Drick inte nu när du har kommit så här långt. Det skulle vara väldigt onödigt tycker jag. Risken finns ju att du halkar tillbaka till ruta ett. Hur kul skulle det vara??

Kram ?

Så fort ni börjar förhandla med alkoholdjävulen så är det bara en tidsfråga ? Säg ”NEJ” direkt. Om och om och om igen. Så länge det krävs.

Ja, livet suger ibland. Det känns överjävligt orättvist och tråkigt och jobbigt och mest bara blä. Men alkohol gör ingenting bättre! 20 min ”lugn” i bästa fall, men sen har man satt igång jakten på nästa glas. Den rastlösa jakten på ”lösningen” för ytterligare 20 min i taget.

Lägg ett pussel, spela Farm Heroes på mobilen (spelar jag just nu), lägg dig i badkaret och njut, gå och lägg dig tidigt, läs en bok, bygg korthus.

Vad som helst utom att förhandla med alkoholdjävulen ?

Kram ?

Tack för all pepp, både här och i andras trådar! Det betyder allt! Som jag har sugit åt mig ikväll av allas berättelser - allt för att minska suget. Och det lyckades! Jag har klarat mig från att dricka, så stolt och glad att jag lyckades att inte ta det första glaset. Jag hoppas jag klarar det över helgen också...Bokade in en tid för blodgivning imorgon bitti för att ha ännu en anledning till att hålla mig nykter. Alla medel som är bra är tillåtna :).
Kram och önskan om en god natt till alla kämpar därute! <3<3<3

Ordvalen är viktigare än man tror. Nummer ett är att tro på att man klarar av det. En dag i taget så klarar du det! Boka in annat i ottan, eller sov och vila. Läs böcker, lös korsord. Farm Heroes är väldigt beroendeframkallande annars ?

Kram ?

Och ta fram tjurskallen när alkoholrösten talar. Det sätter igång ibland när man minst anar det. Smart drag att skriva här om dina tankar om att dricka.. Det blir som ett extra skydd mot att ta det där glaset. Om jag inte skrivit och läst era trådar här under några veckor hade jag lätt köpt hem vin igår. Men nu går det liksom inte för sig känner jag. Fantastiskt att det kan funka så. Att skapa nya tanke och handligsmönster tar tid och möda i anspråk. Skönt att vi kan hjälpas åt.
Kram

Ser i många trådar hur stress på jobbet får en att börja drömma om alkohol. Stressen tar liksom över i hjärnan och röjer runt och öppnar dörrar som ska hållas stängda.. Så vila kortsiktigt och fundera på jobbsituationen långsiktigt. Varför ska anställda lösa företagets underbemanning genom att jobba sig sjuka? Dåligt för en själv, plus att företaget inte tvingas lösa sina problem så länge de anställda offrar sig. Offra inte din hälsa och nykterhet, ta hand om dig...

Nu fixar vi helgen och hoppas tröttheten är höstdepp.
Jag har köpt alkoholfritt bubbel att trösta mig med.

Läste ett av mina egna tips i min app för att få peppning
" Det blir inte bättre bara för att du dricker A. Du bara tror det"
Kram⚘

Svarade i min tråd men kom ju på att vi har samma startdag! Den vill vi ju ha kvar ?

Och så tänkte jag på hur stolt du kommer vara imorgon om du inte dricker idag. En erfarenhet rikare!

