Hungrig, arg, lonely/ledsen, trött?

Kan vara bra att fundera över, vilka triggers som är starkast för egen del. Arg och trött är nog mina.

Farligt att börja ”leka med tanken” tycker jag för egen del. Jag brukar tänka ”Nej, jag ska inte dricka” direkt då suget börjar komma.

Kram ?

AmandaL

Kan du inte äta det du skulle vilja äta utan att dricka? Då spar du också kalorier ?? jag var ofta sugen på chips och choklad när jag drack rödvin och åt det nästan bara tillsammans med en öppnad flaska vin eftersom kaloriångesten var mindre då, men nu äter jag chips och choklad utan vin, mår så mycket bättre dagen efter: skriver inget dumt till någon, och jag sparar ju sjukt många kalorier på att skippa vinet, så det är så mycket win så det finns inte! Sluta inte ät det du vill för ett du inte dricker, det blir ju som ett dumt straff. Unna dig det du vill istället men skippa alkoholen till, det har bara positiva effekter med sig ????

Läste dina två senaste inlägg och det är ju väldigt talande för hur snabbt det svänger i det ny-nyktra livet. Därför är det skönt att ta en dag i taget. För mig tog det nog fyra månader innan jag var av med plötsliga sug men är beredd på att de kan komma när som helst.
Imorrn är en ny dag, att bestämma hur man vill ha det! ?

nu hände det. Bägaren rann över och jag har druckit alkohol för första gången på 26 dagar. Har däremot bara hunnit med två glas innan jag nu stoppar mig själv.

Det är precis som många av er skrivit otroligt hur snabbt det svänger och kan skifta från en dag till en annan.

Varför har jag ett glas vin på bordet framför mig? Jag är förbannad. Och det är inte ens över något som jag borde lägga min tankeverksamhet på men så är det. En person på mitt jobb kritiserade något som jag gjort till min chef istället för till mig. Jag har vad man kan kalla för en låååång stubin men blev arg och ringde personen i fråga. Kort sammanfattat: hen bad om ursäkt till mig men jag är fortfarande irriterad. Irriterad över bemötandet men ändå mest irriterad över hur en sådan sak kan få mig att hälla upp alkohol i ett glas. Jävla skit...

..som undrar om alkoholen hjälpte och gjorde mig på bättre humör. Nej, alkohol har aldrig och kommer aldrig att göra en kass situation bättre. Även om jag trott det många gånger så har det hittills aldrig hänt.

Ursäkta för dålig stämning så här på en fredagskväll. Efter att ha längtat efter ett glas vin så längtar jag nu till nästa fredag som kommer att bli nykter. ❤

Misstag gör alla, huvudsaken är att man lär sig av misstagen så man inte gör samma fel gång på gång.

Jag hade också svårt med ilska i våras, kunde bli skogstokig. Fick en del utbrott på jobbet, som jag aldrig tidigare hade haft.

Jag dricker också på ilska, det är en trigger för mig.

Du behöver en plan för hur du ska göra nästa gång det sker!? Springa lyktstolpsintervaller? Köpa en boxboll att slå på? Andningsövningar?

Men du ska inte slå på dig själv, det gör ingen nytta. Häll ut resten av vinet och gå och lägg dig, en erfarenhet rikare.

Kram ?

Man lär sig av misstagen. Passar på att varna om tankarna och agerandet några dagar framöver. Sätter man bollen i rullning så kan det svaja några dagar igen. Upp på hästen och kämpa på igen bara. Kram Jullan

Helgen har minst sagt varit en av de sämre på väldigt länge. När bollen är i rullning så är det svårt att få stopp på den igen och jag föll dit en gång till.

Men jag lär mig även av detta och nu är det en ny vecka. Ska precis börja jobba och fokusera på det stora delar av dagen innan jag ska hem och umgås med barnen. Längtar redan efter dem ❤

Tack för ert stöd och hoppas ni får en bra vecka. Kram

AmandaL

Kml det är en bra lärdom, det är precis därför jag inte tar ett glas någon gång, inte för att jag inte klarar av att dricka ett glas någon gång, för det gör jag, jag klarar av att dricka ett glas 10 gånger, men den 11e gången blir det katastrof. Det är inte värt det för mig, det är som att spela rysk roulette med mig själv som insatts, ska det gå den här gången? Jippi det gick, men kaos gången kommer bara närmare efter varje gång där jag "överlevde"
Det är en viktig lärdom, insikterna är viktiga för att man ska inse vad det är som krävs av en för att man ska må så bra som man bara kan. För mig är det total avhållsamhet för att slippa vara med i "the hunger games"

