Att göra slut med min kompis vinet, inte helt lätt.

Profile picture for user Blanka

Skrev lite om mig själv och hur jag kom hit, men det föll väl bort.
Ja, i alla fall, kvinna 50+, barn och barnbarn och jobb. Druckit så mycket så jag fick avgiftas nu i helgen med antabus och mediciner + b-vitaminspruta. Har druckit efter jobbet varje dag i flera år. Jag är glad och lättad att allt kommit fram, i alla fall i sjukvården. Barnen har jag inte vågat berätta för ännu. Berättat för några få av mina närmsta vänner. Har fått ett sånt fint mottagande och omhändertagande av både vänner och vården. Men jag är så trött nu, skulle kunna stå och somna. Vet någon här varför? Hur länge ska det vara så?
Det är ett så fint och vänligt forum hör det jag läst hittills. Så jag hoppas på stöttning och att jag kan stötta. Jag är så glad och lättad att jag äntligen är nykter, även om det bara är 5 dagar än så länge ?

Profile picture for user Tröttiz

Som svar på av Blanka

Hej Blanka.
Fint att du skriver här.
Jag kommer från "den andra sidan", har nämligen pojkvän och vänner med beroende.

Jag har väldigt svårt ta upp beroendet med dem, jag vet inte riktigt varför ?.
Jag kommer att tänka på att hur det skulle vara för dig att skriva brev till barnen om det är för jobbigt att prata? Jag vet ju inte er familjerelation, men kan de ha anat något och kanske blir lättade över att få en text av dig.
Att du kanske i texten skriver att du gärna pratar med dem men att detta sätt är allt du orkar med just nu, men att du önskar att de vet och då berättar du genom brev? En tanke jag fick. Det verkar som att du gärna vill att barnen vet, men drar dig för att prata med dem

Kram. ?

Tack för sitt svar, jag jag vill ty att barnen ska veta, blir bara konstig att behöva smyga med min nykterhet också ? jag kommer nog att göra det en dag, för att jag vill. Dom dricker inte, så jag blir ingen partykrasher direkt. Men det får mogna fram hos mig ?

Profile picture for user Charlie70

De flesta av oss är eller har varit både trötta och jättetrötta i början av nykterheten. Alkoholen påverkar dina signalsubstanser jättemycket (den där känslan av upp som en sol och ner som en pannkaka). Nu när du är nykter, ska balansen återställas och det är en stor orsak till tröttheten i början. Kroppen håller på med ett stort reparationsarbete. Vila så mycket du bara kan!

Profile picture for user Andrahalvlek

Här är du bland vänner, vi ska göra allt vi kan för att stötta och peppa dig. Jag tror som Tröttiz att ett brev kan vara en bra start. ”Läs det här först, så pratar vi sen”. Dina barn älskar dig, tveka aldrig om det ? De vill stötta dig till hundra procent, och vi också.

Kram ?

Profile picture for user Jullan65

Hej Blanka, tröttheten beror garanterat på din a konsumtion över lång tid. Kroppen behöver tid för att läkas. Bra mat, lugna promenader och mycket vätska, samt vila är att rekommendera. Kanske du kan be om, om du inte redan gjort det, en hälsoundersökning med prover, så att du kan ringa in vad din kropp behöver. Antabus kan ge en lite trötthet, men jag upplevde inte det som så svår. Hoppas du snart blir piggare. Kram

Profile picture for user TappadIgen

Att dricka alkohol under en längre tid gör att upptaget av många näringsämnen hämmas. B-vitaminspruta har du fått och det är ju bra. En annan sak kan vara magnesium. Jag vet inte om det är något du har fått? Men det är också en sak som du kan ha brist av som gör att du blir trött.

Det kommer dock ta ett tag att återhämta dig. Din lever är förmodligen en aning trött på dig. Min rekommendation är att tillåta dig att vila så mycket som kroppen vill. När du är uppe, försökt att få lite lättare motion som promenader t.ex. Stressa inte angående hur lång tid du behöver utan ha tålamod. Se även till att du får i dig minst två liter vätska om dagen samt ät mycket grönsaker och fibrer och lagad mat utan tillsatser.

Angående tillskott är det väl bäst om du pratar med sjukvården om hur de ser på det och hur det reagerar med de läkemedel du har fått men ett mangensiumtillskott eller eventuellt en multivitamin kanske skulle kunna hjälpa dig så här att komma i balans igen i början också.

För era svar och goda råd. Jag ska genast gräva i mina vitaminburkar. B-vitamin fick jag utskrivet, men som ni sagt, det kan behövas lite annat också. Frågade sköterskan på a-mottagningen idag och hon sa som ni sagt här, att kroppen reparerar sig. Idag har jag ”jobbat” hemma, vilket innebar att jag somnade som en stock på soffan två gånger. Undrar hur det ska gå på jobbet imorgon ?
Att inte dricka känns inte så svårt ännu, antabusen känns som ett bra stöd. Men jag antar det kommer svårare dagar. Just nu är det så skönt att komma ihåg vad jag gjort kvällen innan. Inte behöva kolla telefonlista, messenger och sms med ångest morgonen efter. Komma ihåg vad jag pratat om, om jag pratat med någon. Inte ha konstiga blåmärken som jag inte minns hur dom blev till. Ja, i alla fall 6 dagar av det. Tack för ni finns

Så jag fick få hem och jobba. Jätteskönt när jag är så här trött, då kan jag vila i soffan emellanåt.
Men det känns ensamt och tomt. Jag är ju van att se fram emot att klockan ska bli ca 16 så jag kan hänga med min bästa vän vinet. Nu har jag ju gjort slut med den vännen ? i och för sig är jag så trött så jag kanske inte bryr mig om det ikväll. Men så tomt det blir.

Som svar på av Blanka

Blanka.
Coronatider, märkliga och jobbiga tider vi lever i. Jag gick och åt Snickers, fick någon nöt i halsen och hostade till lite. Tyckte att folk omkring tog ett skutt ... ?
Ha en bra kväll nu! ?

Ja, märkliga tider. Undrar hur det kommer påverka oss i framtiden? Jag märker att när jag ser på tv och folk kramas att jag reagerar med - Hu! Så kan man ju inte göra ?
Idag har jag typ sovit hela dagen, skulle nog haft ditt nick namn ? Har haft svåra sömnproblem de senaste 10 åren, en anledning till att jag drack. Men nu sover jag hela tiden istället, så jag vill dricka vin för att hålla mig vaken. Orkar inte ens prata i telefonen med någon. De sänkte antabusdosen idag pga tröttheten, så jag kan ju hoppas att det blir lite bättre. Känner inget större sug efter vin, bara trött, tomt och lite tråkigt. Märker dock hur hjärnan är inställd på alkohol, blev lite arg häromdagen och genast tänkte jag att jag skulle hem till vinet. Men sen, ja just det.. jag dricker ju inte längre ? Ska låna en lägenhet över jul och tänkte direkt, vad skönt då kan jag dricka ifred... Nä, det gör jag ju inte längre. Vad ska jag göra då?

Profile picture for user Se klart

Vilket fint namn.
Vad många bra steg du har tagit. Nu är du precis i starten och försök att ha världens tålamod med trötthet, vilsenhet, att känna sig utmattad fast man inte har gjort någonting.
Läs och skriv massor här, det har varit och är mitt ankare i nya nyktra livet. Här finns så mycket klokskap och snällhet. Så värdefullt.
Och du, ta en enda dag i taget, det räcker bra. Kram ?

