@Ny dag @vår2022 @majken_r @Sisyfos
Tack för er omedelbara stöttning.
Ni är så fina! ❤️
Är så glad för det här forumet, tänk vad ensamma vi hade varit utan det! Älskar att vi kan dela saker, stötta, hjälpa och finnas där för varandra utan att döma! Det är lyx att ha er!

Att analysera, tänka efter vad som hände, hur det kändes i stunden och efteråt, vad som triggade och varför. Det är precis så jag gör.
Vad det värt det?
Gav verkligen vinet mig det lugn i huvudet & kroppen så som jag mindes det från förr, soft och avkopplande?
Gav det mig verkligen den där sköna effekten?
Hur kändes det dagen efter när kaffet inte var lika gott som det varit de senaste månaderna?
Hur var det att vakna flera ggr på natten och tänka NEJ?
Var det värt det??
Vet ni, effekten är inte den samma som förrut! Klart att lullet var där men nu blandades det upp med praktiska frågor, sånt jag tidigare aldrig tänkt på när jag druckit. Hela tiden en värdering om det är värt det, om det är det där jag vill ha? Å det gav en oskön fylla!! Att det inte var värt det, att bubbelvatten är lika bra-bättre-bäst.

Jag tar nya tag och det känns faktiskt inte jobbigt (inte just nu iallafall). Jag vet vad jag kan och var jag ska hitta min kraft.
Det var en dikeskörning, en som jag inte alls räknade med, men som jag ändå någonstans visste kunde bli. Nu har jag testat och jag måste hålla kvar i minnet att det var oskönt och att det inte är värt det.
Kommer älta och tänka högt här framöver, ni får stå ut med det. 😁
Stor kram 🤗

@Rehacer Tack för att du berättar om dina tankar kring det här och att det upplevdes på ett annat sätt när du varit nykter ett bra tag. Tänker att ditt arbete med nykterheten och din förändring slagit rot på något sätt inom dig när fyllan var så oskön också.

Härligt att du tar nya tag för du vet och du kan!💪. Ha en fin dag, här skiner solen🌞🌷💕

majken_r

@Rehacer Instämmer i att forumet är lyx, och betyder så mycket! Intressant att läsa om din dikeskörning.. och är är väldigt glad att du berättar och delar med dig om tankar och känslor. ❤️

@Rehacer åh, fina du! Hur mår du nu? Du låter beslutsam om att komma tillbaks och jag tänker att alla de dagar vi har, både du och jag, inte är ogjorda, för en dikeskörning. Been thete, done that. Du har fått se fördelarna med ett nyktrare leverne och jag hoppas att vägen tillbaks dit inte är så snårig för dig. Bra att du skriver och berättar vad som händer och sker, det gör oss bara till människor. Värdefulla människor. Du är värdefull ❤️

@Ny dag @Friluftstok @majken_r @vår2022
Hej,
Inga fler dikeskörningar! Min tystnad beror inte på det alls. Glad att ni hör av er och checkar läget!
Jag har varit i Skåneland sen i onsdags på utbildning igen och har verkligen inte haft ork att skriva här. Fullmatade dagar och även kvällar.
Underbart att vakna tidigt idag, nykter. Att säga pigg och utan spänningar i huvudet är att ta i - men nykter ✅
Gropen har slutat skrika, var ju där en vända både på lördagen och måndagen. En sån vända som enbart påminde mig om att det inte är det jag vill ha! Ensam i soffan med vinet.
Hatar att jag tillät mig själv, inte bara en dag utan en till. Som för att kolla om det inte var lite kul och skönt ändå. Det var inte det. Alls!
Men att dricka i sällskap är något helt annat. Då är det bara kul. Men det triggar mig. Helt klart.
Ska fundera på framtiden, ta en allvarlig diskussion med mig själv.
Nu kör jag vitt igen. Har inte bestämt mig för om jag ska räkna dagar igen eller bara låta dagarna rulla på. Fyller ✅ någon funktion nu om jag börjar om? Eller är det mer viktigt att det inte blir ❌ i almanackan? Vi får se.

