Ett glas vitt på stranden

Profile picture for user AstridK

Följer ett tips och kopierar mitt första inlägg till en egen tråd.

Hej! Dag 0
Så glad att jag gick in och läste denna tråd. Igenkänning och lättnad att det inte bara är jag som har det såhär. Vet ju att det är massor med människor som har problem med alkohol och kämpar, men ändå känns det som ett sånt jäkla misslyckande, svaghet, ”alla andra klarar det”. Är också en mamma med man, två barn, stressigt jobb och ett riskbruk av alkohol sen tonåren som framförallt eskalerade när jag var i början av karriären och i en bransch där tokmycket alkohol var normen. Med familjelivet kom fredagsvinet, lördagsvinet, ensamvinet mitt i veckan för att det är stressigt just nu...och en och annan totalbläcka. Förra sommaren efter en middag/fest med vänner och barn som för min del slutade i total katastrof bestämde jag mig för att sluta dricka en gång för alla. Fick gå och lägga mig superberusad med barnen vakna hemma hos mina vänner efter en flaska bubbel och en flaska vitt. Kände mig inte som årets mamma direkt. Skämdes som en hund och pratade ut öppet och ärligt med de nära (tur!) vänner som var med. Min man var också väldigt snäll och glad över mitt beslut framförallt. Det gick väldigt bra ett tag och jag kände mig gladare och starkare än på länge. Mindre ångest i vardagen. Började yoga mer, träna, laga godare mat. Men nu sen i våras har jag haft ett par rejäla snedsteg och även druckit ”i smyg” på uteservering själv och låtsats som att jag kan hantera det. I går var det dags igen, ”unnade” mig ett undantag med en person som jag visste skulle acceptera det även om hon vet att jag försöker vara nykter. Hon har själv svårt med alkoholen. Hände inget särskilt. Middag med för mkt vin så lite suddigt på slutet men den besvikelse och sorg jag känner idag gjorde att jag gick in här för att ta nya tag. Ska prata ordentligt med min man också idag. Jag känner mig motiverad men rädd för att misslyckas igen. Var så säker på att jag skulle klara det sist med. Har några situationer i närtid, middagar, där jag kommer att sättas på prov. Just nu känner jag mig bergsäker på att jag ska klara det men sen sitter man där med vinlistan och vacklar. Glömmer av allt jag lovat mig själv och familjen. Oj, detta blev en mindre roman men skönt att få det på pränt.

Tung och trött måndag med gråten bakom ögonlocken och känslan av misslyckande färsk. Pratade med mannen igår och han är så fin och stöttande. Berättade att jag är rädd för att jag ska dricka igen när jag är själv när han och barnen är iväg om några veckor. Bara råka slinka in och köpa en flaska gott vin att dricka i min ensamhet. Tidigare har jag köpt halvflaskor och öl för att i vart fall inte dricka så mycket när jag är själv. Slutar nästan alltid med att jag dricker allt samma kväll och knappt kan jobba dagen därpå. Nu ska jag gå ut och pussa på barnen och ta mig igenom denna dag.

Profile picture for user Se klart

De kan se olika ut, men jag tror var och en av oss här kan känna igen sig i din måndag. Men det blir väldigt annorlunda när en slutar dricka, vilket är värt att göra en period. Känner igen mig väldigt väl i din beskrivning inte minst halvflaskor som alla ändå gick åt... Läs och skriv här, allt du hinner och orkar. Och dela gärna med dig av just dina utmaningar så kan vi hjälpa på rätt sätt. Och kanske testa att göra programmet här?
Välkommen hit! ?

Profile picture for user Andrahalvlek

Tidigare var måndagar pest och pina för mig. Jag var mer trött då än på fredagen innan ledig helg. Förstod aldrig varför. Trögboll.

Idag är det min 31:a nyktra måndag i rad, och jag känner mig utvilad även om sömnen alltid blir lite störd av att jag sovit mycket under helgen.

Numer ser jag måndagar som uppstartsdag - få rull på hjulen igen lite sakta. Göra några få klart definierade arbetsuppgifter, planera för resten av jobbveckan.

Tänk inte för stort. Ta bara en timme i taget just nu och fokusera på varje fördel du upplever med nykterheten.

Det första man upplever är förstås utebliven baksmälla - och det är verkligen en vinst!

Kram ?

Profile picture for user Miz

Som svar på av Andrahalvlek

Min måndag är oxå jobbig o ledsam efter helgens fylla! Mins som sagt inte allt efter en middag med vänner och det värsta är att min son såg och märkte av min onykterhet! Det är den värsta ångesten!! Men vi får försöka inte vara så hårda mot oss själva utan nu jobbar vi för nyktra härliga hösthelger?? och stöttar varandra här inne! Tacksam för detta forum ??

Profile picture for user Jullan65

Välkommen, vad bra att du hittat igen. Ja det är ju den cirkeln som snurrar på. Fortare och fortare. Dricka, dricka i smyg, falla igenom, vara nykter en tid o sen påt igen. Känner väl igen mig. Jag tog hjälp av antabus denna gång, den första tiden, samt naltrexon. På det har och går jag på stödjande samtal hos a terapeut. Först nu känner jag mig någulunda säker på att hålla nykterheten och har slutat med antabus. Naltrexon kommer jag ta ett år minst. För mig känns det som att när jag kom över skammen, att inte klara av att sluta dricka själv, blev allt liksom lättare. Härinne får du massa råd o tips om hur man kan besegra adjävulen. Inget är omöjligt, om än det kan vara svårt. Så kämpa på. Kram Jullan

Profile picture for user AkillesU

Och jag kopierar mitt svar till dig (där du skrev i min tråd). Nu blir det snurrigt !

Det finns såååååå många som har problem med alkoholen. Men kanske inte vet om det själva eller klarar erkänna det. Och allra minst ta steget att göra något åt det. Att du är här ÄR ett stort steg. Så grattis till den insikten!

Läs, skriv och gå in här varje dag. Hade inte klarat (idag 43 dagar nykter) om jag inte gått in här. Har provat dra ner förut. Och provat va nykter (typ en vit månad) förut men inte haft nån hjälp/stöttning förens jag hittade hit!

Och man skäms och tycker man är så j*la dålig som inte klarar att dricka och att man kanske måste sluta helt! ? Men för mig var beslutet att sluta helt mest en lättnad. ”Nu är det över”. För jag hade provat allt med nedtrappning innan, så fanns inga fler val...
Och har haft sjukt mycket mer ångest då jag varit full och bakis än den då jag skäms (framförallt skäms inför mig själv) för att behöva sluta dricka. ?

Och fortfarande extremt trött. Helgens alkoholintag i kombination med alldeles för mycket jobb och för lite sömn pga det har nästan tagit knäcken på mig. Men ingen längtan efter alkohol idag. Bara sömn. Undrar om jag kommer känna mig lika säker på mitt beslut senare i veckan när jag ska möta upp kollegor för drink och middag. Tror det. Brukar vara lätt för mig att avstå så här nära in på beslutet.

Tack för allt stöd!

Vill instämma i @akilles inlägg om att känna att det äntligen är över.
Att hitta den känslan har för mig varit avgörande och något jag kan gå tillbaka till och få ny energi från om så skulle behövas.
Ta en dag i taget, tänker jag. Huruvida du kommer att känna dig säker på ditt beslut, det bestämmer endast du. Så jobbigt och så enkelt är det att inte dricka. Ingen kan göra jobbet åt dig. Bra att vara medveten om och gör det enklare att fokusera! Önskar dig en fin dag och det blir bättre, allt! ?

Profile picture for user Leonie

Ville bara titta in efter att jag sett att du svarade i min tråd. Låter som att du har ett fint stöd hemma, så viktigt! Var inte för hård mot dig själv. Du reser dig och fattar nya viktiga beslut. Alla vita dagar är vinster, det får man inte glömma och inga vita dagar har aldrig varit i onödan oavsett om man råkar fall.

