Det hörs ända hit att du verkligen har bestämt dig och att du har fokus på helt rätt sak. Viktigast först - vara nykter!

Jag brukar tänka att jag samlar på mig nyktra erfarenheter efterhand som smultron på ett grässtrå. Ett i taget, ytterst försiktigt och nästan lite andaktsfullt ?

Kram ?

Peter på landet

Bra tänkt! Jag har redan upptäckt att det finns väldigt mkt bra alkoholfri öl som är fullgott.

Bestemor

Fint att få respons!
Ja, smultron på strå får det bli.
Och mitt alkoholfria alternativ är det vita vinet Lantus
Men som sagt, ska testa rabarberlemonad ?

Bestemor

Jag fick ett tips på en intressant alkoholexpert. Tänkte först att det skulle bli svårt att hänga med i föreläsningen på engelska.
Men inte alls!
Så enkelt och inspirerande att jag lyssnade på flera avsnitt direkt!
Rekommenderas!
?

AmandaL

Tack för tips bestemor! Alltid bra att få information och inspiration i det här! När man lyssnar på sådana saker så funderar man ju på varför och hur man har kunnat göra så mot sin kropp.. varför man velat göra sig själv illa! Jag hoppas man lyckas med att aldrig göra sig själv så illa igen, tack för inspirationen ?

Han förespråkar den metod som jag tror på, och själv praktiserar. Fakta, fakta, fakta och sen repetera, repetera, repetera. Aldrig glömma. Aldrig ta första glaset.

Hjärntvätt. Sakta men säkert påverkar man sitt undermedvetna. Den delen av hjärnan som är svårast att påverka, men det är ett nödvändigt jobb att göra om man ska ta beslutet med hela hjärnan.

Kram ?

PS. Annie Grace, som skrivit boken ”Tänka klart” som jag alltid tjatar om, finns också på youtube. Men Craigs filmer är proffsigare. De två förespråkar samma ”faktametod”.

Bestemor

Att vara helt nykter och bara iakta makens snabba intag, ca 2 flaskor vin på 3,5 timme.
Så otroligt enkelt att avstå själv!
För så vill jag INTE må, varken ikväll, i natt eller imorgon. ?
Drack en alkoholfri Dry Martini, läskande. Nu har jag kokat rabarberlemonad till i morgon.
Sommaren är här! ?

Peter på landet

Vill man vara cynisk så verkar du ju ha ett avskräckande exempel framför dig... nåja, underbart att du känner så, måste vara en boost för dig själv att det känns lätt att avstå själv!!

Bestemor

Visst är det ett avskräckande exempel. Att se förvandlingen från nykter till full på kort tid. Det lockar verkligen inte mej till att dela den upplevelsen. Jag tvingar däremot mej själv till att uppföra mej mesigt snäll. Allt för att inte trigga honom till vrede, då han fullkomligt brukar nergöra mej. Dagen efter verkar han inte minnas nånting utav det. Så tragiskt.
Men mitt fokus ligger medvetet på mej själv nu.
Jag tänker sova gott! ?

AmandaL

Heja dig! Du kämpar på otroligt bra både i den egen klarhet i ett nyktert beslut och samtidigt i din relation. Det är tufft att leva med någon som dricker för mycket, så svårt att motstå när den andre partnern dricker och man själv också brukade göra det! Strongt att se honom dricka men du klarar säga nej. Jag var själv tvungen att göra mig av med min partner för att klara min nyktra resa. Bra och motiverande bestemor, nu sover vi och ger kroppen sin välförtjänta återhämtning ???

Myrrah

Vad grym du är! Det måste vara svårt när man har en till i sin familj/relation som missbrukar. Skönt att du kan se det ifrån den synvinkeln du gör och känna avsmak mer än sug efter att dricka. Känns så himla fint att läsa. Hoppas att din sambo med tiden också hamnar på "rätt sida".
Lite nyfiken på vad som är i denna alkoholfria dry martini? Jag behöver lite inspiration till vad jag nu ska dricka när jag inte ska dricka vin. Gillar inte läsk och vatten känns ibland inte så festligt ;) Ha en fin helg!

Peter på landet

Det är riktigt! Du måste tänka på dig själv, när du är tillräckligt stark är det kanske dags att ta itu med andra hälften!
Heja Dig!

