Svarar dig i din egen tråd: Usch vilken svår situation med middag med chef och kollegor som du skrev om i Friluftstoks tråd.
Du skriver att chefen inte verkar ta in det. På en middag är det kanske svårare, men annars märker folk ofta inte om man har a-fritt i glaset. Jag satt en hel kväll med en kompis på en pub och hon märkte inte att det var a-fritt jag drack. Inte för att det var en hemlighet. Jag sa det sen, men folk tänker inte så mycket på vad andra har i glaset.
Det finns säkert de som har problem med att andra inte dricker, men ibland gör man problemet större än vad det är. Om man säger att ”jag vill ha a-fritt” och motiverar det med att man blir trött av alkohol och vill vara pigg, så är det för det mesta inte en så stor grej. Ibland är det lättare för andra att acceptera om man inte säger att man har bestämt sig för ett nyktert liv utan att man vill avstå nu. En kväll… det hotar mindre. Du är ju bekväm i ditt nykterhetsbeslut.
Dilemmat du kan få är ju att chefen bjuder på nåt och att det då blir en grej om du inte vill ha, men det är ett sunt val att avstå alkohol. Eller så kan du tacka ja men ta a-fritt. Hur som helst, tänk igenom strategierna innan. Det spelar roll om du dricker.
Och lycka till!

Dag 86 ✅
Några otroligt trötta, sega huvudvärksdagar är avverkade. Hoppas att vakna utan huvud- & nackvärk imorgon. Det suger musten ur mig.
Har dessutom haft mina föräldrar här sen i torsdags och ett syskon kom idag och då vill man ju vara pigg och fräsch. Önskar morgondagen bjuder på lite mer ork tillsammans med dom.

Jag har varit rätt tyst här de senaste dagarna. Många tankar som snurrar gällande våra olika tankar om A. Vet egentligen inte var jag står, eller jo det vet jag ju visst! Jag har ju en helt klar bild över hur jag vill vara och hur jag kommer förhålla mig till A nu och framöver!! Men i vissa sammanhang så är det så otroligt svårt, något jag inte kräver att en enda av er ska förstå. Jag funderar och klurar på hur jag ska lösa det.
Men en sak är säker, mitt tankemönster är helt nytt och mina dåliga vanor är borta. Jag är säker på att jag inte kommer falla tillbaka till det skitlivet jag hade innan nyår.
Som du säger @Sisyfos så är jag ju bekväm i mitt nykterhetsbeslut, det är jag verkligen. Men dilemmat kvarstår att chefen kommer bjuda, bjuda på allt och vi fem som är med förväntas att bara tacka ja. Så den som lever får se hur kvällen blir.
🤗

@Rehacer Jag har märkt av din tystnad och är glad att du hörde av dig😁. Hoppas verkligen att din huvud- och nackvärk ger med sig, det är så jobbigt med detta. Så bra jobbat med dina 86 dagar! Jag förstår att du har ett tufft dilemma framför dig och som diskuterats här. Du kommer att hitta en lösning som passar dig.

Hoppas du får en värkfri dag med dina närmaste❤️🌷

majken_r

@Rehacer jobbigt med huvudvärk..har haft en del problem med det efter covid. Hoppas du vaknar utan värk idag! Tror du kommer på en lösning som passar dig när det gäller den där middagen. Tänker att det kanske inte bara är alkoholen som det handlar om utan hela sammanhanget? Svårt att få till hur jag menar i skrift.. nåja, som sagt, du fixar det för du är grym! ⭐️

@Rehacer jag har ju också varit tyst ett tag men får kika in här och säga hej och se hur du har det 🤗. Blir så glad när jag löser "Men en sak är säker, mitt tankemönster är helt nytt och mina dåliga vanor är borta." Återigen tänker och känner vi lika. Jag känner verkligen att jag tänker på ett helt annat sätt, jag blir faktiskt överraskad av det ibland. Jag tror vi båda har en ljus framtid framför oss, så länge vi håller kvar vid våra nya insikter och vanor 🌷

@majken_r
Ja, så är det. Det är inte bara alkoholen det handlar om utan även sammanhanget. Tror oxå det löser sig där och då. Tack för att du tror att jag är grym! 😘
@vår2022
Lösningen kommer komma! Det blir säkert en trevlig kväll även om jag nojjar över den. Värken har varit överjävlig sen i fredags vid lunch. Men har en tid bokat hos min massör direkt imorgonbitti så det blir nog bättre efter det. 🤗
@Friluftstok
Känner oxå att vi har en ljus framtid båda två. ❤️ Jag planerar ju inte att börja dricka i alla sammanhang där det ges tillfälle. Har ju märkt att det går och heller inte är något konstigt att vara nykter på fester och dyligt. Jag är enormt tacksam att tankegångar går att påverka och att man verkar kunna programmeras om. Om några dagar har jag 3 månader och det känns helt annat i kropp och knopp än i december!
Ha en fin söndagskväll!
🤗

