Jag är så trött

Profile picture for user Torn

@Ase Grattis till två månader!🤗 Ju längre tid helt utan alkohol desto mer sitter de nyktra vanorna och därmed mår man bättre och bättre och det blir lättare. Olika från person till person såklart men du ser ut att gå den vägen tycker jag. Kram

Profile picture for user miss lyckad

Härligt att läsa din tråd Ase..🍃🌸🍃..Snabbläste lite..Liseberg är ett ställe som kan vara jättemysigt att gå på..Tyvärr har jag både bra och dåliga erfarenheter..Min syster jobbade där när jag var barn. Vi fick massor av gratisbiljetter, så lessnade ett tag på att åka..En semesterresa för många år sedan, så var vi flera familjer i en stuga..Flera ville till Liseberg..Jag ville inte för att mitt ex, barnens pappas ”bästis” skulle med..När dessa 2 träffades så blev det fylleslag..”Man kan väl ta någon öl, tyckte en pappa..Ja, fast det blir aldrig så sa jag..Jag drack aldrig med småbarn, och framförallt inte på ett ställe som Liseberg..Dom andra tyckte jag var löjlig, och en glädjeförstörare..Jag följde med, med ungar, och kärror..Det slutade med att dessa ”2 bästisar” mitt ex, och hans vän, gick omkring och var fulla, vi andra tog hand om kärror och barn..Usch vad jag skämdes..Men var lite skadeglad för att jag hade haft rätt..Jag blir nästan förbannad när jag tänker på det..Fy tusan vad skämmigt, och dåligt gjort av dessa småbarnsfarsor. 🥺🥺

Profile picture for user Ase

@miss lyckad ja, usch vad alkoholen förstör. Ett ställe som liseberg som bara ska vara glädje. Nej, Liseberg är inte något ställe som jag någonsin har druckit på heller.
Men något år har jag nog längtat hem för att få ta ett glas 🙄.

Jag har ju under många veckors tid läst runt i många trådar. Det har verkligen hjälpt mig dessa veckor som stundvis varit ganska tunga.
För mig har det varit en aha upplevelse att det finns fler som jag. Jag har känt mig så ensam i mitt alkoholproblem och helt plötsligt inse att det finns fler. Och inte nog med att det finns fler utan dessa fina människor orkar också puscha och stötta mig och alla andra här inne!

Ofta när jag tänkt att jag ska skriva så tänker jag det är ju ingen ide för det har ju redan den eller den skrivit 😊. För så lika tankar har många här inne😁.
Jag är iallafall väldigt tacksam att jag hittat hit💖.
Hoppas att jag klarar detta så att jag kommer kunna ge tillbaka till dem som kommer efter mig.
Kram 💕

Profile picture for user Andrahalvlek

@Ase Precis så funkar det - man får först hjälp och sen ger man hjälp senare i sin tur. Och samtidigt får man en viktig påminnelse och repetition så man hjälper sig själv då också. Och att andra har skrivit i princip samma sak innan kvittar, ju fler åsikter och tankar desto bättre!

Kram 🐘

Fredag igen och jag har tre veckor kvar att jobba innan semester.
Längtar efter semester men vill ta vara på tiden fast jag jobbar.
Jag åker och tar ett kvällsdopp nästan varje kväll även om det inte riktigt är väder för det. Tycker det är så underbart att bada och att det är så läkande både för kropp och själ.

Vilar, sover och äter mycket gör jag fortfarande😊.

Suget så här fredag eftermiddag finns där men mer som ett svagt brus.
Jag vill inte dricka och jag vågar inte dricka. Att må så som jag gjorde första inlägget här avskräcker mig.
Tio veckor nykter blir det på söndag 😊.

Däremot har jag en situation nästa helg som jag kommer behöva lite råd inför men får återkomma om det😊.

Önskar alla en fin helg 💖

@Ase Åh, ännu en badkompis på forumet 😍 Att bara är verkligen vardagslyx! Hundra procent njutning. Jag går på fyra veckors semester nuuuuu, och semestern var verkligen både efterlängtad och välbehövlig.

Kram 🐘

Profile picture for user Varafrisk

@Ase Det är så gott att läsa dina inlägg🙏🏻
Är det 70 dagar nu? Jag har alla nyktra dagar i min ryggsäck men börjar om från ett men är ändå tillsammans med dig, om du vill?

Förstår att du längtar efter semestern. Jag har tre dagar kvar…så skönt!

Så gott att du badar…är det i havet?

Stor kram t dig❤️❤️

@Varafrisk jag vill gärna att vi fortsätter hänga tillsammans😊.