Bestemor

Det finns bra alkoholfria alternativ på systemet, om man fixar att ens gå dit.
Vi bor på landet och kan han ska via ombud. Bra både som alkoholist ? och nykterist ?
Om du googlar hittar du säkert andra alternativa drinkar. Det finns mycket outforskat ?
Kanske borde vi starta en tråd med alkoholfria tips nu inför sommarkvällarna?
?

Bestemor

Ja, en sak i taget.
Nu njuter jag av morgonkaffet ☕
Allt har sin tid

Vem är jag att fördöma. Som nynykter med många rusiga kvällar bakom mej.
Min man försökte begränsa mitt drickande - det triggade mej att istället smygdricka.
Min man berättade hur konstig jag såg ut som full - jag brydde mej inte.
Insikten till förändring måste komma inifrån.
Jag fick insikt många gånger....slutade...började om....
Sommaren är nog en BRA tid att sluta supa. Det finns så mycket annat att uppleva.
En tidig morgon efter en nykter kväll ?
Bara att uppleva NU ?
Låta sej fyllas av fågelkvitter, solvärme, blomdoft och stillhet ?

Jag tror minsann att jag upplever en stund av RO ?☕

Peter på landet

Att döma av det du skriver så har du kommit en bra bit på din resa. ”Ser konstig ut som full” mmm.... då skulle du bara sett vilka konstiga saker jag gjorde som full..... Nej, håller med! Underbara nyktra uppvaknanden är underbart

Bestemor

2 kvällar i rad, jag gör precis tvärt emot.
Varför?
Jag tänker nog, det är inte så farligt, mitt beroende...
Inte lika hemskt som hans! Han som inte ens erkänner..
Jag erkänner ju, söker HJÄLP
Hm....Men just nu misslyckas jag med min del, igen.
Kylen fylld med alkoholfria alternativ.
Jag väljer alkohol.
Ångest i morse, var övertygad om att inte en kväll till.
Idag började min kväll kl.15
Nu, tjafs och gnabb med maken. Jag är ju precis likadan. Njuter faktiskt av att våga säga ifrån, vara kaxig tillbaka och fullkomligt skita i hans reaktion.
Inte hållbart i längden.
Varken att vara spiknykter bredvid honom eller berusad tillsammans.
Har ju provat båda delar...
Bara besvikelse
Bara tomhet
Bara en känsla av att inte förstå honom
Bara en känsla av han inte förstår mej
Inga skämt som funkar, ingen humor, ingen mysig närhet...
Bara tomhet
Känner mej helt ihålig???

AmandaL

Du har cyklat i diket igår och idag, men den tiden du spenderat där tycks ha gett dig lite insikt på saker. Du verkar ha kommit på att du inte trivs så bra i din livssituation som den ser ut just nu. En sak i taget och en dag i taget, men att komma till insikt är stort men att skapa en förändring tar tid! Vi finns här och hejar på dig när du vill och behöver ?

Skickar massor av kärlek och värme telepatiskt till dig. Det behöver du allra mest just nu.

Vi kan stötta och peppa, men du måste ta beslutet. Verkligen bestämma dig. Och göra jobbet. Ingen quick-fix alls, tvärtom rätt hårt jobb bitvis. Men SÅ värt det.

Kram ?

PS. Din livssituation känns rätt ohållbar. Att vara ensam i tvåsamhet är värsta tortyren.

Peter på landet

Så tråkigt att höra, men som Andra Halvlek säger, DU- bara DU kan ta beslutet och göra jobbet. Sen är det oerhört plågsamt att utkämpa strider på två fronter. Men någonstans måste du få kraft att lyfta dig själv för att sen välja väg med maken. Detta är ohållbart

Bestemor

Ja, det är ohållbart med flera strider samtidigt.
En sak i taget.
Nu blev det ingenting...Jag gjorde mitt eget problem med alkohol till ett väldigt litet problem. Det förminskades till nästan ingenting i jämförelse med makens. plötsligt handlade det inte om mej längre. Jag tappade fokus helt.
Jag lyssnar på boken " skål, ta mej fan" Den boken känns inte bra för mej. Jag känner mej mindre och mindre som en alkoholist ju mer jag lyssnar!
Författaren varnar också för det. Men så blev det ändå!
Fler som upplevt nåt sånt?
Jag kände att jag visst har kontroll och kan dricka lagom när jag har lust.
Så konstig vändning det blev!
Nu vill jag hitta min motivation igen, men jag är mest vilsen.
Utan motivation men med vilja, tar jag nu ett beslut:
Inget vin imorgon! ?