Dag 47
Inleder med Pain au Chocolate, kaffe och alkispodden i bilen. Funderar en del över att jag gick på ett (enda) AA-möte när jag var 24 och undrar om saker hade varit annorlunda om jag hade slutat för gott då 🤔. Det blev måånga turer fram och tillbaks efter det men aldrig bra igen.

Dag 48

Tänker orimligt mycket på en kick-off med jobbet som vi ska ha i augusti. Tycker att det ska bli jättesvårt att tacka nej till alkohol då. Inte för att någon kommer försöka truga i mig det utan för att jag är rädd för vad andra tänker om mig. Har varit inne på det förut här och försökt tänka vuxna mogna tankar utifrån vad som är bra för mig, men fan vad jag ändå tycker det är jobbigt att tänka på att de på jobbet tror/vet att jag har problem med alkohol. I nästan inga andra sammanhang känner jag så. Lättare med främlingar och nära vänner såklart. Men just jobbet, den professionella personan, suck, där är jag inte alltid så modig. Imorgon ska jag försöka låta bli att tänka på det 😬 och fokusera på att jag inte druckit på rätt länge och känner mig väldigt nöjd med det.

Augusti? Det är ett halvt liv dit 😊
Där och då vet du inte vad du kommer att känna/ men det är intressant att just detta med jobbet är en så viktig sak- och det förstår jag mer än väl. Men med tiden, nykter tid, förändras mycket. Skam kan ersättas med stolthet. Eller bara en enkelhet kring att prata om de här sakerna.
Du få se, helt enkelt! Kram 🌸

@AstridK Ja, det är lång tid till augusti och mycket händer hos en själv ju längre tiden går som nykter. Man blir allt starkare och stoltare i sitt förhållningssätt till alkohol och till omgivningen. Låt tiden gå och släpp alla energi som dessa tankar har, du kan fundera igen när det närmar sig och se hur du tänker då.

Ha en fin fredag!🌷💕

I mina och, tror jag, de flestas ögon så är det kompetent och ansvarsfullt att avstå alkohol om man har problem att kontrollera den. Jag tror beroendet försöker hitta sprickor i ditt försvar för att kunna nästla sig in. Och en annan sak, om det är jobbigt för dig att kollegor förstår att du har alkoholproblem kan du ju tänka att om du dricker fram till småtimmarna och luktar alkohol nästa morgon så anar de nog det ändå. Och då tänker jag att de hellre kan få ana det på grund av din självvalda nykterhet.

Läste tillbaka lite i din tråd. Vet att det finns saker man vill glömma men det finns ett par inlägg som beskriver din ångest när du haft en alldeles för blöt kväll i jobbsammanhang. Det är lite lustigt det där du skriver om att du är rädd att de ska förstå att du har problem för att du avstår från att dricka… inte för att du dricker. Jag har haft kollegor som har druckit för mycket på fester. I efterhand har jag ju fattat att det inte bara är då för några stycken. Jag tänker att det i princip bara är de som har lite jobbigt med alkoholen själva som blir störda om andra inte dricker. Och de VET ju inte. De kanske gissar lika mycket nu.
Som SeKlart skriver så är det ett halvt liv till augusti och mycket hinner hända. Kanske kommer du då att ha kommit till insikten om att du inte vill ha. Det är lätt att slentrianmässigt välja alkohol. Jag har en kompis som ofta frågar om vi ska dricka vin. Vi träffas, jag dricker A-fritt, för att jag vill det oftast. Det är ett sunt val. Jag tänker att den där skillnaden kommer, då det går från ”jag får inte” till ”jag vill inte. För så fräsch som man känner sig dagen efter en fest utan alkohol är ganska oslagbart.

Dag 54!!

Håller med om alla kommentarer ovan, bara så lätt att min hjärna går vilse. Känner mig i en lite riskabel fas nu för att det gått så bra. Men så tänker jag på det där vinet på morgonen på konferensen så hugger det till lite…Och @Sisyfos, det är ju faktiskt väldigt sant att mitt intensiva drickande på vissa middagar/kvällar säkert skapat mer frågor än att jag avstår från alkohol (vilket jag dessutom redan gjort på jobbet under en period tidigare) 😀. Märkligt att trassla in sig i dessa bakvända tankar om och om igen. Bara min toleransnivå borde få vilken normalbegåvad person som helst att förstå att det inte är helt 100 med alkoholen för mig. I alla fall, ikväll ska jag på fest 🎉 och det känns jättebra och så skönt att jag kommer att vakna fräsch imorgon. Min man är med vilket gör att drickande är helt uteslutet, har inte druckit inför honom öppet på flera år. Hade dock inte druckit ändå ikväll! Ska njuta av god mat och samtal jag kommer ihåg imorgon ☺️.

Ha en fin kväll och långhelg alla! 🌺🌼🌺🌼

Dag 60

På onsdag kommer min första riktiga utmaning att tacks nej till ett glas. Har bestämt mig för att det blir ”nej tack, tar gärna något alkoholfritt”! Vet att jag skulle känna mig ledsen om jag drack ett helt meningslöst glas. Mitt på dagen med så inget konstigt att säga nej tack. Känns bra just nu och försöker visuslisera hur glad och stark jag kommer känna mig!