När vi badar på kvällarna på vardagarna är det i en sjö nära där vi bor. När vi är lediga som igår då blir det många timmar vid havet 😊.

Kram💖

Idag firar jag 10 veckor utan alkohol💃🌺.
Fördelar med nykterheten:
Ökad självkänsla
Bättre sömn (inte helt bra)
Ser bättre ut
Finns för barnen dygnet runt
Minskad oro och ångest (inte heller helt borta)

Jag har klarat att vara nykter en semestervecka och midsommar.

Jag känner mig starkare och friare😊.

Jag vill och vågar inte dricka men fortfarande en dag i taget.

Det är bara att fortsätta kämpa😊

Kram💖

@Ase Stort varmt Grattis t dina tio veckor🎉😍
Jag läser och tar till mig fördelarna med nykterheten. Känner till dem men det tåls att ta till sig dem än mer🙏🏻

Kram🤗

Profile picture for user miss lyckad

Grattis till tid Aase..🍃🌸🍃 Mycket bra gjort. För mig har det varit så viktigt med nykterheten även från barnperspektivet..Ser att barnen är jättestolta och glada över att jag slutat dricka..Drabbar ju alla i ens närhet, när man förstör ditt liv. 🍃

Jag mår så dåligt!
Nu har jag verkligen nått min botten😥. Hur ska jag orka gå vidare? Trodde jag skulle klara detta själv men det gör jag inte.
Just nu känns livet omöjligt att leva vidare.
Vet helt ärligt inte vad jag ska ta mig till.
Ångesten är så svår att jag kan nästan inte står ut.
Förstår inte hur jag någonsin ska kunna resa mig eller se någon i ögonen igen.
Detta är den värsta dagen i mitt liv.

Profile picture for user TappadIgen

@Ase Jag vet inte vad som kan ha hänt, men förstår att det är tungt just nu. Jag känner igen det tankesätt du beskriver så väl. Men även om det inte känns så just nu, kommer du att fixa detta också. Det gör ont, där är ångest, där är skam men där finns också ett ljus i slutet av tunneln. Håll siktet mot det och kanske skriv av dig lite mer här, om det känns rätt för dig. Du är bland vänner.

@Ase Som jag har saknat dig här på forumet och längtat efter att höra något ifrån dig! Så gott att du är tillbaka igen! Även om jag står på ruta ett...så brukar jag vara bra på att stötta andra...så skriv ...berätta...men för allt i världen skäms inte...Jag vet..det är lättare sagt än gjort...men va fasen ska vi skämmas för?? För skammen oss vidare? Nej...inte det minsta. Kanske jag är själv lite på botten....men jag ska upp...och vi kan prata du och jag...och alla andra...så tack och lov att du kom tillbaka! Har tänkt SÅ mycket på dig!!

Stor varm kram:)

Jag vet att skam inte leder någon vart men jag kan ju inte bete mig hur som helst bara för att jag är alkoholist.
Just nu ska jag vara glad om jag har någon man kvar. Vännerna som fick uppleva en annan mig kommer jag aldrig kunna träffa igen.
Känslan just nu är att jag får fortsätta leva för barnens skull. Men de kanske skulle få det bättre utan mig.
Jag försökte ringa alkohollinjen idag men kom inte fram. Måste få prata med någon innan jag går totalt sönder inombords.
Tack fina varafrisk och tappadigen💖

@Ase Nej du kan absolut inte bete dig hur som helst men nu behöver du stöd att komma upp igen. Och…nej dina barn får det inte bättre utan dig…din man får det inte bättre utan dig…INGEN får det bättte utan dig. Dina barn behöver sin mamma. Din man behöver dig. Och du behöver stöd/hjälp. Kan du ringa vårdcentralen? Som ett första steg? Du är en så klok och fin människa. Behöver du stöd från ngn professionell här på Alkoholhjälpen, att bli lotsad vidare?

Kramar i massor❤️

Profile picture for user Liten tjej

@Ase jag blir berörd av ditt inlägg och hoppas du fått prata med någon. Kan du prata med maken eller är det för jobbigt? Det är fruktansvärt att må som du gör nu och jag känner så med dig, men du är inte ensam och det kommer bli bättre. Vi är många här som har känt det du gör nu. Varma kramar till dig🧡

Profile picture for user Blenda

@Ase Hoppas du har hittat någon som du har fått prata med. Fortsätt att skriva oavsett.
Utan att veta exakt vad som har hänt så har jag varit där du är just nu, känt det du gör just nu, för inte alls så länge sedan. Det enda positiva med att ha nått botten är att det bara finns en väg därifrån – uppåt.
Du kommer att kravla dig upp till ytan igen, jag lovar.
Tro, hopp & kärlek till dig <3

Jag ska söka hjälp idag. Vill verkligen inte må så här. Förstår ju att jag inte är ensam om att må så här men det känns väldigt ensamt.
Nästa gång jag pratar med min man tror jag inte det kommer handla om hur jag mår....
Ångesten är lite bättre nu mer som en stor tung sten i magen.
Det är bara att börja kravla sig upp och denna gången är det inte från ruta ett utan från minus.
Tack för att ni finns💖.

