jag har varit cannabismissbrukare i 5 år förr och slutade med det men blev istället utbytt till alkohol efter en tid. innan alkoholen tog ja hand om mig själv, tränade. gick ner 30 kg för ja hade blivit överviktig. sen en sommar 2019 slog det till och de blev fest o ja träffade lite fel folk som drog ut mig på fest efter fest. de kunde vara i 6-7 dagar me mkt drickande. 12 öl per kväll . vila hemma 2 dagar o sen ut igen i en vecka. allt spårade ur. efter detta kom ja hem o blåste 3 promille. jag mådde dåligt i 8 dagar o krälade mig fram till kylskåpet. de va olidligt. jag trodde ja skulle dö och att ja skadat något. därefter drog ja till sjukhuset och fick nervöst ta blodprover. inga leverskador. o fick tillsagt till mig att levern pallar mkt. de gjorde att ja om vardagarna ibland va ute efter jobbet o drack o drack. vilade någon vecka sen ut igen. de här pågick fram tills januari 2020. med lite pauser emellan åt men ändå en förbrukning några dagar i veckan. sedan började jag med 10-14 dagars pauser. de började eskalera igen och kunde supa 10 7.2 öl om dagen i 5 dagar. sen 10-14 dagars paus igen. sen har de hållt i sig så tills nu. har märkt på senaste tiden att de känns svullet på höger sidan av magen. ja vet ej om de är magen tarmarna lr levern. ja brukar återhämta mig efter ungefär 5 dagar nu för tiden och dessa 5 dagar är olidliga. jag orkar inte mer o har bestämt mig för o sluta. nu har ja varit utan i 4 dagar o börjar må bättre. men denna gång var bakisheten olidlig. har inga symptom riktigt. förutom se känns svullet under bakisdagarna. känner mig lite halvt hjärnskadad dessa dagar.. torr som fan i munnen o allmänt helt slut. yrsel. så denna gång är jag rädd något gått riktigt snett. ja skulle vilja vara nykter i 6 månader innan ja vågar gå o testa mig hos doktorn. jag är rädd att ja har en död lever i kroppen. som ej ja kan återhämta mig ifrån... ja får panikångest och rädd för o dö. ja har inga blodiga kräkningar eller gråvitt skit osv men levern kan ju spöka.. hur mkt tål den? är jätte rädd o vill inte leva mer. de känns kört bara. de känns som det är för sent. ja tänkte ja kunde skriva av mig här för o höra om andras historier eller något. hur rädd bör ja va? ja har rätt hög tolerans o kan dra i mig mkt utan o spy o ja är rädd för att min höga tolerans skadat mig... vill ej dö. men ja får skylla mig själv. och inom några dagar nu kmr snart min nyfödda son.. och ja är så besviken på mig själv att ja kanske råkat skada mej själv så mkt att ja kanske inte kan finnas i hans liv så länge. kanske har en totalförstörd lever lr något eller ingen lever alls kvar.

Imorgon ska bli en bättre dag. och imorgon ska ja tänka likadant. o dagen efter den också osv osv. att självskada och göra så att morgondagen blir en sämre dag, de vill man aldrig åstadkomma. ska alltid satsa på en bättre dag.

@aldro
Imorgon börjar en ny vardag även för mig på olika sätt och det känns som det ger ett annat fokus med andra omständigheter 🙂

Vi fortsätter frammåt 🏃‍♂️😘

@Suburra

Och träning på kvällarna!
Ska bli så skönt att kunna särskilja dag från kväll igen.

Jag brukar promenera mycket och muskelträning brukar jag köra hemma. Tidigare var det enkelast så pga tidsbrist men har fortsatt kört hemma. Funkar bra.

Vad brukar du träna?

