Är ny här och har inte vågat skriva tidigare men nu blir det av... Är en kvinna i mina bästa år som precis tagit mig ur ett 30 årigt äktenskap som inneburit misshandel och förminskande av mig som människa och kvinna. Jag stod slutligen inför valet att gå eller ta livet av mig - och jag gick. Vet inte var jag fick kraften ifrån. För att orka stå ut i relationen har jag använt alkohol och till sist i smyg. Min fd man upptäckte mitt smygsupande och visade ett stort förakt för mig vilket jag även gjorde själv. Han uppmuntrade mitt supande ändå eftersom han hela tiden såg till att vi hade mkt alkohol hemma. Jag upplevde att föraktet som kom från honom mot mig var liksom berättigat och jag hatade mig själv mer och mer... Nu lever jag ensam och skall försöka att hitta ngn mening... Tyvärr har jag inte blivit den som mitt namn syftar till utan jag känner mig mest rädd och ensam.. I mitt nya liv har jag lämnat mycket men tyvärr inte alkoholen som jag blivit mer beroende av. Jag bestämmer mig för att sluta till och ifrån men trillar dit om och om igen och - mitt självförakt växer. Nu har jag letat och letat på nätet för att få stöd och peppning - för att söka läkarhjälp vågar jag inte eftersom jag själv arbetar inom vården och många vet vem jag är. Detta är min fulaste och mest skamfyllda hemlighet. Därför sträcker jag ut min hand och ber om hjälp där man kan få vara anonym och jag vet inte vad jag hoppas - men det är nog att inte vara så förbannat ensam. Nu har jag bestämt mig att det får vara slut med drickandet men redan när jag tänker tanken så känner jag suget och misströstan infinner sig... Kommer jag någonsin att klara detta ? Kram till alla som kämpar

Läste nånstans att det är trendigt att vara nykter... Så var lite trendig på födelsedagen du. Att fylla år är en bra anledning att skapa en ny vana. Och du har så mycket att vinna på att vara nykter lite löngre.
Ang afritt och känslan av misslyckande... Så har nog afritt räddat mig. Jag har alltid tyckt om öl och sen är det mycket vanan och känslan som jag har förknippat med a. Om man inte berusar sig, så ser jag faktiskt inte något negativt med att byta till afritt. Om det triggar ett sug är det en annan sak.
Slutligen tycker jag att du ska sluta könna dig skyldig för att din dotter drack. Håller med om att du bör prata med henne. Men att hon testar har nog mycket mer med kompisar att göra.., och föräldrar brukar ju inte riktigt vara de man vill likna. Vi kanske får se det som en styrka istället att ha de erfarenheter vi har... Då kan bi kanske också se tecken på ett begynnande missbruk som andra missar. Jag är just nu i en period där jag ser tecken på missbruk lite överallt. Lycka till med allt och bra jobbat Pippi,

Pippilångstrump

och så är det fredag - fredag den 13:e dagen ! Jag måste säga att detta är inte lätt ... Tänker mycket på A - känner smaken av A i munnen... Minns känslan av lugn avslappning med den första klunken - vill inte vill inte. Men det är så. Igår började jag tänka på A efter lunch - det satt i hela em. Drack en a fri öl när jag kom hem och det kändes ju sådär för det var ju inga " riktiga grejer ". Krigade mot suget och drack the resten av kvällen. Och nu mot helgen... Och så skall jag ha kompisar här eftersom jag fyller år ... Jag är rädd osäker och orolig ... Jag vill inte åka dit ! Jag vill fortsätta vara nykter och må bra. Jag vill slippa ångesten utav h- et... Slippa vakna svettig och med tryck över bröstet i panik fem ggr ger varje natt. Jag vill bli fri. Jag har lyckas ta mig ur en destruktiv relation som jag höll på att gå under i. Nu sitter jag fast i denna skiten istället ! Hur kan suget vara värre nu än i början ? Kommer det att fortsätt med samma styrka ? Jag hoppades att vikten skulle rasa nu när jag slutat med A för det har jag förstått att så har det varit för många - icke hos mig... Samma feta mage som spänner under jeansen och just idag lockas jag i att tänka att jag inte fått ut mycket positivt av att vara nykter. Jag vet att det är A- aset som viskar och lockar och drar men just nu känns det så otroligt jobbigt och jag ser inte framåt mot denna helg, kram till alla och ha en bra fredag utan A "

Leverjag

Ge inte upp Pippi! Och grattis på födelsedagen! ????