Visualisera hur du klarar av drinken och middagen senare i veckan. Innan en prövning såsom exempelvis en middag eller liknande brukar jag försöka visualisera och planera för hur jag ska hantera och bemöta de kritiska momenten. Vilket svar ska jag köra på och när behöver jag vara på min vakt. Så kan jag enklare fokusera på själva umgänget däremellan.

Kanske är det precis när man sätter sig och servitören tar beställningen, eller när man bryter upp för middagen och någon vill gå vidare? Alla situationer ser ju annorlunda ut och naturligtvis kan man inte förutse allt men det lugnar mig i alla fall lite försöka ha koll på det jag kan styra. Du kommer klara det galant!

Min första nyktra middag var en jobbmiddag, på konferens. Av misstag fick jag rödvin i mitt glas, servitören bara hällde på hos alla.

Jag blev helt iskall. Hur skulle jag nu göra? Jag tog tre djupa andetag. Sen flyttade jag över mitt vinglas till kollegan bredvid och viskade ”du får mitt glas också”. Sen gick jag till baren och bad om att få en alkoholfri öl.

Fatta hur nöjd jag var med mig själv efteråt!?

Kram ?

Nöjdare än så kan man knappt bli ☺️. Kan förnimma känslan av att vakna upp dag två på konferens och inse att jag inte drack upp allt i minibaren i min ensamhet, tackade nej till efterfest på rummet med kollegorna och som lök på laxen minns allt jag sagt och när jag la mig. Lycka!

Trött av för mycket jobb framför datorn på kvällar/nätter. Sa en alltför vass sak på ett avdelningsmöte på jobbet. Vet att min chef tycker att jag är för konfrontativ och outspoken ibland och idag brast det. En kollega som frågade hur det var med mig efteråt. Fick mig att tänka på alla dumma saker jag sagt och gjort på fyllan genom åren i tron att jag varit rolig eller smart. Så många som har blivit ledsna när jag skämtat på deras bekostnad eller ”spetsat” till det. Har också framfört många åsikter som jag har svårt att stå för dagen efter. Hoppade i alla fall över jobbmiddag/drink igår kväll vilket var himla tur med tanke på hur nere jag känner mig idag ändå. OM jag i det läget hade druckit vet jag hur mycket och hur förstörd jag skulle varit idag och dagarna av ångest som skulle följt.

Snart helg och lite mer vila, det gör nog gott.

Det är oerhört nyttigt och viktigt att ta sig tid att reflektera. Både över vad som händer med oss i nykterheten, och hur vi har betett oss historiskt i onykterhet.

Det handlar inte om att slå på sig själv för det som har varit. Det handlar om att vara sann mot sig själv och aktivt vilja göra annorlunda och bättre.

Att bli nykter är lika mycket en mental resa, som bitvis är smärtsam men överlag är den nyktra resan helt fantastisk!

Du jobbar på jättebra!

Kram ?

Ps. Jag kan rekommendera podden ”Snacka snyggt” som tipsar om hur man kan vara tydlig, samtidigt som det landar bättre hos mottagaren.

Det ska jag lyssna på, jag vill gärna förbättra mig även om jag inser att diplomatkarriären är utesluten..

Lite mer tankar idag
Tänkte precis på att klockan börjar närma sig den tid på fredagen då jag i vanliga fall skulle ha förflyttat jobbandet till en offentlig miljö, typ hotellbar, där ingen jag känner lär dyka upp för att runda av stressveckan med några snabba glas vin i smyg innan jag åker hem till familjen. Oron sen över att det ska märkas av mannen som ska bli besviken och jag ska bli besviken. Så länge inget vet och säger det så finns det liksom inte. Och det som är lite extra jobbigt med detta nu är att jag inte erkänt allt för min man utan bara de fåtal gånger där jag inte kunnat dölja min berusning eller efteråt när min ångest varit för svår och jag behövt gråta ut. Vet inte om jag någonsin kan berätta för min man att jag gjort så här hela våren och sommaren. Det jag erkänt kanske får räcka? Och att jag nu är tydlig med att jag inte vill ha det så här mer och vill ha hans hjälp. Har inte druckit med honom eller gemensamma vänner alls på ett år.

Idag är jag i alla fall inte sugen på alkohol eller mitt fredagshemlighetsmakeri alls. Får bli godis istället ?.

Ha en fin helg!

Hur mycket ska man berätta?

Till missbruket tillhör lögnerna och att stoppa huvudet i sanden. Till nykterheten tillhör ärlighet och sanning, mot sig själv och andra.

Men man ska inte berätta för berättandets skull. Man ska berätta om man behöver det för att få en inre ro av det. Annars behöver ingen veta mer än man själv vill dela med andra. Så tänker jag.

Det viktigaste är att ärlighet och sanning blir nya ledstjärnor i det nyktra livet. Tycker jag.

Så sug du på den karamellen ett tag till. Tids nog är den färdigtuggad.

Mycket handlar om att skapa nya nyktra vanor. Hur kan du ge dig själv fredagskänsla utan alkohol? Utan besök i en hotellobby?

Kram ?

Hoppas du mår bra ikväll och imorgon nykter! Och lev på de sköna känslorna istället för att tänka tillbaka för mycket just nu på det som varit. Och ångest över att berätta hur du gjort. Ett steg i taget och det viktigaste just nu är att fokusera på att vara nykter och må bättre! ?

Har funkat som utmärkt substitut för mig även om jag tog ett extra besök hos tandläkare här i somras...
Vad gäller att berätta och hur mycket.
Jag tänker att arbetet med att hålla sig nykter är ett fulltids-extrajobb i början. Så småningom kommer lite mer luft in i livet och då går det att tänka på andra saker som ska hanteras. Och de tankarna kan vänta. För mig har det blivit så att jag pratat med min man lite då och då. Men jag har inte känt något krav att ”allt” ska fram i ljuset. Vissa saker är mellan mig- och mig. Det är okej, har jag bestämt mig för.
Ville mest nyansera bilden av vad vi alkisar är skyldiga. Inte så hemskt mycket när vi slutar att dricka, men sedan finns saker man kan behöva be om förlåtelse för (barn!j eller andra dåliga beslut som har berott på alkoholen.
Jag önskar bara att alla som är i början av nykterheten lättar på kraven i övrigt. Tid finns så småningom. ?

Tack för alla tankar kring att berätta om det som varit. Landat i att jag i vart fall inte behöver berätta så mycket mer just nu om inte andan faller på. Som tur är har jag inte så många mer än min man att be om ursäkt till, men skulle bara varit en tidsfråga innan jag hamnat där med mina barn. Framförallt det som förra sommaren drev mig till att fatta beslutet att aldrig mer dricka, att det började få konsekvenser för barnen. Att de kunde märka. Att jag inte orkade med dem. Efter det hamnade jag i en nedåtgående spiral av smygdrickande. Öppet i vissa sammanhang som min man inte hade insyn i, typ middag på konferens med vissa kollegor. Men mest ensam på stan.

Idag har det gått en vecka sen jag vaknade upp bakis sist. Förra helgens alkoholintag i kombination med lite vila och sömn gör att jag fortfarande känner en sorts kemisk bakis-ångest i kroppen. Men hoppfull om att det snart lättar och känner mig fortfarande beslutsam.

Ha en fin söndag alla!

Profile picture for user Kaye

Hej
Jag skaffade mig en App som heter Easy quit drinking. Är på svenska och heter nog Nyfikenhet - sluta dricka alkohol.
Den har en hälsosida med cirklar som fylls på för varje dag.
Den hjälpte mig jättemycket de första 1 -14 dagarna.
Jag skulle bara få hela cirkeln grön?.
Konstigt vilka saker som kan få en motiverad.