@Ase God morgon💗Hoppas att du får kontakt med någon idag så att du kan få hjälp🙏🏻Förstår att det är tungt…jättetungt….och att du känner dig ensam. Ibland önskar jag att man kunde vara ett mer stöd än ett skrivande stöd. Fast man behöver ju även ta hand om sig själv…så vänner som skriver här på forumet är gott💗Jag är glad att du skriver igen för jag har undrat mycket över hur du mår. Nu är det dax för jobb men jag tittar in t dig senare idag.

Stor varm innerlig kram🤗

Profile picture for user Li-Lo

Godmorgon Ase

Jag vill också välkomna dig tillbaka. Du är inte ensam om att vilja prova att förändra dina alkoholvanor själv och du är inte ensam om att upptäcka att det kan vara en för svår utmaning. Om jag förstår dig rätt har något inträffat som får osäkerheten att söka vård att sjunka undan inför behovet av att vara den du vill vara.

Blir så glad av att se alla som skriver till dig nu när du kanske känner dig rädd och ensam. På grund av det som skett och på grund av att du gör något du tidigare inte varit redo för. Nu gör du nytt och det kommer bli nytt!

Vi finns här,

varma hälsningar Li-Lo
Alkoholhjälpen

Jag har svårt att sätta ord på vad jag känner just nu men någon form av kämparglöd har ändå infunnit sig igen.
Det är inte lätt att komma till i vården, jag har ringt runt men inte riktigt fått napp. Varje telefonsamtal kräver så otroligt mycket viljestyrka och energi att ringa. Känner mig helt hudlös och utlämnad.
Samtidigt måste jag sköta mitt jobb. Konstigt att man kan gå omkring och må så här dåligt och det inte syns på utsidan. Konstigt att jag lyckas få ihop det på jobbet.
Tackar mig själv att jag inte dricker på den här ångesten i alla fall.
Igår var jag på kvällspromenad och sedan ett bad i sjön på det. Den stunden mådde jag ändå ok så det får nog bli samma procedur flera kvällar fram över.
Själen måste få vila lite annars kommer jag aldrig orka.

@Ase skrev:"men någon form av kämparglöd har ändå infunnit sig igen."

Jag blir glad av att du har det i alla fall, även om du är i en uppförsbacke nu, för det tyder ju på att du kommer att kunna klara av den även om den är kämpig. Kämpa på!

Nej, någon bra dag har jag inte haft, det kommer nog ta ett tag innan jag mår bra igen.
Har fått gå in på toaletten på jobbet flera gånger idag när tårarna börjar rinna.
Får hoppas jag kan komma ihåg detta när suget sätter in nästa gång eller när jag tror att jag kan dricka kontrollerat på en fest 😥.
Men jag har just kommit hem från kvällsdopp och den stunden jag badar mår jag bra.

Kram 💖

@Ase Du behöver absolut inte berätta om du inte vill men jag har inte förstått hur mycket du dricker? Eller om du druckit när du inte var på forumet? Man tänker ju så men…

Kram💗

God morgon.
Jag har druckit lite på semestern och det ha gått "bra". Och sen så spårade det ut i lördags och jag föll som en sten.
Jag har inte druckit något sedan dess.
Så nu är det väl bara att börja räkna dagar igen.
Så dag 5 idag.
Kram

God kväll.
Nykter fredag för mig.
Är helt slut både i kropp och huvud men det är som om inte kroppen orkar ha mer ångest just nu.
Har deltagit i ett AA möte online nu i kväll. Tror det är viktigt för mig att kunna börja prata om mitt missbruk.

Har inte varit svårt att hålla mig nykter sedan i lördags. Total avsmak för alkohol. Men jag vet ju att minnet är kort och snart är tankarna där igen. Då måste jag ha verktyg för att kunna hantera det.

Önskar alla här trevlig helg💖

@Ase Godmorgon 💗Gott att du är här. Har också tänkt pröva ett AA-möte om line men inte kommit t skott ännu.

Hoppas du får en bra dag💗Jag ska städa lite grann. Sedan kommer min son och hans svärmor på fika. Min svärdotter jobbar några timmar under dagen.