Godnatt

Dag 62

Det gick bra! Inte helt enligt plan men ändå som jag ville. När drycken kom in erbjöds inget alkoholfritt och jag pallade inte att be om det. Höjde glaset två gånger för skål och tog en liten sipp och en ställde jag bort det och tog upp min kaffe istället. Ingen reagerade såklart på det och när jag senare såg mig om såg jag fler fulla glas lämnade nästan helt orörda. På efterföljande lunch fick jag som kund frågan om vi skulle ta in en flaska vin. Tackade nej och satsade på bubbelvatten. Kändes nästan som att övriga var lättade över det eftersom alla skulle jobba efter, med undantag för jag själv. Nu sitter jag på en uteservering med kaffe och macaron och njuter av att jag inte känner att jag har missat ett tillfälle att dricka alkohol idag utan sluppit göra det.

🌺☀️🌺🌼☀️

Känner igen känslan av att överrumplas och inte hinna följa sin strategi. Tänker dock på det du skrev tidigare, att du är i en skör fas just nu, lite för att du känner dig på den säkra sidan. Så jag tror att det är bra att jobba med hur du ska hitta styrkan att säga till om alkoholfritt, så att det inte blir din strategi att ta en sipp för enkelhetens skull. Jag är rädd att det är ett steg ut på det sluttande planet. Det börjar ju inte med att man släpper alla sina föresatser och råsuper, utan med att man börjar tänja på sina gränser och övertyga sig om att man dricker av en god anledning. Men bra att du beställde alkoholfritt sedan när valet gavs!

Lite konstigt att enbart erbjuda alkohol. Förstår att du inte kände att du ville vara besvärlig och du drack ju inte. Nu är du uppe i två månader. Tänker att det är nu flera spännande saker händer inombords. Med din tidigare alkoholfrihet i ryggen så hoppas jag att du har många positiva saker att upptäcka. Just det där med avsaknad av tankar på alkohol är skönt. Att konstatera att klockan är 14:55 en lördag och man ändå har möjlighet att köpa vin på Ica. Det är en sån enormt skön känsla när man landar i att det är ett aktivt val, inte ett måste.
Lycka till nu!

Dag 68

Det rullar på. Som så ofta rätt så intensivt på både jobb och hemmafronten när semestern närmar sig. Har i vart fall hunnit med att vara på bröllop i helgen. Jag kan både prata och dansa nykter men det tar lite mer på krafterna kvällen ifråga att stå på dansgolvet spik nykter i tre timmar, dock massa energi kvar dagen efter och fick se det som världens träningspass. Intressant hur olika svårt det här med att säga nej tack är i olika sammanhang. I detta fall hur lugnt som helst. Mina nära kompisar från förr (och nu) var där och med dem har jag varit helt öppen med att det har blivit ett problem för mig och att jag slutat dricka. Även om jag inte berättat om exakt alla deppiga detaljer, typ jag drack en hel flaska apelsinglögg själv hemma med barnen en tisdagkväll… men de har sett mitt drickande genom åren och fattar. Dock väldigt tydligt för mig nu att även de har ett osunt förhållande med alkohol. Det dracks kopiösa mängderna och vi bodde i lägenhetshotell som skulle städas innan lämning, vilket blev en pärs. Pigga jag fick hoppa in och både väcka och städa lite för kompisarna som var totala vrak. Själv hade jag och maken då redan hunnit med morgondopp, promenad och kaffe. Vi kunde också dra hem timmar före övriga som var oroliga för poliskontroller. Det var tillfredsställande! Och på bröllopet fanns massa bra alkoholfria alternativ vilket gladde mig. På lördag ska jag på champagnelunch och hoppas innerligt på att det är laddat med alkoholfritt bubbel. Denna gång tänker jag inte ta en klunk 💪🏼🤞🏼

@AstridK Härligt med morgondopp, promenad och att sätta sig i bilen utan att ens behöva fundera på polisens eventuella närvaro längs vägen. ✅

Där kan man verkligen prata om förgiftning..När folk ligger som vrak på morgonen, när man egentligen skulle vara uppe och städa. Vad härligt det låter om dig och mannen, som pigga och fräscha åker hemåt, när ni vill. Dom övriga får tilltufsade, med illaluktande andedräkt, och blodsprängda ögon, kolla klockan för att bli körbara. Ja, de flesta av oss har ju varit i bakfylle-läget, där man bara vill ha vatten, Alvedon, och dra täcket över huvudet. Så bra du har klarat/ klarar dig Astrid..🌟Var stolt över dig själv. Fortsätt så. 🤗🤗

Dag 77

Tjoh idag är det 76 dagar sen jag drack!!! Så nöjd med det. I kylen ligger alkoholfri spritz på kylning som blir dagens fredagsdrink i trädgården 😎.

Ha en fin helg!