Har i hela mitt liv haft dålig självkänsla, dock haft ett bra självförtroende och lyckats med de mål jag satt! Har en beroendehjärna!! Har rökt, tuggat tugummi och lyckats sluta! Senaste är alkohol för att döva ångest! Har nu pågått i år, har dock accelerat sista åren! Har ingen kämpaglöd längre!

Bollan

Hej otdoorsygirl
Idag kom suget efter en jobbig dag på jobbet! Tog en promenad, lyssnade på ljudbok en stund när jag kom hem! Efter maten försvann suget! Räcker nog inte bara med vilja! Försök att hitta verktyg! För mig hjälper det med ljudbok, spikmatta!
Som så många andra oxå skriver gäller det att hålla kroppen i balans! Jag får ofta sug innan maten, när jag ätit har det försvunnit!
Ät mycket vitaminer, drick mycket vatten och ät bra mat och regelbundet!
Vad jag menar med att möta känslorna är att jag dövat dom så länge att jag nu måste möta känslan istället för att döva den!
Idag hade jag känslan av att jag inte gjort ett bra jobb, kände mig värdelös! Men efter att ha gjort mina verktyg försvann obehaget utan alkohol!
Lyckades den här gången!!!

outdoorsygirl

Tack Bollan att du tog dig tid till att svara! Jag måste ta till med olika verktyg när den otäcka känslan faller på. Jag har blivit van vid att öppna en flaska vin och dricka under tiden jag lagar mat till familjen. INTE bra för jag nöjer mig som sagt inte med ett glas eller två.

Jag måste vara starkare och välja bort suget och istället välja något sunt! Jag vet! Låter dig veta hur det går för mig.

Bollan

Börja med att tänka på hur du mådde bra förr utan alkohol! Vad gjorde du då för att må bra? Tränade, en promenad, bakade, fritidsintresse. Gäller att hitta något som ger en måbrakänsla så man glömmer hjärnans signaler att man behöver något att dämpa med! Inte helt enkelt! Men nu ska jag ta en dag i taget! Häng med på min resa du oxå! Vi kan stötta varandra!

Andreas

Träna kan jag rekommendera, e aldrig sugen på o dricka efter jag tränat.

Bollan

Fredag och nykter! Känns bra, inget sug men känner mig olycklig! Är så jäkla besviken på mig själv att jag gett mig in i den dövande bubblan så lång tid!
I morgon ska jag gå och träna utan att känna av bakfyllan!
Blir en nykter dag i morgon oxå! Nu jäklar bekämpar vi demonerna!

Bollan

Fredag och nykter! Känns bra, inget sug men känner mig olycklig! Är så jäkla besviken på mig själv att jag gett mig in i den dövande bubblan så lång tid!
I morgon ska jag gå och träna utan att känna av bakfyllan!
Blir en nykter dag i morgon oxå! Nu jäklar bekämpar vi demonerna!

Sundare

Jag är också besviken på mig själv. När jag läser om det hos dig vill jag säga: tänk nu på vad bra du gör med o för dig själv o fokusera på det!
Det är så lätt att fastna i besvikelse o självförakt. Men vägen fram är i omhändertagandet av sig själv o då har vi inte utrymme för besvikelsen. Till dig kan jag med lätthet säga detta, till mig själv är det så mkt svårare...
Ta hand om dig o var stolt att du börjat göra detta nu. Jag försöker säga detsamma till mig själv...kram!

Bollan

Javisst är det så Alma Amanda! Alla är värda ett bättre liv och man vet ju att man är älskad av sina nära! Men självföraktet att man är en värdelös människa är inte kul! Det är nog bara jag själv som bygger upp det mot mig själv! En dag i taget! Idag ör det lördag, träna gör gott för kroppen!

Följer din tråd oxå och ser att vi har liknande situation! Precis som du säger är det lättare att stötta andra än sig själv! Din familj älskar ju dig och vill ha dig frisk. De bryr sig egentligen inte om vad som hänt bara du mår bra!
Ta hand om dig! Kram

anonym11208

Grattis till en nykter helg! Träna perfekt! Och skönt att inte var bakis. Får jag fråga hur ditt drickande ser ut? Jag tänker om det är helgerna eller om det även har varit alkohol i veckorna?

Bollan

Hej vinärgott!
Mitt drickande har accelerat sista åren!
Från någon öl på helgen till 1- 2 flaskor vin!
Sedan kunde det bli även i veckan när jag kände ångest!
Har lätt för beroende! Ett tag smygrökte jag för att inte mina barn skulle se! Sedan gick jag över till nikotintuggummi! Slutade med det och sedan började alkoholen!
Har lätt att ta till alkohol när jag har ångest! Känner egentligen inget sug efter det! Gör beroende det? Har ingen abstinens! Kan någon förklara skillnaden? Varför dämpar man med alkohol?

anonym11208

har också eskalerat, fast sedan jag började på forumet har det minskat, men inte så mycket som jag måste. Har ingen beorendehjärna eller så, jag tror det för mig handlar mycket om dåliga vanor. Sen har jag säkert lite beroende i alkoholen också, allt handlar inte bara om vanor. Men nu ska jag verkligen göra ett riktigt försök. Idag är det en nykter dag och det var det igår med.

Bollan

Har varit nykter hela helgen! Har inte varit några bekymmer alls! Vad är det då som gör att hjärnan ibland säger till att nu är det dags att dricka! Känner ingen abstinens eller saknad efter alkoholen ändå vet jag att när jag blir stressad står det ngn och knackar i min hjärna!

Levande

Det är mycket som skall sorteras när man kommer ur dimman. Man skall lära sig känna och inse att saker gör ont men man överlever. Även bra känslor tar ju kraft och tror det är det som gör en så trött i början.
Så känn och lev, kramar nu tar vi en vecka till

Bollan

Lyckades med denna dag oxå trots sug efter en intensiv dag! Nu spikmatta och ljudbok och en underbar känsla att jag vet att jag sover utan att vakna av ångest!

Leverjag

Och njut av att vakna utan den där hemska marinerade bakisångesten. :-) Det är känslor och kroppsupplevelser som känns som nya. Lite pånyttfödelse känns det som. Man vänjer sig och allt lugnar sig med tiden tycker jag. Positivt att komma i kontakt med sig själv igen tycker jag.

Må bäst!