Gör istället en grej av att minnas födelsedagen då du vände på livet och kan minnas efteråt. Viktnedgången kommer. Försök att byta ut några A-fria mot osötade drycker varje dag. Ät ngt med hetta. Motionera och meditera. Då får du ökat lugn och styrka att stå emot.

Du har en del i bagaget, det måste få tid att gå ur din kropp och dina känslor. (suget avtog mycket den fjärde veckan för min del)

Var rädd om dig.
Ge dig själv en speciell födelsedag som du kan vara stolt över! ?✨

Pippilångstrump

jag fick tårar när jag läser dina ord som tröstar och peppar och inger hopp !

Zorro

Pippi, jag har haft ett h... de sista dagarna. Tagit mig igenom det mycket tack vare underbara människor här! Det har varit så otroligt viktigt. jag hade suttit med en kasse pilsner nu om det inte alla ni funnits. Nu vill jag tillsammans med dig fira 2 veckor imorgon. Visst är det väl helt otroligt. Får 2 veckor sedan såg jag den tiden som näst intill ouppnåelig. När jag tittar tillbaka så har den gått fort. Så håll ut och fira med mig imorgon! 2 hela veckor! Jäklar va bra vi är!! :-)

Leverjag

Hoppas allt gick bra men om inte, gräv inte ner dig och ge dig själv en ursäkt för att ge upp. Fortsätt där du var och kom vidare.

Kram

PP

Och även ni andra i tråden. Starkt jobbat att ni nu har två veckor utan A i protokollet! Det är tufft och jag minns att det för egen del inte hade lättat än då. Nu är det faktiskt bara att hänga i! Bara? Nej, det är tamigtusan inte bara, men det är exakt det som ska till! Tror det var efter 4-5 ve kor det sedan lättade. Sedan tror jag att den farligaste tiden faktiskt är senare. När euforin nästan infinner sig efter ett par månader. Men ta det då, och mata nu på med en dag efter en annan, och ta beslutet var morgon på nytt. Ingen alkohol idag, vad som än händer.

Första två månaderna för mig var det både födelsedag, Jul och Nyår. Jag gjorde ingenting. Absolut ingenting! Egentligen bara en enda sak. Fokusera på att inte ddicka. Det var faktiskt en dygnetruntkamp den första tiden. Avundas ingen den fasen, men ju djävligare det är, desto större blir segern.

Glöm inte att det är möjligt. Belöningen finns runt hörnet!

/PP

Pippilångstrump

håller på och taggar mig själv att jag inte skall dricka a ..jag skall bjuda på a till de som önskar men det finns mest a fritt att välja på. Jag tror det blir en bra dag och att jag kommer bli stolt över mig själv.?

