Hej alla!
Tillbaka efter ett tidigare försök i annan tråd med nytt nick. Det gick så bra för mig sommaren och hösten 2014 men så föll jag! När jag pga av krav på jobb och svårigheter hemma började dricka lite vin för att kunna somna var det igång. Jag har ju läst här hur man börjar igen och ofta återgår till en högre konsumtion än tidigare. Det stämmer in på mig också. I början måttlig men suget blev starkare och starkare.

Den ångest, sorg och skam A bidrar till ger ökat sug att bedöva och ta bort alla jobbiga känslor. Mitt nya nick är verkligen det jag undrar. Lever jag? Nej, det har jag inte gjort senaste tiden. Min lever börjar må väldigt dåligt också. Klarat jobbet men knappt och mått skitdåligt. Tappat lusten till allt, bara velat döva mig med A. Smygdricker, planerat möjligheter att dricka utan att det märkts, handlat A på väg hem från jobbet på olika systembolag (förstås). Började dricka för att domna bort. Blivit en djävlig trist och sorglig människa. Det går åt helvete! Har bara jobbat och druckit.

Ni som följde och peppade mig förra gången (som Vickan), minns hur jag tränade och var full av energi. Vad hände. Jag trodde faran var över. Tillät mig att medicinera med A och skämdes för att erkänna att jag misslyckats. Så mycket skam i detta. Nu erkänner jag för mig och er och startar en ny tråd.

Slutat helt, sedan fyra dagar. (Kan inte dricka måttligt. Vill bara ha mer när jag dricker) Läst om er som klarat er vidare och nått år eller flera av nykterhet. Läst om er som börjat om, som jag eller är här för första gången. Detta forum är så bra stöd!

Är nu med i kbt och program. Är betydligt mer på det klara med att jag faktiskt lyckats få rejäla problem med A efter alla dessa år och att det blir oerhört tufft att klara detta över tid. Är också en känslig konstnörssjäl som lätt blir beroende. Jag vill och måste lära mig att leva ett nytt liv-utan A och hantera mina känslor på ett konstruktivt sätt.

Kramar
Lever jag?

Leverjag

39 dagar närmare friheten

Det är inte alltid lätt och inte helt utan tankar på A, men suget är nästan helt borta. Tankarna mer och mer sällan på alkohol. Det viktigaste är nog att saknaden och den sorgliknandekänslan har gett vika. Jag sörjer inte längre att få vara med min gamle vän.

Det är 39 ynka dagar jämfört med dem jag druckit. Det är mycket kort men också lång tid. Det är dagarna jag behöver, många av dem för att bli tryggare och tryggare i nykterheten.
Idag var en mentalt utmattande dag och jag gick sedan bland alla julklappsshoppande människor och skulle köpa presenter. Blev alldeles matt, trött och var törstig. Då kom tanken. Fredag, så lätt att ta en öl någonstans. Tänkte sedan att jag kan beställa en A-fri öl och släcka törsten med. Och sedan, varför krångla med det. Jag kan ju faktiskt köpa en läskande juice. Blev sugen på det. Tänkte jag kan ju köpa en Ramlösa på vägen hem. Jag är trött och vill hem. På några minuter hade tankarna på A försvunnit.

Modigare. Eftersom jag är lugnare och mer klar i huvudet och har hunnit tänka ikapp mig själv en del, blir jag modigare. Vågar agera på saker som är bra för mig. Vågar stå upp för mig och mina behov. Blir tydligare mot andra. Är på väg mot mig själv igen. Det är bra.
Tittar på alla människor, hör deras röster och ler. Vi är så många, så olika och så lika i våra behov. Att bli sedda, älskade, bekräftade, lyssnade till och ha närhet med andra, känna meningsfullhet och trygghet, att vi betyder något och gör skillnad. Alla behöver det. När vi saknar delar av detta så går vi ofta inåt och frågar oss varför, vad gör jag för fel, varför har jag inte det jag behöver. Istället för att söka lösningar, testa på saker som hjälper oss att uppleva det vi saknar, så irrar vi ner oss i självplågande tankar och förminskar oss och när saknaden, plågan och uppgivenheten är tillräckligt stor släpper vi in drogen som låter oss sväva, dövar, stillar oss en stund. Den onda cirkeln som vi skapar drar oss neråt och neråt. Vi är inte oss själva efter ett tag. De fysiska effekterna gör det svårare och svårare att tänka klart och konstruktiv och att hjälpa oss själva på riktigt.