@Natalia jag vet hur det är att inte ha rutiner man blir passiv . Jag försöker hålla upp rutiner trots att jag inte har ett jobb att gå till . Jag simmar och promenerar men skall snart komma igång med styrketräning. Jag simmade 8 timmar förra veckan och fick värk i handleden ( har en reumatisk sjukdom ) så fick vila men värken borta nu . Hoppas du kan sova ! Spännande vecka för dig !

känner mig lite svajjig framåt tillbaka. de är konstigt. ena timmen pigg som fan. andra zombie. framåt tillbaka. typ som blodtrycksfall lr nåt. men tror de blir bättre. men ja känner på nåt sätt av att kroppen håller på jobba på nåt

skiter dock it. går o tränar hårt nu. första passet efter vilan är alltid hårdast. men så fort den är klar. då är de som att balansen i kroppen återställs på nåt sätt… jätte konstigt. innan är man rötägg zombie. krävs ba ett pass. sen rullar ja framåt hela veckan stabil igen

@Natalia mår bra. känner mig bättre o bättre. för varje dag. tränat på gymmet och kört även övningar hemma. jobbat osv. allt flyter på. 7 dagar nykter idag. imorgon är 8 . på fredag kommer min riskdag. då de gått 10 dagar och det är fredag. jag ska försöka stiga över berget då. jag kan dessutom inte. börjar nya jobbet snart. kommer massa leveranser o grejer hit från usa osv . så full rulle. hemmaövningar är rätt nice också. flyttade ut min arbetsstation från klädkammaren där jag tidigare suttit o jobbat. nu sitter ja nära soffan o tvn och balkongen och fönster osv. lite trevligare o sitta här ute än klädkammaren. jobbar på ba. själv då?

jag mår bra osv men, kanske har inflammation i levern lr något utan o veta om de. även fast ja inte dricker något och är nykter kanske de blir värre eller något och vänta med farbror doktor. ingen aning.

@aldro Mitt råd vänta inte med doktorn. Jag äter många mediciner som påverkar levern och haft ett högt intag av alkohol och fick förhöjda levervärden trots uppehåll av alkohol så fick remiss till röntgen. De var inte roliga dagar innan besked men de hittade inget och nu är levervärden perfekta . Inte meningen och komma med pekpinnar men bättre och gå nu .. Jag är likadan skjuter upp och så blir saker värre . Tro mig du kommer känna dig lättad sen
.

@Natalia Hur mås det idag? Du verkar glad ! Jag känner mig livlös men varit i väg och simmat 2.5 timmar och hjälpt en kund . Vet inte vart jag skall ta vägen.. dricka rosé och uggla känns lockande men skall på en tv inspelningen i eftermiddag.. vem vet det kanske blir kul ..

@Suburra Jag måste återigen påminna: Perfekta levervärden på blodprov betyder endast att där inte finns någon pågående skada, alltså av alkohol, mediciner, kemikalier etc. men säger ingenting mer. Människor med avancerad cirrhos/skrumplever har ofta bra levervärden på blodprov. Därför säger perfekta levervärdena ingenting om vilka befintliga skador som eventuellt finns. Men det är ingen som berättar det för en.

I övrigt håller jag med om att inte vänta, men har förståelse för ångesten att ta blodprov så nära inpå, för det kommer, beroende på konsumtion och hur nära inpå provet sker, möjligen att visa på att man har haft ett för högt intag av alkohol.

Kanske kan jag passa på att inflika för @aldro också eller för den som är intresserad att själv hade jag inte vett att skämmas och gick in direkt efter att jag slutat. Jag hade ett förhöjt ALAT värde men lyckades få ett LGP-ultraljud i alla fall, men efter någon månad eller så. När det väl var dags för ultraljudet så hade jag sedan länge bra värden och min läkare hade sagt att jag fick avbokade den om jag mådde bra/allt såg bra ut i övrigt, men jag gick.

Jag tog också ett sådant labtest @vinägermamman pratade om som testar mer brett och sedan tog jag ett uppföljningsprov som var ett år efter, men blev lite senarelagt på grund av att det var ickeakut och Covid ökade så mycket förra hösten och sen var min läkare pappaledig så jag tog det inte förrän Januari i år. När jag plottar GT, som aldrig var för högt men närmre den övre gränsen av intervallet, så har den tagit ganska lång tid att sjunka men är numera som den hos en nykterist.

@TappadIgen har ju egentligen inga problem med o kontakta doktor o säga mina problem. de har ja gjort förr. de jag nog mest är rädd för är vad resultaten visar eller om cancer nämns eller något. pga det så drar jag mig undan lite nu i början iaf. känner mig inte helt frisk mentalt än för o få dåliga nyheter på något sätt. vet inte.