Profile picture for user Blenda

Hej Blanka! Ja, trött blir man när man slutar med det förrädiska alkohol-bränslet. Du kommer nog att känna igen dig i många trådar här. Finns en hel del 50+are som tagit tillbaka sitt liv.
Du har redan fått bra råd ovan, så jag ville mest hälsa dig välkommen.

Tack, era ord värmer och det ger mig så mycket att läsa om era resor här. Idag har jag sovit till 11 ? Men då hoppas jag att jag kan hålla mig vaken hela dagen idag. Ska strax ta en promenad med en vän som jag berättat för. Så det känns bra. Kanske jag också orkar laga någon mat, vill ha något snällt för magen för nu har jag vaknat på nätterna med magknip flera gånger. Är det någon mer som varit med om det?

Profile picture for user Varafrisk

å välkommen!

Vad långt du har kommit! Du kämpar så bra! Ville bara säga det..ska skriva i min egen tråd nu...orkar inte så mycket mer just nu. Men vi ses igen!

Kram

Idag är en sån dag, så hade det inte varit för antabusen hade jag absolut suttit med en Bib. Tänkt, bara för idag, vilket det aldrig blir. Förstår att det är svårt att hitta en nyktert liv efter bara 9 dagar. Men just nu är det tomt, tråkigt och ensamt. Men det ger sig väl med tiden.

Tomt, tråkigt, ensamt. Det är okej. Och väldigt läkande.

Alkoholen har fått dina må-bra-hormoner att skjuta raketer och fyrverkerier i skallen. Allt har varit toppen! Dagen efter störtdyker dessa hormoner - och man mår botten.

Det tar ett tag tills hormonerna i hjärnan stabiliserar sig. Håll i, håll ut.

Kram ?

Ja kände mig mer säker på att det var helt slut med vin för två veckor sedan än nu. Trodde inte jag skulle sörja det. Det var så mycket negativt med att dricka, som jag läst att det varit för er alla här.
Men nu smyger det sig på, kanske någon gång i framtiden ändå? Känns som jag smyger med min nykterhet nu, skyller på att jag ska köra bil och tänker ut strategier för vad jag ska säga. Men jag antar det blir lättare med tiden.

Blanka, jag tror att många får sådana funderingar, inte minst i början av nykterheten.
Det är då "Blott en dag, ett ögonblick i sänder" kommer in.
Jag försökte direkt byta de tankar på framtiden som dök upp.
"Sedan är sedan, nu är nu, och just idag bestämmer jag mig för att vara nykter".
Allt enligt råd från de mer erfarna kämparna här.
Själv har jag satt ett mål på 3 månader, efter rekommendation från både alkoholrådgivare och kloka människor på detta forum,. Därefter ska jag reflektera på nytt, men inte innan dess. Det sägs att man behöver minst den tiden nykter för att verkligen kunna känna efter och fatta nya beslut om hur man vill göra med alkoholen i framtiden. Jag tror att det stämmer.
Är på dag 70. Ska dock i ärlighetens namn räknas bort 3 dagar där jag drack lite alkohol, men i stort har det fungerat bra med hjälp av "en dag i taget"-taktik. Lycka till!

Somnar fortfarande flera gånger om dagen. Skulle bara vila 15 min på jobbet, sov i 2 timmar och visste inte var jag var när jag vaknade. Åkte hem och fortsatte sova på soffan. Känns inte värt det om jag ska vara så här trött orkar inte ens prata i telefon.
Men idag fick jag veta att jag har cirros och hur hårt drabbad min lever är kommer undersökas ytterligare, så jag har ju egentligen inget val än att fortsätta vara nykter.
Men att leva trött som en zombie är ju inte kul.

Jag var också fruktansvärt trött i början, det blir bättre. Kroppen behöver mycket vila för att läka. Tråkigt att höra om din lever, men nu är det extra viktigt att du håller i och håller ut.

Kram ?

Tråkigt att du har fått cirros :( Om det inte är för personligt, får jag fråga om du har några symptom på det ännu och vet du hur du har blivit diagnostiserad med cirros? Just trötthet är ett vanligt tidigt symptom på cirros, men den kan ju i nuläget också bero på medicinerna och omställningen.

Det positiva du kan ta med dig är att det är många som har utvecklat symptom till och med men sedan genom hälsosamt leverne blivit av med dem. Jag har bland annat en vän jag träffade på facebook som hamnade på sjukhus för 17 år sen för komplikationer av cirros. Innan det visste han inte om det men i och med sjukhusvistelsen blev han diagnostiserad. Han tog dock tag i det och slutade med alkohol och började äta det han kallar för clean eating. Nu är han pensionär och går på återbesök var 6e månad för att kolla läget men mår generellt bättre än han gjorde vid diagnos.

Ta hand om dig! Se också till att du får träffa en dietist som kan hjälpa dig med vad du ska äta. Det finns såklart alltid lite olika idéer om vad som är bäst, men för Cirros finns det vissa generella råd som gäller. Alkohol i framtiden, förstår du ju redan att det är uteslutet.

Men jag tror på dig! Lever du bara hälsosamt och tar dig tid att vila när din kropp behöver det så ska nog tröttheten släppa till slut den också.

Jag blev remitterad till ultraljud av levern, pga höga värden. Där såg som det, men meriterade mig vidare dör en grundligare undersökning nästa vecka. Så då får jag väl veta hur illa det är ställt med mig. Känner också sorg för att det är helt uteslutet med alkohol i framtiden, även om det var mitt mål. Men mitt största mål är ju att leva och vara något piggare än jag är nu förstås.

Jag förstår att det är en omställning och att det såklart också är är svårt att ta in allt och att där finns en sorg. Jag förstår också att det är så enkelt för mig att säga, men försök att fokusera på att bli bra igen så att du kan vara där för och med dina barn och barnbarn.

Jag har haft otaliga diskussioner med människor med cirros och andra leversjukdomar. Rent medicinska frågor får du ju ta med dina läkare, såklart. Jag har ingen medicinsk utbildning. Men har du några funderingar så kanske jag kan hjälpa dig att komma i rätt riktning. Googla kanske inte för mycket på det dock.

Känns så bra med det här forumet, att ni finns och har så stor kunskap.
Idag har jag kunnat känna glädje över att jag faktiskt kan börja göra saker när kroppen är i bättre balans. Köra bil utan att oroa mig för om jag är nykter ännu. Gå nerför trappor utan att hålla mig i ledstången, ta på mig kläderna utan att tappa balansen. Det betyder ju att jag kan göra roliga saker sen när jag blir piggare. Kanske börja rida igen? Ser så fram emot att mitt nyktra pigga jag ska komma. Där jag kan finnas på riktigt för mina barn och barnbarn. För som det har varit så satte jag ju alkoholen före dom. Smärtsamt men sant.
Så skönt med ett forum att vara ärlig och känna igen sig i. ??

Så bra du tänker Blanka. Det har hjälpt mig mycket, den där målbilden att jag ska må bättre, se fräschare ut och orka mer när världen öppnar upp igen. Det, tillsammans med en dag i taget. Det låter lite motsägelsefullt, men har funkat hyfsat hittills.
Rida ska du absolut ta upp igen. Det är underbart. Jag själv bytte från storhäst till islandshäst på äldre dar, en lite annan dimension men lika roligt. Har numera en egen sedan många år tillbaka. Kan rekommenderas :)

Som svar på av Blenda

Ja hästar är bäst ❤️ Det är ett sånt härligt sätt att komma ut i naturen på och så luktar dom så gott. Saknar det jättemycket. Hade stor häst förut, men kan förstå vitsen med en liten nu. Man ska ju kunna kravla sig upp på dom också ?
Men min plan är att få ner lite i vikt, få bättre kondition och lite mer muskler så ska jag börja rida igen ❤️?