Kram💗

@Ase skrev:"Har inte varit svårt att hålla mig nykter sedan i lördags. Total avsmak för alkohol. Men jag vet ju att minnet är kort och snart är tankarna där igen. Då måste jag ha verktyg för att kunna hantera det."

Det är ju så märkligt det där när man vet att det är så och ändå så finns det risk att man trillar dit om man inte är försiktig och det här är du ju så långt ifrån ensam om som man kan komma. Men det är bra att du reder ut en fin verktygslåda att ta fram när det behövs. Men jag hoppas att du emellan också kan passa på att bara vara och vara snäll mot dig själv och förhoppningsvis må lite bra emellanåt också.

@Varafrisk jag ska också städa och sen kommwr min äldsta dotter med sambo på besök. Hon har redan beställt vad det ska bli för mat så det blir några timmar matlagning också 😊.
Jag kommer ge AA en chans. Det skadar ju inte, eller hur?
För det som jag verkligen behöver är en gemenskap med människor som inte dömer.
Kram

@TappadIgen tack för att du tar dig tid att peppa mig 💖.
Jag ska försöka vara snäll mot mig själv. Må bra får bli nr 2 efter nykterhet, det går ju hand i hand.

Idag har jag gjort mitt löfte åtta dagar i rad. Märker att de strategier som jag arbetade upp senast fortfarande sitter i. Det är skönt att jag inte behöver kämpa lika mycket mot suget denna denna gången. Jag har inget sug, jätte konstigt men så är det. Men jag vet att jag är maktlös mot alkoholen och inte kan dricka en droppe. Det kommer alltid sluta med att jag spårar ur som jag gjorde förra helgen.

Märker att jag har gått in i mig själv. Har svårt att fokusera på samtal eftersom det hela tiden pågår ett surr i huvudet. Det är som att jag aldrig får vila från mina egna tankar.

Kräftskiva som vi är bjudna på snart har jag bestämt mig för att inte gå på. Tycker egentligen inte det är roligt med fester. Trivs bäst hemma med mina nära där jag känner mig trygg och kan vara mig själv.

Behöver jag dricka för att stå ut på fester så kanske jag inte ska gå på fester. Att vara social kräver väldigt mycket energi av mig.
Vet att jag tog upp det här med att jag är osocial med en kompis en gång och hon blev jätte förvånad. Du som är så lätt att prata med sa hon. Jag har nog jobbat väldigt hårt för att vara en person utåt som jag vill vara men som inte är jag.

Nej, nu ska jag tillåta mig vara den jag är. Trivs jag bäst hemma med mina nära så är det ok. Jobb, familj och AA-möten får räcka just nu. Eller är det farligt att isolera sig? Borde en person som jag tvinga sig ut lite?

I vilket fall som helst så hade jag en trevlig eftermiddag och kväll igår. Så mysigt när hela familjen är samlad. Jag har så fina barn och det är min stolthet i livet. Att de har sådan sammanhållning som syskon gör mig glad. Det är fint att veta att de har varandra.

@Ase Självklart ska du vara den du är! Jag tänker vi är olika vi människor en del är extremt extroverta och en del extremt introverta och några mitt emellan...och upp och ner liksom. Jag tänker att de du behöver ta hänsyn är ju din familj. Så lyssna in och känna av. Jag tänker på det där surret du har...skulle du vara behjälpt att gå i samtal? Bara en tanke.

Är så nyfiken på hur många barn du har? Tror att du någon gång har berättat om vilken ålder de är i men jag minns inte riktigt.

Ha en riktigt fin söndagskväll så hörs vi igen!

Kram:)

@Varafrisk ja, jag borde verkligen gå och tala med någon men vågar inte ens tänka på hur många gånger jag skulle behöva gå dit innan jag skulle öppna upp mig.
Jag förstår ju när jag läser det jag skriver att jag inte mår bra. Det konstiga är att jag är en relativt välfungerande människa. Jag jobbar, engagerar mig i barnen och deras aktiviteter och uppför mig inte jätte konstig i övrigt. Jag har aldrig fått klagomål på jobbet och tror jag är ganska omtyckt. Men det kostar på.

Jag har tre barn den äldsta är drygt 20 år och den yngsta är i mellanstadieåldern 😊.

Kram 💖

@Varafrisk förra helgen när jag spårade ur var ingen av barnen närvarande. Bara så du vet om du är orolig för dem 💖.
Det är ju hemskt ändå men då hade det varit värre.

@Ase Nej, jag har inte känt oro för dina barn, upplever att du är en ansvarsfull och sansad person💗 Å du vet man kan ju vara välfungerande även om man inte mår bra. Tänker också att det är en terapeuts ansvar att få sin klient/patient att öppna upp…inte ditt. Jag vet det kan ta det och så får det väl vara, tänker jag.

