Är ny här och har inte vågat skriva tidigare men nu blir det av... Är en kvinna i mina bästa år som precis tagit mig ur ett 30 årigt äktenskap som inneburit misshandel och förminskande av mig som människa och kvinna. Jag stod slutligen inför valet att gå eller ta livet av mig - och jag gick. Vet inte var jag fick kraften ifrån. För att orka stå ut i relationen har jag använt alkohol och till sist i smyg. Min fd man upptäckte mitt smygsupande och visade ett stort förakt för mig vilket jag även gjorde själv. Han uppmuntrade mitt supande ändå eftersom han hela tiden såg till att vi hade mkt alkohol hemma. Jag upplevde att föraktet som kom från honom mot mig var liksom berättigat och jag hatade mig själv mer och mer... Nu lever jag ensam och skall försöka att hitta ngn mening... Tyvärr har jag inte blivit den som mitt namn syftar till utan jag känner mig mest rädd och ensam.. I mitt nya liv har jag lämnat mycket men tyvärr inte alkoholen som jag blivit mer beroende av. Jag bestämmer mig för att sluta till och ifrån men trillar dit om och om igen och - mitt självförakt växer. Nu har jag letat och letat på nätet för att få stöd och peppning - för att söka läkarhjälp vågar jag inte eftersom jag själv arbetar inom vården och många vet vem jag är. Detta är min fulaste och mest skamfyllda hemlighet. Därför sträcker jag ut min hand och ber om hjälp där man kan få vara anonym och jag vet inte vad jag hoppas - men det är nog att inte vara så förbannat ensam. Nu har jag bestämt mig att det får vara slut med drickandet men redan när jag tänker tanken så känner jag suget och misströstan infinner sig... Kommer jag någonsin att klara detta ? Kram till alla som kämpar

Leverjag

Hann inte med att kommentera!

Förlåt att jag inte grattade på rätt dag. Grattis innan och efter får det bli. Du gör ingen annan än dig själv besviken och jag tycker fortfarande att du är fantastisk. ? nu har du registrerat denna händelse och hur det gick till och det är väl en erfarenhet till i nykterheten. Bara att fortsätta, inte börja om. Du ger dig själv friheten att välja bort alkoholen för att du vill. Det får inte bli måsten och svart eller vitt, då tror jag vi faller fö hårt och länge. Det svart-vita är enbart om vi inser att vi inte klarar att ha både och och då skador oss själva. Så tänker jag numer.

Ses snart igen. Vi fortsätter vidare på våra liv med förändringar som vi väljer :-)

Pippilångstrump

och ert stöd - Ztark, Sattva, Vilja och Leverjag! Det är så bra att tänka att jag inte börjar om på noll igen utan fortsätta - att allt inte är förstört med dessa två glasen - att det är mänskligt och trilla dit men att det inte gör mig till en sämre människa utan snarare hjäper mig i det fortsatta kriget. Sov bättre i natt utan ångest och utan att vakna med bakfylla och panikångest ! Det är en stor njutning och glädje - så vill jag ju ha det ! Ha en bra vit dag alla krigare tillsammans skall vi gå framåt !

Ztark

Nu är jag inne på min 3:dje dag och det känns också jätte skönt☺️❤️Bara orolig för helgen. Ska försöka boka in något kul☺️

Leverjag

Hur är det? Väcktes begäret eller kämpar du i det tysta? Hoppas du skriver några rader snart. Du behövs här. ?

Ztark

Saknar dej också !!! Du kan väl skriva precis som Leverjag säger .
Jag fixade inte helgen, men jag tror vi alla behöver varanndra.
Skönt att slippa kämpa ensam.

Pippilångstrump

det är inte så att jag supit utan jag har sedan dryg vecka tillbaka en influensa som inte är att leka med...feber trött och VÄRK i hela kroppen - gör inte många knop ... Så gulligt att. Ni tänker på mig -det värmer och vad är det du säger Ztark ,,,, klart du kommer att klara helgen du om någon är ju en kämpe det har vi ju alla läst om här ! Upp med hakan - det här fixar du !!! Jag är snart på benen igen och skriver av mig här - just nu är det bara SOVA , kram till alla krigare

Pippilångstrump

inte klarade helgen - jag missuppfattade och trodde du tänkte på den kommande... Du - jag tror att när vi trillar dit igen reser vi oss starkare för vi vet ju mer säkert då att dit vill vi inte igen.. Du har väl fått känna på ångesten - depression och det där självföraktet som kommer smygande och vi vet ju att det är a-aset som bär skulden - bort med aset och vi mår bättre och sover lugnare och ja allt positivt kommer fram - det vet vi ju ! Så Ztark det är inte ett misslyckande utan en erfarenhet rikare ..

