Anonym26613

Så bra att du håller i ?? A förstör så himla mycket! Jag har också sovit bra och det är så underbart att inte vakna mitt I natten med ångest. Hoppas du får en fin dag Nr 6 ??? //Mary

Tack för din kommentar det betyder mycket att någon ser mig och att vi är fler.
Ibland tänker jag att jag är ointressant. Kan inte skapa långa listor på vad jag orsakat genom alkoholen och hur de drabbat andra än mig själv. Någon skrev klokt att vissa kanske inte hunnit så långt att det ger större konsekvenser men att det är en tidsfråga innan det sker. Tror jag är en av dem.
Har druckit ofta men kanske inte jättemängder men upptäckte att jag mentalt blev så besatt av alkohol och att jag började få oro och ångest. Även att jag kände mig så trött, sliten och nere.

Känner helt igen mig i att ett glas vin är meningslöst, jag vill snabbt få effekt. Och det är ett beteende jag nog alltid haft.

Nu kör vi dag 6. Min plan är 100 och efter det? Kanske bli en person som inte dricker alls. Skulle vara stolt över att vara en av dem.

Jag hör till dem som (ännu inte) druckit bort jobb och relationer. Det går att nå botten ändå, eller som jag brukar kalla det: stupets kant.
När man står där med framhjulen över fast mark och liksom svävandes i luften, går det att försiktigt backa, backa. Istället för att gasa. Jag kan inte säga vad som är svårast eller enklast.
En ”svårighet” med att inte befinna sig på stupets botten är möjligen att frågan alltid kan vara öppen huruvida man skulle kunna dricka ”normalt”.
Jag har för min del vänt ryggen till den diskussionen med mig själv.
Du skriver; hur mycket påverkar alkoholen ens mående egentligen?
Svaret är att alkohol påverkar oss enormt mycket. På så många fler plan än vi kan föreställa oss, det vecklas ut lite i taget, och med tiden. Därför, ge nykterheten lite tid och tålamod, liksom livet. Allt går inte över en natt. Bakslag kommer, men grunden är att det blir bättre, hela tiden. Kram!

Anonym26613

Jag hittade inte friskis o svettis träningen, men en annan typ meditation. Gick sådär ? Men jag är nykter så det viktigast ??❤

Nu ska jag titta på YouTube "alkohol och hjärnan". Så bra tips man får här.

Ha en underbar fredag Pixie ??❤

Här kaffe och brasa.

2021-gänget, brukar vi alla vara så här morgonpigga och kaffesugen?
?
Helt ok här. Inte världens bästa dag igår men det hade absolut inte blivit bättre med A som marinad.

Idag ska jag försöka hitta på något som jag inte brukar göra.
Frågan är vad? Får fundera...
Tror starkt på att bryta vanor.

Pixie

Anonym26613

Jag är segaste personen jag kännen vad kommer till att vakna och lämna sängen ? men jag vaknar ändå ganska tidigt. Idag utan ångest!!! Tjuhuu!! ???

Jag och sonen ska hitta på något idag. Något nytt ? Ha en fin dag!!

Citrus

Skrev precis i min egen tråd om att jag sovit gott och om morgonkaffe - sitter med det nu och det är sååååå gott! Egentligen är jag ingen morgonmänniska, men nu älskar jag morgnarna och mår som bäst då. Morgnar förknippas inte alls med A ?

Idag blir en lätt dag, då jag ska träffa min nye man som inte dricker ?

Njut av dagen gänget! ?

Haha jag brukar sannerligen INTE vara såhär pigg. Speciellt inte en helgmorgon ? jag drack aldrig kaffe när jag var bakis. Dels för det smakade skit men även att koffeinet förvärrade ångesten. Nu är det underbart ☕️

Är det en stort skillnad med sömnen. Har alltid varit extremt morgonpigg, min bästa stund på dagen är tidig morgon.
Men nu sedan 9 dagar kan jag sova länge... typ till 7.00 ?

BK70

Ja, vi ramlar tillbaka till dag 1 ibland.
Men när man fattat att man har problem och vill förändra, så har man ändå tagit ett viktigt steg.
Så fortsätt att prova utan alkohol.