Kram💗💗

10 dagar utan alkohol idag och elfte löftet i morse. Känns bra att vara på banan igen.
Försöker vara snäll mot mig själv och tänka positivt. Inget blir ju bättre av att jag slår på mig själv.
Det är helt underbart att vi fått lite sommar igen. Jag älskar sol och värme.
Något jag också tycker mycket om är att plocka kantareller så det får det bli mycket av den här hösten.
Naturen är väldigt läkande både för kropp och själ.
Jag börjar så sakta resa mig igen.

En dag i taget och idag dricker jag inte.

Profile picture for user Amarone

@Ase har läst lite i din tråd och känner att det är liknande en mycket nära till mig så jag känner med dig. Själv jobbar jag på mitt ”naturliga dagligintag” som bara eskalerat. Är bara på dag 2 och jag tycker du är grym! 💕

Det är inte lika roligt att räkna dagar nu, känner mig bara rastlös och vill vara tillbaka på 11 veckor som var så länge som jag klarade sist. Vet ju hur mycket arbete jag la ner då och vet att jag behöver lägga ner ännu mer för att lyckas denna gången.
Samtidigt så vet jag att jag kan avstå a men inte ensam jag behöver stöd från andra. Forumet här är bra men jag behöver tala om mitt missbruk. När jag kan sätta ord på saker som ger mig ångest så löser det upp sig på något sätt. Det försvinner inte men tankarna blir inte lika plågsamma, för när jag sätter ord på saker så låter de nästan aldrig så hemska som de är i mitt huvud.
Jag skriver också ner tacksamhet varje kväll och jag har så mycket att vara tacksam för om jag bara öppnar ögonen!

Nu ska jag åka och bada och tvinga med yngsta dottern :). Det är fortfarande riktigt skönt i vattnet och det går att ligga i en bra stund.
Efter det blir det tidigt i säng.
Imorgon är det fredag och det ska bli så skönt att få helg.

I dag dricker jag inte.

Profile picture for user Sisyfos

@Ase hoppas du fortfarande håller i nu. Alkoholen är väldigt lurig och det händer saker när man gjort ett sådär längt uppehåll som du gjort. Eftersom du ändå har gjort de veckorna så tror jag att du kommer igen lite snabbare än sist. Det är inte särskilt länge sedan. Å så min käpphäst, kolla upp att du mår bra i övrigt, tycker jag. Jag fungerade utmärkt utåt med svår järnbrist och periodvis missbruk. Men när man får ordning på sina värden så inser man att det nog ändå inte var som det skulle riktigt tidigare. Hjärnan var tröttare, initiativkraften sämre. Du kanske mår alldeles utmärkt och att det bara är alkoholen som spökar, men annars är det värt att kolla upp.
Å det där med tankarna. Lyssna på Närvaropodden. Det finns många bra avsnitt om att systematiskt arbeta med sina tankar. Just nu när du fortfarande är i svallvågorna efter en period är det värre, men jag tror att du kommer att få enklare att styra tankar utan alkoholen. Så håll ut nu!

Profile picture for user Charlie70

@Ase fattar att det känns tufft. Nu har jag inte läst alla de senaste inläggen här men har du funderat på AA? Eller att ta kontakt med beroendeklinik för samtalsstöd där. Jag gjorde det senare. Kunde själv välja hur mycket stöd jag behövde. Då ringde en kurator upp mig så ofta som jag behövde och vi pratade om att det som rörde missbruket. Verkligen suveränt och enkelt. Det finns hjälp på så många olika sätt! När jag var klar med beroendekliniken bad jag dem att dölja ALL journalföring för läkarvård som inte har med beroendet att göra (tror inte det kunde döljas under tiden jag var aktiv patient där men är inte 100).

Kram!

Hej @Varafrisk 💖
Det går framåt och jag får tillbaka lite mer självförtroende för varje dag.

Jag har funderat mycket på det där med att stänga dörrar som du och din kurator talade om 😊.
Så jag tänker att jag ska börja stänga dörrar en efter en. Tex trötthet, verkligen arbeta in att jag aldrig dricker på trötthet och när den är stängd så är den stängd och så kan jag börja stänga nästa dörr.

Värt att prova iallafall 😊.

Kram 💖

Profile picture for user Tombor

@Ase Hej! Du har varit superduktig och det kanske är både hjärna och kropp som håller på och återhämtar sig? Jag håller tummarna för dig!

// Thomas

@Tombor tack! Jag kan nog behöva många tummar 😉.

Jag tar en dag i taget och idag har jag skrapat ihop 15 dagar och gjort mitt 16:e löfte.

