Jag har hört att man kan be dem tömma mini-baren på alkohol innan man kommer. Men egentligen borde det vara helt tomt på alkohol som standard. Lite vatten och läsk räcker bra.

Kram ?

Hej!
Såg ditt tips om kvinnogrupp AA online. Skulle gärna vara med, men undrar, är det verkligen anonymt? När jag har varit med på Zoom grejer privat i min mobil har min bild alltid visat mitt namn. Visas inte namnet om man tar bort kameran? Jag är otroligt oteknisk så jag har ingen aning....

Du kan ändra inställningarna under ”settings” och sen trycker du på din profil högst upp. Jag har inställningen att bara mitt förnamn syns. Sen har jag avstängd kamera. Jag ska den här veckan dock ändra detta och våga köra med kamera. Men det har varit skönt i början att bara sitta med och lyssna.
Det är ett superfint forum med en mycket varm stämning, kvinnorna i gruppen är helt fantastiska och ger varandra så mycket stöd och ärliga delningar om sina liv.

Tack för guidning! Sugen på att prova!
Spännande med kameran på, modigt!

Sattva-du är så välkommen!

Själv är jag nu hemma igen efter den lilla resan med hotellboende.
På fredag blir det en prövning för mig igen då jag är ensam hemma från 08 på morgonen och sen till lördag lunch.
Har redan börjat sätta ett schema för dagen och fylla den med aktiviteter efter jobbet. Vet att det kommer bli tufft, då är jag på dag 15 nykter.
Jag ska träna på fredag, ett väldigt tufft pass så jag blir alldeles mör i kroppen, jag ska köpa hem mat att äta (triggas av att laga mat i mitt kök, där har jag druckit så mycket i samband med matlagning), jag ska vara med på två AA möten, det första med en timmas meditation och det andra är det öppna kvinnomötet. Det är slut kl 21 och då ska jag ta en lång varm dusch och sen lägga mig och läsa/se på film. Det här är min plan och den ska jag hålla mig till.

Har som sagt inget vin hem (ska inte skriva alkohol för jag har faktiskt några flaskor med whiskey/rom/glögg i ett skåp, funderar på att ge bort alternativt hälla ut dom med) så jag måste hålla mig borta från möjligheten att gå in på systemet.

Min nykterhet är så jävla skör nu. Mitt första stora mål är att klara en månad, jag har inte varit nykter en hel månad på flera år!

Anonym26613

Fantastiskt planerad! Kanske flytta alkoholen bort från hemmet, till garaget, källaren, bilen. Gör det lite svårare för dig.

Du har kommit halva vägen!! 15 dagar! Behöver människor som du, som kommit en bit på vägen. Kämpa på!! På måndag har du 20 dagar!!! ?❤??

Heja dig du klarar detta! Låter som en bra plan för fredagen. Precis som du skriver så känns det skönt att läsa att man inte är själv i detta, även om jag självklart inte önskar någon detta! Men jag har också alltid tänkt varför är det bara jag som dricker för mkt? Varför är det bara jag som inte klarar att bara dricka ett eller två glas vin? Känner tyvärr igen det där med att hetsäta också. Har inte ett helt ok förhållande till min kropp även om det blivit mkt bättre med åren!

Tack ?

Idag är det fredag och min största riskdag. Ska hålla mig till planen jag satt upp för dagen, även om det finns en röst inom mig som börjar pocka på och säga ”ett glas vin kan du ju ta, det förtjänar du nu efter två veckors nykterhet”
Men jag vet ju att det inte blir ett glas och varför skulle jag vilja ta ett glas vin ensam ikväll? Då kan jag lika gärna dricka alkoholfritt. Det är en vanlig fredag i januari, jag ska inte fira något, inte äta något speciellt och det finns överhuvudet taget inte någon anledning att dricka. Så nej, jag ska INTE svänga förbi Systembolaget.
Träning, jobb och AA-möte står på schemat. Blir suget för starkt ikväll tar jag en extra promenad i snön.

Anonym26613

Promenad blir det här med. Och yoga ?? det kommer att se konstigt ut, var ca 20 år sedan då jag ens provade. Men är ensam hemma ikväll så får iaf vara ifred ???

Usch det blev en riktig skitkväll. Huvudvärk, känner mig ordentligt nere och inte ens AA-mötet fick mig på bättre tankar. Har känt mig irriterad och sugen på att dricka i stort sett hela dagen. Åt två påsar micropopcorn för att stilla suget, funkade inte fick bara mer ont i huvudet och magen blä

Ska ta en tidig kväll, gå och sova och hoppas på en bättre dag imorgon.
Jag är i alla fall nykter...

Hoppas du mår bättre idag. Det viktigaste är att du höll dig nykter! Vi får försöka rida ut de dåliga dagarna. Men jag vet, jättejobbigt när suget sätter in...

Tack alla! Det värmer så att komma in här och läsa era kommentarer.
Känner mig fortfarande lite nere, men jag ska pallra mig upp och dricka kaffe och sen morgonträning så hoppas jag att endorfinerna kickar igång.

Hoppas ni alla får en fin nykter lördag ?

Humöret har gått upp och ner hela dagen. Tankarna kommer från och till där jag känner mig totalt misslyckad. Står och viker trätt en lördag kväll, tänker vem fasen gör det. Ser framför mig alla härliga familjer som lagar mat tillsammans, ett glas vin står bredvid spisen och alla skrattar och har mysigt. Och jag viker tvätt osminkad i mysbyxor..
Är det så här livet ska vara nu. Känns så sorgligt på nåt sätt. Jag både saknar vinet och inte.
Jag mår ju bättre nu, imorgon är det 17 dagar nykter, men också jobbigt att tackla alla känslor och ensamheten. Vinet kunde kännas som en varm filt att svepa om sig, jag blev mjukare i kroppen, jag sjöng med i musiken och jag blev lite varm om kinderna.
Nu känner jag mig frusen, ledsen och ensam.
Jag vet att den positiva känslan och upplevelsen av vinet är väldigt kortvarig, för sen kommer obehaget, huvudvärken, tröttheten, sömnbristen, smaken i munnen och ångesten som river i bröstet.
Den lilla stund av välbehag är inte värt det som kommer sedan.
Så jag fortsätter ett tag till med en dag i taget nykter.

BK70

Ja, den bilden har jag också i huvudet. Av härliga familjer i köket. Det är som en reklamfilm. Bättre än i verkligheten. Och vinflaskan kan man ju ändå inte hantera. Det blir aldrig det där fina, man är som en haj som känner lukten av blod och liksom attackerar flaskan .
Du är ledsen och ensam liksom många här. Men här på forumet känns det gott att skriva för att det finns folk som svarar. Jag tycker att du är duktig! 17 dagar!