Som svar på av Blanka

Härligt att det känns uppåt! Det kommer ju komma tider då det känns tyngre också, så det är viktigt att du håller i detta och minns känslan hur du kände dig just när du skrev detta. Om du kan tänka tillbaka på den känslan då när det känns tyngre och samtidigt påminna dig själv att du kommer att känna så igen, så kommer det att vara lättare!

Minns inte när jag var utan alkohol 19 dagar senast, måste varit när jag ammade mitt yngsta barn. Man fick ju inte dricka alkohol på den tiden när man ammade.
Är inte lika akut trött som de första veckorna. Börjar känna mig lite som innan jag hoppade i vintunnan. Men känner mig lite vilsen av vad jag ska göra med tiden. Storstädade häromdagen och blev på så dåligt humör när jag kom på att belöningen uteblev. Att få sjunka ner i soffan med ett glas vin, och då menar jag stort glas, inget litet vinglas. Vem orkade springa och fylla på stup i kvarten. Åt lite choklad istället och tänkte, att så här var ju livet innan vinet tog över mitt liv. Blev ändå lite nöjd över lugnet. Nu har jag provat alkoholfri öl och det var ju jättegott. Också provat alkoholfritt vin, smakade kåda urk, men bubblet var gott. Så nu vet jag vad jag laddar upp med till jul. Och bil måste jag köra hel tiden, så det blir en vit jul i alla fall i det avseendet. Har läst så många trådar härinne nu, ni är fantastiska och så skönt med igenkänning och att inte vara ensam. ??

Det är ovant att man inte får belöning i form av vin i början. Mot slutet i det onyktra livet ville man ju ha en belöning i form av vin bara för att man klev ur sängen typ.

I början kan man hitta andra sätt att belöna sig, choklad tex. Men rätt snabbt inser man att man behöver inte belöna sig för allt. Att det är välstädat är tex nog belöning i sig. Man blir genuint glad för att det blivit så rent och fint, och den belöningen är fullt tillräcklig. Du är inte där än - men det har du att se fram emot!

Kram ?

Var hos leverdoktorn idag. Ja, det var ju skrumplever. Behövde inte medicineras med något, men ytterligare undersökningar ska göras och en gastroskopi. Det var värre än vad jag trodde, men det kunde också varit ännu värre. Att höra läkaren prata om levertransplantation, som det var något helt normalt, gjorde mig lite chockad. Ja, nu var jag ju inte där ännu, utan han sa det i samband med att det viktigaste var att inte dricka en droppe alkohol mer. Och särskilt viktigt om jag behövde en ny lever.
Allt känns helt overkligt och ändå inte, att det handlar om mig. Och trots gott råd om att inte googla, gjorde jag ju det ändå, och blir jätterädd och ledsen.
Läkaren sa visserligen, att hade jag kommit om ett halvår hade det sett mycket värre ut. Men det kommer så många rädslor och frågor när jag kommit hem igen.

Att du tog tag i detta nu! Förstår att du är jätteorolig och ledsen och arg på dig själv - men du är nykter nu och det är den bästa gåva du kan ge dig själv ❤️

Om du ska googla på någonting så är det ”bästa kosten för levern” eller något liknande. Inbillar mig att tex kött är svårt för levern att hantera, eller?

Styrkekramar i massor till dig i den här jättesvåra stunden ❤️❤️❤️ Men nu vet du, och det är alltid bättre att veta. Och du ska verkligen tro på läkarens ord när han säger att det är bra att du sökte hjälp nu och inte om ett halvår.

Kram ?

Tack för din omtanke och visst är det bättre att veta. Jag har ju förut när jag drack, tänkt så mycket på hur fruktansvärt arg och ledsen jag skulle vara på mig själv, om jag tog hjälp försent och inget mer gick att göra. Hur mycket jag skulle ångra allt jag druckit. Det är en tröst nu, jag kom nog inte försent, jag har en chans.
Angående kosten är det jättemycket proteiner jag måste få i mig nu, så kött är helt ok, till och med grädde till min stora glädje. ( ja, tänker var glad för det lilla ) som jag förstår det så är det salt och icke hemlagad mat som är en bov. Tänker snacksa osaltade nötter i mängder nu.
Jag tyckte i alla fall mycket om läkaren och han sa att de kommer hålla koll på mig eller snarare min lever och följa upp det regelbundet i framtiden. Så då bör jag ju ha en framtid i alla fall tänker jag. Tankarna far ju mellan hopp och katastrof, men jag ska nog landa i mer hopp och tacksamhet än katastrof.
Så skönt att kunna skriva här, för vem av de tre vänner jag berättat för, ringer man två dagar innan jul och öser ut sin ångest över? Såklart skulle de finnas för mig, det är jag som inte vill besvära dom.
Typisk egenskap att döva med alkohol, be inte om hjälp, sup dig full istället så du däckar. Ja, där fick jag en liten insikt.
Den dörren har jag stängt nu, men jag har öppnat dörren till forumet här. ?

Nej, google är inte bra. Det finns många skräckscenarion där. Jag hade själv funderingar kring min lever och min hälsa i samband med att jag slutade. Google var ju snarare en källa till ångest än en hjälp. Dessutom är det ju alltid bara listor med saker som händer. Men hur det är i verkligheten går ju inte att få fram. Det jag började söka var personliga berättelser. Det var vad som fick mig hit också. Om du ser på min historik så handlade mitt allra första inlägg om levern. Det jag sökte efter var personliga berättelser. Nu är ju alla olika, såklart, så det går ju inte att förvänta sig att för att om det gick på ett speciellt sätt för någon så borde det gå likadant för mig.

Jag hittade ju inga personliga berättelser här, men har ju stannat kvar här mer för nykterheten i sigs skull. Dock har jag pratat med en massa människor med leversjukdomar samt läst åtskilliga flers egenåtergivna berättelser. Det har väl ändå lugnat mig och jag hoppas att det kan lugna dig också.

Med det sagt, skrumplever är såklart allvarligt och inget att ta lätt på. Om man har skrumplever och fortsätter att dricka alkohol, är det ju bara en tidsfråga. Samtidigt har jag många, förvisso anekdotiska berättelser, från människor som har vänt på det, slutat dricka och börjat leva hälsosamt och mår bättre än någonsin. Dessa har dock också det gemensamt att det ofta har väldigt bra koll på vad de äter. De ser även till att inte utsätta sig för onödiga kemikalier. D.v.s att de använder mer naturliga tvättmedel och egenvårdsprodukter.

Jag vill minnas att jag berättade om en man som jag även har som vän på facebook nu. Jag kan berätta om en annan man som hamnade på sjukhus för komplikationer av skrumplever på grund av drickande. Det hade gått så långt för honom att han var kvar på sjukhuset i någon månad innan han fick komma hem. Han åt en mängd med mediciner till att börja med. Men långsamt blev han bättre och efter något år eller två kunde han börja jobba igen. Idag är det 8 år sedan han hamnade på sjukhuset. Sedan 1 år tillbaka så kunde han sluta med många av sina mediciner och skära ner på dosen på den han har kvar. Det har tagit lång tid, men han mår alltså mycket bättre idag.

Tänk då om man jämför med dig. Du behöver ju inte ens ta någon medicin ännu. Du har ju all chans i världen att ta tag i detta och inte bli sjukare! Sen finns det ju aldrig några garantier såklart.