Tack för app-tips. Testar gärna sådana verktyg, kan ju inte skada. Men hittar den inte. Har du laddat ner till iphone från appstore?

Profile picture for user Kaye

Hej
Har Samsung Android tyvärr.
Laddat från Play butik.
Har du sökt på easy quit drinking.
För gör jag det så kommer Nyfikenhet-Sluta dricka alkohol ( EasyQuit) upp.
En Mario Herzberg har gjort den.

Som svar på av Kaye

Hittade hans (Mario Herzberg) appar på iphone men där finns bara ”EasyQuit - stop smoking”. Men finns andra lite liknande appar från andra utvecklare. Ska testa dom!

Och bra jobbat @astridK ? 1 vecka är helt suveränt! Och jag lovar att ångesten lägger sig mer och mer. Din kropp rensar fortfarande ut alkoholen. Jag vaknar ibland med bakisångest när jag sovit för länge och är lite morgonförvirrad. Men får påminna mig om att jag inte druckit. Och då lägger aig ångesten. ?

Känner jag väldigt starkt att jag genom mitt beslut att välja bort alkohol äntligen är fri, som den där boktiteln ”Idag är jag fri” och en känsla som jag läst så många av er skriva om på forumet. Ska njuta av känslan och ta en promenad i solen. ☀️

... som du kliver in i idag.
Skönt att ångest lagt sig (men glöm inte bort hur den känns, bra att ta fram och titta på ibland)
Frihet har verkligen fått ny innebörd för mig och på många nivåer. Fri att planera helgen- inte bara fram till kl 17. Fri att kunna ta en springtur efter middagen. Fri att ställa krav på min omgivning när så behövs. Kunde inte innan, hade dåligt samvete över hela mig.
Fri att säga nej till övermäktiga arbetsuppgifter eller säga Ja om det är något jag verkligen vill, för då orkar jag hur mycket som helst!
Ja friheten kommer i så många och nya skepnader.
Sen kommer friheten nästan som en chock när man som jag bestämt mig för att sluta dricka livet ut, kan det vara såhär bra- alltid?
Ha en bra dag! ?

Jag hörde eller läste om någon som slutat dricka och som verkligen hade skiftat mindset som sa/skrev: ”Det är inte ett dugg synd om mig - jag slipper ju dricka.”

Skriver under på det, och tänker att man känner frihet när man tänker just så. Vi har sluppit en boja.

Kram ?

Hej,

Äntligen fredag och idag middag/aw med kollegor. Känner mig 100% på att jag inte kommer dricka. Däremot känner jag inte för att servera dem hela sanningen. Utan det får bli nån semivariant av typen jag kör en hälsoperiod utan alkohol/mår bättre utan alkohol särskilt när det är stressigt på jobbet. Några kommer tycka jag är tråkig men strunt samma känner jag idag. Känner mig lättad över att gå till middag utan den gnagande oron tänk om jag spårar ur eller säger något dumt. Som tur är jag väldigt pratsam även utan alkohol så behöver den inte så mkt som socialt smörjmedel utan mest för att koppla av.

Ha en fin helg!

Du är inte ett dugg tråkig för att du inte dricker. Jag har till och med roligare när jag inte dricker. Svårt att tro på, man måste uppleva det själv.

Varje gång någon säger något sådant beror det på att de vill rättfärdiga sitt eget drickande. Skit i dem! Och visa hur kul man kan ha utan alkohol.

Sen kommer du vilja gå hem tidigt, och det är bara skönt. Och vakna utan baksmälla imorgon ??

Kram ?

Helgen har varit fin. Alkoholfritt med kollegorna gick bra även om jag var lite svamlig kring varför jag inte drack. Idag var jag mer ärlig med en nära vän som ville bjuda på drink när vi satt ute i solen i hennes trädgård och tittade på när barnen lekte. Det blev alkoholfritt, tonic med is och citron till oss båda istället. Men henne har jag känt i 30 år så hon har ju sett en hel del av mina fyllor och att jag är ”bra” på att dricka mycket genom åren så ingen ide att hitta på omskrivningar. Med henne pratade jag också om en sak som jag inte har skrivit här än, att min mamma också har problem med alkohol men inte vill ta tag i det. För henne började det efter 50 när barnen var utflugna och hon fick mer ensamtid och hittade på mer grejer med pappa som inkluderade alkohol. Precis som jag gillar hon allra bäst att dricka själv. Framför tvn eller med en bok. Hoppas genom mitt eget val att avstå alkohol att hon blir inspirerad men tror tyvärr att jag kommer att bli besviken ?. Jag är i alla fall nykter nu. Nu ska jag läsa bok för barnen och sen blir det söndagsbad.

Tack för att ni tittar in här i min tråd!

Kram

Kom att tänka på en sak till. Att jag tänker på alkohol så sjukt mycket. Typ var femte minut (minst) poppar ett glas ? eller ? upp i huvudet. Så har det ofta varit för mig men hoppas att det nån gång släpper. Är som att jag är besatt.

Profile picture for user AmandaL

Tror vi som är här har eller har haft någon slags besatthet kring alkoholen tyvärr. Men min besatthet har släppt i takt med nykterheten vilket är så underbart, äntligen lever jag livet utan att tänka på alkohol, det är så skönt att slippa tänka på vin eller annan dryck. För mig tog det ungefär två månader innan jag kunde säga att jag inte tänkte på alkohol längre ?

Profile picture for user kvinna 38

Har läst din tråd. Har väldigt lik situation med man och barn. Gillar (gillade?) också mest ensamdrickandet.

Jag har försökt sluta så många gånger men det blev inte verklighet innan min man ställde kravet och bad om sanningen. Han har fortfarande inte fått hela men jag jobbar på att orka berätta.

Jag har berättat för mina två närmaste vänner. Jag sa att jag har använt alkohol på ett felaktigt sätt. Att jag har en paus nu.

Jag har övat på att sluta tänka på alkohol. När tanken kommer skjuter jag bort den. Jag vill inte ägna mer tid i mitt liv åt detta. Nu tänker jag mer på att vad skönt det är att vakna utan bakfylla. Eller vilken tur att jag inte dricker längre så jag slipper hitta på ursäkter för att komma iväg till systemet. Eller gömma flaskor. Eller vara full med barnen. Min äldsta är snart 12, stor nog att förstå.

Håll i håll ut- en dag i taget! ?

Jag har läst din tråd med ☺️. Känns verkligen som ingen återvändo nu och rätt beslut men hoppas jag får mer styr på tankarna snart. Sista dagarna är det som att suget efter vin har stegrat och särskilt den där veckan om ett litet tag när min man och barnen ska iväg som jag sett fram emot att få dricka ensam under så länge går som på repeat i mitt huvud. Typ det gör väl inget om du käkar lite räkor och dricker vitt vin själv, hur farligt kan det vara. Barnen är inte där och kan se dig. Blir nog den första riktiga prövningen för mig. Finns ingen alkohol hemma i alla fall och jag tog upp just den veckan med min man dag 0 så att han kan påminna och hålla lite koll på mig. Försöker visualisera godis, chips och glass istället. Ska öven beställa massa alkoholfri ?, tycker det hjälper.

Kram!

Profile picture for user kvinna 38

Känner igen precis! Min man är borta en del i jobbet och jag har planerat och passat på att dricka då. Barnen fattar ju inte!?!

Idag är en sådan dag, han kommer hem imorgon vid lunch och jag jobbar hemifrån. Hade kunnat börja med första glaset vid lunch. Men inte idag. Idag ska jag jobba, ta emot barnen nykter efter skolan, skjutsa till aktiviteter på kvällen.

