Tack Se Klart för dina råd och pepp.
Ja, jag inser att det bara kan lösas av att till 100% har bestämt mig. En del menar att det inte handlar om viljestyrka utan enbart kapitulation. Jag tänker att det är någon slags kombination som kan göra att förändring sker. Jag vet inte hur men, så länge jag är medveten om mitt problem och försöker bearbeta det på olika sätt tänker jag att jag ökar chanserna för att stjärna en dag ska stå rätt och att det som jag å innerligt önskar plötsligt händer. Att jag blir fri.
Något jag också funderar på är vad som jag främst ska fokusera på att detta ska hända. De negativa konsekvenserna A får för mitt liv eller de positiva konsekvenser ett liv utan A skulle kunna få.
Mycket tankar just nu.

Hej @Svenne!

Jag hoppar in och medger att det är svårt med A. Har avslutat beroenden/missbruk av flera olika narkotikaklassade tabletter och vad gällde tabletter fanns för mig bara ett sätt och det var att just kapitulera och helt avstå. Ta mig igenom de många tuffa månaderna och att hela tiden ha i åtanke att det kommer att kännas bättre längre fram. För det gör det. Det kommer att kännas bättre.

I fallen med tabletter var det just beslutet som tog mig igenom. En väldigt stark beslutsamhet som jag till 100% var förankrad i. Vid sidan av hade jag väldigt fina vänner och kära att prata med när det kändes jävligt, och ett tålamod med att det skulle tid att komma till den punkt när jag skulle börja nå bättre. Jag är inte mycket för att räkna dagar men utifrån medvetenheten om att mitt tex sista tablettpreparat tar väldigt lång tid att liksom helt återhämta sig från, det kan ta mellan 1-2 år lite beroende på psykiatrisk bakgrund, så räknade jag dagar just för att ha koll på vart i återhämtningen jag var. För det var en illa process som slog ut mig. Idag är det 1 år och 4 månader sedan och ingen är gladare än jag över att kunna säga att det nu är något dom ligger bakom. Jag är sjukt glad!

Därefter har det blivit lite trassligt med A. Jag dricker inte dagligen men faller för att köpa vin ungefär två separerade kvällar i veckan just nu. Tidigare under året var det det tätare och större mängder per gång. Men även om det kan låta lite mindre med två kvällar per vecka vet jag ändå att det är beroendesjukdomen som fortfarande kontrollerar mitt val de kvällarna och jag har svårt att ta kontroll. Vad gäller A upplever jag att jag får svårt att hålla i beslut och motivation. I ungefär ett år har jag trasslat med hur jag ska tänka för att få det hållbart. Suget som uppstår slår lätt ut motivationen för kvällen och jag har svårt att förankra mig i beslut om total avhållsamhet. Det är minst sagt knepigt och oönskat.
Men jag håller med om att man nog inte ska vänta på att nå nån sorts botten innan man iaf påbörjar en förändring. Vem vet hur det kan sluta. Att du är här och söker stöd är en bra början 😃 och finns det något du redan nu skulle kunna förändra i ett första steg med konsumtionen? Skulle det kunna gå att börja med att minska antalet dryckesdagar medan du jobbar vidare med tankar och beslut parallellt?

Jag tänker att de negativa konsekvenserna nog är skälen till varför du vill göra en förändring och det är klokt att komma ihåg och att påminna sig om sina skäl. Men själv skulle jag välja att fokusera på det positiva som kommer ur den förändring man vill göra och hålla fokus på att det kommer kännas bättre längre fram.

Har du provat självhjälpsprigrammet som finns här förresten? Kan vara hjälpsamt på vägen 🙂

Kram till dig och jag önskar dig en fin kväll!

