Bestemor

Att hitta på ett standardsvar när maken är full och vill diskutera, så smart!!
Ja, jag vet precis var min frizon ska vara.
Den otrevlighet som finns när han är onykter vill jag inte umgås med.
Jag ska fundera...på mitt standardsvar.
Jag är mån om att ge honom uppskattning när han är nykter. Just ikväll är han det, så överraskad Jag blir!
Så nu kan vi småprata och ha trevligt ?
Tack också ensam84 och se klart. Fint med respons! ?

Bestemor

Urartade till rena elakheter.
Jag som har min utbildning och bakgrund att tacka, tycker att jag är väldigt skonsam i min kritik.
Säger aldrig DU ÄR.....
Vilket jag själv ständigt får höra.
Jag är i mitt enligt tycke" alltid mild i mitt sätt att prata, säger aldrig " gör det" utan frågar alltid, kan du hjälpa mej med....
Men när hans bägare rinner över låter det som att jag är värsta monstret! Som jag tycker att han är, definitivt som onykter.
Jag vacklar och blir osäker
Kan jag vara på ett bättre sätt?
Jag blev oerhört sårad tidigare ikväll. Då gick jag ut, gick undan.
Han badade spabad och låste mej ute!!
När sedan dörren var upplåst
- jasså, Där är du?
Han förnekar att han låst mej ute.
Jag gick ut igen.
Så förvirrad.
Att dricka några glas vin med honom gav inte ett lyckligt slut på kvällen, den här gången heller....
Erfarenheter, tycks jag samla på...
Ensam känner jag mej ?

Bestemor

Bara oro inför midsommarafton. Att sällskapsdricka är ett dåligt alternativ, då lyssnar jag nog för länge på makens onyktra svammel som alltid går från väääääldigt trevligt och skämtsamt till att bli otrevligheter och spydigheter. Gränsen är suddig.
Jag är helt enkel ännu mer rädd att vara onykter med honom än nykter. Måtte jag klara denna dag i klarsyn.
Oron snurrar i mitt inre
Var är min kontroll

Myrrah

Läser det du skriver och känner att du är så himla stark person. Få klarar att sluta dricka i den situation som du är i. Jag tog länge hjälp av Al Anon som är nästan samma som AA men för anhöriga. Jag fick massa styrka i det och kunde ta hjälp av de andra i samma situation. Man går där ifall man har sambo, förälder eller annan i sin närhet som missbrukar. Ofta är man medberoende på olika sätt, dricker eller missbrukar annat, gömmer alkohol osv. Jag bor i Sthlm och det är enkelt att komma till dessa grupper, vet inte hur det är ute i landet.

Jag tror att du skulle må bäst av att lämna det förhållandet du är i. Kunna fokusera på dig och bli frisk. ❤️
Förstår att det är en stort steg att ta, men man lever bara ett liv. Låt det få vara enkelt och fritt. Inte beroende av förhållanden till människor eller droger. Vi måste ta tillbaka våra liv ifrån denna jäkla dryck som sänker oss på alla sätt och vis. Hade min man inte stöttat mig i detta så skulle han få gå. ??‍♀️
Kram till dig. Skickar alla goda tankar jag bara kan för att du ska stå emot alkoholen idag! ??

Jag är inne på samma linje som Sophia2. Du måste ställa dig frågan om han verkligen är värd dig. Att klanka ner på dig på det sättet och vara elak är ju för att han känner sig underlägsen dig med din utbildning och bakgrund. Men detta visste han ju från allra första början.
Väljer du att leva utan honom så kommer du att klara det! Man hittar alltid nya sätt som man först inte trodde var möjliga.
Du är alltför fin som du är för att åka ner i detta träsk. Jag önskar att jag kunde vara nära dig och hjälpa dig.
Jag ska tänka på dig idag och hoppas att du känner mitt stöd!
Kram ???

