jag har varit cannabismissbrukare i 5 år förr och slutade med det men blev istället utbytt till alkohol efter en tid. innan alkoholen tog ja hand om mig själv, tränade. gick ner 30 kg för ja hade blivit överviktig. sen en sommar 2019 slog det till och de blev fest o ja träffade lite fel folk som drog ut mig på fest efter fest. de kunde vara i 6-7 dagar me mkt drickande. 12 öl per kväll . vila hemma 2 dagar o sen ut igen i en vecka. allt spårade ur. efter detta kom ja hem o blåste 3 promille. jag mådde dåligt i 8 dagar o krälade mig fram till kylskåpet. de va olidligt. jag trodde ja skulle dö och att ja skadat något. därefter drog ja till sjukhuset och fick nervöst ta blodprover. inga leverskador. o fick tillsagt till mig att levern pallar mkt. de gjorde att ja om vardagarna ibland va ute efter jobbet o drack o drack. vilade någon vecka sen ut igen. de här pågick fram tills januari 2020. med lite pauser emellan åt men ändå en förbrukning några dagar i veckan. sedan började jag med 10-14 dagars pauser. de började eskalera igen och kunde supa 10 7.2 öl om dagen i 5 dagar. sen 10-14 dagars paus igen. sen har de hållt i sig så tills nu. har märkt på senaste tiden att de känns svullet på höger sidan av magen. ja vet ej om de är magen tarmarna lr levern. ja brukar återhämta mig efter ungefär 5 dagar nu för tiden och dessa 5 dagar är olidliga. jag orkar inte mer o har bestämt mig för o sluta. nu har ja varit utan i 4 dagar o börjar må bättre. men denna gång var bakisheten olidlig. har inga symptom riktigt. förutom se känns svullet under bakisdagarna. känner mig lite halvt hjärnskadad dessa dagar.. torr som fan i munnen o allmänt helt slut. yrsel. så denna gång är jag rädd något gått riktigt snett. ja skulle vilja vara nykter i 6 månader innan ja vågar gå o testa mig hos doktorn. jag är rädd att ja har en död lever i kroppen. som ej ja kan återhämta mig ifrån... ja får panikångest och rädd för o dö. ja har inga blodiga kräkningar eller gråvitt skit osv men levern kan ju spöka.. hur mkt tål den? är jätte rädd o vill inte leva mer. de känns kört bara. de känns som det är för sent. ja tänkte ja kunde skriva av mig här för o höra om andras historier eller något. hur rädd bör ja va? ja har rätt hög tolerans o kan dra i mig mkt utan o spy o ja är rädd för att min höga tolerans skadat mig... vill ej dö. men ja får skylla mig själv. och inom några dagar nu kmr snart min nyfödda son.. och ja är så besviken på mig själv att ja kanske råkat skada mej själv så mkt att ja kanske inte kan finnas i hans liv så länge. kanske har en totalförstörd lever lr något eller ingen lever alls kvar.

Även om det känns skrämmande med läkarbesök, prover, besked och väntetider så tänker jag att det skulle kunna lugna din rädsla och ångest att få veta och prata med någon som kan ge dig ett svar att resonera kring. Det kan ju visa sig att allt är under kontroll och det tar en enorm energi att känna ovisshet och oro långa perioder. Och vem vet, kanske i onödan.

Det kan säkert ta mycket energi att även besöka läkaren men den ångesten är snabbare övergående. Och den rädslan kan du också prata med oss om. Om du tex behöver stöd i att våga boka tid. Om väntetiden emellan känns jobbig och tankar kring det. Vi kan prata om den rädslan med ❤

Jag tycker du ska gå just för att bespara dig oro 😘
Men jag tror att din värsta fiende är just ångest. Skulle önska att du fick hjälp att hantera den som ett problem i sig.

Hur känns det idag?

i övrigt mår man bra. träning o jobb osv. magen är dock känslig för saker. tex kaffe och sånt. ja tror inte jag på säkert flera år låtit magen återhämta sig riktigt. har lite ibs besvär som ja aldrig hade förr om ja tänker efter. inte besvärliga besvär… ligger inte o har ont liksom. men känslig är magen. klagar ganska lätt på saker. antagligen har ja utvecklat ibs eller något pga A

Förlåt förresten om jag skrev lite likt de andra. Men tror att vi värnar mest om är att du kommer till ro med din oro mer än att vi tror att det är något allvarligt fel.