Tusen tack för ditt inlägg @Natalia:)
Mycket tänkvärda ord och det blev absolut inte för långt.
Intressant också att du kunde bestämma dig och vad jag förstår med disciplin komma ifrån ditt tablettberoende. Det finns de som hävdar att en beroendeperson sedan lätt ersätter sitt tidigare beroende med något nytt beroende. Är det så det har blivit för dig och A?
Jag tänker lite att det kanske att det kan vara en strategi att när man försöker sluta dricka redan innan tänka ut ett annat beroende som man kan ”medvetet” falla in i men som kanske är så ohälsosamt (tex träning). Jag vet inte, men har man varit beroende av A så tror jag det är naivt att tro att man inte kan bli beroende av något annat efter man slutat. Därom vittnar många berättelser jag fått läsa och höra. Men det gör ju inte så mycket så länge det inte är skadligt och hanterbart.
Grattis till 1 år och 4 mån fri från tablettmissbruket och hoppas du hittar ett bra förhållningssätt till A, oavsett om du vill moderera eller avstå helt.
God jul och ta hand om dig!

Tusen tack för ditt inlägg @Natalia:)
Mycket tänkvärda ord och det blev absolut inte för långt.
Intressant också att du kunde bestämma dig och vad jag förstår med disciplin komma ifrån ditt tablettberoende. Det finns de som hävdar att en beroendeperson sedan lätt ersätter sitt tidigare beroende med något nytt beroende. Är det så det har blivit för dig och A?
Jag tänker lite att det kanske att det kan vara en strategi att när man försöker sluta dricka redan innan tänka ut ett annat beroende som man kan ”medvetet” falla in i men som kanske är så ohälsosamt (tex träning). Jag vet inte, men har man varit beroende av A så tror jag det är naivt att tro att man inte kan bli beroende av något annat efter man slutat. Därom vittnar många berättelser jag fått läsa och höra. Men det gör ju inte så mycket så länge det inte är skadligt och hanterbart.
Grattis till 1 år och 4 mån fri från tablettmissbruket och hoppas du hittar ett bra förhållningssätt till A, oavsett om du vill moderera eller avstå helt.
God jul och ta hand om dig!

Jaa @Svenne, precis så har det blivit. Mer A efter tablettavslutet även om det inte motsvarar det dagliga dygnet-runt-bruket jag hade av tabletter är det ändå oönskat. Det är oerhört lätt att byta ut substanser. Träning och motion däremot är alltid skönt och det hjälper bra mot sug, obehag eller liknande när man försöker vara avhållsam.

Du kommer hitta en väg frammåt det tror jag verkligen!

Sov så gott i natt
Kram 🙂

@svenne jag läste tillbaka hela din tråd igår efter att ha skrivit- och insåg att jag skrivit ungefär samma lika- 2020, 2021. Inte värst originellt 😌
Men just originell är inte den nyktra resan- den är förvånande lika men ändå så olika.
Om du läser i @andrahalvleks och @torns första trådar (eller Torn har kanske bara en tråd?) så tror jag du kan få mycket hjälp och råd.
Jag tänker att någon sorts kapitulation måste till även om jag bråkade med det ordet under första året. Men här är jag nu, snart tre år senare- och inser att kampen mot alkoholen går inte att vinna. Man får vända sig om och gå. Inget annat. När man sedan börjar blicka framåt så öppnar sig världen. Bit för bit.
Jag hejar på dig! 🌟

Tänker också lite som @Se klart.
Vi på forumet har kommit lite olika långt i våra processer och det kan ta tid att komma till ett fast och tydligt beslut. Och endel kommer aldrig riktigt helt till det momentet i sig själva, men istället påtvingar ett stop och kanske med hjälp av antabus. Alla sätt att göra en förändring är bra sätt. Även de små stegen är också steg åt bättre håll.

Det kan verka som att många medlemmar utifrån medverkan i forumet gjort en spikrak nykter resa i sina presentationer just här, har det många gånger varit år av trasslade och försök till minskning och förändring innan bara ett alternativ kvarstått - att kapitulera och helt sluta. Eller på annat sätt råkat ut för något som gjort det glasklart att A ej längre kan vara ett alternativ och sedan därefter gjort en rak nykterhetsresa. Medan andra av oss, som jag själv, har blandat in forumet tidigt i förändringsprocessen och istället postat mycket om svårigheterna att nå just ett konsekvent beslut. Vi skriver kanske istället om ångesten över att det inte går helt som vi vill och om hur vi provar ena och tredje sättet att tänka, agera och göra förändringen hållbar.
Själv har jag provat alla tänkbara sätt det här året och varit mycket kreativ 😄
Har raderat min första tråd men ja... det har sanneligen varit till att vrida och vända på tankar.

