Mitt mål är att dricka lagom. Och inte dricka ensam på vardagskvällar. Min värsta trigger är stress. Stress pga jobbet, stress pga jobbigt ex, stress pga krav på mig själv.
Nu har jag loggat mitt drickande i 300 dagar, jag har varit alkoholfri endast 2 dagar per vecka i snitt. Skulle vilja att det var tvärtom. I snitt blir det ca 3 glas vin de kvällar jag dricker. Dricker aldrig på dagen, har inget sug då. Det är kvällarna efter en stressig dag som är min svaga punkt. Jag är sällan bakis, mest trött. Men jag är orolig för min hälsa, jag vill vara frisk, jag vill gå ner i vikt, jag vill inte ha ont i lederna.
När jag nu försöker formulera ett mål så vet jag inte vad jag ska skriva. Jag vill inte sätta ett mål som jag inte kommer att klara. Jag vill skriva hur det är, inte hur det borde vara.
Vi får se vad det leder till.
Mer självinsikt förhoppningsvis.

@knickan skrev: det är första gången på över ett år som jag har fem alkoholfria dagar i ett streck.

Väldig starkt jobbat! Var stolt för varje dag på raken du vinner över alkoholdjävulen. 💪 Du är på väg att göra något stort och viktigt för din kropp och själ. Fortsätt kämpa, du fixar det!

@knickan I början tänkte jag jätteofta ”den här känslan brukar jag dricka vin på”. Mest som ett konstaterande. Jag använde vin som både startgas och fartdämpare - och guldkant. Men det fick till följd att jag mest stoppade huvudet i sanden eller puttade saker åt sidan eller framför mig.

Känslor är bara känslor och tankar är bara tankar och de går alltid över. Och de lyfter inte glaset. Vi behöver inte agera på dem.

Bra jobbat!

Kram 🐘

Dag 9. Jag fattar inte hur det här gick till. Så många dagar i ett nafs känns det som. Och en helg helt utan alkohol på mycket, mycket länge. Jag mår bra och känner en liten lycka kvillra inom mig. Jag har ju inte på många år vågat tro att jag skulle kunna låta bli att dricka så här många dagar. Jag har länge känt att jag "måste ha vin hemma för säkerhets skull". Vad är det jag har varit rädd för? Att inte ha möjligheten att skjuta upp, att inte ha möjligheten att bedöva mina känslor, att inte ha möjligheten att fly en stund. Nu har jag i stället fått mer tid att göra det jag vill, jag sover bättre och känner mig mer balanserad i humöret. Jag slipper den tunga ryggsäcken av dåligt samvete, tankar om vad jag borde eller inte borde ha gjort, tankar om hur jag skadar min kropp och min själ. Jag slipper tröttheten.

Men jag har inte bestämt mig för helnykterhet, jag har fortfarande som mål att dricka oerhört måttligt och att inte dricka ensam.

Just nu, just idag, känner jag ingen längtan alls efter att dricka. Jag känner inte att jag längtar till helgen då jag efter två vita veckor skulle kunna "unna mig" ett glas vin. Jag tycker det är bra så här just nu.

Men jag vet att jag kan drabbas av stresspåslag och oro och att det kan trigga. Så jag är på min vakt. Om det händer ska jag inte dricka. Då ska jag andas, gå en promenad, meditera, och rida genom suget som en riddare.
En dag i taget.

Heja dig &Knickan!!
Tänkte alltid som dig att jag ville ha vin hemma för säkerhetsskull. Att inte ha det kunde göra att jag fick lite panik, ville inte hamna i sitsen att bli sugen och inte ha något att ta av.
Jag kvittrar lite inombords jag med, det är en skön känsla! Lite stolt oxå.
Du säger att du sover bättre, jag sover sämre. Har svårare att somna utan alkohol i kroppen tyvärr. Men att vakna är ju en dröm, inga tyngder på axlarna och ingen skuldkänsla. Det är värt massor!
Vi kör på, jag går i dina fotspår - bara en dag efter. ✨

