Jag startar en ny tråd eftersom jag tycker min tidigare har lite fel rubrik. Jag har druckit alldeles för mycket och för ofta. När jag var yngre var det på fester och på krogen, på äldre dagar har det blivit hemma, ensam. Jag började på riktigt försöka dra ner på mitt drickande, dvs främst drickandet i soffan, hemma själv, i oktober, Det har gått helt okej, även om jag definitivt skulle behöva minska ännu mer. Att helt sluta dricka finns inte i min värld, jag ska dra ner på det. Det är mitt mål. Det är ju bara det att jag tycker det är så himla trevligt och avslappnande att ta ett glas vin i soffan, eller ett, det blir aldrig ett glas, det brukar bli tre. Jag är rätt ensam, jag lever själv, visst vänner, men det är ju inte så att vi ses så ofta och när vi ses så dricker vi mest, det är ju socialt.

anonym11208

vill inte heller ta bort vinet helt, men att vara bakis på jobbet är ingen höjdare. Precis varit och tränat och nu blir det tv och inget vin, inget vin hemma heller. Brukar "tillåta" mig att dricka på fredagar, även om det ibland blir andra dagar med. Men jag kämpar på och det är så härligt att vakna upp utan ångest, se fräschare ut och inte känna att man lever i en "lögn" och försöker dölja sitt risiga mående. Och kaffet smakar så gott när man har sovit en hel natt och inte druckit dagen innan. Den känslan är underbar!!

det här med vin, – man får trappa ned, känna sig för och gradvis bli av med drogerna. Parallellt bygga upp ett annat sorts liv? Acceptera hur det är och utifrån det välja en förändring kanske?

missmaria81

Något som får mig att tänka lite mer är även när man googlar vad man faktiskt gör med kroppen. Jag kan spendera pengar på fura krämer och behandlingar mot rynkor, och det går ju inte ihop med att svepa en flaska vin per kväll. Sen våra stackars levrar (säger man så i plural) hur mår dom egentligen. Hur sexigt är skrumplever?
Och jag har blivit jättepluffsig sedan jag började dricka..

Nä, ändring snarast!!

anonym11208

utan vin ser man skillnad. Läs nedan så blir du förhoppningsvis mer pepp!
Det är ingen nyhet att alkohol torkar ut kroppen, och därmed också huden. Alkohol skapar också en histaminreaktion som orsakar rödhet och rodnad från utvidgade blodkärl. Alkohol är inflammatoriskt vilket är varför ditt ansikte ser svullet ut dagen efter. Upprepade inflammationer från drickande skadar muskelvävnaden, vilket gör att det stoppar huden från att återhämta sig så fort som möjligt och istället leder till att huden blir trött och åldras i förtid. För mycket alkohol minskar också nivån av A-vitamin i hyn, som hjälper till med cellförnyelse och klarhet. Plus, eftersom din kropp är så fokuserad på att fixa till din lever dagen efter lägger den ingen större uppmärksamhet på din hy.

Barcelona2017

Reggade mig nyss och känner också igen mig i din vilja att dra ned men att inte sluta med A helt och hållet. En mycket snäll kollega konfronterade mig för nån dag sedan rörande tolerans och alkoholvanor och det var en riktig eye-opener, jag visste såklart redan innan att jag drack för mycket men trodde inte omgivningen märkte eller brydde sig. Jag ser framemot att följa din tråd och känna stöd och motivation:)

missmaria81

Barcelona2017

Välkommen! Också ny här :-)
Hur blev du konfronterad? Känns som en tidsfråga innan någon på jobbet frågar mig också. Det måste ju lukta vin dagen efter?

Sitter här själv, nykter och allt känns så trist. Har precis sett fallet Kevin del 2. Det var ju inte direkt uppmuntrande.

Någon mer som har svårt att sova?

Barcelona2017

Vi hade festat ihop på en jobbresa. Som "vanligt" kan jag klämma dubbelt så mycket som alla andra och fortfarande stå upp. På hemvägen spände hen ögonen i mig och sa att vi måste prata om min toleransökning. Det kändes som en befrielse faktiskt. Hen sa rakt ut att jag måste ta minst några vita veckor och helst söka hjälp. Givetvis framgick en klar oro för om jag ens kan ta "några vita veckor" vilket jag inte haft på 10år...

anonym11208

och tanken går på att jag ska köpa lite vin, jag vet att jag inte ska, men jag är lite sugen. Skriver lite här, läser lite här. Kommer det bli bara lite vin? Hahahhaa, nääääj, det kommer det inte bli. Skrattar för mig själv. Jag kommer dricka upp hela flaskan. Vakna med ångest. Det hjälpte att skriva dessa ord, jag tror jag hoppar systemet faktiskt.

anonym11208

Det var en vacker blomma. Och tänk vilken present jag ger till mig själv då, ännu en nykter dag!

missmaria81

Vinärgott -hur har det gått?

Barcelona2017 - jobbigt, men bra att din kollega gjorde något!

Själv har jag sista kvällen med barnen. Har hällt upp ett glas vin. Och druckit hälften på 2 h. Har lovat mig själv att stoppa där och tror faktiskt jag håller det. Att inte dricka alls kändes omöjligt..

anonym11208

Sitter just nu med kaffet som smakar gott och tittar på Nyhetsmorgon, bra start på morgonen! Kram och ha en fin söndag!

anonym11208

Det är favorit i repris. Har redan varit ute på morgonpromenad, vad gott häggen doftar! Underbart! Men jag kan gå ut en sväng till! Solen skiner och vad skönt det är att vara icke-bakis!!

anonym11208

Javisst är det långhelg. Drack vin igår, i min ensamhet, alldeles för mycket. Men ok, jag tar nya tag.

anonym11208

Inte min alltså, utan "alla andra" Jag är nykter, men när jag ser hur "alla" dricker champagne, rosé, öl osv tänker jag att det är ju "okej" att dricka, det är ju lördag och sol. Men jag står emot, kommer kännas skönt i morgon. Hade kanske önskat att jag kunde ta ETT glas vin, men jag vet att det inte blir ETT glas, jag har lurat mig själv typ en miljon gånger, denna gång blir det bara ETT, möjligtvis två glas, men absolut inge mer.

anonym11208

Vad vaknar man upp till?! Ännu ett terrordåd :-( Jag är iallafall inte bakis och ska njuta av en icke-bakissöndag.