Har alltid alkoholfri öl hemma, ingefära att göra starkt te på och mörk choklad.

Och yoga!! Blir det ikväll framför youtube.

Min stora utmaning är om tre v när den årliga kräftskivan (fre-sön) inträffar med vänner o alkohol. Min man tycker det är ok att jag dricker på fest men inte själv. Såklart! Men han vet ju som sagt inte allt. Att jag utv ett beroende. Och jag är väl inte där riktigt än att acceptera att jag inte kan dricka socialt.

En dag i taget. Kanske kan du skjuta på beslutet om du ska dricka den veckan eller inte. Och när du är där så kanske du känner annorlunda.

Har inte varit inne här så mycket denna vecka. Mitt initiala ”halleluja moment” kring att inte dricka mer har avtagit lite och förbytts i känslan av ”jaha och nu då”. Känner igen det från de tidigare gånger som jag slutat dricka en period. Först känns det så jävla självklart och sen...inte lika självklart. Men fortfarande beslutsam på ett intellektuellt plan även om någon sorts reptilhjärna kämpar för att ta över. Lyssnat en del på the Naked Mind Podcast som jag tycker är inspirerande. Har verkligen ett stort behov av att höra om andra som lever härlig(are) liv utan alkohol.

Trevlig söndag!

Hej,
Jag läste just början av din råd för att komma ihåg hur det var alldeles i början.
Men jag tänker på det du skriver och som jag känner igen hos mig själv, detta att liksom ha krav på, och vara beställare i nykterheten.
Lite; okej, nu har jag testat, vad ger ni mig nu? Finns ju inget svar på det och kruxet är att om det finns något så måste du ansvara för det.
Det har hänt att jag lämnat tillbaka kläder i nån sorts allmän irritation över att en knapp lossnat. Kläder jag egentligen vill ha.
Nykterheten kommer inte att stå med flaggspel och vara lockande varje stund. Nykterhet är för oss som inte vill leva ett liv ner i undergång, sjukdom. I värsta fall ensamhet. Den som kommer av att bära stora läskiga hemligheter.
För mig finns inget alternativ, jag kan inte dricka lagom. Några kan det; och kanske är du en av dem.
På forumet finns många trådar som handlar om ett härligare liv, men också om det som är jobbigt. Även det nyktra livet är randigt.
Kram ?

Tack för input Jag kan inte dricka lagom ?. I vart fall inte över tid så jag måste köra på detta! Orkar inte hemlighetsmakeriet mer eller oron för att totalt balla ur.

Kram

Craig Beck pratar om det här stadiet i ett bra klipp, som jag inte minns namnet på nu. Vi har lämnat det hemska bakom oss, minnet har bleknat lite. Fördelarna med nykterheten börjar bli vardag. Då får vi plötsligt, på en fest kanske, ett glas bubbel i vår hand och tänker de fem farligaste orden för en nykter alkis: ”Just one drink won’t hurt”.

Det går jättebra första gången, vi dricker bara ett enda glas, och då tänker vi ”jag har kanske inte problem, jag kan nog fortsätta dricka litegrann då och då”. Och inom en månad sitter vi i vinboxträsket igen. Suck.

Just därför tror jag att intellektet ska få bestämma. Aldrig ta första glaset. För jag vill inte hamna i vinboxträsket igen, och risken finns om jag tar ett enda glas. Punkt.

Och sen är det svinbra att hela tiden fylla på med andras berättelser, för att påminna sig. Har börjat lyssna på en ny podd som heter ”2 fyllon 1 sanning” som inte är wow men okej. Lyssnar också på podden ”This Naked mind” och just nu även boken ”The Alcohol experiment” av Annie Grace.

Kram ?

Jag känner också stundvis som du! Och som de andra skriver blir det vardag.
Men en ganska bra sådan ändå med mer energi och mer tid för annat.
Har tänkt flera gånger i helgen på vin... kaaaaanske kan jag. Eller?
Summan ikväll är iallafall att helgen varit bra och det har varit skönt att utnyttja tiden till fullo utan att fokusera på dricka eller bakis dagen efter.

Idag har familjen åkt på höstlov och jag är kvar hemma för att jobba undan. Hade bespetsat mig på att detta skulle bli en ”vinvecka” där jag kunde få koppla av. Nu blir det inte så, känns lite konstigt att inte ”utnyttja tillfället” till att dricka nåt gott vin själv. Istället ska jag köra yoga ikväll och vakna pigg imorgon. Försöker verkligen identifiera mig som en person som inte dricker alkohol men är inte där helt. Instinkten att allt är värt att fira/hantera med alkohol är djupt rotad och suget dyker upp titt som tätt.

???‍♀️

Profile picture for user Kennie

Har också jobbat med att hitta vem jag är utan alkohol, tycker att det går bättre och bättre. Man behöver liksom gå igenom en massa 'första utan alkohol-grejer', och hitta hur man gör dem då, sen blir det mer naturligt nästa gång. Yoga och sova gott låter som ett bra sätt att ta hand om sig själv på!

Varje morgon när jag vaknar (extremt morgontrött) är jag så tacksam över mitt beslut att inte dricka ?, särskilt på helgen och måndagar. I mitt trötta förvirrade tillstånd kan jag ibland de första 5 sekunderna tänka ”hur mkt drack jag igår, vad sa jag” och sen inser jag att jag vet precis när jag gick och la mig, spik nykter. Att alltid vara på helspänn pga risken att inte kunna sluta dricka i tid och vakna upp med ångest. Så skönt att slippa den oron och stressen.

Veckan utan familjen hemma avlöpte fint. Tänkte lite mer på alkohol än annars men kändes givet att avstå ?.

Ha en fin måndag!

Vilken gåva varje morgon ?? Håller med dig om att lördag, söndag och måndag morgon fått lite extra guldkant som nykter. Tacksam är rätt ord.

Keep up the good work!

Kram ?

Hej hej,

Nu är jag tillbaks här. Inser att jag behöver mer stöd för att klara av att vara nykter och kan/vill inte vara helt öppen med familjen. Trillade dit rejält igår på jobbmiddag och blev plakat. Var bortrest så meddelade min man imorse att jag druckit (massor). Han hade förstått det redan när jag inte svarade igår kväll. Var pinsam och sa för mycket men som tur är hände inget värre. Den sedvanliga inräkningen av mobil, nycklar, kort, vem har jag messat gick bra imorse. Och tagit min walk of shame på kontoret. Det som tynger mig mest är att jag smygdruckit själv ibland det senaste året. Förstår knappt själv varför jag gör det men handlar mycket om stress och att slappna av.

Planen är nu iallafall att jag ska dricka mitt sista glas vin på måndag kväll. Kanske dumt att inte sluta idag men har en middag med några som jag sällan har middag med och där fina viner är fokus. Pallar inte det sociala trycket och får bli nåt ceremoniellt över att det är sista gången tänker jag.

Detta blev lite rörigt men tankarna är röriga idag efter gårdagens fylla.

På väg in till stan för att träna. Det hjälper mot både ångest och sug efter alkohol (inte sugen nu dock). Stökigt på jobbigt och tankarna kring mina alkoholproblem snurrar. Att smygdricka lite är väl det som ledde till totalt ”skit samma-drickande” en kväll. Öppnade dörren för tanken att jag kanske kan dricka bara idag för att ha kul och slappna av som alla andra. Icke. Men det visste jag ju redan.

På väg in till stan för att träna. Det hjälper mot både ångest och sug efter alkohol (inte sugen nu dock). Stökigt på jobbigt och tankarna kring mina alkoholproblem snurrar. Att smygdricka lite är väl det som ledde till totalt ”skit samma-drickande” en kväll. Öppnade dörren för tanken att jag kanske kan dricka bara idag för att ha kul och slappna av som alla andra. Icke. Men det visste jag ju redan.