Har du det bra? Sover han fortfarande?
Detta låter inte bra alls för dig. Ja, inte för honom heller för den delen.
Jag önskar dig en fortsatt fin kväll.
Tyvärr höll jag inte helt själv... lätt att ge kloka råd åt andra. Kramis!

Bestemor

Eftersom vi var själva så missades middag och grillning.
Jag har druckit sparsamt på eftermiddagen och är inte påverkad. Glad för det.
Han vaknade sur och undrade varför jag lät honom sova!
Det är inte mitt ansvar, svarade jag, och det gick inte att väcka dej.
Idag startade jag även en tråd som anhörig. Jag ska försöka skilja på mitt eget problemdrickande och hans.
Mitt eget har blivit allt enklare att hantera. Jag vill vara nykter när han spårar ur.
Tack för omsorg och varma ord ?

Bestemor

Nu när jag aktivt jobbar med min egen nykterhet blir makens dagliga drickande allt mer påfrestande.
De flesta kvällar slutar i nån slags osämja. Jag går undan så fort som möjligt när hans " sanningar " om mej dras upp.
Därför har jag även startat en tråd för anhöriga. Samt börjat internetbaserad kurs för anhöriga här.
För egen del ökas min motivation ju oftare jag ser honom dricka sina vinglas. Ser inte ens gott ut. Verkar enbart vara nåt tvunget över det. Vill inte dela fylla med honom. Det skulle göra mej mer sårbar.
Älskar att lägga mej tidigt och somna nykter ?
På morgonen vaknar jag oftast med en "ny" nykter man, trots att han kan ha druckit ett par flaskor vin.
Så, morgonkaffet är dagens bästa stund. Sen, vet jag aldrig.....
Träningen funkar regelbundet och bra, så tacksam.
Nu önskar jag bara ett lugn i tillvaron, relationen och i mitt hjärta ?

Vad skönt att höra att det går bra för DIG.

Bara fokus på dig, det är bara du som kan påverka och förändra dig. Och du verkar lyckas superbra. Hejar på dej :) Och hoppas det där andra löser sig eller att du finner en utväg så småningom när du är starkare i din nykterhet

Kram

Bestemor

Ja, en sak i taget tränar jag på, inte riktigt min grej. Allt på en gång är min stil. Gärna " fort å fel" i sämsta fall ?
Jag undrar om det till och med ökar min motivation att ha ett skräckexempel i mitt eget hem...
Jag var ju lika onykter förr, gärna 1 flaska vin varje vardag o mer på helgen.
Hur orkade jag?
Som extra bonus minskar midjemåttet trots att jag äter en del godis emellanåt.
Vinet är ju värsta " svullodrycken "
?

Bestemor

Så enkelt att genomskåda egentligen.
NU när jag inte ska dricka vin
Bjuder min man lite nu och då.
Tidigare var det " mitt" och " ditt".
Idag blev jag överraskad och bjuden på vin, på bryggan.
Kunde inte säga nej
Missade min medicin Campral.
Suget drog igång....mer,mer,mer
Bjuden på vin till middag, JA TACK
Kvällen går, små lättsamma diskussioner tror jag..
Plötsligt, är jag misstänkt att ha stulit från HANS vin!!!
Då svajjar det
Behåller lugnet, men känner, sååå självklart Att det ändå spårar ur.
NU sitter jag med 4:e glaset på en vardag som jag tänkte skulle vara nykter för min del.
Vem är jag besviken på?
Mej själv förstås
Liten på jorden ?

Det är en ny dag i morgon Bestemor. Vi tar nya tag då, du är en lärdom rikare.

Ibland när det är tufft så får man tänka på alla dagar som man lyckats vara nykter, spelar det egentligen någon roll om de är sammanhängande x antal dagar? Ge inte upp för ett snedsteg.

Du kommer igen. Kram

Jag tycker att det är fruktansvärt elakt gjort av din man att bjuda dig på vin ? Han vill bara känna att han inte är ensam om att dricka i tid och otid, så du blir hans alibi. Dricker du är det mer okej för honom att dricka.

