Dag 8

Tagit det lugnt och varit på massage. Istället för att smygdricka två glas innan eller efter på stan tog jag en cappuccino i lugn och ro. Men tanken på vin dök upp men fick kväsas. Nu lördagsgodis! 🍬

Dag 9

Barnen har rest iväg på påsklov med mina föräldrar och lugnet har lagt sig här hemma. Idag ska jag försöka ta det i långsamt tempo vilket jag sannerligen inte är bra på. Har väldigt svårt för att bara vara, far runt, fixar och donar och försöker maximera min tid och effektivitet och aldrig pausa för att riktigt lyssna på lina egna tankar om de inte innefattar en to-do-lista. Inleder i vart fall dagen men några ytterligare koppar kaffe i sängen och läsning här på forumet, bla i din tråd @seklart, gillade särskilt första inlägget i nya tråden!

Min man öppnade en flaska rött igår när vi kollade film och drack väl en sisådär två små glas. Jag var inte alls sugen, blev chips och choklad istället Lyfte på flaskan i kylen för att kolla hur mycket som var kvar imorse när plockade fram för frukost. Tror aldrig att jag någonsin druckit så lite ur en öppnad flaska som han gjorde igår 😊. Vi såg en bra/intressant dansk film Skuggan i mitt öga som utspelade sig i andra världskrigets Köpenhamn. Innefattade hjärtskärande scener avseende att förlora sitt barn så passade på att gråta en rejäl skvätt i soffan pga filmen, allt och inget. Passande filmval kände vi båda urlakade efteråt nu när barnen är flera hundra mil bort och vi inte kunde gå upp till deras rum och pussa, känna att de andades och lever.

Nu kom mannen med kaffepåfyllning! Ha en fin söndag.

Dag 10!
Förkyld och hostig men känner mig stark i sinnet. Vågar knappt tänka att detta kanske var sista gången jag bestämde att jag slutar med alkohol, men idag tror jag på det.

@AstridK Grattis till dag 10!🥳. Härligt att du känner dig så stark i sinnet och med en tanke av att sluta för gott. Tankens kraft är enorm och positiva tankar kan flytta berg💪. Du jobbar på så bra!

Ha en fin dag!🌷💕

Dag 11 idag

Tack @Vår2022!
Igår kände jag mig mentalt stark så även idag, så här långt i alla fall. Men fick en liten flash av instinktivt alkoholsug igår kväll. Bara ett ögonblick och sen var det över, men en väldigt stark känsla. Min man hade kompisar över inför att de skulle på fotboll och de käkade pizza och drack massa öl medan jag satt och jobbade. Jag hörde bara skratten och klirret. När min man kom upp för att byta om och säga hej då och han hade den där rusiga glada uppsynen som man har en 2-3 öl in så var det som att det högg till inom mig och min tanke gick omedelbart till att så fort de går kan jag gå ner och ta en öl och kanske ett glas vin, ingen skulle märka något och jag är ”värd” det efter en stressig dag. Men känslan passerade och jag åkte och köpte choklad och cola.

Ha en fin tisdag!☀️🌊🌷

Dag 13

Mår lite lite bättre idag och funderar på vad som ska bli min ”go to” när jag behöver koppla av från jobb och annat. Alkohol har alltid varit den ultimata belöningen, målet i sikte under en jobbig dag/vecka/vadsomhelst. Behöver skapa lite nya kopplingar i hjärnan kring vad som är gulkant i tillvaron och avkoppling på riktigt 🤯🤔.

@AstridK Vad skönt att du mår bättre. Ja, det gäller att hitta nya ”go to” för att koppla av när alkoholen inte är ett alternativ. I början handlade det om att aktivera mig mycket med annat, träning, promenader, läsa, mycket serier, laga nya maträtter, goda a-fria drycker, mindfulness. Fysisk aktivitet är superbra för det ger endorfiner och gokänsla inombords. Sen, precis som du säger behöver man skapa nya kopplingar i hjärnan. Jag har positiva tankar om att vara nykter varje dag och om framtiden. ”Tänk vad skönt det är att vakna nykter varje morgon och kaffet smakar så gott! Vad mycket fräschare jag ser ut nu när jag inte dricker. Vad mycket lugnare jag blivit nu när jag är nykter. Jag kommer att känna mig så mycket självsäkrare och med bättre självkänsla på jobbet nu när jag är nykter, och behöver inte vara orolig för om det syns att jag är bakis. Jag kan hantera mina känslor och motgångar bättre när jag är nykter, jag vågar vara i dem och flyr inte längre när jag är nykter”. Typ så. Dit uppmärksamheten går, sker tillväxt😁.

