Hej alla!
Tillbaka efter ett tidigare försök i annan tråd med nytt nick. Det gick så bra för mig sommaren och hösten 2014 men så föll jag! När jag pga av krav på jobb och svårigheter hemma började dricka lite vin för att kunna somna var det igång. Jag har ju läst här hur man börjar igen och ofta återgår till en högre konsumtion än tidigare. Det stämmer in på mig också. I början måttlig men suget blev starkare och starkare.

Den ångest, sorg och skam A bidrar till ger ökat sug att bedöva och ta bort alla jobbiga känslor. Mitt nya nick är verkligen det jag undrar. Lever jag? Nej, det har jag inte gjort senaste tiden. Min lever börjar må väldigt dåligt också. Klarat jobbet men knappt och mått skitdåligt. Tappat lusten till allt, bara velat döva mig med A. Smygdricker, planerat möjligheter att dricka utan att det märkts, handlat A på väg hem från jobbet på olika systembolag (förstås). Började dricka för att domna bort. Blivit en djävlig trist och sorglig människa. Det går åt helvete! Har bara jobbat och druckit.

Ni som följde och peppade mig förra gången (som Vickan), minns hur jag tränade och var full av energi. Vad hände. Jag trodde faran var över. Tillät mig att medicinera med A och skämdes för att erkänna att jag misslyckats. Så mycket skam i detta. Nu erkänner jag för mig och er och startar en ny tråd.

Slutat helt, sedan fyra dagar. (Kan inte dricka måttligt. Vill bara ha mer när jag dricker) Läst om er som klarat er vidare och nått år eller flera av nykterhet. Läst om er som börjat om, som jag eller är här för första gången. Detta forum är så bra stöd!

Är nu med i kbt och program. Är betydligt mer på det klara med att jag faktiskt lyckats få rejäla problem med A efter alla dessa år och att det blir oerhört tufft att klara detta över tid. Är också en känslig konstnörssjäl som lätt blir beroende. Jag vill och måste lära mig att leva ett nytt liv-utan A och hantera mina känslor på ett konstruktivt sätt.

Kramar
Lever jag?

Leverjag

Låter som du är i form fysiskt :-)

Yoga finns i många former, statisk, fysisk, flow och mer fokus på mentala, avslappning, rörlighet och kombinationer. Det flesta har nybörjar/basic. Bra att börja med för att lära sig rörelser. Jag gillar yinyogan, stretchar bindväv och större muskelgrupper under längre tid med fokus på avslappning och andning. Fråga och prova. Brukar få prova gratis.

Mindfulness, finns massor av appar med olika övningar. Kolla recensioner. Flera är dock gratis och leder till att du behöver köpa övningar inne i appen. Min kbt-terapeut rekommenderade lugn och lycklig för 20 kr. Det är olika hur vi tycker röster funkar i de guidade övningarna. Det viktiga är att man övar varje dag. Finns olika längd. Jag tycker att längre ger mest effekt men kör ibland fem eller tio minuter på tunnelbanan eller bussen. Man blir bättre och det blir lättare och lättare.
Sedan kan man köra under tystnad själv och anpassa tiden som passar.

Lycka till!

Holistic

Hej,

Jag är i helt okej form. Tack för tipsen! Yinyoga låter intressant. Hur går det för dig?

Zorro

Förlåt Leverjag för att jag inte varit så aktiv i din tråd. Har varit så otroligt självcentrerad de här dagarna. Dina inlägg i min, har varit värdefullare än du kan ana! Jag har som sagt läst hela denna tråd och kan inte sluta imponeras av, dels att du så öppet och ärligt kommer tillbaka och dels att du kan fokusera så mycket på träning. Jag tror inte att jag hade haft styrkan att komma tillbaka efter en tids frånvaro som du gjort. Tycker det är så otroligt starkt. Ska försöka ta till mig lite av din energi och leta upp joggingskorna som ligger någonstans långt in i garaget.
Så jag är inte så orolig för dig! :-) Kan bara utläsa en stark vilja och envishet. Hoppas det smittar av sig! Helt övertygad om att du fixar detta!

Leverjag

Dag 21, kallt ute och varmt inne :-)

Har haft några dagar med känslorna nära, lite hjärtklappning och grått i sinnet. Har inte kommit ut på långa promenader på två dagar och det påverkar. Så idag en ordentlig rask promenad med vinterkläder på. Näsan ilade av den kalla vinden. Det var nog sista meditationen på bryggan för i år, tyvärr. Men att titta på vattnet, svanparet med sina två stora ungar och ljusets skiftningar kommer jag fortsätta med.

Har köpt äppelglögg, goda kakor, Gingerbeer och tillbehör till surdegsbröd. Ska göra mitt första lantbröd på surdeg i helgen! Satt surdegen (snabbvariant) som är klar om två dagar.