Kram

Jag är fri! Precis så känns det. Jag vaknade imorse och allt kändes annorlunda! Jag känner mig nästan nyfrälst. Vet inte vad som hände inatt, men nåt hände. Jag drack igår. Jag tror att jag redan i onsdags, efter att ha känt mig väldigt nere och ledsen, någonstans hade bestämt mig för det. Och som @Andrahalvlek säger så är det bara en tidsfråga om man lämnar dörren på glänt. Jag drack en flaska vin, men blev inte full. Tyckte inte heller att det var speciellt gott. Kändes nästan som att jag gjorde det bara för att liksom. Jag pratade med min man om hans dryckesvanor, att han börjat dricka mer sedan jag slutat. Han har också börjat gömma alkohol och smygdricker. Han vet att han dricker för mycket och tänker mycket på det, men är inte redo att göra ett uppehåll just nu. Han menar att han inte velat visa hur mycket han dricker för att inte locka mig. Vi pratade om detta och mycket mer, det var en bra kväll med besök i minneslunden där vi satt på en bänk, omgiven av ljus, helt ensamma i natten. Höstlöven föll på oss och vi pratade om de som fattas oss. Det var fint. Innan jag gick och lade mig bara kände jag att jag ville få ut all alkohol ur kroppen, stoppade fingrarna i halsen och spydde. Trots detta ångrade jag inte att jag druckit, det kändes som att jag behövde det. Inte i min vildaste fantasi kunde jag ana att jag skulle vakna och känna mig fri. Så konstigt, men så är det och fri känner jag mig. Kampen är över. Jag känner mig helt övertygad över att jag ALDRIG mer kommer att dricka alkohol. För att jag inte vill. Jag kan men VILL inte. Det har hänt något i mitt mindset. Från att ha tänkt att jag ska vara nykter i tre månader, men att jag sen skulle försöka dricka normalt och räknat dagarna till varje nykter månad så att jag skulle klara tre, så känner jag nu att det är betydelselöst. För jag kommer aldrig mer att dricka. Det är nästan så att jag direkt vill flytta över till forumet ”Det vidare livet” - så självklart känns det. Jag ska så klart inte göra det, utan fortsätta skriva här ett tag till, men fattar ni - det är helt otroligt!
När jag läser vad jag skrivit så är det nästan så att man kan undra om jag skriver på fyllan, men det kan jag garantera att det gör jag inte. Något konstigt som hände inatt var också att mitt halsband hade lossnat och låg på golvet när jag vaknade. Hur gick det till? Det är ett smyckeslås som aldrig har gått upp av sig själv eller lossnat innan. Som ett tecken på att någon varit och tagit av det inatt för att visa att jag har en osynlig ängel som följer mig. Herregud, nu låter jag verkligen som att jag tappat det helt. Men strunt samma. Ett slags mirakel har skett! Tack gode gud för detta! Alkoholdjävulen är besegrad utan kamp - det känns overkligt. Kan detta vara sant? Kommer denna känsla att hålla i sig? Det konstiga är att jag inte tvivlar en sekund på detta. Jag vet att det är så - det känns i hela kroppen.

Det känns också i kroppen att jag drack igår - mår lite illa och sådär som man kan göra efter att ha druckit. Längtar tills detta är över och att aldrig behöva känna mig bakfull igen. Jag har ingen ångest alls utan känner mig bara lycklig och fri. Jag vill bara säga att bara för att jag gjorde detta och känner som jag gör så är det verkligen inget jag rekommenderar andra - jag menar inte att locka någon annan att dricka. Jag hoppas verkligen att ni inte tar ett enda glas - det är rena giftet!

Jag har väntat med att lägga ut denna text som jag skrev imorse för jag är rädd att ni ska tro att jag tycker det var bra att dricka och kanske lockar andra till det. Men samtidigt känner jag att vi alla är ansvariga för våra egna liv och beslut. Jag bara måste få dela med mig av denna känsla jag har. Idag är det den första november - den första dagen i resten av mitt helnyktra liv!

Önskar er alla en härlig nykter söndag. Själv lär jag må illa några timmar till innan bakfyllan är borta, men det får jag ta som en påminnelse över hur fruktansvärt dåligt alkohol är för kroppen. Aldrig mer!

PS. @Andrahalvlek - din berättelse i @kvinna 38:s tråd om din pappa berörde mig djupt. Det är verkligen inte lätt att leva med ånger och känsla av skuld. Men du gjorde rätt i beslutet att låta din pappas drickande få konsekvenser. Han valde alkoholen framför familjen, det var hans val. Du gjorde ditt. Det var inte ditt fel. <3

Kram

Det känns som du blivit upplyst eller vad det kallas?
Och att du precis som AkillesU kommit till den där självklara insikten att ni inte behöver A i era liv.

Jag fattar precis vad du gått igenom!
För jag har samma tankar och har svårt för det där beslutet "aldrig mer"
Vill liksom testa och se vad jag känner efter ett längre uppehåll och all info man sugit åt sig. Mitt problem är dock att jag är orolig över att jag inte kommer att kunna sluta. Jag blir kanske inte frälst från A som du blev☹
Kram och Grattis ⚘
Men du får inte lämna oss och sluta skriva......

