Jag har länge druckit för mycket och på ett sätt som jag vet är fel.
Jag har alltid varit den som druckit mest, aldrig vill att festen ska ta slut och aldrig förstått företeelsen att ”ta en öl/vin” - allt eller inget är det för mig när det kommer till alkohol och mat.

Jag har ett välordnat liv. Ett bra och välbetalt arbete som jag älskar, jag tränar flera ggr i veckan och jag är mamma till ett fantastiskt barn.
Men jag är ensam, fruktansvärt ensam.

Jag dricker oftast en gång i veckan, när jag inte har barnet hos mig. Och då dricker jag oftast ensam. Har satt gränsen vid två flaskor vin.
Kl 17.30 öppnar jag första flaskan och sveper den i princip, den får mig att känns mig lugn och glad. Jag lyssnar på musik, ringer någon bekant osv. Sen tar jag en sömntablett och öppnar flaska två, dricker upp den i ett lite lugnare tempo och sen går jag och lägger mig, oftast innan 21.
På så sätt vaknar jag och är ganska ok dagen efter.

Jag gör samma sak när jag är på konferens/middag ute, jag sveper en flaska vin hemma/på rummet och sen kan jag dricka i ett lugnare tempo.
Ibland har jag en vinare i handväskan som jag kan dricka ur på toaletten för att sedan kunna dricka ”normalt” vid bordet.

Jag fattar ju att detta är sjukt. Men kan inte sluta.
Jag tänker mycket på alkohol under veckorna, men så länge jag har barnet hos mig dricker jag inte en droppe. Men så fort jag blir ensam så infinner sig en känsla av lugn för att jag kan dricka på det sättet som jag gör.
Corona har varit bra för mig på det sättet att jag inte är iväg på så många konferenser och middagar som vanligt. För då dricker jag varje kväll. Men jag vet att ingenting är förändrat i mitt beteende mönster.

Jag lyssnar ofta på alkispodden när jag är berusad. Vet inte varför, men det ger mig lugn.
Vet inte om jag är redo att sluta dricka helt. Men jag är ett steg närmre varje fall.

Jag börjar så här. Skriver mera sen.

Behöver skriva av mig lite mer så jag fortsätter.

Jag har länge funderat på om jag kanske skulle byta till något annat än vin för att döva ensamheten dom dagar då jag är själv. Ibland tar jag två sömntabletter och går och lägger mig kl 19.30 bara för att inte riskera att dricka och för att slippa sitta ensam hemma. Då kan jag lika gärna somna och vakna till en ny dag som jag kan jobba/träna osv på. Kvällarna är alltid värst.

Tänker mycket på hur jag hamnade här. Och som jag skrev tidigare så har jag aldrig druckit normalt. Från första gången som jag minns har jag alltid druckit snabbt och stora mängder.
Nu misstänker nog ingen att jag har problem då jag dricker som jag gör, dvs oftast bara en gång i veckan och ensam.
Har hänt på några event med jobbet att jag blivit i fullaste laget, men det är sällan jag gör bort mig fullständigt, när jag känner mig full så kan jag gå tillbaka till mitt rum och dricka mer i min ensamhet. Ibland har jag lämnat sällskap jag är ute på middag med för att gå in på någon sunkig pub och få dricka själv. Är inte det så sjukt konstigt beteende??
Varför vill jag inte sitta och prata med mina vänner/kollegor utan går hellre och sätter mig själv, speciellt eftersom jag egentligen avskyr min ensamhet.

Funderar på AA. Digitala möten tror jag skulle kunna passa. Jag måste hitta något som distraherar mig när jag är själv. I somras var jag utan barn i 5 dagar, då drack jag från eftermiddag till kväll varje dag.

Känns som en konstig hemlighet jag har.

Behöver skriva av mig lite mer så jag fortsätter.

