Dag 20 🙏

Ett stort projekt på jobbet gick i lås igår. Jobbat så otroligt hårt med det i 1,5 år att luften gick ur mig lite när beskedet kom istället för känsla av glädje och lust att fira. I vilket fall kommer jag att pga detta ställas inför flera alkoholdilemman inom ett par månader. Det blir firande i olika jobbsammanhang där man redan börjar prata om exakt vilket vin vi ska skåla i och sen blir det 🍾 när det är dags att slutföra affären. I mitt huvud har jag redan börjat förhandla kring hur jag ska hantera det. Ska jag hälla upp och låtsasdricka eller bara ta en klunk? Skylla på penicillin? Tacka nej och ev få jobbiga frågor. Det handlar just nu inte i om sug att få dricka och hitta ursäkter för det utan det sociala. Framförallt känslan av att ett nej tack även till lite alkohol (”kom igen lite skadar ju inte”) betyder att jag har ett ”riktigt problem” eller är alkoholist. Och det är jag ju men vill inte att hela världen ska gå runt och förknippa mig med det. Avskyr att känna mig svag. Alla dessa tankar som går runt runt 😩🙃. Kanske ska jag bara säga nej. Punkt slut.

Du är ju urstark. Grunda med den känslan så kommer tankarna kännas lite lättare.
Och zooma ut? Det finns ju allt från ”jag kör” ska hämta barn, mamma krasslig, kör 100 data of hell. Kan ju inte svara för exakt hur det är hos dig men tycker mig läsa här att frågorna är förvånande få.
Jag körde ”3 vita månader” säkert ett år- och i olika sammanhang. (Ja inte till de närmsta förstås.) Tänk att det trots allt är ett litet problem- jämfört med de stora kliv du bara: susar igenom just nu. Det är härligt att följa dig!

Hej, vill också slå ett slag för glida-under-radarn-taktiken, det vill säga att inte säga något alls, bara fylla glaset med alkoholfritt och hålla dig till det. Se till att ta för dig av alkoholfritt direkt, så ingen sätter ett glas i handen på dig. Och är det bordsservering får du skylla på något om någon frågar. Sen kan jag tänka såhär, om någon nu skulle ana att du tackar nej för att du har svårt att dricka lagom, är det så farligt? Om någon skulle se ned på mig för att jag haft ett beroende och nu tar ansvar för det genom att avstå alkohol så är det inte en person vars åsikt jag skulle bry mig om. Hur ser du själv på andra personer som väljer bort alkohol? Att låtsasdricka eller bara ta en klunk tror jag är en riskabel taktik....

Dag 21

Tack snälla @Seklart och @Kennie för pepp! Jag tror inte att frågorna blir jättemånga om jag inte dricker men ändå några höjda ögonbryn, jag hakar själv upp mig på mitt jäkla velande fram och tillbaka kring drickande inför någorlunda öppen ridå (på jobbet). Kan jag inte bara bestämma mig och sen inte klanta till det!! Det är liksom mitt signum i resten av livet - just do it - men på detta område har det inte funkat hittills. Men precis som du skriver Kennie, hur farligt är det om nån förstår att det finns ett underliggande problem som jag försöker ta tag i. Jag har massa sympati för människor runt omkring mig med olika svårigheter och skulle själv inte döma nån hoppas jag. Och tack för att du påminner om att låtsasdrickandet är riskabelt. Exakt i såna situationer som jag plötsligt tänker ”skit samma, jag gör vad jag vill”.

☀️Nu lunch i solen!

Hej,
Ja, låt inte kollegornas högst eventuella åsikter förstöra din hälsa. Jag tänker också att på en arbetsplats där mycket ska firas med middagar och vin och det är resor med utekvällar så är du nog inte den enda som har svårt att kontrollera drickandet. Skulle du inte kunna ta upp det med företagshälsovården att företaget har en alkoholkultur som är potentiellt skadlig? Du behöver ju inte säga att den är skadlig för just dig, bara att du reflekterat över det. Det kan ju med enkla medel göras lättare att välja nyktert, till exempel att den som bokar middag ser till att det alltid beställs alkoholfritt vin till bordet. Men framför allt-du tar ansvar för din hälsa, det ska ingen annan tvinga dig att låta bli. Det är också lätt att lura sig själv med anledningar om varför man måste ta vissa glas. Egentligen är nykterhet bara en big deal för den del av vår hjärna där beroendet sitter, men den är smart nog att försöka komma med mer acceptabla skäl till att få sin drog...

Hej,
På mitt jobb har det införts nolltolerans mot alkohol. Det dricks ingenstans inom arbetets väggar. Jag jobbar i en bransch som är/varit marinerad i alkohol. Ovant i början- nu tycker jag att det är väldigt bra och skönt!
Det där med låtsasdricka vill jag också avråda från.
Ha en fin fredag!

Företaget i stort är modernt i sitt tänk och har dn vettig alkoholpolicy och har vidtagit ändringar. Inga fler stora jul- och sommarfester utan istället lunchfiranden utan alkohol. Nolltolerans mot alkohol dagtid, ingen starksprit. Senaste grejen är att aw på huvudkontoret alltid slutar 19 då musiken tystnar och allt släcks. Mindre risk för att det spårar ur mellan 17-19 isåfall får det ske i ”privat regi”. Så allt gott så långt MEN som ofta känner sig högsta ledningen och vissa funktioner sig inte träffade riktigt av reglerna och lever inte som man lär. Kan skämmas för att jag tidigare (och när jag tänker på det senast för 21 dagar sen 🙄) varit med och bidragit till sunkig kultur. Men nya tag!

Dag 23
Inledde med yoga 75 min. Känns bra men seg i kropp och knopp. Kanske kvardröjande effekt av atarax innan läggdags flera kvällar denna vecka. Funderar på ett träningsryck nu inför sommaren. Se till att jag kommer iväg på pass under veckan och inte bara jobbar och tar hand om barn. Finns ändå lite hopp för beach 22 😃🕶.

Dag 24

Min första tanke imorse när vaknade var att jag är så glad att inte behöva vakna bakis på hur länge jag vill (alltid). Den känslan, gårdagen suddig, huvudvärk, torr i munnen, darrig och sen ångestfylld i dagar. Det önskar jag ingen. Fortsätter med programmet här, är på v 2 vara för att jag inte fattade hur det funkade direkt men har väl ingen brådska. Även om det dyker upp massa tankar på hur jag konkret ska hantera sug och svåra situationer framöver så känns det fortfarande givet att det är så här det ska vara. Lyssnar just nu mycket på podden LoveSober som jag tycker är bra. Fått maxdos av Annie Grace så behöver pausa lite 😊. Så otroligt mkt bra det finns att lyssna på, det hjälper precis som att läsa här. 🙏

Tack @Se klart.

Dag 27 och allt löper på fint men inte heller några direkt svåra situationer eller frestelser än. I helgen kommer hela stora familjen till oss på kalas och bor över eftersom vi numera bor i olika städer. Min mamma dricker på ett sätt som inte är sunt men vet om att jag inte vill/tolererar att hon dricker med oss då hon blir frånvarande och lite märklig. Det känns bra att vi har nåt den överenskommelsen. I sommar när vi är hos mamma och pappa blir det kanske annat som gäller eftersom svårare för mig att sätta reglerna hemma hos henne. Men det tänker jag inte mer på nu. En sak i taget!

Dag 28. En fin solig dag. Gjorde precis en enkät från Statistiska Centralbyrån om stress. En av frågorna var ”Dricker du alkohol”. Tryckte Nej och kände mig nöjd 🥳.