigt" liv till en början. Det behöver ju inte ens vara så tråkigt som jag trodde, bara skönt. Där uppe på höga toppen fick jag lite svindel, vinglade och kände skräck för hur jag skulle klara balansen. Jag tar med mig att man faktiskt får sätta ner foten, kliva av cykeln och leda den en bit och hoppa upp igen när marken planar ut. Bättre det än att tappa balansen helt, köra omkull, bli förbannad, kasta cykeln ifrån sig och ilsken vandra iväg till närmsta pub.
Så, alla därute, släpp inte cykeln!

Till sist så måste jag få bjuda på lite "rena alkistankar".
Igår morse när jag skulle fixa mig för att åka in till jobbet för att redovisa mitt arbete IRL så stod jag framför badrumsspegeln:
"-Shit också, jag kommer att avslöja mig själv! Inte bra, hur kan jag dölja? Nej, det GÅR inte, ALLA kommer att förstå..."
Ja, när jag kom in på jobbet så var det ju ingen där. Oron var helt i onödan. Dubbelt helt i onödan.
Idag kan jag skratta åt det.
Jo, jag "fuskade" med arbetet i torsdags och lade nästan hela dagen på att jobba på mitt privata projekt, ute i solen. Så jag HAR en ohjälpligt snygg och fräsch vårsolbränna, det ÄR uppenbart att jag inte suttit hela dagarna inne vid datorn.
Men, även om nu projektägarna på jobbet hade varit där, vem bryr sig var, när och hur jag jobbat så länge jag levererar, levererar bra resultat dessutom? Troligtvis ingen.
Men jag är så van att smussla, hemlighålla, dölja och vara rädd för att bli avslöjad ….
Lite roligt när man kan se det på distans :-) :-)

Kram!

Jag blir tårögd när jag läser ditt inlägg. För att citera min yngsta dotter: ”Jag är stolt över dig”.

Bildliknelsen med cykeln blev tusen gånger bättre när du vidareutvecklade den.

Kram ?

Låter som en underbar bukett!?
Ja det är härligt att verkligen känna i glädje och även plånbok så mycket bättre allting blir?
Folk tänker väl "brunutansol" när de ser dig?
Ha en fin lördag! Kram?

Underbart att läsa ditt inlägg Soffi, härligt att du mår bra. Du ser, det var värt att lägga pengar på blommorna.? Verkar som du har sovit lite längre i dag också eller? Är lite nyfiken på vad ditt privata projekt innefattar, men det behöver du ju inte avslöja här om du inte vill. Solbränna är smällar man får ta när man är ute och njuter av solen. Själv mår jag bra av att få lite bränna, känns som man blir lite "snyggare" då. När det röda har lagt sig vill säga ?

Ha en bra helg!

Kram

Tack Andrahalvlek, VaknaVacker och Torn!
Idag är full fart, hinner inte skriva så mycket, men eftersom alla här på forumet betyder så mycket för mig och mitt nykterhetsjobb så tittar jag in bara för att säga:

Ni är alla värdefulla, glöm aldrig det!

Med det sagt så cyklar jag vidare rak i ryggen med blomsterkvast och snygg solbränna :-).

Kram!