Jag har länge funderat på om jag kanske skulle byta till något annat än vin för att döva ensamheten dom dagar då jag är själv. Ibland tar jag två sömntabletter och går och lägger mig kl 19.30 bara för att inte riskera att dricka och för att slippa sitta ensam hemma. Då kan jag lika gärna somna och vakna till en ny dag som jag kan jobba/träna osv på. Kvällarna är alltid värst.

Tänker mycket på hur jag hamnade här. Och som jag skrev tidigare så har jag aldrig druckit normalt. Från första gången som jag minns har jag alltid druckit snabbt och stora mängder.
Nu misstänker nog ingen att jag har problem då jag dricker som jag gör, dvs oftast bara en gång i veckan och ensam.
Har hänt på några event med jobbet att jag blivit i fullaste laget, men det är sällan jag gör bort mig fullständigt, när jag känner mig full så kan jag gå tillbaka till mitt rum och dricka mer i min ensamhet. Ibland har jag lämnat sällskap jag är ute på middag med för att gå in på någon sunkig pub och få dricka själv. Är inte det så sjukt konstigt beteende??
Varför vill jag inte sitta och prata med mina vänner/kollegor utan går hellre och sätter mig själv, speciellt eftersom jag egentligen avskyr min ensamhet.

Funderar på AA. Digitala möten tror jag skulle kunna passa. Jag måste hitta något som distraherar mig när jag är själv. I somras var jag utan barn i 5 dagar, då drack jag från eftermiddag till kväll varje dag.

Känns som en konstig hemlighet jag har.

Jag håller fortfarande på och analyserar varför jag drack och vad jag ville uppnå.
Och för att förstå vad som är anledningen måste man hålla sig nykter.

Jag slutade för en anledning, men nu när tiden gått så börjar jag inse att det kanske fanns andra problem som gjorde att jag drack.

Jag är också ensam och det är ganska vanligt här på forumet.
Flera som skriver om det.

Tycker inte det låter bra med dina sömntabletter och alkohol.
Var rädd om dig! Ditt barn behöver dig.

Tänk vad bra liv du kan få om du bryter detta destruktiva drickande nu.
Vi finns här och kan stötta dig
Kram⚘

Jag upplever att många använder A som medicin. Och det blir väldigt tydligt när man slutar, allt bubblar upp och man kan inte längre skjuta "det där som behöver medicinen" framför sig, utan man måste börja bearbeta det. Men nu i början, fundera inte så mycket på det, det kommer - jag lovar.

Det jag rekommenderar att man skriver ner är just varför du skulle vilja sluta, även om det inte är så att du vill sluta helt. Vad vill du uppnå. Det verklar ju inte vara någon som vet om hur du har det, så det ligger ju i dig själv - ingen annan (som jag uppfattar det) som pressar dig till en förändring.

Sen är jag även nyfiken på varför just nu? Vad fick dig att komma hit i dag.

Välkommen förresten, detta är det bästa stället (i min mening) och människorna här håller gör att jag har vågat hålla mig nykter och ta tag i varför jag behövde den där medicinen.

Kram

Det är inte hur mycket man dricker och hur ofta som visar om man har problem, det är konsekvenserna. Du dricker väldigt tydligt för att få tyst på skallen. Få tyst på alla måsten. De flesta som inte har bestämt sig för om de ska sluta eller inte har svårast att slita sig från ”mysdrickandet”, men du vill verkligen dränka något i alkohol.

Jag tror som Kaye och Ensam1984 att det finns saker under alkoholen som behöver lösas i ditt liv. Men då behöver du vara nykter en tid för att förstå vad för saker, och ha ork och förmåga att ta itu med det.

Jag är också väldigt ensam när jag inte har min yngsta dotter boende hos mig. Ytterst litet umgänge generellt och det har inte direkt blivit bättre detta coronaår. Men som nykter väljer jag att tänka på mig som självsam. Jag är i mitt eget sällskap, och jag trivs mycket bättre i mitt eget sällskap som nykter. Jag är inte lika rastlös, det är inte lika viktigt att putsa på ytan. Det är okej med lite skit i hörnen. Det här är jag och jag är bra precis som jag är. All skuld och skam är historia. Jag är duktigare på att chilla, helt självsam.