Angående det där med kost. Jag blir nyfiken på om du fick prata med en diestist eller om det var din doktor som gav dig råden? Fick du en längre utbildning eller vad man ska kalla det, eller gick hen bara kort igenom vad du ska äta?

Först vill jag poängtera att du alltid ska följa de råd du får av din dietist/läkare och att du bör ta upp eventuella frågor du har med dem! Även allmäna kostråd kan variera väldigt mycket. T.ex hur mycket fett och hur mycket kolhydrater man ska äta och vilka fetter som är dåliga för en o.s.v. så det är kanske inte konstigt att det finns en viss variation angående vad man ska äta. Dock är ganska många av råden för de med leversjukdomar generella.

- Undvik salt(Speciellt vid ascites)
- Undvik processad mat
- Undvik rött kött och råa skaldjur/fisk/kött
- Undvik socker och för mycket fett

Sedan kan det bli individuellt anpassat beroende på vilka komplikationer man har. Vid ascites t.ex så ska saltintaget ner på väldigt låga nivåer. Högt protein, upp till en gräns, är också bra men kan behöva begränsas om man har encefalopati. En annan sak som generellt är bra är att dricka mycket vatten, men det kan behöva begränsas om man har ascites eller njurproblem.

Med det sagt är jag lite förundrad över att rött kött och grädde skulle vara ok. Jag har ju hört en hel del olika rekommendationer som människor med leversjukdomar har fått och de har varierat beroende på kanske vilka övriga sjukdomar de har och vilka komplikationer. Dock har jag aldrig hört att rött kött och grädde skulle vara ok. OBS! Med det sagt ska du självklart lyssna på vad din doktor/dietist har sagt! De vet ju mycket mer om var du är någonstans och vad du behöver!

Råden har ju som sagt varierat beroende på individers behov men även till viss del läkare. Den största som varierar är väl kanske mycket vätska eller lite vätska. För de flesta är det mycket vätska som gäller, helst i form av rent vatten, då det hjälper levern. Men vid vissa komplikationer måste man hålla det nere.

En sak som definitivt varierar beroende på läkare är huruvida man ska ta mjölktistel eller ej. Mjölktistel är ett kosttillskott som man kan ta. Här har folk som frågat sin läkare fått väldigt varierande svar. Allt från att den rekommenderas, till att den inte gör någon skillnad till att man absolut inte ska ta den för att den gör skada.

Det du skriver lugnar mig och ger stort hopp.
Nej, jag har inte pratat med någon dietist utan bara med läkaren och fick en informationsbroschyr.
Salt är inte bra förstår jag. Jag ska äta ett gram protein per kilo kroppsvikt, för att levern använder muskelmassan från rumpa och lår när den inte är helt bra.
Jag förstod det också som att inte äta processad mat. Utan äta mera rent. Sen är väl aldrig fett och socker bra i större mängder.
Vad det gäller rött kött stog det med på listan om vad som var ok att äta. Jag tror det handlar om hur mycket och ofta man äter det. Men det är bara min egen fundering. Äter det inte så ofta ändå.
Det jag ska börja med nu är att äta mer proteiner och äta oftare, osaltade nötter tänker jag snacksa hädanefter. Sen tänker jag börja träna så smått. Jag mår ju så mycket bättre och är piggare nu än för några veckor sedan. Mycket gladare och börjar känna mitt nya jag komma. Hon verkar kul ?

Som svar på av Blanka

Som sagt, det är självklart en stor förändring. Men det är också en chans till ett nytt liv!

Det är kanske som det är med vanliga kostråd. Det finns lite olika bud på vad man ska äta egentligen. Men socker och salt är sådana som definitivt inte är bra för levern. I USA finns det 11åringar som får diagnosen fettlever, på grund av de mängder med socker de konsumerar. Just salt är också något som får levern att jobba hårt. Salt är ju också något som vi behöver. Men de flesta livsmedel har lite salt i sig. Det är väl ett av problemen med processad mat. En del konserverade soppor och micromiddagar kan innehålla mer salt än vad man bör få i sig under en hel dag när man har saltrestriktion. Som du säger behöver man mycket protein på grund av förändrad ämnesomsättning. Du nämnde tidigare om att ha magknip. Kan det vara så att du har blivit känslig för något du kunde äta tidigare? Du kanske får prova dig fram med viss mat och se hur de påverkar dig.

Jag är nyfiken på hur undersökningarna går för dig. De flesta jag har pratat med är inte från Sverige. Det är främst Amerikaner. Men du delar så klart bara med dig om det du känner dig komfortabel att dela med dig av. Jag förstår om du vill hålla mycket för dig själv.

Men det känns som att detta kommer gå bra för dig! :)

Jag delar gärna med mig, har ju inte så många att prata om detta med ännu.
Just magproblem har jag dragits med länge, sedan jag var typ 15 år och det är mycket min mage inte tål. Så jag måste äta snälla saker.
Just socker och salt är jag nog ingen överkonsument av, och äter nog ganska bra basic mat. Men oregelbundet och slarvar med att äta när jag inte har lust eller ork. Så min övervikt är ju helt klart alkoholen och att jag inte rör på mig, sen min hund gick bort.
Tack för du delar med dig av dina kunskaper, det lugnar mig och motiverar mig. Nästa steg i processen är en röntgen av levern och en gastroskopi.
Jag har googlat på mat med mycket protein och tonfisk låg högt. Och det är ju gott följt av kyckling som jag har lite svårare för.
Imorgon är det julbord, så då är det väl bara att frossa loss i proteiner ?

Haft en jättefin julafton med familjen. Alla visste ju att jag skulle köra bil, men jag kunde väl smaka på en tesked av den goda hemgjorda jordgubbslikören, eh... snabb vit lögn för att slippa, så det fick bra. Fick ändock en stor flaska av likören i julklapp, men det får jag bjuda gäster på i framtiden. Själv drack jag hemgjord jordgubbssaft med bubbelvatten.
De hade också varit omtänksamma och köpt alkoholfri öl till mig. Men så var den ju inte helt alkoholfri utan 0,5 och då funkar det ju inte med antabus i kroppen. Som tur var hade jag med mig en alkoholfri bubbel och sa att jag hellre ville ha bubbel ikväll. Så så duckade jag det också.
I och för sig har jag glömt att ta med mig mina mediciner inklusive antabus, vilket jag aldrig brukar glömma att göra. Är inte orolig för att vara utan antabus över helgen, jag vill ju inte dricka alkohol ändå, och kör bil gör jag ju också. Det finns nog också kvar i kroppen, så det för ju att jag inte törs ta någon risk med den ”alkoholfria” ölen som ändå inte är alkoholfri för mig. Men jag kände mig lite otacksam, för jag känner mig inte redo att outa för familjen hur det egentligen ligger till ännu.
Det var väldigt skönt att vara nykter och närvarande med barnbarnen. Att kunna ge dom den uppmärksamhet de förtjänar. Att jag kan åka till dom tidigt imorgon, låna hundarna för en långpromenad i skogen. Att inte hela tiden planera för när jag kan börja dricka utan att det ska verka misstänktsamt. Slippa hälla i mig vin i smyg, som jag tror ingen ska märka. Att inte göra mina barn sura när jag blivit full eller höra när de försöker skratta bort det inför barnbarnen. Så ovärdigt.
Ja usch, nu när jag vågar se och tänka på det. Ska komma ihåg att läsa min tråd här om/när jag börjar vackla i mitt beslut och vilja att inte dricka.
Hoppas ni alla haft en god jul ❤️??