Haft en lugn helg med spa utan dator och mobil. Känner mig avslappnad och trött. Ikväll är middagen som jag sagt ska bli sista tillfället jag dricker inom överskådlig tid och mer därtill förhoppningsvis. Viss oro att alkoholdjävulen ska suga tag i mig och få mig att dricka tills jag stupar. Sällskapet inbjuder dock inte till detta vilket är bra. Försöker visualisera när jag lägger mig på kudden ikväll och är nöjd och redo för nya tag. Inget smygdrickande denna gång.

Haft en lugn helg med spa utan dator och mobil. Känner mig avslappnad och trött. Ikväll är middagen som jag sagt ska bli sista tillfället jag dricker inom överskådlig tid och mer därtill förhoppningsvis. Viss oro att alkoholdjävulen ska suga tag i mig och få mig att dricka tills jag stupar. Sällskapet inbjuder dock inte till detta vilket är bra. Försöker visualisera när jag lägger mig på kudden ikväll och är nöjd och redo för nya tag. Inget smygdrickande denna gång.

På väg till restaurangen och går och ältar att jag fallerat på jobbet och visat upp min ”svaga” sida. Den som inte kan kontrollera alkohol eller sig själv. Ångestsug i magen. Försöker tänka bort det med framåtriktade positiva tankar och tankar på alla gånger det senaste året jag tackat nej och tagit en alkoholfri öl. Hade sånt starkt behov av att avsluta mitt drickande med jobbkollegor efter en helt vanlig kväll med 2-3 glas vin så att beslutet skulle bara komma lite sådär. Den här känslan med att avsluta bra har följt mig varje gång jag försökt sluta dricka. Så även ikväll.

På väg till restaurangen och går och ältar att jag fallerat på jobbet och visat upp min ”svaga” sida. Den som inte kan kontrollera alkohol eller sig själv. Ångestsug i magen. Försöker tänka bort det med framåtriktade positiva tankar och tankar på alla gånger det senaste året jag tackat nej och tagit en alkoholfri öl. Hade sånt starkt behov av att avsluta mitt drickande med jobbkollegor efter en helt vanlig kväll med 2-3 glas vin så att beslutet skulle bara komma lite sådär. Den här känslan med att avsluta bra har följt mig varje gång jag försökt sluta dricka. Så även ikväll.

Första dagen idag

Tack @kvinna 38!

Det gick bra eller som planerat. Drack mina tre bestämda glas vin till maten. När frågan om ett till kom tackade jag nej. Men ska inte ge mig själv för mycket cred här, vet att det berodde på att sällskapet sa nej med. Minsta öppning där hade jag antagligen skitit i allt och druckit mer. Skönt att det inte blev så denna gång. Väl tillbaks på hotellet jobbade jag och korkade upp halvflaskan rödvin som fanns på rummet i min ensamhet. Blev en sen kväll och tidig morgon. Sitter nu på flyget hem med huvudvärk och tröttare än tröttast. Lite svårt att peppa igång kring den nyktra framtiden denna sekund men jag känner innerligt att jag inte orkar mer drickande. En god natt sömn och pussar från man och barn kommer nog göra susen ikväll. Kanske behöver jag gråta en skvätt med 😊.

Hemma hos familjen igen, skönt. Denna helg har fått mig att tänka tillbaks på alla mörka stunder som varit pga alkoholen och det smärtar. När man kör dessa minnen på repeat är det nästan obegripligt att jag trillade dit igen. Nu får det verkligen bli aldrig första glaset som gäller. Hoppas på ljusare sinne imorgon och nya pigga upp tag.

Hemma hos familjen igen, skönt. Denna helg har fått mig att tänka tillbaks på alla mörka stunder som varit pga alkoholen och det smärtar. När man kör dessa minnen på repeat är det nästan obegripligt att jag trillade dit igen. Nu får det verkligen bli aldrig första glaset som gäller. Hoppas på ljusare sinne imorgon och nya pigga upp tag.

Onsdag och lite piggare. Har gått in i den klassiska fasen av att ”ja nu minsann ska det bli ordning på allt” och sorterar och fixar febrilt hemma och på jobbet inför jul. Yttre ordning och inre kaos…egentligen inte så mycket inre kaos om jag bara kan få loss greppet som alkoholen har kring och fundera över vad som gör mig glad och avslappnad på riktigt.

Onsdag och lite piggare. Har gått in i den klassiska fasen av att ”ja nu minsann ska det bli ordning på allt” och sorterar och fixar febrilt hemma och på jobbet inför jul. Yttre ordning och inre kaos…egentligen inte så mycket inre kaos om jag bara kan få loss greppet som alkoholen har kring och fundera över vad som gör mig glad och avslappnad på riktigt.

Aldrig första glaset. Det är en så självklar men klurig regel för mig. Eftersom jag inte helt öppet säger jag dricker inte pga att jag har alkoholproblem utan något mer svävande kring att jag mår bättre av det och att min livsstil med mycket jobb inte funkar med alkohol får jag ibland en stark känsla av att visa omgivningen att jag minsann kan dricka ett eller kanske bara ett halvt glas som en markering ”det trodde ni inte va, jag har inget riktigt problem utan väljer nykterhet för att jag vill det bara”. En annan anledning men på samma tema till att försöka sig på det där glaset att jag tänker att det ska sudda ut bilden av min från senaste aw/middag/fest där jag drack uppseendeväckande mycket och blev för full. Att de ska få en ny bild av mig lugn , samlad och kontrollerad med en drink i handen. Att det ska vara det som poppar upp i huvudet och inte en person som helt gått över styr.

@AstridK Jättebra att du sätter ord på vad du tänker och känner. Fortsätt så! Sakta men säkert faller pusselbitarna på plats och bildar en större helhet.

Det där med att man vill lansera bilden av sig själv som en ”findrickare” känner jag igen massor. Jag tänkte ju alltid att det skulle bli så. Jag skulle minsann visa mina kollegor, mina vänner, min släkt - och mig själv - att jag kan dricka lite lagom. Och det kunde jag. Ofta. Men då och då spårade det verkligen ur. Och jag får fortfarande ont i magen av att tänka på vissa incidenter.

Det är tusen gånger lättare att avstå helt än att försöka dricka ”lite”. Min app Nomo visar att jag har varit nykter i 676 dagar idag, tjoho!

Kram 🐘

Det får kanske bli en app som pepp, gillar ju att vara duktig :-). Tack för support @andrahalvlek! Ligger just nu i sängen nerbäddad kl 8. Kroppen insåg plötsligt att jag är väldigt väldigt nära att gå in i väggen, har bränt ljuset i båda ändar länge med mycket på jobbet, befordran, flytt till ny stad, nytt hus, nytt allt. Och så lite alkohol på det :-(. Det är som att både hjärna och hjärta går i spinn och jag kan inte varva ner. Mår illa, värk i kroppen och skakig. Har i tillägg till alla poddar om nykterhet börjat lyssna en del på böcker om stress och återhämtning efter att en kollega sjukskrev sig för ett par veckor sen. Herregud vad korkad jag har varit, att jag trodde att detta tempo skulle hålla över tid med noll vila. Men kanske kan jag vända det nu om jag tänker till och sänker ambitionsnivån överlag. Hittar vilostunder varje dag, är snällare mot mig själv. Tar mig ut på den där promenaden ibland.

Profile picture for user Futurista

@AstridK Det där blandtillståndet jag tror du beskriver, trött men speedad, har jag också druckit mycket på förut. December har varit en utmaning för mig, men annars tycker jag all sorts träning hjälper mot trött/speedad-känslan. Hård träning liksom flushar igenom systemet och resetar, promenader kan säkert också funka. Är man väldigt nära väggen ska man nog bara promenera. Det gäller liksom att hitta nya sätt att hantera sina känslor på, nya rutiner och vanor.