Dag 88 ✅
En betydligt bättre dag idag blev det efter starten hos massören imorse. Har sluppit huvudvärken idag och de onda musklerna blev rejält masserade så det känns oxå bra. Kommer kännas ännu bättre imorgon. 🙌
Full fart på jobbet, maxat värre. Tur jag är nykter och huvudet fräscht! Hur orkade jag förrut?? Vet att jag ofta hade svårt att minnas vad jag gjort och många saker blev röriga, det händer inte längre. Jag undrar ibland om mina kollegor märker någon skillnad.
Nu är det väl snart sovdags, alltid lika svårt att komma i säng efter tidsomställningen på våren!

@Rehacer Hoppas det onda är helt borta idag. Vad skönt att det inte är rörigt längre i huvudet på jobbet, när det är sådan full rulle där. Det skulle ge stresspåslag värre.

Ha en fin dag!💕💕

Dag 90, 3 månader ✅
Drack sista gången dagen före nyårsafton och idag är det 3 månader sen! ❤️
Den här gången funkade det! Jag har så otroligt många gånger slutat dricka för att dagen efter börja igen. Mycket pga tristess och känslan av att vilja fly. Har däremot inte kommit på varför jag ville fly, varför jag kände behov av att döva. Ibland tror jag att jag flydde just ifrån känslan av att jag var så värdelös som inte kunde sluta dricka. Flykt med det som jag ville fly ifrån liksom.. konstigt kanske men har inget i mitt liv jag vill fly ifrån mer än alkoholen. Å nu är det över, borta!
Livet är så enormt mycket lättare utan att varje dag känna ett starkt behov av att dricka. Det är en frihet att slippa!
Jag mår så mycket bättre psykiskt, jag känner mig mer självsäker och trygg i mig själv.
Godiset har blivit mitt nya beroende och tanken är att dra ner det oxå så småningom. Det är ju oxå ett gift.. men känns inte lika akut.
Jag är stolt, det är jag. Och förvånad att det ändå är såpass lätt att sluta med A när viljan och beslutsamheten väl landat i en. Det svåra är att hålla sig på den linjen, att inte slappna av och att inte tappa greppet. Japp…
Ha en fin dag allihopa! 🤗

@Rehacer Hipp, hipp hurra för 3 månader!🥳🌟💐. Wow, vad tiden går fort, minns det som igår. Vad symboliskt att du inte firade in det nya året med alkohol, ett förändringens år av alkoholvanor som du gjort galant! Vad skönt att det var alkoholen du ville fly ifrån och nu har lyckats. Ja, när hela ”jag” vill sluta och det landat och det känns som en enad front såväl psykiskt och fysiskt, i tankar och sinne, i vilja och styrka inombords, då går det att sluta dricka. Då anpassar sig hjärnan efter hur du hanterar detta. Och som du säger det svåra är sen, att hålla fast vid förändringen och inte tappa greppet och återgå till det man ville förändra. Det kommer du att fixa!

Ha en fin 3 månadersdag!🌷💕

@Rehacer Grattis till 3 nyktra månader🌺💪💙! Det är stort och härligt att läsa hur bra du mår över just detta och att bitarna i livet liksom fallit på plats genom att inte dricka! Fortsätt din resa på din inslagna väg för den fungerar ju så bra och fortsätt skriva här! 🥰

@Rehacer Bra! Snyggt! Grattis!!✨💫🌟
Jag har läst ditt inlägg flera gånger nu och inser en sak , jag skulle rakt av kunna kopiera det och klistra in i min tråd.😄
Igenkänningsfaktorn vid mina ca.90 dagar är skyhög.

majken_r

@Rehacer Hurra och grattis!!! Du är magiskt bra som fixat detta. Och jag har verkligen haft ett stort stöd i dig, dina öppna och tänkvärda inlägg. Och roliga! Humor är en superfin egenskap att ha och det har du. Kramar💓

@vår2022 @Varafrisk @majken_r @Jan.3. @Ny dag
Tack snälla för att ni är med och firar mina dagar! ❤️
Jag fortsätter på inslagen väg, det kommer jag göra. Jag kommer fortsätta min strävan mot att bli ett bättre jag.
Idag, eller rättare sagt ikväll, är dagen då allt ställs på sin spets dock. Utgång med den innersta kretsen på jobbet, första gången sen pandemin drog igång.
Känner mig nervös.
Vet hur chefen och killarna är.
Vet inte hur jag är nu..
Den som lever får se.

@Rehacer Härligt att läsa dina reflektioner över dina 90 dagar och att du mår så mycket bättre!🥰 Ang. Utekvällen ikväll, har du några strategier för hur du tänker hantera den? Önskar dig en trevlig kväll och att den blir som du vill🤗