Många tankar kring män är det. Hur de är och varför. Blev irriterad och rätt ledsen på gemensamma middagen en av kvällarna där det satt och gnatades över deras fruar. Hur mycket hon bestämde och hur illa det var. Vet att de har fina fruar allihopa och fattar helt ärligt inte grejen att ha den jargongen.
En av männen börjar närma sig 60 år och han har levt med sin kvinna i 42 år. Han satt oxå och klagade men sa sen att det är tur att han har henne. Han öste ur sig så fina ord om henne och hur underbar hon är. Det tog död på grannarnas jargong - skönt. Önskar att min framtida man kunde vara så. Skämta om att jag är bossen men säga högt hur vacker och fin jag är inför andra män (utan att jag var med).
Fick ett mental breakdown med en kollega senare på kvällen när vi var på hans hotellrum. Pratade om att vi aldrig är nöjda. Han är inte nöjd trots villa, Volvo, vacker fru, barn mm Han vill ha äventyret och bra sex.
Jag är en lycklig singel. Jag har ett bra jobb, bra ekonomi, vänner, familj, hund, bra sexpartner. Men jag är inte nöjd! Jag vill ha en man på heltid, en man att dela allt med och en man jag vill höja till skyarna i samtal med mina vänner.
Blir människan någonsin nöjd? Vill vi alltid ha mer?
Varför är inte jag nöjd om jag har det så bra och faktiskt i mellan åt känner mig lycklig över mitt liv?
Som ni ser så är tankarna i full gång idag igen. Men det får vara så. Jag kommer inte komma fram till en lösning, bara ett konstaterande. Att vi är bara människor, vi är sökare & alla behöver bekräftelse.
Vi är värdefulla och vi behöver få höra det.
Tack @Friluftstok & ni andra för att ni säger det högt!
Ha en underbar lördag! Kram på er ❤️

@Rehacer Härligt att höra att du är på banan igen och att vinet inte gav mersmak till något du inte vill fortsätta med❤️. Ja, vi är bara människor, sökare och behöver få bekräftelse. Jag har ofta tidigare funderat på varför jag drack så mycket, kände mig deppig och neråt när jag hade det så bra. Jag borde ju vara nöjd och glad för det. Ett första steg till att må bra för mig var att sluta dricka, det tog bort mycket av min oro, ångest, skam och dåliga självkänsla. Eftersom jag inte dövade mitt mående med alkohol mer kunde jag börja få tag på mina innersta känslor, det som framkallade ångesten och skammen. I mitt fall handlar det om bland annat att vara alla till lags, rädd för att inte duga, rädd för att bli lämnad, inte får vara arg utan skuld, behöva vara omtyckt av alla. Många typer av kränkningar som påverkat mig som person av olika personer, som lett till att jag inte alltid står på mig själv och duckar, som lett till tvivel på mig själv. Jag har via psykolog och eget bearbetande börjat se dessa saker klart och i ett annat ljus. Jag kan sätta mina gränser och hålla fast vid dem, börjar tycka om mig själv och försonas med mig själv. Jag känner en helt annan styrka och ett inre lugn inom mig. Så när jag började söka inom mig själv och även började bekräfta mig själv så känner jag mig mer nöjd och lyckligare både i och över mitt liv. Detta är ett livslångt arbete, situationer och livet förändras hela tiden, liksom det är ett livslångt arbete att inte ta det första glaset.

Ha en underbar lördag och en varm kram från mig, du är viktig och så bra❤️

@Rehacer Kom på, har du läst boken ”Stresshjärnan - varför mår vi så dåligt när vi har det så bra” med Anders Hansen? Den är rätt lättläst och pedagogiskt skriven och jag tyckte den var bra och givande. Handlar om hjärnan, om hur den påverkas och hur vi påverkas av den. 🌷💕

@vår2022
Nej, jag har inte läst ”Stresshjärnan”. Ska kolla upp om den finns på Storytel. Tack för tipset!
Har svårt för att läsa böcker, somnar bara. Vill därför ha dom i öronen, funkar bättre på mig.

Helgen har varit lugn. Var otroligt trött hela dagen igår. Tar mycket att sitta koncentrerad på utbildning några dagar.
Idag har jag jobbat halva dagen, ett nödvändigt ont även om det är söndag. Trött idag med.
Mr A är fortfarande bannlyst här. Jag klurar på hur jag ska ta mig an framtiden, men tar en dag i taget. Kommer på mig själv att resonera om varför & varför inte. Frågor som inte ens fanns under mina 90 dagar. Måste få de tankarna i balans med hur jag vill leva, nyktert alltså. Att förhandlingar inte är okej, inte ens för en stund. De gör mig svag och Mr A kommer ibland med ursmarta lösningar. Det gör mig rädd.
En dag i taget igen, tills jag är helt på banan.