Idag dricker jag inte.

Något jag har märkt sedan jag började det här arbetet mot nykterhet det är att jag har blivit mer ödmjuk mot mina medmänniskor i mina tankar. Detta är en stor förändring av min hjärna och något jag är jätte glad för och mår bra av. Jag är mycket mer förlåtande och ödmjuk i mina tankar mot andra. Förut störde jag mig på andra och orkade ofta inte lyssna aktivt men det håller på att förändras. Att jag inte hade så stort tålamod och förståelse för andra var inte något jag tänkte på innan. Detta är inte något jag arbetat aktivt med utan det har kommit i takt med att jag jobbat med mig själv.
Det är väldigt skönt att inte gå omkring och störa sig på andra människor.

I dag är jag ledig och eftersom jag inte drack något igår är jag pigg idag och det känns jätte skönt. Tänker att jag ska åka till havet om en liten stund och det kanske blir årets sista bad i havet. Jag ska åka själv eftersom jag mår bra av att vara själv och då har jag ork och energi när resten av familjen dundrar in i eftermiddag.
Städning och tvätt får vänta.

I dag dricker jag inte!

@Ase Man brukar kalla det harm i AA-kretsar. Att man går runt och stör sig på alla i sin omgivning. När man slutar med det har man jobbat med sig själv på ett bra sätt som gynnar nykterheten. Bra jobbat!

Kram 🐘

Har fått sjukdomsbegreppet förklarat för mig utifrån aa perspektivet i kväll. Vilken aha upplevelse. Nu får jag se hur jag går vidare med detta.
Mycket att ta in och bearbeta i mitt huvud just nu.
Har gått på några möten tidigare men har nog inte riktigt fattat.
Jag kan inte låta bli att skratta lite åt tanken på om någon hade sagt till mig för ett år sedan att jag skulle gå på aa möten så hade jag trott att den personen var galen.
Man vet aldrig vilka vägar livet tar och nu blev det så här för mig.

Idag dricker jag inte!

Hej @Ase 💗

Så synd att min mikrofon inte fungerade idag på mötet. Ngt tekniskt fel, tänker jag. Men så gott att höra din röst. Vi bor inte hundratals mil ifrån varandra och kanske kan vi ses någon gång.

Varm kram💗

Jag är ledsen idag. Kan inte riktigt sätta fingret på det men det är något som skaver. Jag blir hudlös när jag inte dricker, allt som inte är riktigt bra blir mer synligt och går inte att ignorera längre.
När jag dricker kan jag lättare göra saker som jag egentligen inte vill men som nykter är det mycket svårare att tvinga sig att vara andra till lags. Tror att jag i alla år har försökt att vara någon som jag tror att andra vill att jag ska vara. Det känns som att jag har tappat bort mig själv. Vem är jag? Jag vet inte det längre.
Att förlåta sig själv är viktigt men så svårt tycker jag, mycket svårare än att förlåta andra människor.
Jag måste bli bättre på att våga stanna i känslan och inte fly när det blir jobbigt. Samtidigt så får vill jag inte fastna i denna känsla av sorg. Jag vill absolut inte bli en person som stannar i ältande och inte kan gå vidare.

Jag kommer inte dricka på denna känslan för hur jag än mår idag så är det hundra gånger bättre än hur jag mår när jag dövar med alkohol. Men behovet av att få ur sig tankar blir större när det inte går att fly undan med alkohol.

Att skriva här lättar lite på trycket.

I dag har jag i alla fall varit utan alkohol i fyra veckor och idag dricker jag inte.

Så starkt gjort @Ase💗 Fyra veckor det är fantastiskt!
När man är ledsen vill man ju så ofta veta varför, relatera t ngt för att förstå ibland kanske man bara behöver vila i känslan.
Känner igen mig i det där att inte vara mig själv och om jag då är mig själv vem är jag då??

Vad behöver du @Ase för att må bra? Om du blundar och lyssnar inåt säger din känsla, din själ dig något då?

Önskar dig en fin söndag💗

Profile picture for user Se klart

Hej @ase
Att stanna i en känsla är motsatsen till ältande. Man stannar, känner, går vidare. Att distrahera sig på en massa olika sätt (dricka är ett) gör att man aldrig kommer vidare. Alkoholen konserverar = bra grund för ältande eller bitterhet. Rädslan för det som ska kännas är dessutom ofta värre än hur det verkligen känns. Inte sällan har det värsta redan hänt. Kram.

