Va känner din man när du berättar att du vill dra ner? Tycker han du är larvig eller stöttar han dig? Tänker att han kanske har lite problem själv med alkoholen.. bara låter så. Han påminner lite om mig själv... måste pimpa till utflykten eller Spa-upplevelsen eller vad nu man ska göra. Med lite ”lyxig” alkohol. Ofta för att slappna av ännu mer! Men där lurar vi ju oss själva....
lyssnar på Annie Grace ”30 days experience” väldigt mycket lär man sig! Speciellt hur man lurat sig själv så länge. Så mycket som är konstigt av det vi gör i vårt förhållande till alkoholen.
Kram

..i det att han säger "ok" när jag säger att jag inte vill dricka.
Men jag måste, och jag får bestämma själv.
Så han tar inte fighten och han säger inte emot.
Så om jag bestämt en vit månad och efter en vecka säger äh skit i det kan du köpa hem vin till ikväll så frågar han "är du säker på det, du skulle ju ha paus" och säger jag då "jadå absolut" så köper han hem.
Han vill inte bråka med mig och tycker att det bara är jag som kan bestämma hur jag vill ha det och där ger jag honom rätt.
Sen har han aldrig tagit mina problem på allvar. Han har ofta ursäkter till mig.
"Nej du var inte så full"
"Äsch det var ingen som såg"
"Alla dricker för mycket ibland"
Själv dricker han öl nästan varje kväll, en eller två.
Han dricker dem långsamt för det mesta, medans jag slukar dem.

Jag begär inte att han ska styra över mitt drickande men jag skulle önska att han någon gång insåg vilken enorm ångest mitt drickande leder till, för det mesta.
Tyvärr verkar jag inte nå fram till honom när det gäller det.

Jo man gör ju verkligen detta ensam! Jag har stöttning från min man också. Dock har han bestämt att han inte dricker nåt just nu när han är med mig. Även om jag sa att det var ok att han fortsatte.
För han vet att detta är viktigt för mig och han vet hur dåligt jag mått i mitt liv tidigare. Och har sett mig i dåligt skick både vissa kvällar och även dagar efter....
Han har själv haft en mamma som varit alkoholist... men även om vi druckit tillsammans så har han varit den som haft kontroll. (Sådär som din man som dricker långsamt).
Men tycker din man att han har problem som dricker öl varje kväll? Blir han full ibland också eller har kontroll? Tänker mest på dig att det är synd att du ska behöva se ölen varje kväll (och picknick) nu när du ändå är i början av ”resan”.
Ångest har jag lidit mycket av men måste säga att nu på dag 36 börjar den avta. Det känns väldigt hoppfullt!

att min man dricker sin öl.
Jag har alkoholfri öl som jag tycker väldigt mycket om.
Det är nog mer det att när vi är ute o gör grejer med familjen, som typ tältar, så fattar jag inte varför han ska släpa med all öl.
Han kan hålla upp när det krävs. Det är ju bra..
Ibland har han jour på jobbet, den veckan dricker han inte.
Men annars, varje kväll.

Det är oförståelsen från hans sida gentemot mig, att han inte ens verkar vilja ta det till sig vad jag försöker berätta..
...och så var ändå hans far alkoholist, han borde ju kanske ha lite mer av en önskan att stötta mig när jag försöker ge barnen en nykter mamma. Visserligen i 11e timmen, barnen är nästan vuxna, men de kan väl få flytta ut från ett hem utan en salongsberusad mamma som yrar omkring på kvällarna?

Hej ja inte lätt alltid med partnern. Men tycker du tänker helt rätt! Och ju längre du kommer på den här resan tror jag du kommer förstå hur mycket bättre du mår utan alkohol och inse hur dåligt du mådde med. Kanske att du kan förklara det på ett bättre sätt för honom då. Styrkekram ?

men nöjd.
Känner mig lätt, trots att jag är trött.
Det är inte alls många dagar sedan jag drack men det gör inget.
Det blir fler dagar mellan tillfällena när jag ser bakåt.
Tänk att jag gått från 5 dagar dricka i veckan till tvärt om. 5 dagar utan och bara 2 med alkohol.
Och det är bara början.
Jag har sparat några kronor på det så idag fick jag lite band-merch som jag länge suktat efter. Det känns bra!
Idag har jag simmat och är väldigt törstig.
Men jag vet att det finns kall, alkoholfri öl o kylen och när mörkret sakta lägger sig, har jag massor av goda lite lyxiga teer att välja ibland.
Eftersom jag är nykter ikväll kan jag ut och springa imorgon bitti.
Och eftersom jag springer imorgon vill jag inte sabba det med alkohol på kvällen.
Win/win, eller hur?

Tholahopp

I morse vände jag mig i sängen för att morgna mig och hela rummet snurrade som fan!
Jag hade just drömt att jag snusade och mått illa av det och nu slängdes jag runt i ett kaos!

Har haft kristallsjuka förr och är så rädd att det kommit tillbaka.
Ska vakna lite först och prova sidoläge igen sen.
Fy fan vad det är obehagligt!!

Härligt med belöningar och aktiviteter som går en att vilja vara nykter! Och jättebra att du lyckats minska!

