Jag har tidigare skrivit en tråd här men jag kör en kort presentation igen här ? jag är en kvinna 30+ som lever med min man och två barn. Jag har druckit ca 2-3 dagar i veckan i några års tid men nu är det dags för förändring.
Idag är det dag tre på min resa. Ångesten är fortfarande närvarande men jag är mer klar i huvudet idag. Hoppas det finns fler som vill följas åt! Nu ska jag faktiskt dra på mig mina löparskorna för en joggingtur! Lusten finns inte men jag vet att det känns mycket bättre efteråt ?

Citrus

Jag är på dag 2, vi kan följas åt ? och här är fler som börjar detta år utan alkohol ?

anonym32961

Heja dig! Jag har promenerat 7 km idag - ger tyvärr ingen wow-effekt i hjärnan för mig med promenader, lite mer mindfulness sådär. Älskar också runners high ? jag gillar nog alla kickar, fast inte sånt som är farligt (typ fallskärm och sånt). För vin är ju helt ofarligt... men ni förstår tror jag...

Vad skönt att du fick komma ut och röra på dig. Promenader är också bra ?

Nu kommer kvällen och då brukar suget bli intensivt. Jag känner mig lugn ikväll men vill påminna om hur gott kaffet kommer smaka imorgon för den som just nu känner att det är tufft!
Imorgon är det dags för jobb igen efter att varit ledig en del. Är inte van vid att gå upp så tidigt längre så risk finns att man kommer vara extra trött imorgon efter jobbet. Jag ska INTE pigga upp mig själv med vin imorgon ??

Äntligen dag fyra! Nu börjar man bli människa igen efter nyår ? kaffet smakar bättre och bättre för varje morgon man inte är bakfull. Känner ni klarare i huvudet idag. Det är nu efter 3-4 dagar som suget börjar bli starkt så nu måste jag vara riktigt uppmärksam. Jag får aldrig gå in i förhandlingsläge för jag vinner väldigt sällan

Citrus

Härligt du mår bättre! Jag är på dag 3 och så nöjd med mig själv ☺️

Ha en fin dag! ?

Denna morgon hällde jag ut allt vin vi har hemma. Det är en del efter nyår. Jag har lite dragit för det under helgen eftersom jag tyckt att det är ”synd” att hälla ut det men nu är det gjort. Vi har en del sprit, rom och whiskey hemma, även ett och annat finvin men dessa har jag aldrig brytt mig om. Jag vet att jag hade köpt nytt på bolaget istället för att öppna dessa. Jag känner mig stark idag. Tyvärr är jobbet motigt med en minst sagt överfull mailkorg efter ledigheten men det var väntat ?

Nu är dag 4 snart över. Jag har inget sug och jag tror knappast att det kommer ikväll. Idag var jag ute och sprang en längre sträcka. När jag tar ut mig rejält vid träning så släpper suget och håller sig borta många timmar. Det är ju bara det att man vill inte gärna träna varje dag. Känner mig mycket klarare i huvudet idag men är fortfarande nedstämd. Det är röd dag på onsdag vilket innebär en ledig dag. Imorgon är alltså en extra farlig dag. Då kommer tankarna om att det inte är så farligt. Att jag är ledig dagen efter. Eller så ringer en vän och vill ses över ett glas vin. Men NEJ! På onsdag ska jag upp tidigt dricka mitt älskade kaffe och träna ?

Anonym26613

Här också dag 4. Har inte tränat på länge, men hoppas på att få komma igång snart igen.
Tänk inte onsdagen som röd dag. Tänk det som en vilodag som vi behöver eftersom våra kroppar jobbar så hårt med att rensa bort giftet. Inte ska vi väl hälla i oss mer nu när vi kommit så här långt ??❤?