@Ase Stort grattis till 4 veckor!😍 Det där med att det är något som skaver kommer jag så väl ihåg. Något som saknas som jag kallade det, fast det gick inte att sätta fingret på vad det var. Och det är fullt normalt att det känns så nu. Du är ju så van vid, och tror att alkoholen tillförde något positivt. Det är här lång nykter tid är så viktig. Man tränar och tränar och efter ett tag har man blivit van vid att alkohol inte hjälper till med någonting överhuvudtaget. Alkohol behövs inte, man mår minst lika bra ändå visar det sig. Hoppas du inte blir rädd nu, men minst 6 månader tog det för mig innan ” något som saknas” var helt borta. Men hela tiden blev det bättre och bättre, sakta men säkert. Det är därför det är så viktigt att hålla i, hålla ut och försöka vara positiv för allra minsta lilla framsteg. Varje ny nykter dag är värd att fira. Var stolt och mallig! Börjar du dricka nu, så kan hjärnan få för sig att alkoholen tillförde något positivt, och du får träna ännu längre för att få bort ” skavet” känslan.

Du kämpar på bra, och det kommer bli bra. 🤗 Det är så jäkla svårt att tänka sig det bara, där du är nu. Det är en så ovan känsla. Det är inte farligt att vara lite nere också, och sörja sin gamla kompis A. En enda bakfylla är tex värre.

Bra att du skriver av dig! Det hjälper en mer än man tror.

Kram

@Varafrisk Ja, det inlägget är till dig också! Förresten, jag läste det där med din man. ❤️ Jag tror det var väldigt bra att du hittade ölen. Det är något som inte har ”stämt” med din man. Han borde ha stöttat dig mera tidigare. Här har vi en enkel förklaring till varför. Det kan faktiskt ha varit en avgörande sak till varför du har haft det så tufft länge nu. Nu fixar du det! Eller, ni fixar det! Kram

@Varafrisk @Se klart @Torn tack för fina och kloka svar. Jag tar till mig allt och har nu mycket att fundera på under dagen.
Det är ett heltidsjobb det här att sluta med alkohol. Det är inte bara att sätta på korken och så är det bra.

Kram💖

Profile picture for user Blenda

@Ase Grattis till 4 veckor!
Stor igenkänning på det du skriver. Jag delade mitt famlande efter min identitet på ett AA-möte i veckan.
Jag drack för att orka, och nu när jag inte dricker så orkar jag inte, och vem är jag om jag inte är duktig. Ungefär så.
Funderar mer och mer på om jag har kamouflerat en utmattningsdepression eller hjärntrötthet genom att ta till racerbränslet. Det får tiden utvisa. Tiden, som är vår bästa vän, det där tror jag på @Torn :).
Och precis som @Se Klart skriver så är det viktigt att vi nynyktra lär oss att våga stanna i känslan när allt det tunga kommer, för det kommer det att göra till och från under lång tid.
Kram <3

@Blenda ja, vi får se vart den här resan för oss. Jag är fortfarande förvånad över att jag orkar mindre när jag är nykter. Det borde vara tvärt om. Men det verkar som det är många som upplever det.
HALT är ju otroligt bra 😊 ofta är det ju något av det som felar. Tänk vad mycket nytt jag lärt mig sedan jag började hänga här.
Tack för grattis!

Profile picture for user Annja

@Ase hej igen och gott att läsa att du fortsätter att hålla ut. Vi har ju kommit lika långt i vårt alkoholfria liv🙂 Intressant läsning kring tröttheten utan alkohol. Jag inser att alkoholen har hjälpt mig att ignorera händelser och människor som tar min energi. Nu när jag måste ta in allt utan skygglappar så tar det enormt med energi. Det här blev tydligt för mig sista veckan.
Fortsätt och håll ut lika bra som du gjort hittills! Energin kommer 🙏

Profile picture for user Charlie70

@Ase jag var också fruktansvärt trött den första tiden. Det är nog inte konstigt alls med den där tröttheten. Kroppen och knoppen har fullt upp att reparera sig efter lång tid av skadligt bruk och att vi ignorerat tidigare signaler på trötthet. Den tar liksom ut sin rätt nu när den får chansen. Så det är bara att vila så mycket det bara går. I det Vidare livet är det mycket prat om hur vi tar hand om oss genom att lyssna på kroppens signaler. Så att vi inte faller dit igen. Viktigast först!

Kram!

@Charlie70 ja, det är nog så att jag behöver bli bättre på att lyssna på signaler från kroppen. Nykterheten måste få komma först.

Det är något helt nytt för mig att sätta mig själv först. Men just nu behöver jag det för att klara det här.
Märker att barnen och även maken är helt ovana vid att jag inte alltid finns till hands.
Jag har börjat gå på online möten 1-2 gånger i veckan och då stänger jag in mig i sovrummet. Det är väldigt sällan jag får sitta i fred den timmen jag är på möte fast jag har sagt till innan.
Jag funderar mycket på att verkligen satsa och ta en sponsor och göra de 12 stegen men jag vet inte hur jag ska hitta tiden till det. Men än en gång nykterheten måste komma först.

