Vad bra skrivet, Nios om att ta reda på vem en är egentligen. Jag försöker också att göra den resan och för mig är det så mycket enklare utan alkohol. Ibland gör upptäckterna ont, när jag funderar på vilka val jag gjort - gjorde jag dem pga vinet, gjorde jag dem pga att jag ville göra nån annan glad?
Det jag ville säga var att det kanske är värt att räkna självinsikter istället för vita dagar? Och analysera om svaret på insikten leder till en önskan om förändring eller inte?

Tack för kommentarer, det sporrar mig till att fortsätta skriva.
Bra tanke där med självinsikter, Hitofude.

Helgen har varit sådär... Det känns som om jag slutat skolan med högsta betyg men inte fått något jobb, om ni förstår vad jag menar. Jag måste nog hitta ny inspiration någonstans och följa det spåret för att se vart det leder. Det känns lite tomt just nu. Men det är ju just de här tråkiga dagarna som jag behöver för att se sanningen i vitögat och komma på vad jag ska justera i mitt liv.
De tråkiga dagarna som jag tidigare suddade bort med alkohol, ser jag nu som värdefulla dagar i min personliga utveckling. Varför känner jag såhär just idag? Vilka tankar dyker upp? Är det samma tankar? En dagbok gör det enkelt att strukturera upp detta. Sedan får man försöka göra en åtgärdsplan för de tankar som är återkommande och gör en nedstämd.
Att älta gammal skit försöker jag låta bli. Fokus ligger på utveckling 2021.

Igår när jag lagade kvällsmat med vinet inom räckhåll så var det nära att jag tog ett glas, "för det var jag värd, eftersom jag har varit så duktig". Då slog mig en tanke att, "du som är så jävla lat skulle aldrig orka ta tag I detta igen och börja räkna dagar på nytt". Den tanken stämmer så till vida att jag har skjutit upp en del saker de senaste åren, vilket är lätt att göra när man kan dricka istället. Således var tanken så pass sann att det var lätt att ta en alkoholfri öl istället. Det fungerar förvånansvärt bra.

Ha det bra, vi hörs N.

Grattis till tid! Det jag gjorde de första månaderna var att börja ta tag i saker som jag visste att jag mådde bra av och tyckte var roligt. Förr innefattade oftast dessa saker alkohol, och först kändes det omotiverat att göra det utan alkohol. Typ, usch, det blir inte kul utan några öl som sällskap. Men jag gjorde det ändå, och det gick ju riktigt bra. Sakta men säkert så ökade motivationen och numera fattar jag inte hur jag kunde förstöra tex mina fisketurer med alkohol.?

Att renovera utan öl, Huh, är det ens möjligt tänkte jag. Nu tycker jag det är jättekul och saknar inte ölen för fem öre. Dessutom blir resultatet mycket bättre. Så jag tycker du är inne på rätt spår, börja öva. Tex laga mat utan vin. Det funkar jättebra, och ju fler gånger man övar, desto bättre/roligare blir det.

Jag räknade dagar upp till 100 dagar, sedan räknade jag månader och nu år. Men att bara räkna tid är inte särskilt stimulerande, man måste ju leva och njuta av livet också. Efter 3-4 månaders nykterhet började jag tänka mycket mer positivt också.Att anta utmaningar, vara nyfiken och se möjligheter har varit avgörande för att jag i dag mår hur bra som helst.

Ha det bra!

Bra text som fick mig att tänka efter lite. Du har helt rätt, så fort jag har gjort något här hemma så har någon form av alkohol funnits med i bilden. Jag får väl öva som du säger. Humöret växlar fortfarande men jag hoppas att kurvan så sakteliga går åt det positiva hållet. Jag vet att det inte är en spikrak väg dit utan att det gäller att hålla ut. 3-4 månader är väl egentligen helt ok. Bara att slippa bakfylleångest under denna tid är ju skönt.
Ha det bra.