Heja dig &Knickan!!
Tänkte alltid som dig att jag ville ha vin hemma för säkerhetsskull. Att inte ha det kunde göra att jag fick lite panik, ville inte hamna i sitsen att bli sugen och inte ha något att ta av.
Jag kvittrar lite inombords jag med, det är en skön känsla! Lite stolt oxå.
Du säger att du sover bättre, jag sover sämre. Har svårare att somna utan alkohol i kroppen tyvärr. Men att vakna är ju en dröm, inga tyngder på axlarna och ingen skuldkänsla. Det är värt massor!
Vi kör på, jag går i dina fotspår - bara en dag efter. ✨

Hej dig också @Rehacer
Jag försöker softa på kvällen, lite nersläckt, tända ljus, meditation, ett varmt bad, örtte. Skriver dagbok så att jag skriver ner det som gnager så att det inte fortsätter att gnaga i tankarna. Jag tar också Valeriana som finns receptfritt på apoteket eller hälsokosten (om det är placeboeffekt eller ej struntar jag i). Håll ut, det blir bättre, din kropp måste bara fatta att den inte kommer få nåt vin att sova på.

@knickan det där med att skriva dagbok innan man går och lägger sig var en bra ide. Det ska jag prova😊.
Jag har just kommit igång med att skriva ner tacksamhet på kvällen.
Jag har också gjort mitt nionde löfte idag.

@knickan Heja dig! Dag 10 är verkligen en viktig milstolpe. En hel första vecka inklusive helg har passerat. Suget blir inte värre, tvärtom blir det svagare och glesare för varje dag. Börja inte förhandla bara - ryt ”NEJ” direkt när alkoholdjävulen börjar viska i ditt öra.

I början tänkte jag nästan dagligen ”den här känslan brukar jag dricka vin på, men det gör jag inte längre så jag får göra något annat”. Som att vila när man är trött, äta när man är hungrig, säga nej när man är stressad och så vidare. Plättlätt, men ack så svårt ändå. Men tar man ett klokt beslut i taget så blir marken under fötterna allt mer stabilare efterhand.

Kram 🐘

@knickan Ja, heja dig! Jag känner att jag bara måste förvarna dig om en sak nu när du har klarat 10 dagar för första gången på länge. Detta eftersom du har målet att kunna dricka ” måttligt” i framtiden. Gå inte på niten: Åh, det här gick ju ändå bra, fasen vad bra jag mår. Nu ska jag bara hålla mig till att dricka på helgerna, och på fester kanske! Sluta helt kan jag göra senare eftersom jag vet att jag kan.

De sista 20 åren höll jag på att traggla så där. Inget blev bättre av det, tvärtom, bara värre och värre. Och till slut värre än värst.😩 Nu mår jag hur bra som helst.😍 En enda sak ångrar jag bara. Att jag inte slutade för gott den där första gången jag klarade tio dagar på raken. Tänk vad mycket lidande jag hade sluppit då!

Nu är ju alla olika, och du kanske klarar att dricka ” måttligt” men snälla, prova att vara helt vit en längre tid nu när väl har klarat 10 dagar. ( minst 3 månader, helst över 6 månader). Det är så himla underbart att må bättre än vad man någonsin kunnat tänka sig. 😍 Och blev det så för mig, så kan det bli så för dig.

Kram

Tack för era hejarop och varnande fingrar @Andrahalvlek och @Torn.
Jag vet ju hur kloka ni är båda två och hur långt ni har kommit. Jag tar till mig det ni skriver och tänker att jag ska mata min hjärna med Annie Grace och känslan av att vara ren. Just nu tycker jag att det är så skönt att inte behöva tänka på vin eller inte vin. Tar en dag i taget.

Så bra jobbat av dig! Idag är det dag 11 då?
Jag har inte kollat upp Annie Grace, borde jag det? Däremot fick jag igår hem boken ”Tänka klart” som jag tänkte ge mig på på semestern nästa vecka.
Har du läst den?
Ha en fin dag, solen lyser på Dig idag!

God morgon @Rehacer
Jag har lyssnat på originalet This Naked Mind på engelska, och den är väldigt bra. Så du har bra inspirerande läsning framför dig. Solen skiner på dig också.☀️