Hej Ledsen själ. Nog känner jag igen förväntansåmgest, för allt som kan hända... Känner igen mig så mycket. Det är så hoppfullt att läsa din tråd, att energin kommer tillbaka, att känna sig utvilad på morgonen, att njuta av musiken innerligt, att stå ut med rädslan för att få ångest...

Kram Saskij, klok som en ?

Andra halvlek??vad fint skrivit! Den strålande känslan sitter i. Färdig med sonens rum nu och det blev så fint! Får belöna mig med en god middag sen! Kram?

Tack för ditt svar och känns lite skönt att man inte är ensam i det där. Ja det är precis det jag måste lära mig mer av. Att stå fast i känslan och tankarna att ångest är inte farligt och att det går över för det gör det faktiskt. Stor kram till dig?

Att jag blev förvirrad över ordet förväntansångest beror på att jag tycker att ordet förväntan är positivt laddat medan oro är negativt.

Oro kan leda till att man förbereder sig väl inför något och det är positivt, men generellt är oro skadligt.

Men det är kanske kutym bland psykologer att kalla oro för förväntansångest? Det är förstås den mest jobbiga varianten av oro man menar i så fall.

Den varianten som får hjärnan att ”tjata” oavbrutet om allt och kroppen att rastlöst röra sig i cirklar. Den som gör att man tycker att det inte finns några lösningar på någonting. Allt kommer att gå åt helvete. Allt.

Svinjobbigt. Har varit där också ?

Kram ?

Panikångest är väl att få ångest för att man har ångest?

Snacka om begreppsförvirring ?

Panikångest har jag själv upplevt, aldrig mer tack! Och den triggas just av rädslan för att man upplever ångest. Skitjobbig spiral ?

Kram ?

Fruktansvärd att leva med men jag har hoppet uppe att en dag slippa skiten eller i alla all lära mig att den finns där men den behöver inte blossa upp för det!! Sant det är rädsla/ångest för att bli så pass rädd att man ska få en panikattack. Inte lätt det där ?? men kände nu när jag var ute med vovven att jag var helt lugn. Annars kan jag ibland tycka bara det är jobbigt/ ångestfyllt. Solen skiner mellan varven i blåsten och det blir en god middag idag. M står o lagar oxfilepasta. Mums? kram

Läser om din panikångest, dvs ångesten inför att få en panikattack. Vill bara säga att du gör det så bra. Snart fixar du att handla på egen hand. Tänk när du klarat det första gången... Åh, håller tummarna.

Kram

Bästa Vinäger ?? ja den tanken drömmer jag om varje dag och tror faktiskt den blir enklare att uppnå utan a som det ser ut nu. Hur har du det? Läste att du inte haft det så lätt med den biten? Stor kram?

25 och det kämns så bra. Tidigare i fm kände jag hur min puls började skena lite men jag hanterade det superbra. Gick ut på altanen andades 3 djupa andetag och så var det över. Så stolt över mig själv. Sen ringde min chef och var så bra. Vi kom överens om hur jag ska jobba framöver och verkligen mötte mig där jag ville. Toppen!! Snart denna arbetsdag över och jag njuter med hunden i soffan ett tag. Kram???

En låt av andy grammer. Jag gillar den. Den är både peppande och aningens sorglig. Lyssna med hög volym. Den heter Don't give up on me. Ha en fin tisdag alla? kram

Idag har varit en sån sjukt bra dag! Om man inte mår bra av alkohol så gör man det definitivt utan kan jag säga! Ingen ångest överhuvudtaget har gjort sig påmind. Har nästan fått en ny känsla att jag inte är så rädd för panikångesten. Tänkte det igår kväll med högt. Jag är inte rädd för dig. Bara jag andas så kan du inte komma åt mig. Hur härlig känsla. Tog bilen till havet med vovven. Så härligt och ytterligare en sak att checka av på min lista. Jag kände ingen ångest,oro eller ngt. Är faktiskt lycklig på riktigt idag??? kram

Andra halvlek?ja än så länge i alla fall håller den sig på behagligt avstånd! Man kan liksom tolka låten på hur många sätt som helst! Nu ska jag träna ute på altanen. Kors i taket!! Hur mår du? Kram??

Är det 4 veckor sedan jag drack. Känner mig stolt! Idag kom ett litet sug smygande. Ett glas rött i kvällssolen. Nej jag tog alkoholfritt bubbel som mannen hade köpt. Ganska gott men efter 3:e glaset blev det lite väl sliskigt så bytade till citronvatten. Vi grillade och sen tog jag bilen på en lång tur. Jag körde även ut hela familjen till stranden nu för 30min sen för att se hur solen började gå ner. Magiskt vackert. En av fördelarna att inte dricka är just att man kan göra dessa spontana härliga saker!i Hoppas ni har en fin kväll? kram

Vill verkligen tacka dig för ditt engagemang inte minst hos mig?? du ser alla och orkar. Själv läser jag mycket men får lite skrivkramp ibland i andras trådar! Synd de inte kan se vem som gillar de ngn skriver ibland. Men men idag är jag nervös. Vi ska åka till släkt som bor drygt 1 timme bort och jag har inte åkt motorväg på 4 mån. Har kommit ganska långt i min kbt men har inte vågat mig på det. Kanske för det inte finns en enkel flyktväg. Enklare när jag är själv i bilen för skulle jag få panik kan jag bara stanna nånstans men nu åker vi hela familjen. Har tid med min terapeut idag på fm så ska prata med hen om detta. Idag 4veckor utan a och det har gått ganska smärtfritt. Är så motiverad att må bra och nu när jag vaknade imorse så njöt jag innerligt. Härligt. Hoppas alla får en härlig dag? kramar

Centralt inom KBT är att tankens kraft är stark. Mycket starkare än man kan tro.

Men man kan inte alltid applicera positivt tänk när måendet är riktigt kasst. Det vet jag av egen erfarenhet.

Men att tänka neutrala tankar funkar faktiskt även när man mår kasst. ”Nu gör/tänker/tycker jag.” Inga värderingar alls - bara ett konstaterande. En beskrivning av nuläget.

Sen har jag ett enkelt mantra som jag brukar anamma starkt under de perioder som jag mår bra och halvbra. När orostankarna pockar på bryter jag dem med tanken:

”Jag utgår ifrån att det kommer att gå bra. Gör det inte det, så får jag hantera det då.”

99 av 100 gånger går det bra ❤️

Tack för dina fina ord om mitt engagemang i andras trådar ❤️

Kram ?

Jag led av panikångest under några år för länge sedan. Det var när jag var på tex biografer, teatrar eller andra slutna utrymmen. Började kallsvettas , pulsen blev skyhög och jag trodde att jag av någon anledning skulle dö. Ville bara ut från stället. Men så en dag tog jag en ordentlig funderare och intalade mig själv. Jag är ju fullt frisk, varför skulle jag dö av sådana saker. Efter detta fick jag aldrig mer sådana attacker. Konstigt men sant?

Kram