Tja vad kan jag säga?
Inte mycket spännande idag men jag skriver för att göra mig påmind om att jag ska vara nykter.
Alla konkreta saker jag gör och alla appar sporrar mig att hålla det vidare.
Så ursäkta mitt ordbajseri och nonsens, detta gör jag mest för mig själv :-)

Läser om levndadsvanor som påverkar kroppen negativt, och förutom alkohol är det ju mycket kosten, stillasittandet och rökning som ställer till det.
Jag har koll på det och nu är den stora utmaningen att dra ner på transfetter dvs mina älskade chips.
Så - utmaningen är att dessa 3 månader utan alkohol även dra ner rejält på chipsen - max en gång i veckan.
Får se hur det går - men jag har hoppat uppe!
För att minska stillasittandet tar jag nu en liten promenad. Hej och hå - luden tå!

på min familj att jag var tvungen att gå hemifrån.
Tur det är fint väder.
Sitter på ett staket längre ner på gatan och funderar på vad jag ska göra nu.
Vart ska jag ta vägen?
Är det rätt av mig att reagera som jag gjorde?
Fan då, dålig stämning en masse...

Med nykterheten blir alla känslor starkare. Positiva och negativa. Just ilska hade jag svårt att hantera i början. Skällde ut min chef i våras. Inför andra. Inte bra alls.

Hur hanterar jag ilska nu då? Jag blir inte lika explosivt arg längre, det har lugnat sig lite. Annars försöker jag gå undan och andas, andas, andas.

Klokt att du gick iväg tycker jag!

Kram ?

Hej,
Du ska inte be om ursäkt här! Här är fritt att banka, svamla, vara barnslig klok eller sur.
I synnerhet när syftet är så gott.
Jag tycker det låter lite tufft att parera både alkohol och chips i ett svep men ibland funkar det extra bra med flera utmaningar har jag läst,
Hoppas du klivit ner från staketet ?

det var bra att komma ut.
Ilskan gällde regler o riktlinjer som jag trodde vi (familjen) var överens om men som jag hade missbedömt helt
För att inte skälla och gorma gick jag ut.
När vi pratat på vår familjechat kände jag mig lugnare och gick hem
Hemma kramades vi och pratade igenom allt.
Vi är ok.
Familjen är bra.
Tack för er omsorg och ert stöd.

det var bra att komma ut.
Ilskan gällde regler o riktlinjer som jag trodde vi (familjen) var överens om men som jag hade missbedömt helt
För att inte skälla och gorma gick jag ut.
När vi pratat på vår familjechat kände jag mig lugnare och gick hem
Hemma kramades vi och pratade igenom allt.
Vi är ok.
Familjen är bra.
Tack för er omsorg och ert stöd.

Jaha igår drack jag.
Sa till mannen att vin skulle vara gott till maten och han var på.
Sen skålade vi för att jag inte druckit på en vecka.
Vi delade en flaska rött, sen en flaska vitt.
Så det var ju galet.
Ändå känner jag mig glad.
Jag har inte druckit på en vecka.
Vi hade det mysigt hemma.
Inget konstigt hände.
Förutom att jag inte egentligen skulle dricka.
3 vita månader var det ju.
Så jag misslyckas.
Ändå är jag glad.
Jag har inte slentriandruckit på en hel vecka.
Det är jättebra!
Sikta mot stjärnorna så når du trädtopparna, sägs det ju.
Jag tänker fortsätta att kämpa på.
Men jag tänker inte ha ångest idag, för jag känner mig alldeles för glad för det.
Jättekonstigt
Verkligen superskumt.
Men jag känner mig ok.
Jag har verkligen minskat mitt drickande senaste tiden.
Det är jag jätteglad för!
Men jag vill ju inte göra reklam för att dricka.
Det jag är glad för är varje dag jag håller mig nykter.
Har bestämt mig för att hålla mig till det som känns positivt och inte gråta för att jag slirar ibland.

jag vill inte vara nykter alltid
Jag kommer att käka de där nötterna, trots allergi. Jag dör inte omedelbart av dem. Men det kliar i halsen och jag får andnöd och panik. Gör det ändå. Så känns det.
Jag följer mina appar.
Tittar på statistiken.
Skaffar nya insikter.
Samlar nyktra dagar.
Inte dricka på vardagar.
Helst bara en dag, om det blir på helgen.
Antingen fredag eller lördag, inte båda.
Inte dricks för mycket.
Inte dricks för starkt.
Kanske går det.
Kanske inte.
Jag är så bra på att ursäkta mig.
Tänker stort.
Gör väldigt lite.
Lovar stort.
Håller... inte lika mycket.
Lyssnar på andra som ursäktar mig.
Skjuter på rädslan för framtiden..
Men idag är jag nykter.
Imorgon ska jag också vara nykter.
Det klarar jag.
Det vill jag.

AmandaL

Fint att du är nykter idag och jag tror på att du kommer att vara det även imorgon. Ibland är precis det här en dag i taget tänket det som gör att dagarna går framåt. Jag är på min 101a nyktra dag idag, och det trodde jag aldrig att jag skulle klara för 102 dagar sedan. Ärligt inlägg ?

Du skildrar jättebra hur ambivalent den här nyktra resan är för de allra flesta. Ytterst få har slutat dricka direkt utan att försöka dricka kontrollerat några vändor. Jag har också gjort det.

Kram ?