Vad liten man är ibland så ynklig rädd o ångerfull vågar inte svara på mobilen. Ljuger för sina barn kan knappt se i spegel. Sitter här på en toalett på jobbet och fundera över vad man sa till folk i helgen. Tittade han inte lite konstigt varför såg hon så sur ut tankarna snurra. Så här är det i stort sett hela tiden fraför allt på måndagen. Min underbara fru lämnade mig för några månader sedan hon som jag älskar överallt. Att jag är så jävla dum i huvudet att jag inte tog hennes "tjött" på allvar. Så nu är hon borta och hon kommer aldrig tillbaka det lovade hon mig i lördags natt. Då som alltid denna jävla svartsjuka. Åkte hem laddade mitt hagelgevär och fuktade pipan med min mun med vågade inte trycka av. Varför skriver jag detta nu jag som aldrig pratat med någon om mitt problem. Men det känns lite bra på något konstigt sätt. Har på allvar förstått att det är alkoholen som är boven. leva eller dö. Det är väl så man få ställa sig frågan// raje

aqua

Wow vilket steg, good for you!!!!!! Att du är ENVIS, som du skrev, verkar löna sig. Tack för tipset! Inte nog med det, du INFORMERADE din kompis om läget, som förstås gör det lite svårare att dricka. Jag tror ju att man fortsatt måste vara försiktig vid situationer där det finns alkohol. Samtidigt tror jag också att efter varje gång man valt att inte dricka så stärks man och den identiteten befästs. keep up the good work, hejja hejja!

raje

Fan va de knackar på axlen....hallå ska du inte ta en bira ett litet glas vin vad han håller på min gamla kompis "A" är nog för att det går för lätt. Men då sätter jag mig på tränings cykeln och kör nån mil. Ni ska veta alla ni som tar er tid att läsa o kommentera min tråd utan er skulle det aldrig ha funkat här försökt många gånger förr. Men nu få jag energi av er ☺är bara lite orolig för julen är själv hemma men har planerat att bygga på min hoj så jag kan styra tankarna på något annat.//r

Leverjag

Raje, vad bra du kämpar.

Hur mår du nu för övrigt? Börjar du se de positiva effekterna av att avstå nervgiftet.
Julen är en fridsam helg. Passar inte alls med alkohol egentligen. Vad skönt du har planer och passar på att göra annat som du kanske velat.
Ge dig själv en vit jul och tänk vilken sporre för ett nytt år! Ett år som kan vara början på ditt nya liv, ett bra liv! Bara man ger etanolen fingret! (Ursäkta)

raje

Hej mina vänner idag är det 3 veckor sedan jag slutade med alkohol. Detta är jag förstås fruktansvärt glad över. Och ännu gladare för saken är att i fredags kväll fick jag bekräftat det som jag anat och misstänk var sant mitt x har inlett ett förhållande med en arbetskollega ?glad att jag var utan A i mitt blod. nu kunde jag behärska min vrede och svartsjuka. Jag ska vara ärlig och säga att det var riktigt nära att jag söp till det. Men envis som jag är så vann jag igen.
Klara jag bara julen o nyår så Klara jag allt. Kram på er//r

Leverjag

Du ger dig bra förutsättningar i ditt liv och att hantera saker på ett vettigt sätt. Jobbigt med exet men nu vet du ju och nästa steg är väl att fundera m det är något att vara svartsjuk på..

Mitt förhållande är urkasst. Önskar han träffade någon annan nästan så vi får slut på det här men misstänker att det gör djävligt ont det med...ett tag.

Fortsatt lycka på din resa mot ett bättre liv!

raje

Ångest så jävla sugen på att supa mig full.....fan vilken dag.trodde jag hade full koll men med ångesten över mitt x så kom suget orkar fan inte träna bort tankarn nu är så trött måste ha någon att krama lägga mig jämte o få lite värme.