Det blir en spiral sånt där om man inte känner sig mentalt stabil. Har man redan besvär med ångest är det lätt att känna rädsla eller direkt dödsångest av allehanda orsaker. Samtidigt som det som smärtar genererar ännu mer ångest och tankar över vad det är som är snett. Men även om det skulle vara så enkekt att det visar sig vara skoliosen som besvärar så är det också bra att bättre bukt på 🙂

@Suburra 😃
jag gillar din inställning till livet. Du kör på oavsett om orken brister och oavsett vad. Och det är modigt att hoppa på nya saker med nyfikenhet inför det.

All power to you 👊

@Natalia sidan uppdaterades inte så såg inte ditt meddelande innan ja skrev hur ja mådde. ja men de är helt rätt egentligen. ska försöka kolla snart vill bara komma över första månaden iaf först. inte ofta jag kommit så långt. förra veckan ja drack senast . 9 dagen imorgon. om allt är bra sen hos doktorn tex så kommer ju en enorm sten släppas från bröstet.

@Natalia nja ja tror nog faktiskt svullnaden är alkoholens orsak faktiskt. tex nu känns den inte alls när ja ej druckit på 8 dagar. det är ju garanterat alkoholrelaterat. men de är ju samma vad de flesta beskrivit här på forumet. kroppen säger ju nej till slut och man får olika symptom om man fortsätter i samma mönster. blir piggare varje dag känner jag. tex igår trodde ja inte ja skulle må så mkt bättre idag. men idag mådde ja ännu bättre. det är nästan som att ja lite glömt bort hur de är o må tipp topp. om en månad tex utan alkohol, misstänker ja att ja kmr må ännu bättre… man har ju dragit ner sig i alkoholen så många gånger regelbundet och kroppen slits itu av skiten. tror ja glömt hur de är att va tipp topp. mitt tipp topp som ja tror är tipp topp just nu kanske ba är 25 % av de verkliga. 🤷‍♂️ vem vet. aptiten är höjd just nu dock. rastlöshet har ja inte kännt av än riktigt. dock efter gymmet blir ja väldigt trött. nästan golvad. men de blir också bättre o bättre. i måndags tex kände ja mig svimfärdig efter gymmet. inte idag. balanderna verkar stabilisera sig i kroppen mer o mer.

Godmorgon @aldro

Jo jag mådde bra igår efter allt. Men blev klart bekymrad över vad jag så oavsiktligt gjort. Det var verkligen det sista jag hade föreställt mig den sena kvällen. Varför tackade jag ivrigt ja till det när jag alltid annars tackar nej. Varför tackade jag ja just den dagen?
Har funderat mycket.

Idag är det fredag.
Det är en kritisk dag med stor risk för A.
Hur känner du inför helgen?

@Natalia vi tackar ja till saker som vi inte kan tänka oss o tacka ja till med beroendehjärna. speciellt när man inte druckit något. då är man och nosar omedvetet efter saker för att få stimulans. de värsta är ju när folk erbjuder saker. jag hade antagligen gjort samma felsteg som du den kvällen. ja e likadan. det jag försöker komma ifrån just nu. ja nu mår man bra … och de är fredag o ja har tränat o jobbat hårt så suget är ju högt liksom. förjävligt. men ja ska hålla ut. hur mår du?

jag försöker tänka, att även fast jag känner ett sug och en hunger efter stimulans…så är det måendet fortfarande 10000 ggr bättre än de måendet jag får efter A. vad är det jag egentligen gnäller över? cravings? jämföra cravings me de ja tidigare skrivit i min tråd om mitt mående, oro , ångest, hur trasig jag varit. är ingenting….. har gått tillbaka o läst mina gamla posts och ja känner direkt; nej fy!!! ska ut på en promenad nu för att gå av mig lite.

@aldro

Visst känns det sjukt. Man har gått igenom långt jobbigare saker i livet ändå ska det vara så svårt med A.

Jag mår jättebra idag. Är nästan euforisk idag 😃
Det är dock fredag och jag kommer högt sannolikt att välja vin förr eller senare idag. Men inte hela helgen.

@Natalia försök o avstå. jag köpte 2 kg lax hem istället. äter för lite fisk fan. A är svårt för man sabbat hjärnan. och hjärnan vill ha sin nappflaska. ovärt varje gång dock. för stunden känns de värt men de är de ej. djävulens gift som manipulerar . trött på vara svag o må skit. bra att du mår bra iaf! men försök avstå! gå köp fisk 😂😂😂🤪