Min avslut med tabletter kunde verka spikrak och väldigt stark för många men det hade också tagit nära två år av trasslade innan jag helt kapitulerade. Jag hade avslutat ena narkotikaklassade preparatet efter det andra och nästan två år innan mitt sista avslut hade jag försökt göra ett tvärt avslut av mitt sista preparat och höll mig helt ifrån precis allt i 3 månader men började sedan igen. Abstinensen var väldigt svår. Gjorde försök att trappa ur dem istället men det slutade alltid med att jag tappade upp dagsdoserna snabbt igen. Till den dag det stog glasklart för mig. Det fanns många bidragande orsaker till det beslutet men det kunde faktiskt upplevas lite som du skrev, att en dag stog alla planeter rätt på himlen, jag vet inte, det kändes faktiskt som en röst från ovan men plötsligt hände det faktiskt 🙂

Önskar dig en fin helg!
You can do this 💕

Modigt att besöka AA. Jag tror att alla de där små stegen är viktiga. Att verkligen erkänna för sig själv att man behöver hjälp ut. Nu vet jag inte hur du har det hemma, men ett första steg är ju att alkoholsanera hemmet. Det ska inte vara enkelt att dricka. Det finns också ett digitalt program här du kan gå med olika övningar. Jag har inte gått det, men jag tror att det är lite som en behandling jag gick. Man ”sugsurfade”. Bland annat, identifierade var och när suget kom. Du skriver att suget kommer och du snabbt agerar. Då kan man tänka HALT (hungrig, arg, ledsen/lonely, törstig) och fundera över om det finns någon anledning till suget. Man kan också börja identifiera olika situationer när suget uppstår. Träna, promenera, göra något avledande tills det gått över.
Lycka till nu! Du har tagit ett stort och betydelsefullt kliv framåt.

Tack @Se klart
Tanlen att ge upp kampen istället för att kämpa kan ju låta märklig, men jag förstår den. Att på något sätt ha förmågan, viljan och kraften att vända sig om och gåt ett annat håll. Mot något ljus som blir viktigare än A. Men man måste ju samtidigt på något sätt knyta näven i fickan och bestämma sig för att kunna göra det.
Jag har börjat läsa Torns tråd från början. Den inspirerar (tack Torn) och kommer att ta ett tag då den är lång. Läser samtidigt att han i sin tur fick inspiration av ”Knyttets sång” och inser då värdet av detta forum. Hur vi tillsammans kan hjälpa varandra till ett nyktert liv.
Jag har precis som många andra här inne försökt bli fri från A under mycket lång tid. Ibland har viljan varit stark (ofta efter nåt form av bakslag), sedan efter en tid har jag alltid fallit tillbaka på något sätt.
Men jag tänker att någon gång måste även mina stjärnor stå rätt så att jag blir fri från tvångsbeteende. Jag drack som du läst i tråden ingen A på nästan 1 år (mellan sommaren 20 till våren 21). Jag blev tryggare med tiden i att inte dricka och mådde mycket bra i det. Ändå föll jag tillbaka.
Jag tänker utveckla mina erfarenheter, teorier och tankar runt detta i ett kommande inlägg, för jag tror det kan hjälpa mig näst gång jag uppnår en längre tid av nykterhet. För jag vägrar ge upp den frihet som jag längtar efter. En frihet som är omöjlig att uppnå så länge man sitter fast i alkoholens klor.
Vet inte för vilken gång i ordningen jag gör ett nytt försök, men nu är jag i alla fall på dag 5.
En dag i taget!

