Anonym26613

Jag vet hur jobbigt det kan vara. Är sämst på att vara ensam. Samtidigt så har jag ett behov av det.
Om det är till någon tröst så har jag också vikt tvätt. Faktiskt tog ett steg längre och strök det mesta. På en lördag. Hade en trevlig dag med sonen men kvällen var lång. Trots det så är jag såå glad över att jag varit nykter.
Grattis till 17 dagar ???

Nu mår jag så mycket bättre än i lördags, helgerna är svåra för mig. Imorgon har jag 20 dagar och vilka förändringar jag redan kan se.
Jag har inte bara slutat dricka, det får mig att se saker på andra sätt, ångesten har släppt och jag känner mig piggare, gladare och ett lugn. Jag är inte längre irriterad på samma sätt emot mitt ex, jag kan inte ändra på honom, det accepterar jag nu. Jag kan bara påverka hur jag förhåller mig till han.
Inte tänka på när jag får dricka nästa gång, planera, smyga och ljuga. Nu ska jag inte dricka, så jag behöver inte fundera på allt det där.

Jag går på möten varje kväll och det ger mig så otroligt mycket, många insikter om mig själv och jag vill verkligen börja leva ärligare och våga släppa på massa föreställningar om mig och andra.

Åh vad jag ska kämpa för att hålla i det här, jag är spänd på var det ska sluta! ?

Jag blir otroligt glad för din skull ❤️ Härligt att du redan känner lugnet, man blir mer chill som nykter helt enkelt. Vem hade trott det liksom? Allt blir som det blir och går som det går. Acceptans är nyckeln till mycket. På det temat kan jag tipsa om Närvaropodden av och med en ex-alkis som heter Bengt Regnell.

Kram ?

Citrus

Gör mig glad att läsa om dig! Känner så väl igen mig i att jag börjar må bättre och något av det jag tycker är allra skönast är att inte planera, smyga och tänka på när jag ska handla, när jag ska dricka, hur länge det kommer att räcka osv osv. En riktig befrielse ?

Kram till dig! ?

20 dagar och nu känner jag att en månad inte är omöjlig, vilket är mitt första delmål som jag faktiskt aldrig trodde jag skulle fixa. Såklart ska jag inte ropa hej, alkoholen är förrädisk och vips kan man vara där igen. Det gäller ju att inte ta första glaset.

Jag drömde inatt att jag drack, vaknade med en obehagskänsla. I drömmen så var jag på middag med några vänner, drack vatten på middagen men fick sen en känsla och vandrade ut i ett kök öppnade kylskåpet och halsade ur en vinflaska. Sen vaknade jag och först fick jag lite panik för jag trodde det hade hänt, men sen insåg jag att det var en dröm och jag är fortfarande nykter!

Men jag är rädd för att jag ska få ett sådant infall, inte ett planerat återfall utan att jag bara när jag får tillfälle ska ta en flaska och börja hälla i mig. Sjukt.
Men som sagt alkoholen är förrädisk och ibland får jag sitta på händerna för att inte åka till system.
Jag är så glad över att jag jobbar hemma och alla konferenser och middagar är inställda, nu har jag bättre förutsättningar att hålla mig nykter.
En dag i taget och inte ta det första glaset!

Nu är det snart helg och jag har två utmanande dagar framför mig.
Jag ska ladda dom med aktiviteter så jag inte har tid för att tänka för mycket.
Jag är så färsk i nykterheten att jag inte ännu vågar ”bara vara” under helgen.

Idag ska jag jobba länge, efter jobbet blir det träning och sen hem och gå på AA-möte.

Jag tränar varje dag just nu, förstår att det kanske inte är hållbart i längden men det får mig att må bra, hålla tankarna i någorlunda styr gällande alkoholen samt att jag är trött i kroppen och sover riktigt bra 7-8 timmar per natt den här veckan utan uppvak.

Hjärnan spelar mig ofta ett spratt då jag tänker på alla positiva saker jag upplever med att dricka, känslan att hälla upp och dricka första glaset. Värmen som sprider sig i kroppen.
Men jag vet ju att det aldrig stannar där och just därför ska jag inte ta det första glaset.

Nu går vi för en nykter helg!

Dag 23 som nykter.
Det trodde jag aldrig! Just nu går det faktiskt riktigt bra.
Tänker mycket på alkohol, speciellt så här på helgen. Men jag fortsätter att undvika Systembolaget och träna tills jag är helt slut. Sen håller jag mig aktiv och upptagen resten av dagen tills bolaget stängt, då slappnar jag av lite.
Kvällen är lite av en utmaning, men varje morgon jag vaknar utan att bara bakis är fantastiskt! Jag tänker på det, hur vill jag vakna imorgon? Hatar att vara bakis, så svaret blir ju alltid nykter.

En dag i taget. Ett AA-möte om dagen. Fysisk aktivitet varje dag. Skriva ett par rader varje kväll.
Det fungerar för mig, just nu varje fall ❤️

Fan vad stark du är. Jag får en så positiv känsla när jag läser dina inlägg. Helgerna är svårast men det känns som du har styrkan att fixa de också.
Själv är jag på dag 9. Väldigt mycket upp och ner och klättrade verkligen på väggarna dag 6. Nu har huvudvärken äntligen släppt och jag går in på forumet varje gång jag börjar fundera på alkohol. Det hjälper att läsa om alla hjältar.
Kämpa på.

Hotshot

Dag 9 är ju grymt, då har du ju klarat första veckan!

Visst är helgerna tuffa, bra strategi att gå in här när suget sätter in.

Ikväll har det varit segt. Åt en hel påse chips för att stilla suget, men blev bara proppmätt och fick ont i huvudet haha
Ska bli skönt att gå och sova strax, vill gärna vakna till en ny nykter dag morgonen är bäst tycker jag numera, kaffet smakar så gott!