Lugn i kroppen, lyssnar på musik och är inte ett dugg stressad för att det är fredag och alkoholfritt till helgen. Det börjar äntligen kännas naturligt att inte planera alkoholinköp eller intag. Vanor som sakta byts ut.

Jag sover bättre. Har tydligen gått ner en del kilon. Allt är inte toppen men jag är så mycket mer levande nu och jag vet att min kropp läker sakta. Tänker mycket, tankar och minnen kommer ikapp. Det är jobbigt ibland men nyttigt. Jag får lust igen, att börja skriva och måla och lära mig nya saker.

Min relation med mannen är verkligen körd i botten och det är inte så kul men att döva mig med A gör ju verkligen inte saken bättre. Barnen mår bra av min nykterhet och jag mår bra av den.

Sänker andningen, spänningar och fokuserar på nuet. En dag i taget...

Ha en fin helg och styrka till oss att välja vår väg, varje dag. ❤️

Holistic

Hej!

Grattis till dina tre veckor! Jag har läst att det tar tre veckor att skaffa nya vanor och därefter blir det enklare att bibehålla dem. Vad mysigt att du bor nära vattnet. Naturen och vattnet ger ett härligt lugn. Det låter gott. Kul att höra! Det verkar gå framåt. Vad är det för tankar som uppkommer?

Trevlig helg!

RaniLee

När jag gick på beroendenmottagningen för att bryta mitt riskbruk, gick jag ett program som kallas väckarklockan. Jag fick då Natrexon mot alkoholsug vilket fungerar om man är motiverad att inte dricka. Det går att dricka men belöningssystemet kickar inte igång lika snabbt. Ett glas gick bra för mig. Sen efter en tid använde jag tabletterna endast när jag skulle gå ut på krogen eller på fest. Vilket fungerade bra, men det är ingen qvick fix. Man måste vilja och kämpa, även om tabletter hjälper lite. Tycker att man kan se den som ett stöd, lite som en livrem. Innan man får dessa tabletter måste levervärdet kollas och jag fick gå på uppföljning hos doktorn och samtalsstöd (jag har så mkt i bagaget, som de flesta) hos drogterapeuten. De var verkligen jättebra och jag kan rekomendera berondemottagningarna. De har en helt annan kunskap än VC. Idag har jag valt att kämpa själv men kanske kommer att be om tabletter lite längre fram, när risken för återfall ökar. När jag känner att jag vacklar. Min läkare sa att han brukar ta en tablett på morgonen innan han ska på fest. Kanke inte så listigt att säga men mänskligt.
Ljus och kärlek!

PP

Du har verkligen gjort en fantastisk nystart i nykterheten och inte minst genom ditt engagemang i andras trådar. Stort grattis till dina tre veckor!
Fortsätt på det viset ;-) Gillar det jag läser och ditt bidrag till andra.

En underbar helg till dig och alla!

/PP

Holistic

Hej RaniLee!

Jag har fått Naltrexon och Campral av min husläkare. Om man är motiverad att sluta hjälpte tabletterna lite grann. Jag kunde dock bli väldigt illamående av dem ibland. Jag fick en remiss till en psykolog och diskuterade min alkoholproblematik, stress och andra saker. Jag tyckte inte att det hjälpte speciellt mycket eftersom man inte fick några konkreta verktyg.

Jag har lyckats skära ner från 30 glas vin till 10 glas vin i veckan. Om jag halkar tillbaka till de dåliga vanorna underlättar det om man vet var man ska vända sig. Hur fungerar samtalsstödet på beroendemottagningarna? Vilka metoder använder de och vilka konkreta verktyg får man?

Hälsningar

Zorro

PP, jag är den första att skriva under på det du skriver. Leverjag, vi känner visserligen inte varandra men jag vet att du är en underbar människa. Och det är inte en så himla dålig egenskap! :) Jag vet också att du är en stark person som kommer tillbaka som du gjort och ändå har energi att stötta andra. Du har utan tvekan bidragit till att jag påbörjar min 9.e nyktra dag imorgon!

RaniLee

Min erfarenhet är att de har både individuella samtal som stöd och i grupp. Det lanske är olika beroende på var man bor?

Leverjag

Forumvänner,

Ni är underbara. Jag blir alldeles tårögd av de fina orden till mig! Just nu var det extra bra, då jag kämpar lite med att jag känner mig lite nere fast jag sköter om mig. Försöker tänka att det är naturligt och en del av processen. Blir det värre får jag väl äta anti-deppmeficiner, men vill helst klara mig utan.

Ni är så generösa och jag är så glad om jag lyckas bidra något på er resa! Vi alla och våra familjer är värda att må bra och leva ett fullgott och tryggt liv. Är helt övertygad om att v kan ändra våra tankar och känslor med olika sorters träning! Det handlar om att verkligen investera i sig själv den tid vi har kvar och inte ge upp.