Hej igen.
Jag har faktiskt inte koll på exakt antal dagar längre. Skönt på något sätt att slippa detta fokus.
Jag har sovit lite oroligt inatt och varit vaken en timme mitt I natten. Ljudboken hjälpte mig som vanligt att somna om.
Det är så obeskrivligt skönt att vakna upp och inte vara bakfull. I över 10 års tid har jag varje helg vaknat upp bakis och vetat att nu tar det två dagar innan man är någotsånär i form igen. Fatta vad det gör för en persons mentala levnadsstandard.

Två saker som fortfarande inte är optimala. Det ena är tröttheten. Jag är förbannat trött. Somnar tidigt och vaknar tidigt. Jag inbillar mig att min hjärna fungerar som en dator och att det har samlats en massa skit på hårddisken som nu måste rensas bort. Detta görs under natten när man sover. Förr fanns det ett program som man körde på datorn som hette defragmentering. Man kunde följa hur datorn rensade och sorterade upp allting som fanns på hårddisken. Efter någon timme så var allting sorterat och gammal onödig skit var borta. Just så inbillar jag mig att min hjärna jobbar nu om nätterna. Det lär ta sin lilla tid.....

Det andra problemet är sötsuget som inte vill släppa. Jag tror att detta hör samman med tröttheten. Hjärnan vill ha en snabb boost av socker för att hålla sig alert. Dessutom så saknar väl kroppen de snabba kolhydraterna i vinet. Att jag slutat snusa är också en faktor eftersom jag hela tiden saknar något under läppen.

Det positiva är fortfarande lugnet som jag känner. Jag förvånas fortfarande, väldigt många gånger varje dag, över hur lugn jag är. Målsättningen med min resa var ju faktiskt lugnet. Jag skapade ett mantra redan i somras som löd:
- Lugnet leder till lyckan.
Taktiken var en strid mot kortisolet. Allt som ökade kortisolnivån skulle bort. Jag tog bort kaffe, snus och till sist alkoholen. Helt klart har jag kommit en bra bit på vägen men jag är ödmjuk och vet att jag bara är i början av min resa och att den förmodligen inte kommer att bli spikrak.

Mitt nya projekt kommer att bli att skriva en bok till mig själv, lite samlade tankar om mina fyra hörnstenar I livet.

Det är skönt att skriva av sig lite så här på morgonen. Hoppas att någon orkar läsa...
Ha det gott / N.

Har också sockersuget from hell!
Hade jag haft godis på morgonen så skulle jag kunna äta det till frukost!
Är ständigt godissugen. Värre än alkohol-suget. När jag går hem från jobbet så kämpar jag på samma sätt nu m d att inte köpa godis som jag gjorde tidigare med att inte gå till systemet.
Måste vara nån förändring som blivit i kroppen när alkoholen inte flödar ner för strupen. Nån som vet?
Men hellre godissug än alkoholsug. Tar tag i godiset senare.
Skrev i min egen tråd att jag tänker att nån last måste man ju ha.
Heja heja!

Tog itu med sockersuget efter 11 månader cirka. Då slutade jag med vitt mjöl, mjölk och socker helt. Äter inte heller ris och pasta. Äter protein och kolhydrater i form av grönsaker. Funkar svinbra. Inte ätit godis på en månad nu, tjoho!

Kram ?

Så härligt att vakna, logga in här och se lite kommentarer på det man har skrivit. ?
En sak i taget, sockersuget försöker jag kontrollera men fokus är på nykter tillvaro.

Var på middag hos vänner igår. Anmälde mig som chaufför meddetsamma, så att jag inte skulle komma på dåliga tankar, eftersom jag visste att alkoholen flödade i en aldrig sinande ström i detta sällskap. Mycket riktigt...... Efter en riktigt god middag så började Det gå utför i rask takt, sura miner mellan värdparet och ett par killar som hela tiden tjatade om de mest oviktiga saker som kan tänkas här i livet utan att någon gång vara det minsta överens.

Andra gånger när vi har träffats så har jag I förebyggande syfte sänkt minst 10 centiliter whisky och en starköl innan festen. Nu fick jag med ett rent sinne ge mig in i detta. Helt plötsligt slog det mig att förr så var jag ju antagligen själv lika jävla dryg som jag uppfattade vissa i sällskapet nu. Skäms, men det som är gjort är gjort och jag får blicka framåt.