Pippilångstrump

jag brukar älska jul och advent och alla förberedelserna ..i år känns det annorlunda och jag skulle helst vilja hoppa över den. Det handlat om att jag nu är ensam och det är första julen som jag inte firar "hemma i mitt hus". Bodelning är inte klar och det ser ut som det kommer att dra ut på tiden eftersom min fd krånglar..jag ville helst bo kvar i huset men han vägrade flytta på sig så om det skulle bli en förändringar var det jag som fick gå.. Nu hyr jag en skitdyr lägenhet och har dåligt med pengar som aldrig tidigare...jag har anlitat en advokat och det kostar ju också massor... Att jag känner mig ledsen är att jag sörjer att livet inte blev som jag hade önskat - att jag levt tills med en person som velat mig illa och alltid gjort situationen värre för mig genom att kränka förminska och förakta... Så j-a korkad ha jag varit att jag trott det var mig det var fel på och jag måste bli bättre - snällare - mer bekräftande och stöttande så blir han igen samma person som han var från början. För nästan exakt ett år sedan började jag sätta mig in I begreppet "psykisk misshandel"och jag kunde känna igen mig i allt. Det var som något drogs bort från mina ögon och jag såg allt klart och tydligt. Jag bestämde mig att jag måste gå för det hade gått så långt att jag hade valt att avsluta mitt liv om jag stannade kvar. Ja ni får ursäkta mig min öppenhet men så illa var det... Fattar än idag inte var jag fick kraften att resa mig ifrån..och jag vet inte varför jag blir så ledsen när jag ser tvåsamhet hos andra - för jag har aldrig haft det så och därför finns det inget att sörja... Det jag sörjer är att jag inte gått tidigare att jag hade haft tid att skapa ett nytt liv kanske med någon annan... Nu känns det liksom som det tåget har gått och jag fyller 57 år i morgon. Alla år som har gått och jag har varit olycklig och oälskad och icke behövd mer än någon som man kan trycka ner och misshandla. A-aset blev ett sätt att överleva - att försvinna i i dimman att slippa känna... Han har varit en trogen" vän" men nu behöver jag inte honom längre ...jag vill verkligen göra slut och bli av med de två asen i mitt liv. Och det är väl ett sätt att mitt i allt hat även känna sorg... Hatet skadar mig själv i längden men sorg läker och helar ...jag vill komma dit att jag känner mig hel igen. Idag har jag varit nykter i 14 dagar ! Respekt till mig och Zorro ?

Kvaddad

Förstår så väl din sorg över allt som inte blev.
Men 57 är inte livets slut.
Finns massor kvar för dej att hämta!
Hoppas innerligt att du får lite välförtjänt lycka.
Stor kram till dej!

Leverjag

Pippi, du är fantastisk, vet du det!?

Får gratta dig (igen) imorgon då. ;-)

Jag förstår din sorg och dina mörka tankar. Jag tycker du är så stark som bryter upp med båda asen. Jag var ung och träffade en man som jag blev för första gången riktigt förälskad i. Efter ett par år började misshandeln. Jag trodde nog att kärleken kan övervinna allt på den tiden men oj vad det var nedbrytande att stanna kvar. Det var en otroligt jobbig resa att leva med och sedan ta sig ifrån. Hitta boende, rättegång och sabbad ekonomi. Så mycket sorg, skam, förvirring och förtvivlan. Men det har också lärt mig mycket. Så starkt av dig att bryta dig loss!!

Ekonomin ordnar sig så småningom. Vi har mat, värme och tak över huvudet i alla fall, brukar jag tänka. Julen, handlar inte om pengar och överflöd egentligen men det är det vi ser av den. Jag funderar på att vara volontär och dela ut soppa och mat på julafton till de mest behövande.

Ge dig värme och kärleksfull vänlighet. Förlåt dig själv och tänk på möjligheterna som finns. För de finns. Medititation och mindfulness är verkligen läkande för själen.

Jag känner mig ofta ensam, även med maken och andra. Finns det något du kan göra så att det känns bättre där du är nu? Apelsiner med nejlikor, levande ljus, små vackra ting som glittrar i ljuset och påminner om det ljusa och fina i livet. Loppisar är bra. Kan du gå med i AA eller någon grupp där du träffar nya människor. Jag älskar att sitta i kyrkan på julen och helst lyssna på en konsert. Det är så helande och vackert. Att sjunga frisätter endorfiner. Gå med i en kör? Vad har du drömt om att göra. Kanske kan du närma dig det?

Det finns många som träffas lite äldre. Jag har flera bekanta som träffats runt 60 och har ett härligt liv. Min farmor tex blev kär igen runt 80. :-) Om du deltar i olika nya sammanhang, grupper, organisationer eller sammankomster kommer du att finna många nya vänner och kanske en partner nör det vill sig...

Hoppas du kan njuta av din dag imorgon och av de som kommer och uppvaktar dig. Förra gången jag var nykter gav jag A till de sista gästerna och hällde ut alla slattar direkt så det inte skulle finnas hemma.