Tack @Natalia
Jag förstår vad du menar. Det är svårt att skapa en tråd när man är mitt uppe i missbruket. Det är först när man av någon anledning bör medveten om att en förändring måste till för att man överhuvudtaget ska hitta hit. Jag läste under en lång tid här, men det var först när jag en hemsk ångestsöndag sommaren 2020 bestämde mig för att sluta dricka A, som jag startade denna tråd. Den hjälpte mig i min nykterhetsresa som varade nästan ett år innan jag föll tillbaka. Jag vill nu verkligen på allvar göra ett nytt försök att bli fri, så jag hoppas just mina planeter står rätt denna gång. Dag 5 idag, men varje mil börjar alltid med ett första steg.
Tack för att du delar dina tänkvärda inlägg.
Allt gott!

Tack @Sisyfos
Bra tankar för att klara av suget. Jag vet inte om det är vanemässigt, men suget kommer alltid under ett tidsslott på 1-2 timmar under kvällen. Aldrig tidigare på dagen och lyckas jag klara av denna tid på kvällen så försvinner det. Behöver inte dricka för att kunna somna.
Så kan jag planera för någon typ av aktivitet vid denna tiden kan minska risken tror jag. Något jag verkligen ska försöka tänka på. Sugsurfning ska jag läsa lite om.
Tack för tipsen!

@Svenne Läste om att du funderat kring kapitulation och viljestyrka. Tänker att kapitulation innebär att man aldrig kan besegra alkoholdjävulen och att man ger sig totalt och inser att man som beroende endast har ett alternativ och det är att sluta dricka. Till det krävs mycket viljestyrka och för många att knyta näven i fickan. Du har nu varit nykter i 5 dagar och det visar på viljestyrka. Du har varit nykter 1 år tidigare och du har bevisat att du kan fixa det. Ett sätt att få motivation till att fortsätta vara nykter är att att ha positiva bilder om hur skönt det är att vara nykter och vilja komma i det läget igen. Rota fram sköna minnen om när du hade ditt nyktra år och ha dem som riktningar du vill gå till i ditt liv igen. Fokusera på dessa positiva minnen. Positiva bilder och föreställningar om ett skönt och nyktert liv har hjälpt mig i min nykterhetsprocess och det har motiverat mig till att leva ett liv helt nyktert. Det har gett mig livet åter.

Kämpa på, du kan komma dit igen💪❤️

Tack Se Klart och tack vår2022!
Så bra du beskriver det vår2022. Att på något sätt genom kapitulationen erkänna sig besegrad och därefter bestämma sig och gå vidare genom motivation och viljestyrka.
Så rätt att försöka fokusera och minnas det positiva från min nyktra period. Det ska jag verkligen försöka göra nu.
En dag i taget, för mig den 7:e i ordningen nu (rekord för 2022 :)

Tack Torn och Andrahalvlek för pepp och för att ni tror på mig. En så stor del av värdet med att vara här på forumet när jag nu återigen gör ett försök att bli fri från A-djävulen. Ensam är i detta fallet inte stark har jag bittert fått erfara.

@Svenne Verkligen bra jobbat med sju dagar!💪Nu är du på god väg! Att ta beslutet och den första tiden är på något sätt den jobbigaste och tuffaste puckeln. Ångesten som alkoholen orsakar dämpas och det lättar. Tänk vad nice med en nykter jul och nyår, frid, lugn och ro. Jag blev nykter några månader före förra julen och det var så härligt att fira den nykter. Sedan att gå in i ett nytt år nykter med tankar och bilder om alla möjligheter som öppnas som nykter. Min självkänsla har ökat, jag tycker om mig själv och jag är tillgänglig för både mig själv och min familj. Mitt liv har fått en helt annan mening och jag tycker om att leva det.

Häng i och häng kvar här så hjälps vi åt❤️

@vår2022 Grattis till ditt andra år som nykter över julhelgen! Ja, jag ska försöka hänga kvar här skriva. Tillsammans är vi starkare!
God jul och gott nytt år till alla hjältar här inne som försöker hitta ett bättre liv än att vara slav under alkoholen.