Har i hela mitt liv haft dålig självkänsla, dock haft ett bra självförtroende och lyckats med de mål jag satt! Har en beroendehjärna!! Har rökt, tuggat tugummi och lyckats sluta! Senaste är alkohol för att döva ångest! Har nu pågått i år, har dock accelerat sista åren! Har ingen kämpaglöd längre!

Och du reser dig igen. Borstar av dig och direkt upp i sadeln.
Tror att anledningen att det funkat för mig den här gången är att fallen inte blivit en signal till fortsatt drickande. Jag har börjat om nykterheten omgående. Och sakta men säkert blir hjärnan kvitt alkoholdimman.
Du undrar vad du ska fylla på med utan alkohol? Att fylla på med alkohol får ju motsatt effekt. Det självförakt som jag hade när jag drack var ju vidrigt. Visst kunde jag tycka att jag hade lösningar på alllt och var otroligt klok när jag fyllnade till under kvällen, men sen kom morgonen med ångest.
Nu fyller jag på genom att göra saker som jag tycker om. Sjunga, träna och att vara i nuet. Tror att det är bra att se sig själv i situationer där man trivs. Hitta sådana och njut av dem. Kan vara i jobbet... Små, små guldkorn när något går speciellt bra eller är extraxroligt.
Sen tycker jag att du ska plocka fram de där positiva omdömena du fick. Det var ju många! Njut av dem och se det andra som en utmaning... Det vore väl också lite tråkigt om allt var toppen :-)?
Lycka till!

Bollan

Har inte varit inne på ett tag! Mår så bra av att läsa att jag inte är ensam om detta! Hatar verkligen den här delen av mig själv! Har så svårt att komma till ro! Är det någon som har tips om ngn bra minfullness! Helst en kurs! Vad bra tänkt av dig att även om du faller direkt upp i sadeln igen! Det krävs ett jäklaanamma när ångesten är som värst! Vet ju att jag mår så jäkla bra utan skiten!

Bollan

Har druckit alldeles för mycket igen!!!! Ännu en gång bestämt att i morgon minsann börjar nya livet!! Känner ni igen det? Blir så Arg på mig själv! Vad är det som händer med mig! Brukade ha en självdisciplin att göra det jag ville!
Nu styr känslorna helt över mig! Vet om jag skulle ta tag i det skulle jag må bra och träna så jag blir stark! Just nu kommer jag ingenstans! Vad göra?

Levande

Upp på benen igen, borsta av knäna och torka tårarna.
Magnus skrev ju om antabus kanske vore något att pröva, iallafall tycker jag du skall söka hjälp. Har blivit så bra bemött av sjukvården, även om min läkare skrämmer slag på mig men på ett bra sätt.
Att ta hjälpa och stöd är inget fel utan styrka och klokhet.
Så kram och styrka till dig

Bollan

Hur har du sökt hjälp! Har redan varit ii kontakt med kurator och pratat! Har pratat kring alkohol oxå! Vet inte vad jag ska prata mer om, förutom medicinering! Känner att jag behöver ta mig upp ur träsket och ta tag i mitt liv! Men hur? Skulle vilja ha mer tips på mindfulness?

Levande

Jag hade ju dåliga värden, så halkade in på hjälp på ett bananskal.
Bad aldrig om antabus men trillar jag dit är det första jag kommer att be om så man slipper fundera på att dricka.
Jag har ju haft turen att springa på två personer som envisas med att sticka hål på mina bubblor. Den ena är min läkare den andre en coach som jag har haft kontakt med innan i ett annat sammanhang.
Har tagit hjälp av dessa och sen blir jag så stärkt av detta forum, när suget sätter in.
Kram och hoppas du får en lugn kväll

Levande

Bubblor är när man ljuger för sig själv om saker som påverkat eller påverkar ens liv. Jag har alltid hållit en fasad utåt om att allt är bra och varit bra.
Tagit på mig mycket skuld och spelat en roll om hur stark jag är och att jag klarar mig själv.
Är väl det jag måste lära mig nu att hantera livet och sluta ljuga för mig själv

Bollan

Känner igen mig i det du säger! Jag har nog ett behov att krypa in i en bubbla ibland därför intag av alkohol! Har idag anmält mig till en kurs i mindfulness, tror och hoppas det kan hjälpa mig att ta tag i det jobbiga istället för att skjuta undan det! Har nästan hela mitt liv haft en klump i magen! Trots att jag lever ett gott liv känner jag inte total lycka!