Fortsätt kämpa Hotshot!

Själv har jag hittat Ginger beer av olika slag för att ha ett substitut.
Kommer snart lukta ingefära genom porerna så mycket som går åt vissa kvällar. Men vad gör det, både nykter och luktar gott.
Håller med, morgonen efter är bäst. Vakna upp fräsch med både doft och smaksinne kvar.

Vill börja med att säga tack för dina ärliga inlägg! Så mycket igenkänning...
Är ny härinne, har idag bestämt att det får räcka nu.. Det är sorgligt att tänka hur fort det kan gå åt fel håll... för 2 år sen var det för mig helt otänkbart att dricka vin en vardagskväll... Nu efter snart ett års hemarbete, händer det varje vecka...
Men jag säger som dig - idag är jag nykter ?

26 dagar nu.

Nu börjar tveksamheterna komma. ”Var det verkligen så farligt”
”Jag har snart varit vit i en månad, nu har jag bevisat för mig själv att jag kan vara utan alkohol”
”Jag har nog inte problem egentligen, jag har bara haft en svacka innan”
”Börjar jag dricka nu ska jagats det lugn, begränsa mängden, inte dricka ensam bla bla”

Fler som känner igen den inre dialogen? Senaste dagarna har gått lite för lätt.
Anledningarna till att jag slutade dricka har redan börjat blekna.

Men jag skriver dagliga reflektioner nu varje kväll och påminner mig där om konsekvenserna av mitt drickande och fördelarna med att vara nykter.

Men jobbigt med dom här tankarna.

Det är alkoholdjävulen, som sitter inspärrad i en bur i din skalle, som tänker de där tankarna. Som vill få dig att ”prova ett glas för så farligt var det nog inte”.

Ryt tillbaka direkt: ”NEJ”. Börja inte förhandla. Hen vill bara ha sin drog, men inte ens vatten och bröd ska hen få. Med tiden blir hen allt svagare, lockropen kommer glesare och blir inte lika högljudda.

Gå tillbaka och läs din tråd från början är mitt råd. Och skriv här varje dag, om inte så för att påminna dig om vilket bra liv du har utan alkohol.

Kram ?

... som andra halvlek skriver, början av din tråd. En bra påminnelse.
Det är jobbigt att sluta dricka. Vissa dagar är jobbigare än andra, de brukar följas av lätta och härliga dagar, och livet blir bättre. Det kan jag 100% lova! Hejar på dig.

Tack för era kommentarer.
Ska läsa om min egen tråd och jag försöker tänka på alla konsekvenser jag fått av mitt drickande. Och den vidriga känslan av att vara bakis och gå och kräkas en hel dag (vilket nästan alltid händer för mig)

Har bestämt mig för att vara nykter idag, imorgon tar jag ett nytt beslut ?

Känslorna pendlar nu upp och ner. Jag känner mig pigg, glad och nästan euforisk vissa stunder sen kommer känslor av mörker och nedstämdhet över mig. Fast jag vet att jag inte ska kommer jag på mig själv att tänka långt fram, hur ska jag göra i vår, i sommar. Ska jag inte kunna ta ett glas vin när vi grillar, ska jag inte kunna sitta på en uteservering med ett glas bubbel.
Det roliga är att när jag tänker så är det ju bara en fantasi för när drack jag ”ett glas vin” till middagen och när drack jag ett glas bubbel på serveringen. Det kan ha hänt, men då kretsade mina tankar ständigt kring hur jag skulle kunna få dricka mer. Jag slutade lyssna på konversationerna och gick upp i mitt begär efter mer att dricka. Började smyga eller beställa in till mig och dom andra eller gick hem och drack ensam.
Så jag fortsätter, en dag i taget. Snart har jag en månad!

Jag har 2,5 månad nykterhet i bagaget.
Känns för de mesta bara toppen men jag dippar vissa dagar och tänker att framtiden, framförallt sommaren kommer att bli dötrist utan det där goda vinet till grillat, bubblet i solen och ölen på uteserveringen. Men så tänker jag efter och ”spelar” hela filmen och vet precis som du att det blir ju aldrig 1 glas. Suget efter mer kommer som ett brev på posten och så sitter man där och bara vill ha meeer. Man tänker f-n att alla ska dricka så långsamt.... Mitt glas bli tomt först och sen börjar man flacka med blicken och blir otålig. Beställer mer eller hem och ”tuta” ifred.
Det viktigaste är ju att komma ihåg vad som händer när vi tar det där första glaset.
Sommaren kommer att bli toppen med alkoholfritt!
Det känner jag på mig!
Kram

Jag försöker se mig själv nykter i sommar. Känner mig stolt när jag fantiserar om hur jag sitter på altanen och utan sug efter annat dricker mitt alkoholfria. Vill uppleva den stoltheten, den känslan av kontroll, eller frihet kanske? Är på dag 22 idag o har brottats med mycket sug o jobbiga känslor hela veckan utom igår typ. För mig skulle det vara en sån seger över mig själv att hålla mig nykter så länge!! Försöker minnas alla anteckningar jag skrivit i 2020 års kalender, hur dåligt jag mår bakis på jobbet, hur ovärdigt det känns...
Nu kämpar vi på!!!

39 dagar nykter idag.
Tiden har gått rasande snabbt men också stått stilla. Konstigt det där med tid.
Går fortfarande på möten varje kväll och tränar i princip varje dag.
Skiter i om jag just nu ersätter ett beroende med ett annat, träna är bättre än att vara full.....

Trodde nog aldrig att jag skulle klara 30 dagar, men det har ju gått riktigt bra. Trots svackor då och då såklart. Siktar på 90 dagar som ett delmål, men alltid en dag i taget.