Jag startar en ny tråd eftersom jag tycker min tidigare har lite fel rubrik. Jag har druckit alldeles för mycket och för ofta. När jag var yngre var det på fester och på krogen, på äldre dagar har det blivit hemma, ensam. Jag började på riktigt försöka dra ner på mitt drickande, dvs främst drickandet i soffan, hemma själv, i oktober, Det har gått helt okej, även om jag definitivt skulle behöva minska ännu mer. Att helt sluta dricka finns inte i min värld, jag ska dra ner på det. Det är mitt mål. Det är ju bara det att jag tycker det är så himla trevligt och avslappnande att ta ett glas vin i soffan, eller ett, det blir aldrig ett glas, det brukar bli tre. Jag är rätt ensam, jag lever själv, visst vänner, men det är ju inte så att vi ses så ofta och när vi ses så dricker vi mest, det är ju socialt.

Jag har inte druckit vin sedan 1 december. jag var också sånt här vinälskare, fast jag kan stå ut med att ha vin hemma. Nu är jag på semester i Spanien och jag märkte att suget är faktiskt borta. Totalt. Jag ser folk sitta och dricka vin, vin serverades på flyget osv. Jag har inget sug för att belöningssystemet har glömt bort hur det känns att dricka vin. Om vi slutar mata mönstret, då ´dör det, svälter ihjäl till slut.
Min logiska hjärna har väldigt lätt att övertyga resten av kroppen nu att jag ska inte ta ett glas vin, även i Spanien.

anonym11208

Vad härligt, och där som det dessutom är varmare och soligare än här hemma i Sverige och då är det lätt att suget kommer. Jag ska vara nykter idag, det känns så bra.

anonym11208

Heja dig med, jag läste allt.... Jipppie!!! Ska bli fantastiskt skönt i morgon, ingen vidrig baksmälla.

anonym11208

ja, här går det faktiskt bra. Det är så skönt att inte vara alkisseg, utan skönt trött bara. I morgon är det fredag och då ska jag faktiskt dricka lite vin, men jag ska bara köpa mig en liten flaska.

Bara en liten flaska. Här brukar det bli "en flaska att dela på" för att sen blir två, tre och en bib. Ökningen över tid, ett par-några helger. Och sen dela en flaska lite här och där och vips tillbaka till småskvättandet och däremellan berusningsdrickande.
Så ser det ut här, vet inte hur det brukar bli hos dig? Kan du spela upp filmen, så som det brukar bli, inombords?

Gunda

Nu är det någon dag sen du skrev och jag undrar hur du har det?
Har påsken varit bra?
Min påsk var bra trotts att jag inte var helnykter, men ändå bra då jag
inte drack mig berusad. Hur gjorde du?
Kram vännen ❤️

anonym11208

Och det var inte speciellt gott, eller mysigt. Känner inget sug över att gå förbi systemet idag. Börjar gilla att vara nykter, och framförallt det som det medför, gladare humör, piggare, fräschare.

Gunda

Göra så jag också, fylla en karaff med vin och inte bara ta ett glas från BIB. Men det håller inte för mig heller, jag fyller ju på karaffen flera gånger och jag tror nästan jag dricker mer då jag gör så, för då måste jag ju dricka upp det som är i karaffen annars blir det ju ättika.
Nej BIB funkar inte för mig, det är bättre med flaskor.
Men nu blir det inga flaskor heller, nu gör jag ett stopp fram till midsommar, sen får vi se.
Är så less på mig själv!!!

anonym11208

Nu väntar en ny vecka, jag har bokat in träning och jag ska inte gå förbi systembolaget, jag har nämligen förstått att jag inte kan ha vin hemma, för då dricker jag det, eller i varje fall så funderar jag på om jag ska dricka eller inte, och då är det bättre att inte ha vin hemma, då går det ju inte att dricka.

Konstigt nog har jag/vi massa alkohol hemma, av olika sorter och nu är det inga problem att inte dricka.
Förut var det.
Kanske för att jag är ovanligt envis och nu bestämde jag mig, så är det så.
Slutade 100% med alla former av socker också, äter bara långsamma kolhydrater och bär i små mängder.
Jag mår inte bättre än innan, men det är kul att känna att jag uppnår mina mål, ha ha!

anonym11208

det är ju en sån vana, men sen kom jag på att så inte var fallet. Gott kaffe! Idag kör vi en ny nykter dag! Inget systembolag. Strakt Rabbit att du kan ha hemma, men det kanske fungerar om ett tag när man har kommit lite längre i nykterheten. Just nu är det inge bra för mig. Och varför ha vin hemma då jag ändå inte ska dricka?! Glad och trevlig måndag!

Fruhoppfull

...det tror inte jag att jag kan. Vi har en flaska whisky uppe i ett köksskåp. Hade det varit för ett par-tre veckor sedan hade jag säkert tagit mig en och annan stänkare ur den under kvällarna. Nu känns det otänkbart. Men å andra sidan är det ju vin som är min akilleshäl.

Härligt att kaffet smakade gott, fina vinärgott! Nu kör vi en vit vecka tillsammans tycker jag :)!

Gunda

..trodde också att jag druckit i går jag också kände mig drogad nästan. Sovit som en klubbad oxe.
Men så skönt det var när jag kom på att jag inte druckit. Nu börjar kaffet smaka godare och nu skålar vi med kaffekopparna och
så ser vi till att våran dag blir en bra dag att minnas.
kram på dig och ha de gott.

anonym11208

ska kolla på nyheterna, sen blir det nog till att gå och knoppa. Det känns så skönt att vara nykter. Jag ser faktiskt fräschare ut. Inget velande idag och jag skulle gå förbi systemet eller inte, det kändes bara så självklart att inte slinka in. Det går framåt här!! Jippi!!

anonym11208

V.Ä.G, det var fint, ler här med mitt kaffe! Jättefin tanke, men för mig får det räcka att avhålla mig från vinet. Detsamma till dig och alla andra mina vänner här: Tisdag, a-fri! Vad annars liksom?!