Jag har också under mina snart 6 månader orkat vara i tunga känslor, inte flytt som tidigare, mött dem, vridit på dem tillsammans med psykolog och med mig själv. Jag har lyckats separera mina känslor och mina behov i en snurrig relation med min mamma. Vågat stå på mig och mina känslor. Vågat vara arg och sätta mina gränser. Vågat hålla mig kvar i dem. Kontakten har både varit kylig och smärtsam men jag har orkat. Det har känts befriande. Hon ger sig inte med att få mig tillbaka där jag var, men jag ger mig inte heller. Relationen är inte helt bruten, vet inte var den landar men den kommer inte bli som tidigare. Tror hon någonstans börjar acceptera det nya läget och att självömkan, självhat och offerkoftan inte biter på mig längre, jag har rätt till mina känslor och ilska mot henne utan att hon ska vända det mot mig. Vet inte varför jag skriver detta till dig, men tänkte att det kanske kan ge något.

Ha en riktigt fin påsk!🐥💕🌷

Hej @Vår2022. Tack för att du skrev detta!! Det låter verkligen som att du hittat en bra väg framåt. Att bli lugnare och känna mig trygg i att kunna ta mig an det som kommer min väg är en så otroligt fin uppsida med att inte dricka. Alkoholen gör mig darrig i sinnet och jag tappar tron på min förmåga. Och låter min mammas ord påverka mig för mycket! Nu i början så tänker jag att fysisk hälsa och aktivitet får bli det jag satsar på, det har inte varit mycket träningsendorfiner i mitt liv på sistone. Saknar det. Yoga i all ära (älskar det) men jag behöver känna att jag lever (utanför min mailbox), svettas, få puls i halsgropen.

Nu ska jag sätta lite guldkant på tillvaron men en iskall citronlemonad 🍋 🍋🍋.

Ha en fin Långfredag!

Det är det säkert, känslor kommer ju och går. Dipparna är lättare att stå ut med när ens hjärna inte är stressad av alkohol tycker jag. De är liksom inget man måste fly från längre.

Dag 17

Tack för att ni tittar in. Lite gladare idag, satsade på sol som medicin och var ute i trädgården massa timmar både igår och idag. Familjen på besök och barn hemkomna från påsklov så fullt hus och full rulle. Har kommit in i en fas av att tänka tillbaks på berusade pinsamheter, för högljudd och outspoken på jobbmiddag. Vad sa jag egentligen, märktes det hur full jag var? Och så kom jag ihåg att en kollega (ganska snällt skämtsamt) sa när vi var ute och svirade för ett tag sen att jag har en Leif GW-persona, super och äter gott och går all in halva tiden och halva tiden renlevnad och bara jobb. Den kvällen gick det ”bra”, kanske för att jag skärpte till mig efter kommentaren. Min riktiga prövning blir nästa middag med kollegor som jag inte vet när det blir: svårighet 1 att tacka nej till alkohol när ingen ”bryr” sig och 2 att svara eller inte svara på varför jag återigen kör alkoholfritt och svajar fram och tillbaks.

Lite lösryckta tankar här och där så här en måndagkväll. Dags för kvällsyoga, bad och sova. Kanske en atarax 😊.

Dag 18

Känns som en symboliskt viktig dag. Senast jag var på dag 18 var på nyårsafton då jag trodde att jag hade hela planen klar mentalt och praktiskt med alkoholfritt bubbel. Skrev till och med ett inlägg här på forumet på dagen. Sen blev det tyst 🤐 😞 eftersom jag misslyckades och kände mig dum. Det misslyckandet öppnade sen upp för fler under vintern/våren, en slippery slope får man väl säga att jag hamnade i. Idag peppad på att aldrig mer dricka så nog blir det en dag 19 i alla fall!

@AstridK Kämpa på💪, starkt jobbat att komma igen! Jag själv är bara på dag två efter mitt sista återfall/period som denna gång var kortare än någonsin tidigare vilket jag är tacksam för och jag vill verkligen inte dricka a längre för jag mår inte bra av det, inte ens i stunden. Detta sista återfall fanns det noll ”glädje” i berusningen, bara ångest och självförakt. Längtar efter att slippa dricka, slippa ångra, slippa bli besviken på mig själv. Känn dig inte dum i detta forum, det är istället här du kan hämta den extra styrka/kraft för att inte ta det där första första glaset.Heja dig💪🥰 nu kämpar vi!