Profile picture for user Sisyfos

AstridK, du har väl kollat upp att det inte är något annat också? Sköldkörteln till exempel kan ge exakt såna symptom som du beskriver.
Stress också givetvis, det är samma signalsubstanser som är igång.
Sen när du skriver om vad du vill visa andra att du är tänker jag att det är bra att istället landa i vad och vem man vill vara. Andra bryr sig inte så mycket egentligen, eller jag tänker på att jag kan bestämma vad som är viktigt för mig och köra efter det. Vem vill jag vara. Det räcker rätt långt, för om andra vill att man ska vara något annat är det deras problem (inom rimliga gränser såklart) men Soffis mantra jag duger som jag är, jag gör så gott jag kan räcker bra. Jag själv har högtflygande planer som jag sällan lever upp till. Men det får vara ok, tänker jag. Perfektion kräver jag heller inte av andra.
Så vila nu.

Längtar efter både promenader och hård träning ikväll! Det hjälper verkligen mot det mesta. Men det visade sig inte bara vara stress som fick mig att känna mig konstig. Hade covid och fick hög feber och ont i kroppen, inte riktigt beredd på det som vaccinerad. Men nu har det äntligen vänt lagom till att övriga familjen insjuknat men de verkar än så länge ha drabbats lindrigt. Så det blir till att fira jul i mindre skala än planerat. Coviden gjorde i alla fall att jag blev sängliggandes i ett dygn, sov 12 timmar i sträck vilket det kändes som att jag verkligen behövde. Många tankar på alkohol, inget sug än men ett jäkla ältande i huvudet kring allt som varit. Godnatt!

Längtar efter både promenader och hård träning ikväll! Det hjälper verkligen mot det mesta. Men det visade sig inte bara vara stress som fick mig att känna mig konstig. Hade covid och fick hög feber och ont i kroppen, inte riktigt beredd på det som vaccinerad. Men nu har det äntligen vänt lagom till att övriga familjen insjuknat men de verkar än så länge ha drabbats lindrigt. Så det blir till att fira jul i mindre skala än planerat. Coviden gjorde i alla fall att jag blev sängliggandes i ett dygn, sov 12 timmar i sträck vilket det kändes som att jag verkligen behövde. Många tankar på alkohol, inget sug än men ett jäkla ältande i huvudet kring allt som varit. Godnatt!

@sisyfos tack för påminnelse om sköldkörteln. Tror inte att det är det, testar mig regelbundet eftersom vi har struma i familjen. Det är nog dags att kolla att det inte är nåt knas med det snart igen, för säkerhets skull.

@AstridK Shit, det sprider sig rejält nu. Och inte ens vi vaccinerade går säkra. Jag hukar på mitt hemmakontor några veckor till och hoppas få tredje sprutan snart. Min mamma och min dotter har fått tredje sprutan, tack och lov 🙏🏻 Skönt att du mår lite bättre - och en lugn hemmajul är också en jul.

Kram 🐘

Dag 18 utan alkohol idag. Det var nog längesen jag inte drack en droppe på så länge. Lyckats avhålla mig i långa perioder från socialt drickande och har inte druckit med familjen på flera år. Men det är de där 1-3 glasen som jag ”unnat” mig när tillfälle getts, i min ensamhet oftast, som varit svårast att tackla. Egentid på stan och lunch med vin eller ensam hemma och passat på. Ju oftare jag smög in detta ju mer började mina tankar kretsa kring när nästa gång skulle bli. Tänker även nu på alkohol, poppar upp starkast när jag tänker på glada tillfällen, sommar, fest, fredag, semester. Så djupt rotat att en solsemester t.ex måste innehålla vin och drinkar så kan knappt tänka på sommaren utan att tänka på ett glas kallt vitt vin. Därav trådens namn. Men som tur är gillar jag att dricka i allmänhet och inte bara alkohol så har nu investerat i lite fina tillbehör för att göra goda drinkar. Köpte för en tid sen boken ”Good Drinks - Alcohol free recipes for when you are not drinking for whatever reason” som verkar riktigt bra som jag nu tänkte ta mig an. Författaren heter Julia Bainbridge som varit med i en del sobriety-poddar, även hon verkar vettig.

Imorgon (idag) blir det alkoholfritt bubbel 🍾!

Gott nytt år!

Varje dag pågår en kamp i mitt huvud, dricka eller inte dricka. På morgonen känns det så självklart, ingen alkohol, ta hand om mig själv bättre, mat, träning, sömn. På kvällen tvärtom, dödstrött efter dagen och tänker att 3-4 glas vin hade suttit fint, så att jag kan slappna av på riktigt, när kan jag få till det, när är jag ensam utan man och barn? Så går det på repeat. Sen i december har jag inte fullföljt mån sån plan men har några gånger druckit själv när möjligheten uppstått i ögonblicket. Inga mängder, nästan meningslöst lite men jag har ändå gjort det valet i stunden. Nu stålsätter jag mig inför en kommande ensamweekend nästa helg där jag har planer med kompisar som vet att jag inte dricker och respekterar det men också ensamtid på kvällen. Tankarna cirkulerar om att köpa en halv flaska vin och ”njuta” av själv. Har bokat in träning, träff med kompisar för att inte hamna där men är rädd för stundens ingivelse.

Dag 0 igen
Efter alla dessa försök hoppas jag nu att det är det sista, när det äntligen klickar. Snälla 😊, det skulle vara en sån befrielse.
Min identitet som en person som dricker mycket när det är festligt, bjuder på drinkar och korkar upp flaskorna har det visat sig att jag har så otroligt svårt att distansera mig från. Och att jag är värd/behöver alkohol när jag är stressad och trött efter mycket jobb en period. Kognitiv dissonans utan dess like som jag inte vet hur jag ska tackla. Vet inte exakt hur mycket jag druckit de senaste månaderna men vet att jag tagit varje chans jag fått. Och då menar jag inte att jag druckit varje dag eller ens smakat av vinet som finns hemma i kylen men så fort jag varit iväg från min man med människor som inte frågar varför jag omvärderat mitt beslut att inte dricka eller nya människor som inte vet, ja då har jag passat på. Och aldrig har det då blivit de där 3 glasen som jag tycker är en ”rimlig” ranson utan dricker med lätthet 10 glas vin. Innan dessa tillfällen har jag förhandlat fram och tillbaks med mig själv. 4 jobbresor med möten, middagar och vin senare och jag känner mig helt slut fysiskt och mentalt. Idag tog jag det till en helt ny nivå för mig. Vaknade med öppnad men full flaska cava på nattduksbordet och bestämde mig för att dricka för att klara dagen. Två glas senare fick jag klistra på happyface och gå ut till frukosten ich kollegorna och låtsas att jag har allt under kontroll, att mitt drickande inte är annorlunda än deras. Skammen och besvikelsen gör ont i själen 😔.

Hej Astrid,
Vill bara säga att jag känner igen mig i det där att ha en självbild där man är partytjejen som alltid håller igång och njuter av livets goda. Men, det går verkligen att programmera om sig. Min självbild har förändrats mycket under de snart två år som jag läst och skrivit här. Nu njuter jag av att vara den nyktra. Älskar fortfarande att umgås och äta gott, men kan också acceptera mitt behov av vila på ett annat sätt och njuter enormt av känslan i min friska och oförgiftade kropp. Så jobba på med nykterheten, läs på och skriv av dig och skapa en ny version av vem du är. Såhär i efterhand känns det märkligt att jag lät alkohol definiera vem jag var så länge... Men som sagt, två år senare saknar jag inte den delen av min identitet alls, det går att förändra hur man tänker!