Så skulle jag vara du hade jag varit mer arg på honom än på mig själv faktiskt. Idiot ? Förlåt, men sådant beteende är inte okej. Han vet ju att du vill vara nykter.

Kram ?

Bestemor

Jag har köpt boken Tänka Klart av Annie Grace. Den boken läste jag på bryggan när min man kom med vinet.
Antagligen triggade det honom ännu mer, som du säger Andra halvlek så är han rädd att förlora sin suparkompis.
NU måste jag vara än mer vaksam så att jag inte hamnar i samma situation igen.
Jag ska säga redan på morgonen, "idag ska jag vara nykter!"
Jag ska säga det till honom.
Ingen skön känsla i kroppen att vakna efter en vinkväll. Fy, dessutom den här värmen. Bakis helt enkelt.
Ja, jag förstår att han bjuder på vin för att rättfärdiga sitt eget drickande!
Nu får det vara NEJ tack, för min del!
Måtte jag vara trygg och stark ?

Stå på dig! Det är starkt och modigt, och säkert helt nödvändigt sätta tydliga gränser. Ja, han kanske, eller förhoppningsvis, förlorar sin suparkompis. Men han får en livskamrat som kommer vara nykter, och ha andra intressen än grogga ihop med honom.

Njut av dagen, och stå på dig i ditt beslut!

Bestemor

Idag ska jag vara nykter!
På morgonen möts jag av en mycket finare man, än den som somnade på soffan igår kväll.
Att jag ska vara nykter idag tycker han är helt ok. Jag berättar även att det blev för mycket för mej igår. Att jag tappade kontrollen och struntade i att ta min medicin.
Tror att jag drack 6 stora glas vin.
Fy, vaknade med kramp i benen!
Allmänt olustig i sinnet.
Ser redan fram emot att få vakna imorgon, efter en nykter kväll.
Ska sanningen fram, så har han bjudit på vin varje dag hela veckan!!!
Jag har då druckit bara 1 glas. Utan problem. Men den 4:e dagen tappade jag kontrollen.
Där ser man, till slut så...
1 glas är första steget mot att tappa kontrollen, nu eller en annan dag.
Idag ska jag läsa ett kapitel till i boken Tänka Klart!
Tack för att NI läser och kommenterar. Det hjälper mej att sätta ord på det som händer. Det hjälper också att NI tror på mej och min styrka! ?

Jag håller på dig, helt klart.
Att du ”trillar dit” när din man fortsätta bjuda dig på vin är inte konstigt alls Inte ditt fel, enl mitt sätt att se på saken. Fruktansvärt oschysst av honom att göra så, förstått att han är medveten om att du försöker hålla dig nykter.
Lämna honom är inte ett alternativ för dig i nuläget? Har läst din tråd så jag uppfattat det så. Annars skulle jag råda dig till det. Är ett tufft beslut att ta och skitjobbigt när man går igenom det. Sen när man är på andra sidan så känns det bättre så småningom....
Lämnade min sambo efter 30 år, för ca 1år sen. Fast det var andra orsaker än alkoholen i o för sig.
Men han kan än i dag bjuda mig på vin i stora mängder om vi träffas någon gång. Vilket vi gör för vi är vänner o ses ibland. Om det nu kan ses som vänskap om man häller i vin i en person man vet har problem med att begränsa sitt vindrickande.

Stöttar dig till 100 % i din satsning på en nykter dag. ?? Kommer att gå bra, en dag i taget☀️

Bestemor

Jag förstår verkligen nu i efterhand vilket elakt spel jag utsatts för.
Jag går kursen " stöd för anhöriga ". Den kommer att hjälpa mej att se klart tror jag.
Tufft att lämna efter så många år An1.
Jag får se hur allt utvecklas. Fullt fokus på min egen nykterhet nu.
Ikväll klarar jag det!
Mej lurar han inte igen! ?