I dessa sammanhang är det helt okej med vita lögner, och du parerade minorna riktigt bra! Jag förstår att du inte vill outa än. I början är man så oerhört skör, man måste landa i beslut och vanor själv lite först innan man kan prata om det. Den första som fick veta var min äldsta dotter, och det var nog tre månader in i min nykterhet.

Jag blir helt varm inombords när jag läser om alla fördelar du upplever med nykterheten, det är helt rätt strategi. Lyft alla fördelar med nykterheten till skyarna.

Kram ?

Det känns ju som att du gör framsteg ändå. Det tar ju tid att landa i allt, såklart, men du har haft en trevlig jul ändå, låter det ju som. Du verkar ju också fast besluten att hålla dig nykter, och det är bra. Du har redan börjat våga att fundera direkt på hur det var förr när du drack. För mig har det tagit tid och kommer fortfarande ibland på "nya" saker om hur det var förr.

Tack för att du delar med dig! Gastroskopi är något som många beskriver som ganska obehagligt, tyvärr, men också nödvändigt. Fortsätt gärna med att dela med dig!

Jaha, ingen alkohol på en månad och några dagar. Det är ju bra så.
Men livet är tomt och tråkigt. Jag för ju inget annorlunda nu än när jag drack. Sitter ensam soffan minus alkohol då, alltså ännu tråkigare.
Läser här att många får energi och börjar göra saker, jag har ingen lust med någonting. Kan inte motivera mig till en promenad ens.
Men det kommer inte att få mig att börja dricka igen. Försöker tänka ut något roligt jag kan göra för alla pengar jag sparar som jag inte lägger på vin nu, kommer inte på något. Har väl med frånvaro av lust till att göra något.
Men det kanske handlar om vanan att få snabba kickar och att jag ska lära mig stå ut i tristessen. Det kanske inte är vår nationalsport att vila i det.

Såg du mitt inlägg om postakut abstinens i tråden där någon mådde jättedåligt fortfarande efter 10 månader? Googla på det begreppet, och det finns en hel del klipp på youtube. Tydligen drabbas en del av det, och då tar det lång tid innan man mår bättre i nykterheten. Vilket förstås är en riskfaktor för att börja dricka igen. Skönt att du står fast vid ditt beslut ❤️

Viktigast först - vara nykter!

Kram ?

Profile picture for user Viol66

Heja dig vad du kämpar....
Tillhör dem som oxå kan tänka att det är bra trist utan det där vinet...men man får härda ut...Kollar mycket på youtube...Annie Grace...läser...om alkoholens påverkan på hjärnan och tänket- ändra sitt Mindset...
och funderar precis som du på vad jag ska göra med min tid..och pengarna man inte lägger på vin;)
Tror lika mycket på att läka sin kropp som på att läka hjärnan...det är nog där den största skadan sitter..i tänket...

Yoga? Ta en nybörjarkurs- nytt sätt att andas...man blir faktiskt piggare- och kan få ett lugn som man kan behöva när allt rusar...

Hoppas du piggnar till och orkar med mer snart...så gott det går!! Tänker på dig!

Hade inte hört talas om postakut abstinens, men låter ju rimligt. Tänker på att en sköterska sa till mig att det tar tre månader för kroppen att repa sig och sex månader för hjärnan. Så bara att fortsätta stå ut.
Och yoga är något jag absolut vill börja med. Gick några gånger för en del år sedan och tyckte mycket om det. Skulle gärna gå i grupp, men kanske lite svårt under Covid tider.
Efter jag gjort den stora bedriften idag att flytta mig från sängen till soffan, oh, jag borstade tänderna däremellan, så ska jag ta en promenad runt kvarteret i alla fall.
??

Så långt är det inte till mina siffror, ligger bara lite före. Jag kan känna hur ni nafsar mig i hälarna ?
????

Hej Blanka. Jag tänkte fråga hur det går för dig. Nu är du väl inne på 5-6 veckor nykter. En del fördelar borde du ju redan ha börjar uppleva, men en del efterdyningar sitter ju kvar ett tag till, får man väl tro. Hur har det gått med tröttheten?

Tack för att du frågar TI. ?
Jo, med nykterheten får det bra. Jag har tappat räkningen på dagar nu, men tror det blir 6 veckor nu. Fysiskt mår jag ju bättre, bättre balans, bättre mage, ingen halsbränna, framförallt är det skönt att slippa vara abstinent med skakningar, svettningar och ångest.
Själva tröttheten ser it på ett annat sätt nu, inte så utmattande som i början men jag sover fortfarande väldigt mycket och är väl egentligen ganska nedstämd. Har inte lust med något och ser inte fram emot mot något. Tack och lov har jag ett jobb jag gillar. Jag kommer nog att söka läkarkontakt för min nedstämdhet, känner igen symptomen från när jag var deprimerad tidigare i livet och jag vill inte sjunka djupare ner i det. Förstår att vinet funkat som självmedicinering och nu flyter det andra upp.
Och just det! Mina levervärden är bra igen, ett av dom var bara marginellt förhöjt det andra var normalt nu. Så det gör mig glad i alla fall. ?

Profile picture for user Rule74

Vad glad jag blir för din skull! Har läst din tråd om att du har skrumplever, och så nu detta positiva besked! Om det är något jag är orolig för är det min lever och bukspottkörtel - dessa livsnödvändiga organ som jag säkert sakta men säkert skadat under mitt drickande. Och då inte att förglömma vad alkoholen gjort mot hjärnan... Man får ångest bara att tänka på det.

Men jag fattar ändå inte - kan man ha skrumplever men ändå bra levervärden? Trodde att det var en kronisk sjukdom. Har ju läst om symtom på skrumplever som att:
Huden och ögonvitorna blir gula.
Urinen blir mörkare.
Avföringen blir ljusare.
Du mår illa.
Du minskar i vikt.
Du blir trött.
Du får ont i magen.

Du verkar ju ha haft de två sista i alla fall. Eller har du fler symtom? Ursäkta alla frågor, men detta är en av mina största rädslor så vill du får du hemskt gärna svara, men jag förstår om du tycker att det är privat.

Jag tycker också att du ska söka hjälp mot din nedstämdhet - kanske terapi istället för piller? Och så skönt att du har ett jobb du gillar mitt i allt detta - det är guld värt :).
Kram <3

Som svar på av Rule74

Hej Rule74. Ja, jag har skrivit lite om detta i min tråd efter att ha efterforskat detta. Jag har sett en del skriva bland annat här på forumet att de har bra levervärden på blodprov och att det betyder att levern är frisk. Det är nog en väldigt vanlig missuppfattning. Framförallt de man normalt tittar på, ALAT och ASAT, visar främst på aktiv skada. Har man t.ex fettlever på grund av övervikt så kan man ha kroniskt förhöjda värden av ALAT och ASAT. De går dock ner igen om man börjar äta hälsosamt och motionera och gå ner i vikt.

Har man fettlever på grund av alkohol så kommer ju värdena på ALAT och ASAT så småningom att sjunka till värden som i alla fall ligger inom referensvärdena. Att ALAT och ASAT är ok säger dock inte så mycket om eventuell skada du redan orsakat.

Sedan handlar det ju om referensvärden så man har ju lite olika värden ändå på grund av kön och kroppsbyggnad o.s.v. Dock är det väl vanligt att GT eller ALP är högt när man har skrumplever, men det verkar inte vara alla som har det heller. Jag är bekant med en man som fick en ny lever 2016 på grund av alkoholskada på levern. Hans ALP är fortfarande dubbelt mot den övre gränsen, men hans nya lever fungerar ju bra annars så läkarna är inte oroliga för det. Alla andra värden är normala.