Välkommen hit! Fortsätt skriva och läsa här, så kanske pusselbitarna faller på plats för dig.

Kram ?

Tack för era svar!

Ensam1984 undrar varför jag kom till forumet just nu. Och jag tror det beror på att jag faktiskt ganska nyligen började tänka på mig själv och mitt drickande på ett annat sätt. Jag har förnekat mina problem tidigare, även fast jag såklart innerst inne vetat om väldigt länge att min relation till sinnesförändrande substanser alltid har varit skeva. Att jag är en beroendeperson, det vet jag. Men jag accepterade det först nyligen.
Är också väldigt trött på att min lösning på ensamhet är att dricka och att jag hanterar situationer med alkohol på ett sådant idiotiskt sätt. Jag liksom tröttnade och började söka och har varit inne här tidigare i omgångar.

Jag tror inte att jag vill kunna "mysdricka" jag gillar helt enkelt att bli berusad, förstår inte varför man bara skulle vilja dricka något glas. men jag tror precis som ni säger att jag måste gräva lite djupare i varför jag vill fly och bli full när jag är ensam. Nu går mycket på automatik, för det är min rutin. Ensam = vin, må bra en stund och känna mig social en kort stund, sen känna mig misslyckad och somna. Låter ju inte som en toppenkväll när jag skriver det så här :)

Jag kommer fortsätta läsa och skriva här. Imorgon har jag min första utmaning då jag är utan barn över en natt och känner redan nu hur jag vill åka och handla två flaskor vin. Men jag ska ta en dag, en timma i taget och försöka stå emot imorgon. Jag måste hitta ett alternativ. Träna mig helt slut och kanske under tiden så systembolaget hinner stänga, kanske är en idé...

Tack för ett varmt välkomnande!

Bra att du tar en dag i taget, en timme i taget. Det är ett framgångskoncept.

Du klarar av detta, du tar överhanden, inte vinet. Planera ut varenda minut om det så behövs.

Tid är det enda som vi inte kan få åter, så varför slänga bort tiden på att må dåligt och känna oönskad ensamhet. Varför inte istället tillåta oss själva att vara lyckliga - på riktigt. Jag tänker om vi gör saker som gör oss lyckliga - så blir vi lyckliga och vice verse. Undvik saker som får dig att må dåligt - fokus på det bra. Alkohol får dig inte att må bra. Så blir du inte lycklig av att dricka - gör det inte!

Men skulle det vara så att du inte lyckas fullt ut, så vill jag ändå ge dig credd att du är här, vill och försöker. Läste någonstans att man måste våga misslyckas, man måste våga slänga sig ut och pröva, det är jobbigt att misslyckas.. men det är ännu värre att aldrig misslyckas alls. ;)

Så sant ensam1984!
Jag funderar på att testa ett digitalt AA-möte imorgon. Hittade inget på eftermiddagen (som är min största risk rent tidsmässigt att falla dit) men ett kl 20.00 som jag eventuellt vågar testa.
Någon som vill berätta hur det fungerar? Alltså inte rent tekniskt utan mer om vad som händer på ett digitalt möte, måste man prata första gången eller kan man bara lyssna? Ska man ha video på?

Känns lite läskigt, men lite lättare än att fysiskt behöva gå på ett möte..

Hej på dej! Jag har deltagit vid ett möte online, jag hade inte kameran på och satt helt tyst under hela mötet och det var heelt okej, du gör preciiis som du vill! Jag rekommenderar dig verkligen att prova detta. Hjärtat slog lite fortare precis innan mötet började men sen satt jag bara bakåtlutad och lyssnade.. Du är helt och hållet anonym om du vill! Vad har du att förlora? Ingenting.. ?