Jag känner verkligen igen mig i en del av det du skriver. Hur lätt det är att trilla dit igen, vilket jag har gjort i helgen. Skrivit lite om det i min tråd.
Vi måste hitta bra strategier när suget sätter in och hitta våra triggers som Andrahalvlek skrev.
Upp på hästen igen och fortsätt kämpa Kml??
Jag tar denna dagen och funderar över mina egna strategier.
?

Jag känner igen mig i det du skriver. Vissa dagar når jag dricker kan jag sluta efter ett glas eller två men helt plötsligt går det överstyr. Efteråt undrar jag ofta vad i hela friden jag tänkte. Som om målet helt plötsligt är att hinna dricka så mycket vin som möjligt innan den smarta delen av hjärnan tar över och sätter stopp. Så bra att du kommit på att det bästa för dig är att sluta helt. ?

Vad bra att du styr upp det så snabbt och börjar fundera över strategier.

Visst är det lätt att trilla dit. Och har man gjort det en dag så kommer det gärna en andra dag också.

Jag gör som du och tar nya tag idag. ?

Nej, helgen blev inte som jag tänkt mig och jag gjorde en del misstag. Som ett resultat av det har jag missat det där med att vara snäll mot mig själv och mycket tid har gått åt till att grubbla över hur kass jag är eller dum som druckit när jag vet att det inte slutar bra. Jag tycker det är pinsamt. Att jag är pinsam.

Men idag har jag försökt vända på det och se det som att jag lärt mig mer om mitt problem med alkohol och vad som gör att det går snett. Jag försöker vara snäll mot mig själv och lägga fokus på framtiden.

Jag läste någonstans för ett tag sedan att "bara en dåre lär sig av sina egna misstag, den vise lär sig av andras". Om det stämmer så är jag nog en dåre, men jag tror att man lär sig mest när det är ens egna misstag. Att uppleva det själv sätter sig i minnet på ett helt annat sätt och lärdomen blir desto bättre. Dagens reflektion ❤

AmandaL

Kml jag har hört att psykologer säger ”du lär dig inte av misstag utan du lär dig när du gör rätt” alltså om man fortsätter att dricka så lär man inte sig att det är fel, först när man börjar leva nykter och ser vad det livet medför för positiva effekter kan man lära sig något av det, att inse vad som fungerar kräver att man börjar leva ”rätt” ?

Jag tycker att jag lär mig av mina misstag om jag noga analyserar vad som gick fel, så att jag inte gör om just de felen i alla fall ?

Men det är lönlöst att slå på sig själv. Gjort är gjort - gör om och gör rätt. Det är bättre att fokusera på allt bra man faktiskt gör, för framgång föder framgång.

Därför ska varje nykter dag, vecka, månad firas och man ska känna sig stolt som en pudel ?

Kram ?

En helt vanlig tisdag går nu mot sitt slut. Jobbat, tagit hand om barn och gått en kvällspromenad. Förlåter mig själv för helgens miss och går snabbt tillbaka till de bra vanor som jag jobbat fram under de senaste veckorna.

Det kommer gå bra det här ?

Allt jobb du gjort är absolut inte ogjort. Du gjorde bara en liten vurpa. Ju snabbare man tar sig upp på fötter igen och traskar vidare, desto bättre.

Kram ?

@Andrahalvlek, idag känner jag mig faltiskt stolt som en pudel ?

Jag försöker att göra mitt bästa för att komma till roten med anledningarna till att jag har svårt att hantera alkohol. Jag är inte klar än men tror det hänger ihop med stress. I år har varit ett stressande år på många sätt, både på jobbet och privat. Alkoholen har helt enkelt blivit ett sätt att glömma bort det jobbiga, ett sätt att koppla av. Jag försöker därför hitta andra sätt att göra det på.

Idag var det återigen en heldag på jobbet och sen hem till familjen och allt vad det innebär med två småbarn. För att hinna stanna upp och varva ner så promenerade jag hem och satte mig på en bänk vid en äng. Satt där i en kvart och bara var. Kändes riktigt skönt. ?