Godmorgon,
Hade besök av Mr A igår och har noll bra ursäkter för det. Vet inte vad som händer. Ingen logik i det alls, jag är bara så svag just nu. Svajig i mitt tänk. Lättövertalad. En ja-sägare och fel-sägare.
Jag är ju en som inte dricker!
Jag var ju en som inte dricker..
Jag var stark! Jag var så övertygad. Jag hade 90 härliga dagar och jag kände livet i mig.
Helt ologiskt att då göra tvärtom.
Rehacer- gör skäl för ditt namn!
Gör om - gör rätt!
Du vet hur du gör det. Du kan. Jag kan.

majken_r

@Rehacer åh, det låter lite jobbigt detta..Har han bytt taktik? Jag är övertygad om att du har all kraft som behövs för att stänga honom ute!! Du kan!! Skickar en stor kram och lite pepp-dans🕺🏻💃🏼🥰

@Rehacer Ja, du kan! Fysisk aktivitet är superbra, om bara så ta ut dig ordentligt 5 minuter eller 3. Hoppa, spring, gå fort, sit-ups, dansa, sjung högt eller något sådant. Bra sätt att mota bort tankarna och ger endorfiner. Vad jag förstått är du rätt trött och sliten, jobbade i helgen också, det kan ge sug och tankar om att koppla av med alkohol, som man vant hjärnan vid och som är falskt. Skriv här, ut med tankarna. Hejarklacken finns här, du kommer att fixa det för du kan och du vet hur man gör💪❤️❤️❤️

@majken_r @vår2022
Nu på lunchen har jag grävt ur på ett ställe utanför mitt orangeri och sen skottat grus i skottkärra och fyllt där. Skönt att jobba hårt med kroppen (även om jag direkt får ont i ryggen). Tänker mig att jag ska bygga en trälåda där som ska fyllas med vackra sommarblommor. Att planera trädgården, odla, så, vattna och sticka händerna i jorden är min största hobby.

Ja @vår2022 jag är vansinnigt trött, så sliten. Mycket jobb nu och det ökar i takt med att jag utbildas för nya arbetsuppgifter. Vet att det tidigare triggat mig att dricka när jag mått så här. När jag bara vill sova och försvinna ett tag så har det varit lätt att ta till A. Kämpar för att inte hamna där igen. Hade aldrig orkat det som mitt liv är nu. Jag måste vara klar i knoppen på jobbet. Speciellt i det här skedet.
Ska inte dricka mer nu i veckan. Påsk firas hos vänner som inte dricker så då blir det oxå lugnt. Sen är det helt plötsligt tisdag igen och då har en vecka gått. Ska klara av det här. Inser mer och mer vilket monster A är. Usch.
Kram

@Rehacer Det är bra att ta ut sig fysiskt. Ett annat tips är att sätta på hårdrock på högsta decibel, annars går det lika bra med annat som svänger eller dunkar, kanske Heroes med Måns😎. Jag sprang idag och hade blandat sväng och dunka dunka i öronen, det blev dubbelt upp av endorfiner! Trädgårdsarbete kan verkligen vara tungt, gäller att att inte ta ut sig för hårt, men det är roligt att följa hur allt gror och blommar. Min gissning är att du väckt ditt sug i belöningssystemet och att det krävs att du tar i med hårdhandskar nu för att lugna ned systemet igen. Att inte dricka ett uns. Kämpa på! Det är så värt det❤️❤️❤️

majken_r

@Rehacer Hade så gärna hängt med dig i ditt orangeri. Grävt och pratat växter. Det är så roligt! Och det skulle jag aldrig trott för några år sen😇 Vi fortsätter framåt. Hjälps åt. Just nu lär jag av dig. Att jag nog behöver akta mig, lätt att underskatta MrA. Behöver mer tid. Vilken är din favoritväxt? 🌸🌱

Rehacer💕! Gaaah vad svårt det ÄR när man väl släppt in MrA/tjatterfjanten en gång…🤯Man tappar liksom distansen till fanskapet, distansen som ändå var rätt rejäl under 90-dagarna. Man är ”lätt på foten” fast man inte tror det och fast man beslutsamt ryter att ”nu blir det inget mer!”