På vanliga aa möte brukar man presentera sig som ny. Med sitt eller påhittat namn. Sedan kan man om man vill välja att lyssna, då säger man det. Man kan oxå bara säga att man vill lyssna på er andra. Online möten vet jag inte, men skulle gissa på samma tillvägagångssätt. Lycka till

På något sätt har jag hittat ett lugn i beslutet jag tagit att inte dricka idag. Har ingen alkohol hemma och kommer jobba till minst 19.30 och kl:20.00 börjar AA mötet som blir mitt första.
Jag börjar också landa i tanken att inte köpa hem något alls till nyår. Så jag inte har alkohol hemma då heller.
Har en vecka helt nykter idag och vill fortsätta ett tag till. Jag klarar inte av att tänka i banor som skulle innebära ett längre avbrott, då blir jag direkt pessimist och tänker att det kommer jag aldrig klara så då kan jag lika gärna dricka vin på direkten.

Jag ska satsa på att hålla mig nykter idag och över helgen, då kommer jag snart ha 14 dagar helt utan alkohol. Det var ett bra tag sedan.

Jag har tränat på lunchen idag, kändes riktigt bra. Jag tränar annars ibland bakis, vilket är värdelöst. Jag tänker att det är bättre än ingenting, vilket det kanske är, men jag mår så dåligt av det framförallt ångesten jag får över hur tungt det känns och hur "dålig" jag är.

Men idag är en bra dag. Jag har en hel del sug då jag som sagt är ensam idag och imorgon, det finns alla möjligheter i världen för mig att göra det jag brukar du.
Suget känns dock hanterbart och jag ska håla mig sysselsatt hela dagen, vågar inte annat...

Belöningen att inte dricka är så mycket större än alla berusningar i världen. Du kommer att känna dig allt mer fri ju fler alkoholfria dagar du får. Gott nytt nyktert år o kram

Nu har gått på mitt första AA-möte, det var via zoom och jag känner mig alldeles snurrig av alla tankar och känslor.

Måste nog reflektera lite över detta innan jag skriver mer. En sak slog mig dock, vilken gemenskap och väre det var. Och så olika kvinnor som var med (jag vågade inte ha video), var på ett kvinnomöte valde det direkt då det på nåt vis känns lite tryggare.

Idag är jag nykter och det ska jag vara imorgon med! Klockan är ställd tidigt, så jag kommer ut och kan träna innan jobbet startar. Många tankar som ska processas, helt slut nu.
Godnatt

Jag var också heelt slut efter mitt första möte med AA, men även som du skriver såå tacksam över värmen därinne, ingen som dömer, man bara är på nåt sätt!

Jag tänker inte heller "nu ska jag ALDRIG dricka mer, nu ska jag sluta för alltid", det blir liksom för övermäktigt på nåt sätt. Jag tänker som Se Klart - varje morgon när jag vaknar säger jag högt för mig själv att IDAG VÄLJER JAG ATT VARA NYKTER! En dag i taget..

Kommer följa din resa ?

Och vad glad jag blir Emmy123 att du vill följa min resa.
Just nu är jag lite lyrisk efter att ha tagit beslutet och klarade av gårdagen utan alkohol trots att jag var ensam hemma . Jag startade dagen tidigt, skönt att vakna utan huvudvärk och uttorkad mun, med en promenad i regnet lyssnandes på alkispodden och så lite yoga/stretching. Kaffet är klart och nu ska jag starta årets sista arbetsdag.

Jag ska hitta något mer AA-möte på zoom idag. Det är bara så knöligt på deras hemsida att få fram vilka möten det finns på zoom tycker jag.

Går du fortfarande på möten Emmy123? Hur länge har du varit nykter?

Jag vill också följa din vandring.
Känner igen mig en del i det du beskriver. Modigt att pröva AA-möte. Ha en fin dag!