En annan är ju bilirubin, som kan gå ner om man blir av med en aktiv inflammation men efter det kan det hålla sig högre än normalt, även om det också kan vara helt normalt med cirrhos.

Som svar på av Blanka

Skönt att nykterheten går bra! Nedstämdheten gör ju inte gott för tröttheten, såklart och det kan lätt bli en ond cirkel. En läkarkontakt för nedstämdhet är en väldigt god idé! Det hjälper ju inte riktigt med Covid som härjar och att det inte blir många soltimmar heller. Det finns ju inga enkla vägar att få upp humöret igen, tyvärr. Det är ju tur att du har ett jobb som du gillar, men kanske kan du hitta en ny eller väcka en gammal hobby till liv? Om du har en trädgård eller en balkong du kan ställa lite krukor på är det ju snart dags att fundera på vad man ska odla denna säsongen.

Jag är minst lika nyfiken som Rule74. Nu hörde jag förvisso från någon annan här på forumet att Antabus kan höja levervärden. Det var inget jag kände till sedan tidigare, men det tar väl du fortfarade? Det skulle höja både ALAT och ASAT, tydligen. Jag kanske får läsa lite om det. Om du inte ville dela med dig av vilket värde som är lätt förhöjt fortfarande förstår jag det dock. :)

Tack Rule och jag förstår din oro. Jag är också orolig för vad mer skada alkoholen kan ha ställt till med, alla undersökningar har jag ju inte gjort ännu. Så som jag förstår det så är skrumplever en kronisk sjukdom, men det beror på hur mycket av levern som är skadad. Det är den delen av min lever som ännu inte skadats som ger värdet på proverna. Det andra är väl ”dött” (gissning). Angående symptomen du skriver, så tror jag det är när det gått väldigt långt när man får de symptomen. Jag tror till exempel inte att mitt magont kommer från det. Kanske tröttheten, men läkarna verkar inte nappa på den teorin.
Tack för din omtanke, jag går i terapi och det är bra. Så jag vacklar också med frågan om piller eller inte. Jag åt det för flera år sedan och mådde bra av det och det är bara den sorten jag vill ha igen och jag tror det går att kombinera med terapi. Jag är rädd för att hamna i en sån djup depression igen, för då rasar det rejält.
TappadIgen. Jag är så imponerad av dina kunskaper och det är spännande att ta del av dom. Själv är jag inte så insatt ännu, så jag minns inte om det var ALAT eller ASAT som var något förhöjt.
Ja antabus påverkar levern, så är det riktigt illa kan man inte äta antabus. Jag tar dock en väldigt låg dos, som de sänkt två gånger. Inte utifrån levern utan för min trötthet om det skulle vara det som påverkade det. Jag spekulerar lite i om det är hjärnan som påverkats. Jag har ju inte varit nykter så lång tid ännu och det tar ju tid för hjärnan att återhämta sig, sex månader sa sköterskan. Det gör mig nyfiken på hur jag kommer må då? Men i dagsläget önskar jag nog att ta hjälp av medicin för att orka dit.
Tack för era svar det värmer ??

Tack för svar. Jag vet inte hur du känner att du sover? Själv är jag ju nykter sedan lite drygt 5 månader och så jag är ju inte så långt ifrån de 6 som din sköterska, och många andra, säger krävs för att hjärnan ska återhämta sig. Dock så är det inte så länge sen som jag äntligen började få lite pli på min sömn. Nu har jag skaffat mig lite bättre rutiner så att jag försöker sova samma tider varje dag så att det blir tillräckligt och god kvalitét på sömnen. Det hjälper nog mycket skulle jag kunna tänka mig.

Bra kämpat TappadIgen!
Jag sover som en stock när jag väl sover. Men kan somna på dagen lite hur som helst. Det har jag inte kunnat tidigare och det påverkar ju nattsömnen, att jag ligger vaken länge och sent innan jag somnat. Jag behöver verkligen då in rutiner där. Upplever att jag sover så bra och skönt nu när jag inte dricker, en riktig bonus. Och jag unnar mig att sova länge, tänker att jag behöver väl det då. Men det kan också vara att jag är deprimerad, jag märker fler tecken på att jag är det. Det är väl lite sånt man hittar när man lyfter på alkofilten. Väldigt glad över att jag inte har så mycket ångest, knappt något alls. Det har jag ju dragits med i hela mitt liv och det var ju riktigt hemskt i abstinensen nu på slutet. Sug känner jag av ibland och tycker alkoholfria alternativ hjälper bra. Men jag är så nöjd med att jag valt att äta antabus. Jag slipper en del dealande där och kan fokusera på att hitta ett nytt liv utan alkohol.
Jag firar 6 veckor som nykter idag ????

Profile picture for user Sisyfos

Grattis till 6 veckor. Det är bra jobbat och du verkar ju få positiva effekter av det. Såg att du är nedstämd. Jag såg också att du har svårt att motivera dig att ens ta en promenad. Om du skulle tvinga dig att göra saker som du mår bra av, hur skulle det fungera tror du? Tvinga ut dig på promenad, tvinga dig till ett digitalt yogapass tror att du var sugen på det. Jag vet att det är svårt och att det kanske inte alls fungerar beroende på hur man mår, men jag har försökt hela hösten med att få in goda vanor som tillslut blir automatiserade. Då behövs inte längre motivation, ingen eftertanke man bara gör.
Lycka till och bra kämpat!

Får nästan tårar i ögonen när jag läser om din förbättrade sömn och att du numer slipper ångest. Det måste kännas så skönt. Befriande. Hoppas du får bra hjälp mot depressionen också, för precis som du säger så finns det alltid saker att ta itu med när den våta yllefilten alkohol dras undan.

Kram ?

Tiden går både sakta och fort.
Tack no som svarat mig för er omtanke. Blir alltid så glad när någon kommenterat. Försöker tänka på att vara en sån person själv, men det går lite trögt ännu.
Jag har fått medicin mot depressionen nu, så förhoppningsvis kommer jag må lite bättre snart. Just idag känner jag en stor längtan efter att få hoppa i vintunnan och begrava mig i ruset. Men det kommer jag ju inte att göra. Så proppar i mig choklad istället. Har alkoholfritt hemma, men det är ju inte det jag vill ha, det är ruset jag vill åt,
Så jag ska ta mig lite mer choklad och en tupplur och hoppas det känns annorlunda efter det.

... mellan några möten och blir så glad att du fått lite stöd och hjälp med deppet och att det gör att du får lite mer energi. Har undrar hur det har gått. Choklad är en världslig sak- tupplur är livsbejakande. Och vinet vet vi alltför väl vart det tar oss- vertikal resa nedåt.
Jag dricker inte längre alkoholfritt, men har testat lite olika kombucha som är lite... gott. (Och lite äckligt).
Är just nu i en fas när jag mår illa av att tänka på vin. Det går lite upp och ner. Vi får hjälpas åt! Ha en bra fredag, heja dig massor. Kram!

Stort grattis till 50 nyktra dagar, du har verkligen kämpat på så duktigt! Lite antidepressiva kommer nog att hjälpa dig ytterligare, som gips på ett brutet ben.

Det är så skönt när man kommit dithän att man känner starkt sug men ändå är helt säker på att man inte kommer att ge efter för suget. Det boostar självkänslan massor,

Chill helgkram ?