Dagen har varit ok. Oron och ångesten har bara hälsat på en liten stund idag, däremot är nedstämdheten fortfarande kvar. Jag vill ha kul! Umgås med folk, klä upp mig. Det är min hjärna som vill lura in mig på aktiviteter som innehåller alkohol. Jag har inte varit sugen på det alls det senaste året men nu helt plötsligt längtar jag efter att krogarna öppnar eller att man kan gå på nåt festligt. Alkoholdjävulen är finurlig. Men jag vet att jag är inte sugen på nån festlighet om jag inte får dricka. Jag hoppas dock att jag en dag kommer dit att jag kan gå ut och ha kul nykter. Nu känns det låååångt borta.

Kikar in och läser och hittar ännu en kaffe-syster! Det är en av de allra största fördelarna med att inte dricka, varje morgon - ett år imorgon- har jag druckit kaffe i sängen och njutit.
Sen har inte alla dagar varit skratta ihjäl sig, men värt att kämpa för! Grattis till dina dagar!

Anonym26613

Grattis till 5 dagar! Vi har kommit lika långt.
A är verkligen påhittig och ljuger mycket. Lyssna inte på den ??

Jag har också bestämt mig att snarast möjligt börja testa på nya situationer utan A. Så länge motivationen är på top. Om det bara inte vore Corona överallt !!

Hejar på dig! / Mary ???

God morgon! Tack så mycket för era kommentarer. Det är lite konstigt att man uppskattar nåt så enkelt som kaffe men det smakade inte alls gott när man är bakis, men nykter så är det underbart ? nu är det dags att möta dag 6 ?☕️

Att känna sig låg och trött och uppgiven.
Känslan brukar dock aldrig vara värre än en svettig bakis-dag. Lätt att glömma. Imorrn känns det bättre, kan nästan lova det!

Anonym26613

Ja, A är duktig på att hitta på ursäkter och anledningar. Lyssna inte!! Du gör så gott du kan, en dag åt gången. Fokusera på att vara nykter idag och sedan imorgon... lördagen tar vi på lördag ???

Ni har så rätt! Här gäller det att ta en dag i taget. Känslorna går som en bergochdalbana. Igår ville jag dricka och idag vill jag inte ? inte än så länge iallafall! Idag har jag nåt en liten milstolpe. Ikväll är det exakt en vecka sen jag drack. Och som jag drack ? jag har brukar inte göra bort mig eller dricka så jag ramlar eller liknande men jag var helt klart överförfriskad. Dagen efter var bara en ren dimma. Det var precis så att jag kunde ta mig från sängen till soffan. Då var klockan runt ett på eftermiddagen. Fräscht ? det är inget trevligt minne men ack så viktigt!

Kikar runt och läser trådar från fler i "2021-gänget", har inte orkat läsa så många än, men man kan väl ta en i taget precis som en dag i taget?
Vi är på samma dag och det gör mig glad att det går bra för dig och att du hittat några strategier redan för att hålla dig nykter.

Hejja dig, imorgon firar vi en vecka!

Tack för din kommentar! Den ända strategin jag har är att träna. Då brukar suget avta för ett par timmar iallafall. Idag är suget stort. Jag är inte nedstämd som igår men mitt sug är rejält. Jag känner att jag kan stå ut men det är lurigt. Har jag väl bestämt mig för att dricka så blir det så, därför försöker jag att inte ta nåt beslut utan bara låta det bero. Jag försöker påminna mig om att känslor är tillfälliga. Om en timme kanske jag känner annorlunda.

Så var denna dagen slut. Jag har mått riktigt bra fysiskt idag men har definitivt känt av ett sug. Mycket tankar på när jag kan dricka alkohol igen men jag har bestämt att jag inte ska ta nåt beslut på det. Hoppas morgondagen blir en snällare dag. Jag har planer på kvällen som gör att jag kommer hem sent så då kommer jag inte att dricka. Lördagen blir värre. Jag har inte kommit på vad jag ska fylla dagen med riktigt ? jag tänker att jag ska vara ute så mycket som möjligt. Träna är super viktigt. Allt så jag är trött på kvällen. Farligast är om jag är uttråkad. Vad har ni för strategier under helgen?