Så tänker jag nu en fredagskväll innan Lucia och dagen efter den stora Nobelfesten.

Sköt om er alla fina själar. Var rädda om er och våga se och nå ljuset där borta!
✨??✨

Andreas

Vad fint skrivet, går väl inte helt bra för mig själv, men de e en annan historia.

Drycker

Grattis till 40 dagar! Är bra att läsa från andra som är på väg ut i ljuset! Du beskriver det bra, en ond destruktiv cirkel, alkoholen gör det otroligt mkt svårare att bryta.
Har förresten beställt Berras bok, ser fram emot att läsa den. Var evigheter sen jag orkade läsa böcker, förr var det en hobby.

Drycker

Kul att läsa artikeln, en föreläsning av honom kanske inte är så dumt. Det står en del om AA, har själv börjat inse, på riktigt, att jag måste kontakta dem igen.

Zorro

Underbart att läsa 40 dagar. Avundsjuk för att jag inte är där än. Och så otroligt stolt över att en människa som du vill vara min vän. Kram på dig! :-)
/Z

Leverjag

När det känns lite tomt och dystert går jag in här och ser hälsningar och inlägg och blir glad och känner mig inte ensam.

Det finns en sådan positiv kraft härinne. Har ni tänk på det? Vi delar eländet och målar upp det jobbiga för att påminna oss men syftet med att vi är här och delar med varandra är positivt! Här finns vi kreativa, starka och modiga själar som både erkänt att vi har problem med A som verkligen vill förändra livet till det bättre! Det är en stark, sund och positiv kraft. Vi får inte glömma det.

Mick, jag har faktiskt börjat sjunga lite på hemmaplan igen. (men yngsta bad mig sluta med mina då,da,da,da daa. kom inte på texten) :-D Kom på att inte ens det har jag gjort på länge. Målningen/teckning tänker jag på var och varannan dag. Lite feg (prestationskrav) och behöver köpa nya grejer. Någon som har tips på prisvärda dukar, färger och tillbehör? Blir bra julklapp. Kanske ska måla något istället för suget hemma. Du är kvar och det gör mig glad liksom dina ord och rosen. :-)

Sisyfos, vad roligt att du börjat sjunga! Vet du att en kvinna som behandlades för bröstcancer här hade mycket bättre värden dagen efter hon sjungit så läkarna frågade vad hon gjorde dessa dagar. Det resulterade i att körledaren började leda sång i samarbete med sjukhuset. Fint, eller hur? Du låter trygg och ja, det känns annorlunda denna gång. Svårt att förklara men det är väl en kombination av självinsikt och erkännande tillsammans med kapitulation och kunskap... Då fanns det nog en önskan att bli som förr och kunna dricka normalt igen.

Xoxo, du kämpar på och det verkar som det går bättre för dig. Så bra att du äter ändå. Det är verkligen en fara att vara hungrig. Bättre att äta lite nyttigare och ofta om man tänker på vikten. ;-)

Andreas, tack för ditt inlägg. Jag ser att du kämpar. Ska hitta din tråd och se hur det går för dig nu. Hoppas verkligen att du når dit du vill!

Demon, bra att du börjar inse att du har problem med A. Det är en bra början till insikten och det inre beslutet om förändring. Inte konstigt. Det påverkar oss väldigt starkt på många sätt. Många med oss i detta lan och i världen som har problem med A men det är så få som pratar om det.

Drycker, så glad jag blir för dina rader här. Har du bestämt dig för att ge dig själv en chans nu? Hoppas verkligen det. Du har så mycket bra att se fram emot. Tror du är en sällskapssjuk person ;-) ? AA är jättebra tror jag! Boken verkar riktigt bra. Var inne och provläste den lite. Både rolig och nyttig. ;-) http://issuu.com/provlas/docs/9789175579801?e=2316620/13605340

Zorro, vi går i takt, dag för dag. Så glad att du är här. Detsamma, kompis. Hoppas det lättar för dig på flera plan. ?