Ännu en i raden av människor med alkoholproblem. Jag har läst era rader i flera år. Har alltid varit intresserad av beroenden av någon j-a konstig anledning. Kanske för att många i släkten lidit av framför allt alkoholproblematik. Jag har sett det på nära håll, och undrat varför människor super bort hus, företag, partners, barn, barn-barn, jobb, vänner ja faktiskt super bort allt viktigt i sitt liv!! Nu har även jag förstått lite av beroendet med A. Mina barn skulle nog säga att jag är alkoholist. Det spelar ingen roll vad det kallas, huvudsaken är att vi, jag, du tar tag i problemet, för det vet vi alla att det är!! Jag har alltid varit hyfsat skötsam när det gäller A. Jag har funderat på när det började gå över styr. Först festliga tillfällen. Jag var över 30 innan jag fick en minneslucka. För 5 -6 år sen hade vi husvagn uppställt. Där festades ofta. Det var på kusten jag började dricka 2 kvällar i sträck hade aldrig hänt tidigare. Var det inte fest hos den ena så var det hos den andra. Efter det så har det bara ökat på. De sista 2 åren har jag försökt massor av gånger att minska drickandet, med klent resultat. Ännu svårare när jag har en partner som är lika törstig. Vi har som säkert många med oss hållt upp några veckor då och då. Men nu det sista har det varit A titt som tätt. Brukar skoja om att dricka 2-3 dagar i veckan och helgerna förståss!! Nu är det inte skoj längre utan verklighet. Min son har sagt till mig massor av ggr att inte dricka mer. jag har sagt att jag ska försöka, men aldrig lovat något jag inte kan hålla. Vi min sambo och jag har bråkat en del på fyllan, men inte jätte ofta trots allt. Jag har 2 nyktra syskon av flera som också har A-problem. Så det dricks mycket bland släkt och vänner. Det ena nyktra syskonet har tagit hjälp av AA. Den andra var hos läkaren som sade att han borde sluta.för hälsans skull. Jag är glad om någon läser detta, jag har med stort intresse tagit del av massor av fin roliga ledsna och intressanta berättelser av er andra här på forumet. T

Hej! Är lite kass på trådar å sånt. det var inte meningen att hoppa in i din tråd, jag får försöka på nytt. Jag har läst dina rader och vill ändå säga att du ska använda din envishet i kampen för den får du nytta av. Kram

farmor

Tack! Det är viktiga erfarenheter du skriver om. Jag är också en människa som förhandlar med alkoholdjävulen. Ganska osmart faktiskt. För vem vinner? Jag önskar dej och även mej klarsynthet istället för dimmig blick. Vi är ju trots allt här på forumet och delar erfarenheter. Både bra och dåliga.

Leverjag

Raje, glad över att du kunde ändra dig. Tack för hälsningen i min tråd.
Du ä stark och envis. Fortsätt använd det till positiva saker i ditt liv.

Kram

raje

jag har varit nyckter i snart 4 veckor. det är ju bra men jag får inte min fru tillbaka för det. jag har mina barn dom är helt underbara utan dom skulle allt gå åt helvete. har varit så jävla nära att skjuta huvudet av mig pga denna jävla alkohol. nu låter jag väldigt arg och det är jag delvis.
arg för att jag va så fruktansvärt ego och bara tänkte på att JAG skulle må bra.
tänkte över huvudtaget inte på min omgivning. märkte inte hur jag förändrades blev en sur och destruktiv person.
konstigt att efter bara 4 veckor med klar hjärna så ser man så mycket klarare. jag har sedan i fredags kväll förra veckan varit så långt nere som man kan komma MEN jag har inte tagit en droppe alkohol jag har därimot börjat röka och snusa något som jag är lite besviken över för den 4.e januari skulle de bli 4år sedan jag la utav med tobaken.
så även om jag är ledsen rädd och har lite ångest kvar så börjar jag klättra upp mot ytan hoppas att syret räcker ända upp.
för en sak vet jag jag vill leva med mina barn och visa dom att jag är en stark och bra pappa. och det är jag utan A i min kropp.
så ni som tvivlar det vänder men resan är krokig och lång.
kram//r

Hej! Du skriver om snus och tobak. Ganska milda grejor i sammanhanget. Det gör dig inte till en sämre pappa eller till en person som tar riskfulla och idiotiska beslut som A gör. Nikotinberoendet tar du tag i när du blivit starkare. Du är säkert en stark och bra pappa. Håll dig nykter så är barnen glada. Nu när ni separerat så behövs stabilitet av vuxna, även om livet svajar. Ta hjälp av släkt och vänner, ju fler som mår bra kring barnen desto bättre. Du klarar det!! Kram på dig:)

AA´s tolv löftena.