Dag 1. Tack @Kennie! Det är skönt att höra från någon som lyckats programmera om, jag är inställd på att det går till slut.
Igår anmälde jag mig till programmet här och började kolla videos och skriva ner tankar.

Profile picture for user Sisyfos

Jag tror att man behöver borra lite i varför och hur livet ser ut när man dricker som du. Egentligen tror jag att du borde sätta helt stopp ett tag. För att få den distans du behöver. För att hinna uppleva nykterheten ordentligt.
Du skriver om två orsaker till att dricka. Fest och stress. Två helt skilda mål med alkoholen vid dessa tillfällen. Och nu vid det här senaste tillfället troligtvis en kombination. Jag tänker att du faktiskt är trött. Och alkohol ger ingen vila. Du använder det dessutom för både fest och vila. Vad ska hjärnan ställa in sig på?
Jag tror att det är lättare att få det där tunnelseendet när man är så trött som du är. Och bli fixerad vid alkoholen. Alkoholen som bränsle. Det går att bryta, men jag tror att det är lättare att stänga dörren helt en längre period. Synd på en partypingla, men som Kennie beskriver så finns det säkert fler dimensioner och din personlighet är inte beroende av alkoholen. Ditt stressiga liv däremot, din trötthet. Jag tänker att det är där du är. För trött. Vad kan du göra för att ändra det? Ursäkta om jag läser in något som du inte skrev nu, men jag tyckte mig känna igen det där behovet av att orka fast man är för trött.(jag hade järnbrist).

Hej,
Ja, programmet var bra! Jag läste också Annie Grace bok Tänka klart, som var lite pratigt skriven men ändå gav mig en del insikter. Jag håller med Sisyfos om att man ofta dricker för att orka, fast det gör en tröttare i längden. Sen tänker jag vidare kring det där med förändring att det även handlar om att inte bli kvar i den man var mellan 20 och 30-års ålder. Åtminstone för mig så var det en del av det, att gilla läget med att man blir äldre. Nu känner jag mig lugn med att ha lämnat över party-stafettpinnen till nästa generation. Och det betyder inte att jag kommer ha det tråkigare, utan att jag upptäckt att man kan hitta nya saker att glädjas åt.

Hej @Sisyfos, mitt mål är att aldrig dricka ett enda glas till och just idag känns det som att det kommer att gå. Du har helt rätt i att jag måste förändra mitt stressiga liv. Jag jobbar alldeles för mycket och har hängt upp en stor del av min identitet i att vara framgångsrik på jobbet. Jobbar aldrig mindre än 50-timmar per vecka vilket inte är hållbart för mig längre. Jag är utmattad. Det gör att det inte finns ett uns av motståndskraft när alkoholen viskar till mig. Hela min kropp säger att jag behöver gå in i den där dimman ett litet kort tag och när jag nu gjort det i ”festliga” sammanhang ett par gånger tar partypingla-personan över och kör på. Den personen vill jag egentligen inte vara mer. Det som gör det lite extra svårt just nu är att jag inte berättat för min man om de allra senaste snedstegen. Han är jättestöttande men har det också kämpigt med mycket jobb och får dra ett tungt lass med barnen. Det sista han behöver just nu är att gå runt och oroa sig över sin alkisfru. I vintras när jag drack och blev full på en jobbmiddag berättade jag direkt dagen efter och han peppade mig och sa att han var stolt över att jag kommit så långt som jag gjort och att jag inte skulle ta ett misslyckande (till) så hårt utan försöka igen. Får se vad jag berättar om ett tag, men just idag gör jag det inte. Och gällande det stressiga jobbet har jag tagit steg för att det ska bli bättre, har en underpresterande medarbetare som jag behöver byta ut till någon som faktiskt kan avlasta mig och den processen har jag mu påbörjat. Även det har varit rätt tungt att ta i. Men lite ljus i tunneln. Ett annat större problem är att jag inte vet vem jag är eller mitt eget värde om jag inte konstant får höra från människor omkring mig på jobbet att jag är bra (eller bäst). Byggt upp hela mig själv på andras bekräftelse. Är inne på att gå och prata med någon igen, men bara tanken av att ta tag i det gör mig matt.

Idag är det soligt och jag ska se till att få lite frisk luft.

Profile picture for user @CatLady

@AstridK Hej!
Har läst din tråd nu och känner igen mig i många av dina beskrivningar av dig själv. Jag har också alltid jobbat minst 50 tim per vecka, levt på bekräftelser av andra, mer än gärna varit oumbärlig på jobbet osv. Sen ofta tänkt "varför är jag såååå trött". Jag drack ju visserligen även 3 liter vin om dagen, även på arbetstid, men ändå.
Vet du vad jag gjorde? Jag sjukanmälde mig och var hemma från jobbet mina 2 första veckor som a-fri. Jag ringde vårdcentralen och åkte och lämnade prover och fixade en psykolog-kontakt. Jag sökte andra jobb och fick mitt drömjobb, kände att mitt nuvarande jobb inte var värt att slita så för.
Jag ägnade mina 2 veckor hemma åt en veckas grav abstinens, men sen att ta hand om mig själv, reflektera över mitt missbruk, komma till insikt, läsa på forumet, gå med i alkoholprogrammet här, vila, sova, äta och lägga grunden till att bygga upp mig själv. Så kom jag till insikt vem jag är och mitt eget värde.
Så det finns vägar att gå, man måste bara hitta dom och faktiskt låta sig själv hitta dom.
Kram 💕

Profile picture for user vår2022

@AstridK Hej! Läste ditt inlägg och fick stor igenkänning av det du skriver om bekräftelse. Har också haft ett enormt behov av att alltid bli bekräftad och blev jag inte det kände jag mig värdelös. Det kunde till och med handla om så simpla saker som att jag inte fick medhåll eller nickanden efter att jag kommit med ett uttalande i ett möte på jobbet. Jag tog det genast som att det jag sade var dumt eller inte hade värde. Det visade sig naturligtvis vara fel antagande av mig massor av gånger, men så skör var jag om jag inte direkt fick medhåll/bekräftelse på något sätt. Så har det hållit på i många utmanande uppdrag jag haft som jag klarat av galant och tagit i mål. Ingen utomstående kan ana att jag emellanåt kan känna mig så osäker och med så låg självkänsla, då det gått så bra. Men för mig har det pga tagit oerhört mycket energi och kraft att vara så inriktad på att vara omtyckt av alla och få bekräftelse av alla. En ventil har varit att dricka för att kunna slappna av. Även jag har varit festprissen som drack mycket, korkade upp, bjöd och såg till att skapa en härlig stämning. Till slut drack jag varje dag, smög, smusslade och gömde såväl vin som mig själv allt mer för att få dricka i fred. Att arbeta hemifrån under pandemin möjliggjorde även att starta dagen med en återställare innan teams möten.

Till slut orkade jag inte längre och idag har jag varit nykter i drygt 5 månader. Jag började gå hos en psykolog och gör det fortfarande. Jag har som nykter vågat och orkat ta tag i orsaker till min låga självkänsla, mitt behov av bekräftelse och mina egna behov. Jag mår så mycket bättre idag och känslor av skam, skuld och ångest som till stor del beror på alkohol är borta. Jag känner mig ärlig och sann mot mig själv och andra och med bättre självkänsla och självförtroende än jag någonsin haft. Det beror mest på att jag slutat dricka med den onda ångest cirkeln det skapar och på att jag bollat och jobbat med mig själv hos min psykolog. Jag har gett mig en ny chans till ett bra liv.

Bra att det finns ljus i tunneln ang stressen på jobbet. Ha det gott!🌷💕

@Vår2022 Skönt att höra att du mår så mycket bättre! Jag behöver höra sånt nu, tänka ljusa tankar, känns stärkande och hoppfullt.