Ztark

Tråkigt att du har influensa. Kanske tur att du gör bort den nu och inte vid Jul.
Jag trillade dit i helgen som var, men inte så mycket som de brukar vara. Inte så farligt med ångest osv.
Nu blir jag klokare och förhoppningsvis min man INGET a hemma, just nu klarar jag inte de. Längre fram
tror jag att de går bra. Jag känner mej STARK!!
Kramar önskar en härlig torsdag!!!

Leverjag

Hej Pippi!

Skönt eller oskönt att det var influensa du drabbats av. ;-) glad jag blir att höra att du är kvar och nykter! ?

Frisk-kram

Pippilångstrump

Fast man är en helt kass och misslyckad figur. Jag har varit nere och vänt i skiten och jag har ingen bra förklaring eller ursäkt för jag bara vilLe... Började jobba lite så smått i fredags efter en lugn period av influensa. Jag var inte helt pigg men ville jobba då jag var så trött på att vara hemma. När jag kom hem på fredag em så gick jag direkt på glöggen när jag kom hem... Det fanns inget reflekterande ingen tveksamhet inget alls jag bara gjorde det för att jag ville. Har nu tagit igen allt som jag avstått ifrån under mina nyktra dagar och det fanns inget viskande As på axeln utan han och jag var ett ! Jag har inte läst här och jag har skämts så fruktansvärt mycket för mig själv och inför andra. Oroar mig också mycket över ekonomin ... Bodelningen drar ut på tiden och jag tror att min fd man tänker att om han djävlas tillräckligt mycket med mig får jag kalla fötter och kommer tillbaka till honom. Jag är inte van vid att ha lite pengar för jag även varit shopoholic - allt har jag tagit till för att döva smärtan sorg och frustration över att leva i ett misshandelsförhållande. Nu närmar sig jul och jag kan inte handla till barn och barnbarn som jag brukar. Till storyn hör också att min fd man skriver nu sms och mailar mjuka fina ord om att fira jul tillsammans i vårt gemensamma hem tillsammans med alla barn och barnbarn. Han vet precis på vilka punkter han skall trycka och jag känner mig otroligt sårbar och skör. Men jag tänker inte gå på den lätte ännu en gång. Hans mjuka ord är bara en taktik eftersom han vill ha mig tillbaka då han saknar det praktiska i att ha en person i sin närhet där man kan förlägga allt dåligt uselt och värdelöst och förtrycka kränka och förminska. Där har jag varit och levt i alltför många år och dit går jag inte igen. Hej och ha en bra dag ! Idag skall jag inte dricka glögg !

Å så jobbigt du har det. Det är svårt att bryta upp och du är beundransvärt stark o insiktsfull. Håll ut nu.
Tror att jag hade det ung som du de gånger jag drack efter att jag slutat. Hade bestämt mig helt enkelt. På det direkt. Vet inte ens om jag då hade speciellt dåligt samvete. Valmöjligheter funkade inte för mig. Om du vill skuta, lär av dig själv. Jag lurade mig med a-fritt. Tror att det var enda sättet faktiskt. Måste få ut alkoholen ur systemet för hjärnan är verkligen kidnappad. Aldrig mer tänker jag nu, men då var jag oerhört målfokuserad på nåt anat. Så fortsätt skriv här även om det känns jobbigt att inte kunna pricka av av dagar. Det går att skuta. För mig skulle det inte ha fungerat med glögg hemma dock. Kan du inte göra dig av med all a?

Leverjag

Missade detta vännen. Tänk på dig. Hittade din tråd äntligen. Så bra att du skrev här. Du kan fortsätta din nykterhet, ta upp den igen. Du vet att alkoholen bara får dig att må dåligt.

Hoppas verkligen du stod emot hans inviter. Inte återvända till helvetet igen. Det är du för värdefull för. Du, inom dig bor en mycket stark och bra person. Låt henne nu få växa och få ny kraft efter alla slag och bataljer. Vårda dina sår. Lugn och ro och framförallt avstå alkoholen.

Kom tillbaka och skriv här, för din skull. Här finns det stöd om du vill ha.

Kram

Är det inte dags för ett livstecken?
Eller för nya tag?

Hoppas att frånvaron beror på att du tagit dig bort från a, annars är du välkommen tillbaka.