Är glad att du ändå går lite framåt med måendet. Vi får hoppas att medicinen hjälper, men ibland kan det ju ta ett tag innan det kickar in så att säga. Sen är ju livet inte alltid enkelt och man får jobba på det.

Det där med att du vill vara en sån person själv. Jag antar att du menar som skriver i andras trådar, det gör du ju redan en del och hjälper där du kan. Men oroa dig inte för att det inte blir så mycket. Du behöver tänka på dig själv nu och göra det du behöver för att du ska må bra.

Jag hoppas du får en trevlig helg!

Jag är inte så flitig på att skriva här, men jag läser varje dag och följer era resor. Märker nu när jag inte dricker att jag har svårt att vara social, det var väl en av sakerna vinet hjälpte mig med. Att komma ur den ensamma bubblan. Men det kanske kommer med tiden. Det måste ju finnas i mig eftersom jag blev social när jag drack, tänker jag.
Eller så är jag så här introvert och tyst och tycker det är jobbigt att vara social. Ja, vi får se.
Annars firar jag två månader nykter idag ?????

Ibland måste man tvinga sig ut ur komfortzonen inledningsvis. Göra, göra, göra, öva, öva, öva. Göra det enkelt - som att skicka ett sms till en kompis: ”Träffas i helgen?” Så gjorde jag nu på morgonen, och jag hoppas på svar snart och att det ska gå att lösa på något sätt. Promenad hinns ju alltid med om inte annat, man pratar så bra när man promenerar.

Kram ?

Profile picture for user Illaute

Bra jobbat!
Jag är inte heller så social längre nu när jag inte dricker men för mig är det nog för att jag behöver mer tid för mig själv.
Tänka och reflektera.
Har ju inte gjort det på alla år när jag druckit. När någon form av negativ tanke dök upp, swisch, ner med en öl eller vin så var det problemet avklarat. Ständigt rus gjorde att man inte tänkte så mycket alls. Bara fanns. Överlevde. Inte levde.
Nu känns livet ända in i benmärgen.
Och jag gillar varenda minut.

Depression.
Då man drar ner på alkohol eller slutar helt efter att ha druckit riktigt mycket, hur vanligt är det att man sjunker in i depression och blir asocial? Jag menar att helt dra sig bort från omvärlden med släkt och vänner. ?

Jag tror att det kan vara väldigt vanligt, om man väljer att gå på ”vita knogar”. Det vill säga håller sig nykter för att man känner sig tvingad. Plus att må-bra-hormonerna serotonin och dopamin störtdyker i och med att man slutar dricka alkohol. Det tar tid innan må-bra-hormonerna stabiliserar sig. Under tiden behöver man hjälpa kroppen så gott man kan genom att röra på sig, för att få endorfiner som gör att man känner sig nöjd åtminstone korta stunder.

Tankens kraft är stark. Negativa tankar kan göra att man grubblar sig riktigt sjuk. Positiva tankar är svåra att få till, men neutrala tankar kan funka att få till. Man kan bryta negativa tankar med automatiska tankar, som är mer neutrala. Tex ”Allt är skit” ersätter man medvetet med ”Just nu mår jag inte bra, men det har naturliga orsaker och det blir bättre snart.” Ingen värdering, bara en beskrivning av läget. Offerkoftan bör man kasta av sig också, den är väldigt missklädsam.

Om jag minns rätt är du anhörig Tröttiz? Den här förändringen av tankar och beteenden kan bara individen själv få till, om hen vill och verkligen bestämmer sig för det. Väldigt många alkisar fastnar tyvärr i offerfällan och tar sig aldrig ur den. Då riskerar det att sluta illa. Man måste själv ta sig in i nyorienteringens rum.

Min pappa fastnade totalt i offerfällan. De gånger han fick SSRI i samband med nykterheten verkade han hyfsat uppåt. Men när han mådde bättre trodde han att han kunde dricka lite, så det blev återfall på återfall. Till slut var han deprimerad konstant, oavsett om han drack eller var nykter.

Kram ?

Ja Andrahalvlek jag är anhörig.
Tyckt mig se en stor förändring i sinnet hos min anhöriga.
Tycker att det är en ordentlig åkning neråt i måendet. Riktigt djup depression på gång..? Tar sig inte för något. ?

En del kan behöva antidepressiv medicin, som ett gips på ett brutet ben. Jag har själv tagit SSRI i många år, men har börjat trappa ut sakta nu när jag är stabilt nykter.

Samtalshjälp är viktigt också! Man måste prata om hur man tänker och känner. Alla kan inte prata om sådant med sin partner, eller har kanske ingen partner. Då är det bättre att gå till ett proffs, någon som får betalt för att lyssna.

Kram ?

Grattis till två månader.
Jag funderar mycket på min personlighet- om hur social eller inte- jag egentligen är. Har inget bra svar. Jag längtar ofta efter vänner och umgänge men lika skönt är det att vara för mig själv. Tycker livet är lite hipp som happ men nykterheten hjälper mig att hantera det mesta och att inte ha så bråttom med att få svar eller lösningar. Det känns till och med spännande! Önskar dig en fin helg. ?

Profile picture for user Miss Mary Poppins

Bra jobbat Blanka! ???

Hoppas att du hittar en plats och sådana vänner att du kan vara dig själv och inte behöver oroa dig om det sociala. Jag är så trött på att höra hur introverta ska träna på att vara mer sociala. Men att extroverta behöver inte lära sig att ge andra lite utrymme. Jag tycker det är charmigt när folk är lite avvaktande. Ofta intelligenta människor är det ???

Ha en fin helg ?????

Ja, det är ju lite som att hitta sig själv och vem jag är utan alkohol. Det tar väl sin tid att orientera sig i det nya livet. Jag känner ändå att jag mår bättre nu. Kan fokusera bättre och är lite gladare. Kan vara antidepressiva som kickar in, hur som helst känns det bra.
Tack alla ni som kämpar härinne och delar med er ❤️

Ja, det är ju lite som att hitta sig själv och vem jag är utan alkohol. Det tar väl sin tid att orientera sig i det nya livet. Jag känner ändå att jag mår bättre nu. Kan fokusera bättre och är lite gladare. Kan vara antidepressiva som kickar in, hur som helst känns det bra.
Tack alla ni som kämpar härinne och delar med er ❤️

Det var ett tag sedan du skrev här. Förstår att det tar tid att komma in i det nya och så vidare, men det vore kul med en liten uppdatering om hur det går.

Ja, den här veckan har jag tyckt det är jättejobbigt, tråkigt och skit att jag inte kan dricka. Jag är ganska säker på att hade det inte varit för antabusen så hade jag druckit. Jag vill ju inte det pga hälsan och det är ju jättedåligt om jag gör det, med tanke på vilka konsekvenser det redan gett mig. Just nu har det mycket med ångest och tristess att göra. Funderar mycket på vem jag är och vad jag tycker om förutom att dricka så mycket vin jag kan på kortaste möjliga tid. Tänker att det är lite som ett sorgeår också. Man ska gå igenom året på nytt utan alkohol.
Så jag är nykter, men jobbigt och tråkigt är det. Känner mig dock klarare och piggare nu än förut, så det händer ju positiva saker också. Är inte plufsig i ansiktet längre till exempel ?

Så blir det väl kanske om man inte kände sig riktigt beredd att sluta egentligen. Härligt dock att du kan se de positiva aspekterna. För mig tog det ju ganska lång tid innan ångesten vände. Det är klart att Covid inte hjälper till just nu heller. Har du något mer än antidepressiva att ta till? Odling är något som många här på forumet tycks ha tagit till sig. Jag försöker mig själv på att få till lite tomater och sånt men vi får se hur det går. :)

Räknas kanske inte riktigt, men jag planterade en basilika igår ? tänkte jag skulle ha lite färska kryddor i köksfönstret. Kan ju ha dom på balkongen sen. Men jag kommer nog att hålla mig till kryddor ????