Lyssnar just nu på en ljudbok med Dalai Lamas visdomsord.

Jag fick fan I mig en uppenbarelse som gjorde mig extra glad denna morgon.

Vi måste lära oss att skilja på njutning och lycka!
Jag har aldrig tänkt på detta, men nu inser jag att "JAG ÄR BARA LYCKLIG NÄR JAG DRICKER" är så fel som det kan bli. Man kan njuta av den sinnesro som alkoholen för med sig men detta ska inte förknippas med lycka. Att avstå från njutning är svårt vare sig det gäller alkohol eller andra saker. Strategin att bara säga nej är en svår väg att gå. Istället ska jag fråga mig om det här beteendet är förenligt med min målsättning om att bli lyckligare.

Att skriva av sig här njuter jag av, samt att jag just nu i skrivande stund känner mig lycklig här i min säng. Denna stund av njutning kommer strax att gå över, men är verkligen förenlig med mitt långsiktiga mål att bli lyckligare.

Ha en underbar dag därute. / N.

Det är mycket lättare att få till förändring genom att tillföra positiva vanor/tankar/beteenden än att försöka göra sig av med dåliga dito.

Som nykter tror jag att man med tiden väljer bort typiska ”fylleslag”. Det ger en inget längre. Man får föreslå sina vänner att umgås på andra sätt istället. Gärna med ett aktivt inslag - promenad, padel, bowling, lasergame, gocart, utflykt med picknick. Vidga sina vyer, även för sina vänner.

Kram ?

Jag räknar inte dagarna längre, vilket är skönt, får verkligen tänka efter för att kolla hur många dagar det är. Tur att man valde ett datum som var lätt att hålla koll på.

Det blir fler och fler tillfällen då jag verkligen känner mig lugn och tillfreds med livet, vilket var målsättningen med min resa. I förrgår hade jag min bästa dag på säkert 10 år. En helt vanlig dag med jobb och allt men känslan av att vara pigg och på gott humör hela dagen gjorde att jag nästan skröt om hur pigg och glad jag kände mig vid middagen på kvällen. Gårdagen blev lite mer dämpad men ändå 100 gånger bättre än de 1000-tals dagar som man har slösat på ångest och trötthet.

Jag experimenterar lite med Wim Hoff andning samtidigt som jag har shamanic drumming, ganska häftigt faktiskt. Ljudböcker hjälper mycket för att flytta fokus.

Tack andrahalvlek för feedback på förra inlägget.g Jag hade precis diskuterat kvällen med en kompis och sagt precis samma saker till honom ( att vissa vänner fick man kanske umgås med på ett annat sätt än bara middagar med alkohol, och försöka att få en aktivitet inblandad). Några timmar senare läste jag din kommentar och du skrev exakt samma sak. Kloka vi är.

Ha det gott därute, kram N.

Bra att du skriver ner det. ”Bästa dagen på 10 år”. Fatta hur stort det är liksom. Med tiden blir mer eller mindre alla dagar så där ”bäst” och då är det så viktigt att över tid kunna läsa om förändringens process. Man glömmer så lätt. Och plötsligt får man för sig att lite alkohol gör nog varken till eller från i den här ekvationen. Jo, det är helt avgörande! Med alkohol i den ekvationen går det åt helvete. Igen.

Andning och shammanic drumming låter spännande!

Kram ?

Så underbart att vakna till en soluppgång som sakta färgar himlen rosa. Inte ett moln på himlen och helt vindstilla. Idag vill jag verkligen utnyttja denna härliga vinterdag med att ta med hunden ut, gärna till någon frusen sjö och bara njuta. Är helt sjukt sugen på varm choklad och limpmackor med ost. Jag har inte ätit detta på många år men det passar utmärkt en sådan här dag.
Jag blir så tacksam över mitt beslut att vara nykter. En som denna hade annars bara försvunnit i en kamp mot bakfyllan. Nu kan jag verkligen utnyttja denna dag och få en härlig upplevelse.

Igår var vi hos goda vänner på kvällen. Nu kör jag dit helt automatiskt, frugan har nu vant sig att jag inte dricker så det blir liksom inte ens en fråga kring detta. Vännerna och min fru drack vin som vanligt och jag drack alkoholfri IPA, som vanligt nuförtiden.