Igår var jag på träning på morgonen. Fick ställa klockan. (Ingen morgonmänniska längre) Efter det lussekatter, lussebullar med mandelmassa och en längd med kanel och mandelmassa. Jag bakade!!! Slå in presenter och iväg på kalas hos vänner. Mest folk jag inte kände. Lite stelt men trevligt. Erbjöds vin innan middag och visst kastade jag några långa blickar efter de där suktande glasen en stund men drack vatten hela kvällen. La märke till andra som tackade nej trots ingen bil och inget problem mer, nä jag hoppar nog idag. Hade trevligt och bra samtal på kvällen med de andra. Jag behöver inget vin för att kunna prata och öppna mig. Har aldrig behövt..

I morse lussande jag för alla barnen med sång och lussebricka på sängen. Mamma i ljus morgonrock, rött midjeband, glitter (från granplanteringar) i håret med hembakta lussebullar :-D. Det var planen m bakningen...

Mitt största problem är det olyckliga äktenskapet. Det tar nästan knäcken på mig och det blev ett jobbigt gräl och samtal efter det. Kom helt ur gängorna och tappade all energi och orkade ingenting. Kände mig så ledsen och uppgiven. Hade det funnits A hemma vete katten om jag klarat att stå emot...

Det blev inget pepparkakshus och annat som jag tänkt. Måste äta bättre! Glömmer ibland att äta och då mår jag inte bra. Efter lite mat gick humöret upp. Här svänger det i känslor i livets vardag.

Kram på er!
❤️

Dina inlägg både här och hos andra Leverjag är guld värda i detta forum. Känns så skönt på nåt vis med den vardag som du förmedlar, både toppar o dalar. Precis som mitt liv helt enkelt. Jag har liksom du lagt bort en hel del saker som jag tyckt om. Barn, stress och felaktiga prioriteringar kom i vägen. Att glömma sig själv är nog en starkt bidragande orsak till drickandet. Håhå jaja. Men nu är det slut. Har pressat in pepparkaksbak i schemat för att jag tycker det är kul. Å det var kul trots att det blev lite stressigt. Vi fick en stund jag o barnen när vi kunde njuta lite tillsammans. Väl värt tiden helt enkelt.

xoxo

Den här veckan har det gått riktigt bra, och det har inte varit särskilt svårt heller. Sakta men säkert verkar mitt beteende och mina tankar kring a förändras och nyanseras.
Vikten tänker jag väl inte så mycket på egentligen. Eller på ett sätt jättemycket ("gammal" anorektiker), men inte sådär att jag har något egentligt behov av att gå ner i eller så. Äter nyttigt för att jag vill vara snäll mot kropp som fått stå ut med så mycket. Och jag äter onyttigt för att det är gott^^
Och som alla andra säger, din närvaro på forumet betyder mycket! :) Hoppas du klarar av att få all positivt respons nu utan det blir till ett prestationskrav för dig! Kram!

konstnären

Tack för hälsning. Ibland tycker jag inte jag har något nytt att komma med men vet ju så väl att jag behöver forumet. Nej jag är ingen konstnär, möjligtvis en levnadskonstnär, åtminstone när jag är nykter. 11 december blev det 2 månader och det känns helt o.k. Grämer mig lite över att det kunde varit över 2 år. Vet att man inte ska gå tillbaka och gräma sig gjort är gjort så det så. Just nu känner jag stor energi och vandrar dagligen mina havsrundor utom när det blåser och det är ganska ofta här vid kusten, då får det bli inlandsbanan. Roligt att det går så bra för dig, bra att du stod emot A. Tråkigt med ditt äktenskap, jag är själv inne på mitt tredje nu och sista förhoppningsvis. Har varit en riktig hoppjärka. Nu tar vi en dag i taget vännen
Kramar Konstnären

Mick

Du gör så mycket gott här med dina inlägg, mer än du tror ?
Känns väl bra att sjunga igen? musik är bra, jag spelar mycket piano själv, det ger en go känsla och sinnesro.
Jag tror absolut att om du gillar att måla så är det säkert jätte bra att syssla med när suget sätter in, det gäller ju att hela tiden få tankarna på annat.

Kram/ ?

raje

Leverjag vilken underbar skrivare du är var nyss nedstämd med ångest i ett jätte sug efter spriten. Läste lite på din tråd och fick energi att resa mig tack du är ovärderlig ❤//r

Leverjag

Dagarna går mot jul

Fortsatt nykter. Dagen då jag hade bestämt mig för att inte dricka längre denna gång var 31 oktober. Det går lättare i vardagen men ibland kommer det tankar på att jag också vill dricka något som andra.