Förstår att du känner dig besviken. Men jag är glad att höra ifrån dig. Som du sett är vi flera som undrat var du tog vägen. Nu är du tillbaka ?.
Men gör inte som jag gjorde förra året och tänk att nu är det förstört jag har brutit mina vita dagar, lika bra att leva som tidigare. Du har börjat din resa/plan tillsammans med oss andra. Fortsätt som du planerat, skriv och följ med oss andra, trots ditt avsteg från din plan. Vi kämpar på tillsammans och kom ihåg alla dagar du klarat istället för att fokusera på den dag det inte blev som du tänkt.
Jag har saknat dig här!
Nu fortsätter vi tillsammans.
❤❤❤

Igår lördag.
Jag funderade på glädje och förväntan. Senaste åren har den känslan oftare och mer varit förknippad med A.
Kom att tänka på mitt 12-åriga jag. Hur en lördagseftermiddag då, kunde bubbla av förväntning och glädje över att få sova över hos en kompis. Godispåsar och moviebox ( minns ni dem)?
Eller tonåringen som kunde sitta timmar på ett fik med en ny vän och prata om livet, helt uppslukad av stunden.
Vad tog den känslan vägen genom livet?

Ja vad hände med dessa känslor? Senaste tiden har jag bara varit exalterad över vinet. Jag har sett fram emot tjejkvällar där vi lagar mat oC dricker vin. Hade vi inte druckit vin hade jag inte varit intresserad. Det känns bara så smått att se fram emot en kaffe med en vän. Men kanske när besattheten av vin släpper att man faktiskt kan få se fram emot annat. ?

Ja Vinare, vi har nog valt vårt umgänge smart.
Jag har en nära vän som jag umgås mycket med. Hennes alkoholvanor är klart värre en mina. Har verkligen tyckt hon är toppen. Jag har inte hunnit säga hej förrän jag har ett stort glas vin i handen.
Skulle jag verkligen umgås med henne i samma utsträckning utan alkohol? Tror inte det, vi har egentligen inte så mycket annat gemensamt.
Sedan har jag en annan mycket nära vän. Världens finaste. Hon föreslår ofta promenader när vi ska ses. Hänger sällan på.
Skulle jag verkligen umgås mer med henne om jag inte drack?
Tror absolut det, vi har massor gemensamt. Dock inte intresset för A.

Obehaglig tanke.

I mitt förra liv var livet mest en transportsträcka till nästa fylla. Alkoholen kidnappar vår hjärna, fuckar upp våra må-bra-hormoner fullständigt. Till slut är det endast alkohol som kan få våra må-bra-hormoner att dansa. Och efter varje fylla störtdyker dessa hormoner, och vi mår ännu sämre än innan.

Det tar tid efter alkoholstopp innan hjärnans kemi stabiliseras på en normal nivå. Åtminstone några veckor, ibland ännu längre. Sen pågår det där successivt och blir bättre och bättre för varje månad. Efter ett halvårs nykterhet började jag trappa ut min SSRI-medicin ytterst långsamt. Min strävan är att mina egna må-bra-hormoner ska sköta jobbet helt på egen hand. Totalt kommer uttrappningen ta 1,5 år och jag blir helt ”ren” från SSRI i mars 2022. Långsammare uttrappning har nog aldrig gjorts. Men jag har å andra sidan ätit medicinen i 14 år.

Alkoholen tar ifrån oss förmågan att känna glädje och nöjdhet i vardagen. Men den förmågan kommer tillbaka i och med nykterheten ❤️ Jag lovar.

Kram ?

Jag har "tappat bort" flera mycket goda vänner de senaste åren. Enbart för att jag prioriterat ner dem då jag hellre suttit hemma ensam och "kopplat av och skämt bort mig själv" med vin.
Förmågan att känna glädje har också minskat dramatiskt, saker som jag tyckte var roliga att göra förr har jag "tröttnat på", troligen för att de inte går att kombinera med regelbundet drickande.

Jag har nyligen ringt ett par av vännerna - de blev glada, de fanns kvar! De undrade bara hur jag mådde eftersom jag dragit mig undan. Att svara att jag inte mått bra är ju knappast någon lögn. Så tacksam över mina fina vänner!!

Jag har också bestämt mig för att prova några nygamla aktiviteter - gissar att jag så småningom kommer att finna glädjen i dem också igen.

Jag tänker att när vi väljer bort alkohol så får vi istället en hel palett av andra saker som vi kan välja: vänskap, glädje, nyfikenhet och ork att faktiskt göra något mm mm

Så vi väljer väl bort alkoholen en dag till, eller hur?

Tack för ditt svar andrahalvlek.
Så hoppfullt att det kan bli bättre.

Soffi, klart vi gör. Så fint att dina vänner finns kvar, det är ju inte självklart.

?