Jag tror inte på Gud, men vi beter oss lätt lite som nyfrälsta när poletten ramlat ner. Och på dig verkar den ha ramlat ner rejält! Allt blir så mycket lättare när man slutar längta efter alkoholen - och istället känner sig lättad över att man slipper dricka. Det är mer synd om dem som känner sig tvungna att dricka.

Välkommen till de upplystas skara ?

Kram ?

PS. Jag tror inte på Gud, men jag tror på ödet och skyddsänglar ??

Det verkar ju som om det funkar för vissa att testa en sista gång, bara för att konstatera att alkohol är skit och inget att ha. @Sommarbarnet gjorde ju en liknade sak och blev bara ännu mer övertygad om att inte dricka mer efter det champagne-racet. ? Men en del går det ju mindre bra för, så det är nog inget att rekommendera.

Skönt att du har fått den där känslan nu. Vill inte dricka, slipper dricka. Allt blir mycket lättare då.

Kram. ?

Jag startade som du med tre månader- har inte haft exakt din upplevelse men insikten kom till mig lite i taget; det är färdigdrucket för mig. Aldrig mer. Så lugn med det beslutet och livet fortsätter att veckla ut sig som en vacker blomma. Ibland är det höst även på insidan men aldrig dessa järnnätter som alkoholen tvingade mig igenom.
Heja dig, heja oss! Kram ?

Det gör mig varm i hela kroppen att få så fina svar från er @Kaye, @Andrahelvlek, @Torn, @Se klart, och min reskompis @kvinna 38. Tack för att ni finns! Och ja, vi fortsätter den nyktra resan ihop!
Ha en fin start på veckan alla därute <3

Har varit sjuk hela förra veckan och gjorde coronatest. Var inte covid, tack och lov! Men blev så sjukt deppig, och det har inte gått över...gråter ofta och plötsligt. Från att ha varit uppe i det blå befinner jag mig på botten känns det som. Coronadjävulen har tagit mig - plötsligt förstår jag hur hårt den drabbar och att den lägger sig som ett mörkt täcke över hela livet. Vart ska man hitta energi och framtidstro från när man inte får göra något, eller kunna planera något. Saknar att krama och träffa mina barn och andra nära och kära, umgås som vanligt, äta middagar med många vänner, spela spel och ha kul! Detta är så förbannat tråkigt! Allt jag orkar och vill just nu är att dra ett tjockt täcke över mig, äta glass och kolla serier. När jag pratade med en på telefon om hur jag kände sade han att jag borde ta en whiskey. Och vet ni, nästan direkt efter vi lagt på gick jag och tog två klunkar ur flaskan... Och det kändes tröstande och gott. Inte bra!!! Och i lördags drack jag bubbel då det stod klart att Biden vunnit valet mot Trump. Det kändes jäkligt bra att skåla med man och vänner på Skype just då! Sorry alla som jag nu gör besvikna - inte minst mig själv som trodde att jag blivit frälst eller något för exakt en vecka sen. Livet har sina vändningar och det har verkligen tagit emot att skriva detta - att blotta mig. Att falla inför öppen ridå... Men som Freud sa "Att vara uppriktig mot sig själv är en god övning". Och jag måste säga att jag i min förtvivlan - mest för att jag känner mig så oerhört låg just nu - är väldigt sugen på att dricka...Hur kunde den starka övertygelsen bara försvinna sådär?

Jag är bara så glad att du skriver här och är så ärlig?
Min rädsla är att om jag dricker så kommer jag att fortsätta och snart vara tillbaka där jag slutade.
Men vet du vad. För att veta detta så måste jag troligen testa.
Förhoppningsvis har inte allt varit förgäves utan all tid och kunskap gör att jag kan komma tillbaka med insikten att -Ja nu vet jag.
Just nu klarar jag av att låta bli att testa. Men vem vet när man faller dit.
Så @Rule74 du är bara mänsklig.

Coronan är just nu supertrist.
Jag orkar och gör ingenting.
Vi måste rycka upp oss, och inte deppa ihop.
Men det är inte lätt.
Kram⚘