Bollan

Nu jäklar ska jag bemöta dessa känslor istället för att dämpa eller trycka ner dom! Vet ju att man mår bättre att bemöta sina känslor, varför väljer man då att trycka in dom någonstans där det bara blir större o större! Nu jävlar tar jag fram lite jävlaranamma!!

Levande

Jävlaranamma är bra☺när man skall ut i strid och möta sina känslor, gör att man vågar stå kvar och känna det.
Hoppas du får en bra måndag/ kram och styrka till dig

Bollan

Tack Levande!
Klarade dagen igår! Städade, tränade!
Tog emot från början men sen släppte det och det blev så bra!
Sov så himla bra utan att slippa dessa ångestdrömmar!
En ny dag börjar idag utan alkohol!

Bollan

Funderar mycket på vad startsignalen är! Tror mycket handlar om att koppla av när jobbet är slut för att sedan koppla på fritid! All energi går åt på jobbet! Behöver fyllas på innan nästa moment! Gick en sväng på hemvägen idag med ljudbok i öronen! Tog djupa andetag och kopplade ifrån jobbet! Kändes toppen! Inget sug vid hemgång!

Levande

Ljudböcker är min nya drog, har fortfarande svårt att sitta still och läsa vilket jag har älskat innan men varit för stressad.
Men nu hittat till ljudböckerna och älskar det.
Håller helt med dig när det gäller att koppla av och på, men de sista var jag nog mer av hela tiden.
Härligt att du mår bra/kram

Bollan

Ja Levande är så lätt att hitta nya beroenden! Men det här beroendet känns mer sunt! Förutom när familjen klagar på att man är frånvarande! Känns skönt att kunna una sig att må bra! Vad skönt att du oxå hittat ett sätt att må bra! Kan rekommendera spikmatta oxå om du inte redan har en! Är så otroligt avkopplande att ligga gärna med ljudbok i öronen! Kram

Bollan

Tänker ta en dag i taget tills jag inte längre känner anledning att döva!
Tänker använda mig av forumet!!
Känns så skönt att läsa allas tankar! Att känna att jag inte är ensam!

Levande

Är nog det enda sättet att klara detta att ta en dag i sänder och ha en plan.
Här är det riktig vår i luften även om det är mycket snö kvar.
Kram och styrka så tar vi en dag till

Bollan

Tack! Ja en dag i taget! Börjar få grepp om när suget kommer! Är så lätt att dricka när ngt gått fel under dagen! Har så svårt när jag säger fel saker! Direkt är klumpen i magen där!

outdoorsygirl

Hej på er alla. Jag är så glad att jag hittat detta forumet. Det känns som att det kommer att kunna hjälpa mig att inte dricka genom att läsa och skriva här samt få support från er som svarar. Vad jag märkt då jag försökt sluta är att suget ofta blir för stor,t och att jag då tänker att jag tar ett glas vin för att få känslan att *gå över*... Detta funkar ju inte alls! Jag vill gärna ha tips på vad ni gör när det känns jobbigt. Går ni på promenad, tränar, leker med barnen, målar etc.? Bollan skriver att vänta ut ångesten och rida ut stormen - är det bara genom stark vilja, eller hur gör du? Även jag har starka skuldkänslor över vad barnen ser mig göra, och vill absolut inte att dom ska tro att det är ok att dricka så mycket jag gjort den senaste tiden. Alkohol problem ligger i min släkt sedan iallafall en generation tillbaka fast jag anar längre.