1. Vi kommer att känna en ny frihet och ny lycka
2. Vi kommer inte att sörja över det förflutna eller behöva stänga dörren om vårt tidigare liv.
3. Vi kommer att förstå ordet sinnesro.
4. Vi kommer att uppleva frid.
5. Oavsett hur djupt vi hade sjunkit, kommer vi att upptäcka att vår erfarenhet kan vara till nytta för andra.
6. Känslor av värdelöshet och självömkan kommer att försvinna.
7. Vi kommer att överge intresset för själviska ting och i stället ägna omsorg åt våra medmänniskor.
8. Själviskheten kommer att ge vika.
9. Hela vår livsinställning och livssyn kommer att förändras.
10. Rädslan för människor och för ekonomisk otrygghet kommer att försvinna.
11. Vi kommer att intuitivt veta hur vi ska handskas med situationer som tidigare gjorde oss osäkra och rädda.
12. Vi kommer plötsligt att uppleva att Gud gör för oss det vi inte kunde göra själva.

Är detta överdrivna löften? Vi tror inte det. De har infriats för så många av oss - ibland snabbt, ibland långsamt. De kommer alltid att förverkligas om vi arbetar för dem.

Leverjag

Kramar Raje ?

Så bra av dig att du gör detta för ditt liv och barnens relation med dig. Det är omtumlande ändå med separation och allt. Du börjar sakta inse varför relationen inte höll, antar jag. Försök se det som du faktiskt har chans att få ett bättre liv och nya relationer nä du byggt upp dig själv och blivit mer närvarande och ärlig mot dig själv.
Tobaken triggar samma belöningssystem så helst är det bra att lägga av med nikotin också. Har tänkt sluta snusa men har inte riktigt klarat ännu. Jag vet ju att det blir svårare att vara nykter med nikotinet i kroppen... Vi tar våra beslut när vi är redo.
Var snäll mot dig själv, träna, reflektera och tänk positiva tankar om framtiden. Det går att påverka det vi känner med det vi tänker!

Starkt jobbat. Glad att du är kvar och håller i!

Leverjag

Hoppas du håller i nu och ger dig själv tid i nykterheten. Tid behövs för att förändra sina vanor och liv.

Önskar dig en God jul och lycka till med hojen!

aqua

Det du skriver om visar att missbruk verkligen är en sjukdom. Otroligt vad destruktiv och vilka beslut man tar när man är på botten :( Jag känner igen mig. Högsta bästa grattis att du lyckats vända.

Från en "snusmumrik" till en annan, God jul och må du välja en "vit" jul!!! :)

raje

Den första vita julen i mitt vuxna liv tro jag. Helt underbart att fira denna högtid nyckter. att se sina barn öppna julklappar och kunna sitta där i soffan och bara mysa. mitt x var här oxå och vi hade det rätt trevligt.
En rätt rolig sak var när jag och min grabb satt och åt. Då sa jag. Du det här är min första vita jul som jag upplever som vuxen. han tittar på mig och säger vadå de har ju inte kommit nån snö än. de va ju förra julen pappa.. jag började skratta jag menar att jag är helt nyckter. då säger han, ja det stämmer vid den här tiden brukar du va rätt full annars. det blir fem veckor på söndag som hel nyckter ;). ha en god fortsättning alla.......kram//r

Hjärtat

Raje! Underbar läsning. Jag önskar dig all lycka i din fortsatta resa mot ett liv i nykterhet. Du valde rätt idag. Du gjorde många kära glada. Lycka till och fortsätt en dag i taget! God fortsättning!

aqua

Det är värt allt, verkligen allt att få behålla sitt naturliga tillstånd (nykter). Blir glad och stärkt av det du skriver. God fortsättning :)