Haft mycket och stark ångest senaste veckan. Har en stor oro över att jag kanske inte kommer ha något jobb om några månader.
Var ska jag ta vägen, hur ska jag försörja mig?
Sen får jag ett meddelande från en mycket trevlig och snygg man, där han bjuder hem mig till sig en fin dag lite senare på året. Jag blir alldeles nervös och vet inte hur personligt jag ska ta det. Men glad också och spännande känns det. Men dom känslorna står jag inte heller ut med. Jag vill bara dricka massa vin och känna lugnet komma. Funderar på om jag verkligen måste känna så mycket hela tiden. Skulle inte ha nåt emot ett filter mellan mig och världen. Så känns det idag och svårt att sova har jag trots sömntabletter.

Profile picture for user Miss Mary Poppins

Jag skrev i min tråd om känslor. Har sedan par veckor tränat på att inte knuffa undan dem. Det hjälper på ett magiskt sätt. Jag dyker djupare in i känslan och tänker tanken som väckte den. Och plötsligt är känslan inte farligt längre. Redan idag kan jag uppleva att mina känslor är faktiskt mycket klokare än jag trodde, men måste fortsätta öva. Vill iaf inte tysta dem med A.

Ha en fin dag Blanka ?????

Profile picture for user Sisyfos

”Ta ut glädjen i förskott och sorgerna i efterskott”. Ju mer jag tänker på såna där fåniga klyschor, desto mer gillar jag dem egentligen. Men det är nog bara om jag inte befinner mig mitt i. Oro för framtiden är så förlamande på nåt sätt. När man kommer in i såna perioder - för mig är det periodvis tror jag - då är det tungt ibland. Och samtidigt så vet man på sätt och vis att NÄR man står mitt i skiten, då kavlar man upp ärmarna och fixar en dag i taget. En stund i taget. Du är snart uppe i tre månader som nykter Blanka, kanske blir det lättare nu. Om man har medicinerat länge med alkohol är det kanske svårt att veta vad som är ens ”normala” känsloliv. Tror att många har cykler. Min sambo har årstidsbunden nedstämdhet. Det blir märkbart bättre med D-vitamin. Nån gång har hen behövt medicinera.
Tänker att vi kan göra en del åt de där tankarna och oron själva. Som Miss Mary skrev, tänk klart dem. Frossa lite i oron och för den delen glädjen i din inbjudan. Spännande! och det ska absolut ses som en komplimang.
Men om du söker lugnet, avslappningen, gör som Eckhart Tolle föreslår. Fokusera på en kroppsdel, på andning etc. Vi kan bestämma över våra tankar. Promenera, tvinga dig ut. Lyssna på nån pod och gå. Mekaniska rörelser hjälper. Göra, inte tänka, är nog mitt recept mot ångest. Sen så kan man ju inte bara ”göra” bort ångest och tankar. Man ska nog som Miss Mary skriver släppa fram dem i lagom dos.

Närvaropodden är riktigt bra på att lära ut tänket här-och-nu, och meditation är ett bra verktyg.

Min upplevelse var att känslorna var explosiva ungefär vid 2-3 mån. Men jag lärde mig efterhand att pausa från dem med här-och-nu-tänk, och efter en tid stillade det sig generellt. Jag känner forfarande starkt, men jag har hittat strategier för att inte känna starkt 24/7. Det är utmattande att känna starkt hela tiden.

Starka positiva känslor är ju nice, men jag har lärt mig att ”sova på saken” och inte kasta mig in i saker huvudstupa. Starka negativa känslor är inte lika nice, men är jag ledsen så gråter jag och är jag arg så skäller jag eller markerar rejält på något annat sätt. Men även där har jag lärt mig att hia mig, djupandas, ”sova på saken” och sen agera med förnuftet inkopplat också. Det blir mycket bättre då.

Känslorna blir starkare i nykterheten, men de blir också djupare och mer genuina. Jag skrattar hjärtligare, njuter mer av att umgås med andra, njuter mer av mina promenader, naturen, vila, äta. Jag njuter mer av allt.

Kram ?

Det är ändå lite spännande med känslorna. Jag gråter mer nu, och skrattar också mera. Kanske jag har någon slags 3 månaderspuckel som jag ska ta mig över.
Och som Sisyfos skriver ”ta ut glädje i förskott” Det gillar jag. Har vågat börja fantisera och drömma lite om livet. Så skönt med er klokskap här, det får mig alltid att tänka till och bli lugnare. Imorgon ska jag minsann tvinga mig ut på en promenad, så får jag redovisa här så att jag inte smiter ?

Ja det var ett tag sen jag skrev här, har inte riktigt orkat med. Men jag läser varje dag.
Livet alltså... är mitt i en tuff kris som kommer förändra min tillvaro. En sån kris som gör att jag vill dricka vin hela tiden, vilket jag skulle kunna göra nu. Jag tar inte antabus sen en tid tillbaka då levervärdena inte blir bättre så läkaren satte ut det. Så jag står på egna vingliga nyktra ben och har tänkt dagligen på om jag ska åka och köpa vin för att lindra ångesten. Jag har inte gjort det och jag är glad att jag hann sluta dricka innan det här. I och med att jag inte dricker kan jag ta tag i situationen och jobba på en lösning och lösning är på väg. Så jag är så tacksam över min nykterhet. Annars hade det kunnat gå rakt ner i vintunnan och det är inte säkert att jag kommit upp levande igen.
Det är en skrämmande tanke att min kropp tagit sådan skada fysiskt. Är fortfarande väldigt trött, speciellt på morgonen. Det kan ju bero på många olika saker, men jag ser fram emot att energin ska komma någon dag. Jag har i alla fall börjat ha framtidsdrömmar och det känns härligt 😃
Så kram och hopp om att det blir bra 🤗💃🏻💕

@Blanka skrev:"I och med att jag inte dricker kan jag ta tag i situationen och jobba på en lösning och lösning är på väg. Så jag är så tacksam över min nykterhet."

Tacksamhet är en magisk känsla som kan bära oss igenom det mesta. Styrkekramar i massor kommer till dig hääääääär ❤️

Kram 🐘

Profile picture for user Kennie

Styrka och lugn önskar jag dig. Känner så igen mig i att ibland vara trött på all dessa sprakande känslostormar som blåser upp. Har dock som du beskriver upplevt att jag inte sveps med lika handlöst längre nu när jag inte dricker. Jag vet att det som upprör mig går att hantera och att jag inte alltid kommer känna det jag känner.

Kom att tänka på en väldigt positiv sak.
Jag har ju lyckats spara de pengarna jag annars skulle druckit upp så 4 månader = 12 000kr på kontot 🤗😃
Ja, eller snart 4 månader..

@Blanka Verkligen positiv sak! Att konkret spara motsvarande de pengar som man annars hade druckit upp är verkligen motiverande 🙏🏻 Du får fundera ut något riktigt fint att köpa för pengarna!

Kram 🐘

Profile picture for user johnhalsey70

Är också ny här. Är periodare, tror jag. Kan gå flera veckor utan vin, men sen orkar jag inte vara duktig på nåt vis. Nu tänker jag slänga igen dörren och kasta bort nyckeln, men jag litar inte riktigt på mig själv.