En tanke slog mig när vi satt där och det var att jag inte var ett dugg sugen på vin. Verkligen inte. Det var ungefär som om de åt något godis som jag inte tycker om. Jag kan absolut inte förstå hur man kan gå ifrån att ha ett liv som var så styrt av begäret till alkohol till att vara fullständigt ointresserad av denna dryck. Önskar att jag hade ett bra svar på denna gåta att förmedla till världen.

Jag vet att det säkert kommer en dag då det blir en kamp mot suget, men jag är tacksam för gårdagen.

Lev väl därute, kram / N.

Det låter härligt, jag kommer så väl ihåg när den känslan började komma! Så snabbt det har gått för dig också! Jag var nog där först efter 3-4 månader.

Ha en bra dag! ☀️

Ditt inlägg.
Ju fler såna soluppgångsdagar man samlar desto längre bort rör man sig från att förstöra dem.
Lustigt, igår var jag på sån där lååång promenad och sa just till min man att vi borde haft varm choklad med oss- så det blir det nog idag.
Skönt att höra att det funkar så bra! Ha en fin söndag.

..... Igår. Underbart väder och jag var ute på två långa rundor. Äntligen fick jag min varma choklad samt ostmacka serverad vid en frusen sjö i strålande solsken. Härligt!

Jag har funderat en hel del på Torns kommentar att det har gått snabbt för mig att hitta ett mycket större välmående i livet. Jag tror att det beror på att jag startade en process redan i januari 2020, alltså för drygt ett år sedan. Hela förra året så satsade jag mycket mer på träning, att äta nyttigare samt stresshantering med hjälp av ljudböcker/meditation. Dessutom så slutade jag med snus samt drog ner på kaffe till ett minimum. Snacka om att börja i fel ände.... alkoholen skulle givetvis haft prio 1, men det klarade jag aldrig av.

När jag nu 2021 äntligen klarade att vara nykter en tid så tror jag att jag stod på en väldigt stabil grund som gjorde att förbättringarna kom snabbare än de gjort annars. Dessutom är det lugnare på jobbet under vinterhalvåret, så mindre stress gör mycket för återhämtningen. Lugnt på hemmafronten också. Många på detta forum lever i en verklighet som är bra mycket tuffare än min så deras kamp är så mycket svårare.

Hoten som jag ser framför mig är:
Ökad stress på jobbet
Våren/sommaren, då gror min alkohol-gen som ett ogräs i min kropp och vill ha näring.
Någon större händelse som jag inte orkar tackla mentalt.

Tack för respons Torn och Se klart.

Ha det gott därute, så hörs vi. /

Ibland förstår man ingenting. Igår var den sämsta dagen på länge. Vaknade efter 4,5 timmars sömn och kan inte somna om. Vaknar med ett ryck, precis som jag kan göra när jag druckit och alkoholen går ur kroppen mitt i natten. Det kvittar vad jag än försöker med. Ljudbok brukar hjälpa men jag ligger och ältar saker och är orolig. Det tar ända fram till sena eftermiddagen innan jag mår bättre mentalt. Jag vet inte vad som orsakade detta men även idag så känner jag mig lite nere.
Nåväl det är bara att gå vidare och se om det upprepas och man i så fall kan hitta någon orsak och sedan justera det. Jag kanske bara jinxade mitt välmående genom mitt förra positiva inlägg?
Eftersom jag skriver detta som en dagbok som jag kan läsa vid ett senare tillfälle så får man ta med både bra och dåliga dagar.

See you. / N.

Hej Nios det var länge sen jag tittade in. Grattis till din tid nykter, det är imponerande. Javisst är det upp den ena dagen o ner den andra, det är livet självt som presenteras. Jag tycker iof. att svängningarna inte blir så ofta och inte heller så djupa som när man drack. Det verkar som du nu vill fortsätta att vara nykter o en nykter dag ångrar man aldrig. Du verkar både klok o insiktsfull o det bådar väl gott inför framtiden. lycka till, en dag i taget. Jullan