Har precis tagit lördag med en alkoholfri öl efter att ha jobbat hela dagen för att komma ikapp efter konferens och förvirrad bakfull dag igår.

Dag 2. Vaknade till sol och fågelkvitter och barn som gjort frukost på sängen åt oss 😱😍 men inte särskilt utvilad. De sista gångerna jag druckit mycket alkohol har nätterna efter varit svåra. Vaknar upp i en pöl av svett och helt förvirrad flera gånger under natten. Inatt hade ett av barnen även nåt oklart anfall av ont och feber, men idag pigg som en lärka utan att ens minnas timmarna vakna. Fastnar också just nu lätt i tankar kring det som varit och att jag ”klarade” mig ännu en gång. Inget ultimatum hemma, ingen som ställde mig mot väggen på jobbet och skadade inte någon (med uppenbart undantag av mig själv). Men det känns alltid som en hårsmån bort. Funderade lite på när jag druckit senaste året. I smyg ensam på stan eller enstaka gång hemma eller med jobbkollegor. Men med man, familj (mamma dricker för mkt med), gamla kompisgäng som jag varit hyfsat ärlig med är dörren stängd. Nu ska jag hitta på nåt mysigt med barnen och försöka tänka på annat! ☀️

Dag 3

Kroppen börjar sakteligen återhämta sig efter senaste bläckan. Bokat träning och massage i helgen för att ha något härligt att se fram emot. Sist var det dag 18 det gick i stöpet (i hemlighet) när jag på nyårsafton hällde upp champagne i glaset istället för alkoholfritt bubbel när ingen tittade. I stundens ingivelse och sen bar det iväg därifrån. Druckit ca 5-6 ggr efter det varav 3 riktigt mycket. Idag vill jag inte dricka!

Dag 4

På väg till ett halvdagsmöte med tryck över bröstet. Inser att arbetssituationen är ohållbar och går och funderar över vilka bollar jag ska ”tappa” för att klara att vända situationen. Jag har bara en så stark instinkt att (över)leverera, tar emot på alla sätt och vis att bara prestera ok. Men känner med varenda fiber i min kropp att jag måste sakta ned omedelbart annars brister det. Idag vill jag absolut inte dricka.
Ha en fin dag i solen!

@AstridK Vad bra att du kan reflektera över din (över) prestationsförmåga och ser det ohållbara i det. Ett viktigt steg på vägen för att kunna göra en förändring. Bra beslut att absolut inte dricka, det skulle göra det sju resor värre.

Du kommer att fixa det med ”good enough”,förmodligen har ingen annan än du har dessa krav på dig själv🌷💕

Profile picture for user Utmaning2022

Hej @AstridK 👋 Så stor igenkänning hos dig. Nu är det drygt en vecka sedan jag på allvar bestämde mig för att jag måste ta itu med mitt liv.
Har som du ett ordnat liv, gift, två barn, villa i ”fint” område, ett nytt, bra jobb. Ambitiös.
Men har nog alltid haft ett riskbeteende. Alltid varit partypinglan som tog täten och fick igång alla fester och gjorde tokiga (fylle) grejer.
För ett par år sedan eskalerade det och nu på slutet gömde jag vinflaskor och drack ur hemma.

De senaste veckorna har jag knappt sovit, haft ångest på natten, svettats och mått skit.

Jag bestämde mig för att ta en dag i taget. Med fokus på att ”idag vill jag vara nykter”. Min svåraste tid börjar vid typ kl 16. Har sett till att ha nåt gott att ha i glaset och för mig har det funkat att lyssna på min favoritmusik. Hade jag inte haft en familj som behövde mat hade jag gått ut och gått eller tränat den tiden.

Har också pratat med min man, först reagerade han märkligt och anklagande men nu är det bara stöttning.

Läser ALLT här inne känns det som och det har hjälpt mig mycket!

Du fixar det här!! Inget är värt att må så som du gör nu! Kom igen, tillsammans gör vi det här till bästa våren på länge, ok? 🤝 ✨

Kram till dig ♥️

Tack för peppen @Vår2022! Good enough får bli nya mantrat och kanske inte ens är någon som märker det utom jag själv.
@Utmaning2022, ser verkligen fram emot en nystart nu i vår, tänker att vi har valt en bra tid att förändra! Allt känns lite mer genomförbart när det är ljusare och varmare ute. Tokiga fyllegrejer, det kan jag skriva upp på. Och gömma vinflaskor. Men nu en dag i taget med 18 dagar som ett litet delmål för att det var då det trasslade till sig sist.

Kram på er

Många av oss som druckit för mycket/dricker för mycket har en föreställning om att vi överlevererar. Vi är väldigt duktiga och gör allt (och inget) rätt. Jag kan i efterhand se att jag på sätt och vis underlevererat. Det vill man förstås inte tro men många timmar har jag varit trött- och bakis. Och sedan lagt på några extra timmar för att kompensera.
Tror inte att det är ovanligt. Det tar en alkis mycket längre tid att göra ett bra nog jobb, helt enkelt.
Jag jobbar fortfarande väldigt mycket. Kanske mer än innan. Skillnaden är att jag lyckas bättre med det jag tar mig för. Är mer effektiv. Och kan lägga mig och vila när helst jag känner att jag behöver det, och det är rätt ofta. Emellan mycket stress - så tycker jag att jag har ett större lugn.
Ta hand om dig och ta en dag i taget så går det bra!

Dag 6

Igår eftermiddag dök den första reflexmässiga (eller vad man nu ska kalla det) tanken på att dricka alkohol upp i mitt huvud. Körde bil hem från aktivitet med dotter och insåg att jag var ”ensam hemma” eftersom min man är på jobbresa. Vid dessa tillfällen går min hjärna alltid i spinn på om jag ska dricka lite vin i smyg. Igår fanns det inte på världskartan men det var alltså dag 5, redan då börjar signalerna i hjärnan vända. Tränade ordentligt istället hemma framför tvn som belöning till mig själv. Jag siktar på att ersätta suget med 🏋️‍♀️ och 🧘‍♀️.

Bra gjort! Jag upplever att impulsen att ta ett glas vin avtar mer och mer för varje gång man väljer att göra något annat istället. Man trampar upp nya stigar i hjärnan. Ensam hemma blir likamed yoga istället.

@Kennie Ja, precis, tankar/sug på vin = göra någon aktivitet. Nya bilder och stigar i hjärnan kopplas då ihop med suget eller att man är ensam hemma. Jättebra gjort! @AstridK 💪💕

Dag 7
Tack @Kennie och @Vår2022 😊.

Inte så mycket nytt idag men inga tankar på alkohol! Känns absurt att jag inledde min morgon för en vecka sen med två glas cava (i duschen!). Det tänker jag aldrig mer göra.

Ha en fin fredag ☀️

Skönt att du mår bra! Ibland är det just någon sån där grej, som cavan på morgonen, som får en att förstå läget på riktigt. Och får en att välja förändring på riktigt. Man gör något man inte kan släta över för sig själv och tänka inte så farligt. Så var det absolut för mig. En märklig minneslucka blev mitt uppvaknande. Morgonen efter visste jag bara att mitt drickande skulle bli ohållbart om jag inte gjorde något drastiskt. Idag är jag väldigt glad att jag lade om kursen där och då, innan det blev totalhaveri..

Hade också en sån eländig botten-notering. Har skrivit om det, och precis som för dig @astrid så innefattade det cava- på morgonen. Sen accelererade grundstötningarna. Och nyårsdagen 2020 var jag klar. Jag hade inte nått botten utan tvärtom hade jag en otroligt rolig nyårshelg med vänner. Däremot upplevde jag en enorm känsla av frid- när vinet var slut och systemet stängt. Den känslan besöker jag ibland och tackar för att den uppenbarar sig. En gång är den sista. Känns som du är på god väg! 🌸