Jag trillade ju dit oftare än vad du gör efter min ”första dejt” och först nu, när måendet slog i botten, känns det som att jag är tillbaka i ett mindset igen, där jag på riktigt vänder ryggen till och går bort från gropen och markerna. Med rädsla och hat som initiala drivkrafter… Din ambition är ju att kunna dricka lite vin i sociala sammanhang väldigt sällan. Det är ju så sabla svårt! För då är man ju kring markerna… (Vad jag menar med ”att vara på markerna” är att ha inställningen att ”alkohol i vissa sammanhang kan vara okej!”). Mitt enda sätt att inte trilla ner i gropen titt som tätt är att lämna markerna. Är jag där - då hoppar jag garanterat i utan att vara beredd förr eller senare - och sen igen! Det är det som jag tänker är så sjukt utmanande med att vilja dricka sparsamt. Att då kan man inte förkasta/hata/helt vända ryggen till markerna där gropen är. Då måste man vara lite på markerna - UTAN att hoppa ner i gropen. Det klarar inte jag. Det finns (som jag uppfattat det) få - kanske bara en person (Kennie) - på forumet som innerst inne, genuint och över tid klarar av att dricka sparsamt…

Precis som majken_r och vår2022 så är jag helt 💯 på att du fixar att sparka MrA dit pepparn växer 🥾➡️🌶🥰! Bra jobbat av dig idag med grävande och skottande - på din egen braiga mark 🌱✨🌺! ❤️

@majken_r
Åh vad trevligt det hade varit att sitta och diskutera växter med dig. Hade bjudit på kaffe i orangeriet, kan bli riktigt varmt och skönt därinne redan nu. Annars hade vi bara tagit en varm filt var och suttit invirade i på kökssoffan där. Hade varit kul att prata om högt och lågt!

Min favoritblomma måste jag säga är Törnrosas Kjortel. Man sår ett superlitet frö som är rätt ovilligt att gro. Men när det väl gör det/om det gör det så har det en enorm växtkraft, man kan se skillnad från dag till dag. Det växer och täcker sen nästan hela taket med blad och en massa blommor! Å den blommar fram till jul! 😁 Helt klart en favorit! ❤️
Vilken är din favoritblomma?

Bra att du kan ta lärdom av mina klantiga felsteg. Jag kämpar vidare, vet ju att jag mår bäst helnykter. Men det är en kamp.
Kram 🤗

@vår2022
Tack för pepp! Jag lyder ditt råd och spelar bra musik för hitta glädjen och styrkan. Men inte hårdrock.. inte min grej. 😁
Vad duktig du är som kommit igång med att jogga. Vet vad det ger både i endorfiner och i stolthet över att man kan. Det är min dröm att själv komma igång med det, men har svårt att hitta tiden till det.
Har anmält mig och vovven till en agility-kurs med start nästa vecka. Kanske får mina joggrundor där?!
Ha en fin dag! 🤗

@Rehacer Jag har ofta drömt om ett orangeri, bara ordet låter underbart. Har inte något slags växthus men tids nog kommer jag att skaffa ett. Jag är en frilandsodlare än så länge😁. Törnrosas Kjortel låter som en vacker och långblommande växt, den ska jag lägga på minnet. Njut av dina frön och att odlingssäsongen börjar ta fart. Vi har fortfarande massor av snö i mina land och jag undrar hur sen denna vår kommer att bli innan jag får sätta frön…

Ha en fin dag, du kämpar på så bra❤️

@Rehacer Kul med agility kurs! Ja, där kommer du att få jogga en del😁. Har inte gått agility kurser men olika spår-och sökkurser med hundarna. Det är jättekul att jobba tillsammans med sin hund, man får en sådan fin kontakt och tillit till varandra. Jag tränar olika kommandon på min hund varje dag vi går ute på den ena som går lös, men den andra måste vara kopplad hela tiden. Han bryr sig inte så mycket om mina kommandon om det skulle bli allt för intressant med ett djurspår, men hemma och om det finns mat kopplat till det, lyder han minsta vink😂🐕