Tänder ett ljus härhemma och tänker fina varma och ljusa tankar som jag skickar till dig. ?✨

Jag tror att det är fullständigt normalt att känna sorg över det som varit och det som inte blev. Ett uppbrott gör ont och om man har haft för vana att tränga undan könslor med alkohol så kommer de ju krypande nu. Du har varit så stark som tagit ett beslut att lämna en relation du inte mår bra i. Är du kanske inte värd att skapa en extra fin jul för just dig? Du kanske mår bra av lite pynt och fix.
Och du, livet är långt ifrån slut vid 57.

Pippilångstrump

och summerar dagen med ett glas rött a fritt vin ...jag klarade inte det jag föresatte mig att inte dricka alls idag MEN jag hade kontrollen och det kändes rätt lätt .. Jag drack ett glas bubbel och ett glas vitt vin .. Sen blev det inget mer och ok det kanske var ett misslyckande men jag känner mig rätt stolt ändå .. Kände inte det där enorma suget och då gick det lätt att avstå. Ingen sa något eller tycktes reagera - de flesta var rätt måttliga så här en söndag kväll . Jag hade trevligt och kände mig avslappnad. Det bästa är att jag inte behöver vakna upp svettig i ångest ( hoppas jag ) men jag hade ju önskat att har kunde säga till er att jag inte druckit ngt alls ... I alla fall nu är läget som det är och nu ser jag fram emot nästa a fria dag hela veckan!! Kram på er alla krigare och fortsätt att kämpa - tillsammans ?

Pippilångstrump

att jag har hällt ut alla slattar så det inte finns en chans för A - aset att börja trixa med min hjärna - sorry ??

Pippilångstrump

är det bara så enkelt att det inte är jag som har skrivit - det är det j-a aset som tagit över min hjärna och vilja och skrev som att det bara var helt normalt att dricka två glas " no big deal" och att jag skulle vara stolt att det inte blev fler .... Stolt har jag inte varit på hela natten men fått tillbaka en fruktansvärd ångest som höll mig vaken resten av natten. Och jag minns - precis så har jag haft det de senaste åren och jag undrar om det är dit jag vill tillbaka ?det är inte värt det och jag känner mig totalt usel och misslyckad... Hade bunkrat upp med så mycket a fritt att det hade gått utmärkt att hålla sig till det... A- djävulen smög sig in så fint i mitt medvetande så det var inte ens något jag riktigt reflekterade över när jag drack a - de liksom bara slank ner... När man känner sig som säkrast då är det farligast för det är då den djävulen slår till när man liksom inte är på sin vakt .... Nu känns allt botten och jag vet att jag nu måste börja om och försöka hitt jävlar anamma i mig - fasar inför julen alla lediga dagar som är så mkt förknippade med a. Sååå ledsen att jag gjort många besvikna när ni har peppar mig så ?

Ztark

Jag är ny här, har bara läst.
Du har sporrat mej så mycket. Själv var jag utan a 5 dagar förra veckan tryckte att allt gick jätte bra. Sen kom torsdagen och då kom jag på att jag hade något att fira OK sa min man och handlade a. Då drack jag torsdag kväll fredag o hela lördagen. Så nu på ruta ett igen. Ska prova med a fritt också. Helt fantastiskt när du gått igenom en separation har i allafall lyckats så många dagar utan a.

Pippilångstrump

kul att kunna inspirera andra för jag är verkligen rätt trött på mig själv ? men du är inte tillbaka på ruta 1 för du har gjort ett fantastiskt jobb med flera a fria dagar - det är bara att bita ihop och kriga vidare! Tack alla kloka fina medsystrar och bröder som peppar och stöttar - det gör skillnad ❤️

Ztark

Just nu känns det lite tungt, att inte lyckas en enda helg Det är bara att se till att de inte finns något hemma:(
Jag är just nu arbetslös och min man jobba och han tycket att det är "mysigt" att ta några öl på helgen och då får jag
han och handla vin till mej också. Fast han vet att jag har STORA problem med a.
Skönt att hitta den här sidan och att alla jobbar på med sitt. Jag är inte ensam iaf, Kram