Det finns så mycket att njuta av och uppleva i det lilla och stora. Jag tror ofta att rädslor sätter käppar i hjulet för oss. Olika rädslor som vi haft som till slut blivit strategier som vi inte längre är medvetna om och som heller nye fungerar bra i våra liv nu. Rädsla för att bli ratad, inte älskad, bli ensam, utskämd, misslyckas, ljumna i centrum, älska helt, tappa kontroll mm, mm.

Fortsätter nyktert vidare

❤️U all!

Holistic

Hej!

Tack för svaren Drycker och Ranilee. Jo det är säkert olika beroende på var man bor.

Leverjag

Mm, Kraaam. Tack, det var precis vad jag behövde ?

Vad bra att du fixar firmastress och ekonomi utan och ser att morgontåget minskar. Tror du får mer gjort såhär och det i sin tur minskar trycket. Win-win :-)

Godnatt och dröm sött

Zorro

Märkligt det där med att må dåligt på morgonen. Mitt i allt drickande kunde jag sitta och Googla på "morgonångest" utan att fatta! Jag började med första starkölen på morgonen för att dämpa den, fortfarande utan att fatta! Inte förrän nu när jag märker att den sakta börjar minska. Den har inte försvunnit, men de rena galna panikatackerna har försvunnit. Inte förrän nu fattar jag att mitt "botemedel" faktiskt varit orsaken! Snacka om förnekande!

Leverjag

Ja, visst är det märkligt hur blinda vi är och hur vi förnekar så starkt.

Min kloka äldsta kille och jag hade en hel eftermiddag/kväll tillsammans. Köpte kläder som han behövde till vintern och åt ute och var på en sen match.

Innan det hade jag berättat att som förälder vill man kunna ge sina barn allt. Jag har inte råd/prioriterar inte att köpa de dyraste märken. Jag berättade att jag är glad att jag har den ekonomin ändå att jag kan ge mina barn det de behöver. Jag sa, förstår du att många föräldrar inte har råd, tex ensamstående som jobbar ex som undersköterska. Då räcker inte pengarna. Alla föräldrar vill ge sina barn allt. Det måste vara jobbigt för alla dem som måste säga, nej du kan inte få de där kängorna eller dunjackan. Jag har inte råd.

Han sa mm och så sa han det är därför man ska skaffa sig en bra utbildning. Jag är glad att jag fått möjligheten och kommit in på en så bra skola.

Det blev mycket tid tillsammans och nör vi körde hem så sa han att han hade haft en så bra dag med mig. (Jag med!) av någon anledning kom alkoholen upp på tråden. Om det var julen och hur mycket som förstörs av alkoholen. Jag sa att den är orsak till många bråk och tråkigheter i samhället. Han sa att du har väl slutat dricka?! Ja, sa jag. Tänk vad bra för mig som har två föräldrar som inte dricker! Det är så j-a starkt och bra, sa han.

Då berättade han, när han sov över hos kompis att mamman kom i dörren och bara sluddrade, pratade som en alkis. Jag känner föräldrarna. Han sa, det är verkligen inte bra för yngsta flickan. Undrar hur det ska gå för henne. Hon har ju inga föräldrar som är närvarande eller bryr sig.

Han sa att alkisen försvarar sitt drickande och förnekar problemet med alkoholen. Det gjorde du också mamma.

//

Zorro

Klok kille du har! Nu vet jag inte hur gammal han är, men tror att även lite mindre barn ofta förstår och märker väldigt mycket mer än vi tror!
Att av sin son få höra att det är "så j...a starkt och bra" måste kännas otroligt gott!
Förnekar vi??? Nähää? :-)
8 st 7,5.or en lördag och de första två eller tre innan 9 på morgonen kändes HELT normalt! Eller att dra i sig en snabbt kl 6 på morgonen innan jobbet. Fullständigt normalt. Så nog förnekar man alltid!

Leverjag

Så glad att dina morgnar blir bättre, Zorro

och att du inte förnekar längre. Vi tittar på vårt missbruk med lupp och inser hur beroendets fula ansikte ser ut. Vi lär oss här av andra och reflekterar. Ångest är den värsta känslan av alla. Det är hemskt! Som du skriver är det just det som lurar så många att den ångest vi får av A måste vi döva med A. En ständigt nedåtgående hemsk spiral. Så glad att du och jag och andra här är kloka nog att se detta och kämpa oss loss!

Har det blivit några raska promenader för din del? Här är det vitt och frostigt ut för första gången. Ser fram emot juldekorationer och belysning, brasa och ledighet m barnen.

Jag har en mkt klok son och det kändes väldigt bra att han mår bra av min nykterhet och ville säga det till mig! Barnen ser och känner, i alla åldrar.

Kram. Ha en fin dag!