Jag var och handlade julklappar och av någon anledning fanns det ett sjukt sug att få sitta med vin och koppla av. Jag åt mat, fikade, drack men det höll i sig jättelänge. Det var något med min koppling att få sitta och koppla av med vin som väcktes väldigt starkt i mig. Får verkligen jobba med tankarna som nästan blir som ett trotsigt barn när det finns förbud. Då vill jag ännu mer. Jag drack inte men superjobbigt med den starka lusten. Vad ville jag åt? Tror att jag blir trött och stressad och då vill jag hjälpa mig med A. Jag vill få bort de här associationerna!

Längtar till julen är över och lugnet nämner sig. Vill bara vara ledig. Vill bli fri. Vill inte längre längta efter A över huvud taget.

Har planerat en del roliga saker med barnen som jag ser fram emot.

Det är inget förbud!! Det är ett val och jag vill välja det om och om igen för att jag mår bra av det.

Kram på er! Vi fortsätter att stå emot. Vi blir starkare med tiden.

Hej fina du,

Ja, suget kommer ju gärna när man är trött och behöver sätta sig och koppla av. Då kommer också mina starkaste sug. På väg hem en fredag eftermiddag efter en lång jobbvecka... aaahhh... ner i soffan och ... eller inte. Gäller att hitta nya vanor, vilket inte alltid är det lättaste.

Måste bara säga - vad många fina inlägg du skriver. Du är så klok och inkännande. <3

Bamsekram

Leverjag

Tack för Bamsekram och fina hälsningar :-)

Muränan, har funderat på det där att bryta med vanor. Så många vanor lever kvar och skapar associationer. Fredag kanske ska vara ledig, ledig efter 12 eller innebära ett AA-möte eller en körsång, träning, besök i kyrkan, meditation i orangerie, museibesök, läsa dikter eller... Bara funderar på att bryta vanorna och inte göra som förr. Samtidigt tänker jag att de gamla vanorna kan med tiden inte kopplas till A längre om vi fortsätter och är starka.

Idag 7 hela veckor av nykterhet. Efter ett halvår börjar nya friska celler bytas ut i levern. Jag kom iväg på yoga igår kväll. Ett tufft pass och jag darrar så mycket i benen när jag gör övningar och styrkan finns. Tänkte att det är nervskador. Ska lägga märke till om detta ändras med tiden.

Igår var det återigen en prövning på stan i folkvimlet. Denna gång åt jag en ordentlig måltid innan. Nästan övermätt och illamående men det funkade. Jag blir alldeles vimmelkantig av trängseln, köerna och alla saker som säljs. La mörke till att jag inte alls tänkte på alkohol på samma sätt denna gång.

Går med tankar som att vi bara byter pengar med varandra. Köper grejer som är onödiga och till högre pris. Skulle vilja be släkten att skippa allt detta med klappar. Det skapar mest stress. Men det är så mycket tradition och det är roligt att ge något om man hittar något som passar personen man vill ge till. Jag förstår varför många åker bort från julen till värmen. Det är inte bara för solen...

Denna helg får pepparkakshuset bli till och lite julgodis också. En dag i taget. Inte stressa in julen...

Holistic

Bra jobbat att du klarade av att stå emot suget! Känner du att det är mycket att fixa inför julen? Det kanske är bra att försöka fokusera på de viktigaste sakerna och bortprioritera de oväsentliga sakerna. Ta hand om dig.
Kram

Mick

Det är verkligen jobbigt när suget kommer, det kom väldigt intensivt för mig oxå idag, men det lugnar sig efter ett tag bara man ger det lite tid.
Lite aktiviteter med sonen var planerat idag så då fick man tankarna på annat.
Vi tar en dag i taget ?

Leverjag

Ja, av någon anledning har jag känt en jättepress och fått ångest över julen. Värt att fundera över. Jag vet ju att det inte behöver vara så märkvärdigt. Tror jag är så trött bara. Jag tror också faktiskt att jag saknar motorn som alkoholen var. Det var en hjälp i alla förberedelser. Nu har jag inte den och det är första vuxna julen utan alkohol, när jag tänker efter. Kan bero också på det. Behöver nog ta mig igenom den och se att det går att ha jul utan A.

Nu lugnare fast skit mycket att göra. ;-)

Ja, en dag i taget.