Idag har jag varit utan alkohol i en månad. Får jag lust att dricka någon gång så kan jag bara skrolla lite i min tråd för att se hur jag mådde för en månad sedan. Jag är inte säker på att jag skulle klara att må så en gång till. Nej fy sjutton alkoholen får inte ta någon plats i mitt liv igen men hjärnan är lurig och jag kan inte alltid lita på mig själv. En dag i taget och idag dricker jag inte.

Profile picture for user Se klart

Hej @ase
Vad bra du jobbar på, klokt och målmedvetet. Ibland tror jag detta med en dag i taget är helt avgörande- eller för vissa av oss iallafall. Då håller man tankarna på plats och tyglar allt kring ”men hur blir det på nyårsafton” det kan ju få den vettigaste att misströsta. Så småningom kommer nyårsafton och så klarar man (rentav njuter!) av den dagen också.
Små bitar- det är väl så man äter en elefant? Kram!

God kväll @Ase!

Har inte heller hört det citatet som @Se klart skrev. Så kul!

Du är ju så himla klok! Jag är också klok men har nog inte riktigt kommit upp till din nivå ännu...hihi...är glad för din skull och blir imponerad:)

Har endast varit med på ett AA-möte-online. Då, när jag var med så var det en kvinna som ...nu kommer jag inte riktigt ihåg...kanske slog vad...eller kanske inte...men hon hade varit med på AA-möte 90 dagar i följd! Vilket gjorde mig lite stressad! Jag tänker att bryta en vana/ett alkoholberoende ...jag skulle vara glad om jag kunde fixa en, två dagar i veckan för att sedan kanske kunna utöka det hela. Tänker att sponsor verkar jättebra men som du säger det tar tid ...och det kan avskräcka mig så här inledningsvis. Du har ju barn hemma vilket jag inte har...så jag har mer tid.

Tycker du att du mår bättre mentalt?

Varm kram till dig:)

Kram:)

@Varafrisk alla gör vi vår egen resa mot förändrat drickande.

Jag mår mycket bättre mentalt nu jämfört med för en månad sedan. Men jag har den första veckan utan alkohol i färskt minne. Vill aldrig må så igen! Så jag tror faktiskt att det har varit mycket rädsla som har hjälpt mig denna gången.
Kram 💖

Dessa känslor! Jag är riktigt arg idag det bara kokar i mig. Vet inte riktigt vad ska göra av denna ilska. Det är en ilska så jag skulle bara vilja lägga mig på golvet och skrika och gråta som ett trotsigt barn. Det är maken jag är arg på men jag vet inte om det är läge att ösa ur mig allt. Vet ju inte om det är äkta ilska eller sen abstinens. Saken är den att jag alltid sväljer min ilska och så gömmer jag den inom mig. Kanske dags att testa något nytt och faktiskt tala om att jag är arg.
Vi ska också bort i kväll och jag vill verkligen inte. Det är försent att avboka nu så jag får bara släpa mig dit. Har ingen lust att sitta med berusade människor. Jag har redan sagt att jag är a-fri i kväll så jag är inte orolig för det.

Idag är jag arg men jag dricker inte. En dag i taget.

@Ase Minns min enorma ilska den första tiden som nykter. Den kom som en tornado och vände upp och ner på hela mig. Jag gav utlopp för ilskan. Jösses, som jag gav utlopp för den. Bland annat skällde jag ut min chef så till den grad att hon fick hålla ett orossamtal med mig. Jag tror att jag behövde släppa ut ilskan. Jag tror att den låg dold under alkoholen och bidade sin tid, och den behövde komma ut.

Med tiden har jag lärt mig att hantera ilskan. Eller rättare sagt, jag är mer chill. Det ska rätt mycket till för att jag ska bli upprörd och arg numer. Men när jag blir det håller jag inte tyst. Jag har blivit modigare i nykterheten också - och står upp för mina behov på ett helt annat sätt. Däremot är jag inte dumarg. Jag hiar mig i stundens hetta, försöker verkligen att inte reagera i affekt. Helst vill jag sova på saken, och sen framför jag min åsikt på ett mer nyanserat och lösningsfokuserande sätt.

Hade jag varit du så hade jag konfronterat mannen. ”Hörrudu din skitstövel…” Ut med det bara! Den lilla flickan inom dig behöver att du står upp för dig själv. Jag säger som Grynet: ”Ta ingen skit!”

Kram 🐘