Jag kommer inte ihåg hur eller varför det började. Men sakta sakta började jag/vi dricka vin till vardags. I början tror jag det bara var någon gång ibland, men de senaste åren har det blivit varje dag. Vi delar på en flaska på kvällen. Oftast är det min idé (99%), det är jag som ställer frågan ’Vill du ha något att dricka?’. Jag behöver inte precisera vad det gäller för dryck. Ibland säger han nej, han vill hellre bara ta sig ett glas rom eller whiskey och för honom räcker det. Då står jag där och undrar - men jag då? Jag är inte så förtjust i starksprit, jo bara gin & tonic. Men det är vinet som har tagit över. Så, jag kan öppna en flaska för att ta ett glas, det kan bli två. Ibland räcker det, men då står ju flaskan kvar till dagen därpå och då dricker jag upp den till lunchen istället. Ibland tar han ett glas och jag tömmer resten av flaskan, lika bra för då finns ju ingenting kvar till dagen efter.

Jag har under många år jobbat på samma ort där vi bor, så jag har gått hem på lunchen.
Vi bor inte i Sverige utan i ett land där man kan köpa alkohol i matbutiken. Ibland när jag inte har planerat min lunch har jag gått förbi matbutiken på vägen hem, och då slinker en flaska vin ner i korgen, både till lunch och till middag. Jag har även hittat en webbsida som säljer alkohol, med express leverans på 24h. De har fantastiska erbjudanden och ibland erbjuder de gratis leverans - då måste man ju passa på…
Nu har jag bytt jobb, men får jobba hemifrån flera dagar i veckan. Då blir det också lätt att ta sig ett glas.

Min sambo dricker inte som jag. Han behöver inte dricka, egentligen konstigt då han inte kan eller vill sluta röka. Han kan ta sig ett glas eller två och sen är det bra. Han dricker aldrig på lunchen, varken på vardagar eller helger.

Det här är inte den första gången jag försöker. Vad jag försöker är inte riktigt klart ännu, men här och nu är det att inte dricka. Varje dag utan är en bra dag.
Jag har gjort vit månad tidigare, jag har haft uppehåll på flera veckor pga medicinering, så jag vet hur skönt det är att inte dricka. Att vara sig själv, vara hel. Att veta att när jag skrattar så är det för att JAG tycker något är roligt. Att veta att när jag blir arg och bråkar, då är det för att JAG är arg, inte för att jag är berusad. Den där känslan att vara fri.

Jag har tidigare pratat med min sambo om mitt problem. Han säger ’ok, då drar vi ner på drickandet’, men det är ju lätt för honom att säga, han har ju inte samma dragning som jag.

Den här gången så har jag inte sagt något, bara anmält mig till programmet här och i och med det också börja skriva offentligt. Jag har skrivit för mig själv under de tidigare gångerna, men nu tar jag steget och låter andra läsa.

Idag är jag inne på dag 4 och det känns bra.

@cthd vad fint att få läsa din historia. Som jag sa i den andra tråden känner jag igen mig så mycket i din historia. Jag trappade upp mitt drickande när jag bodde utomlands i många år, jag tror det kan vara där det började. Att vin fanns på mataffären, att det va så lättillgängligt gjorde det så normalt för mig att alltid handla hem en eller två eller fler flaskor. Inget system man va tvungen att hinna till, nästan närsom på dygnet fanns det en kiosk som sålde billigt vin, ingen kände igen mig, det va för enkelt.

Jag förstår vad du känner när du säger att du vill skratta åt det du tycker är roligt. Jag kommer på mig själv med att kolla mer på hur mycket vin som finns kvar än att finnas i stunden när jag är på en middag med vänner. Att jag alltid funderar på hur mycket dom dricker och i vilken takt jämförelsevis med min. Tills jag inte gör det längre, för jag är för full och då vet jag inte vad som händer längre. Det förtar allt det roliga i både umgänge och samtal. Och sen baksmällan och besvikelsen på mig själv dagen efter. Det är tungt.

Jag vill bara säga att du är jättestark och jag hejar på dig, grattis till dag 4, grymt jobbat! Jag är på dag 2 idag, det är litet men känns fint. Som att man verkligen gör något för sig själv och sitt eget mående. En chans för att lyckligare liv som inte kontrolleras av hur många glas vin man dricker. Jag hoppas du får en fin kväll.

@sorken Min kväll har varit helt ok och jag hoppas din med. Känns toppen att dricka bubbelvatten till maten och efteråt faktiskt ha ork till att plocka undan disken och städa av köket. Jag sitter här och ler för mig själv nu, är riktigt nöjd med mig själv. Jag kommer antagligen inte sova inatt (jag har sömnstörningar), men eftersom det inte har med vinet att göra så är jag inte stressad över det. En dag i taget, och varje dag utan är en bra dag.
Vi fixar det här!

Inne på DAG 5

Om jag klarar idag, då är den en dag mer än sista gången jag lyckades vara utan. Det var i slutet av juli och då klarade jag 4 dagar. Hade nog kunnat klara flera dagar om det inte hade varit för att vi åkte på sommarsemester och hälsade på pappa med sambo. Och där blir det alltid lite bubbel för att fira att vi är på besök. Och ett glas ledde till ett annat osv.

Helt galet!!! Drickandet har blivit en del av min vardag, jag har vant mig vid att dricka varje dag, minst en 1/2 flaska vin. Det västa dagarna, då har jag kunnat dricka 1 flaska till lunch (själv och i smyg) och sedan 1/2-1 flaska på kvällen i sällskap. Kroppen har vant sig och jag blir knappt bakis, om jag håller mig till vin och inte blandar.
Åter igen - det är ju helt sjukt!

Läste anteckningar från i somras, där jag har skrivit till mig själv att nu måste jag verkligen ta tag i det här. Och det är ju som sagt tidigare, inte den första gången jag försöker.

Jag hoppas verkligen att denna gång ska bli annorlunda. Jag har läst här på forumet under en lång period och även om jag inte har varit ’medlem’ så har alla berättelser varit till nytta.
Det känns skönt att kunna skriva utanför min bubbla. Att nu kunna säga ’Hallå - jag har klarat 4 dagar utan att dricka’ och förhoppningsvis få credit för det här på forumet. För det är ju lite svårt att komma till jobbet på morgonen och säga ’Hörrni, jag drack inte igår - visst är jag bra!’.

Idag är en ny dag, den ger hopp!
Och jag hoppas att du som läser detta också kan känna så, oavsett hur många dagar du har bakom dig. Det är aldrig försent att försöka!

@cthd Ha ha! Stark igenkänning där att man vill skrika ut att man varit nykter i massor av dagar på jobbet, men det gör man ju inte för de vet ju inget. Skönt att få göra det på detta forum. Jag har haft projektanställning länge som tog slut vid årsskiftet. Söker nu för första gången i mitt liv nytt jobb, är 50+, men på något känns det som jag ändå vunnit, att vara nykter. Så klart var det tråkigt att lämna kollegor men inom mig hade jag ändå känslan av en seger som ger mig självförtroende och hopp om nytt arbete snart. Och att hitta ett nytt arbete blir ju också lättare om man är nykter och fokuserad, med bättre självförtroende och självkänsla.

Så grattis till dina 4 dagar👏🎉💫🌟🌸💕

Varmt välkommen! Bra med 4 dagar och framförallt en mini-sak men i nykterheten har vi inte mycket för att ”hoppas” på nyktra dagar utan beslutet ligger varje dag hos dig.
Öva på: idag ska jag vara nykter. Du tar hem beslutet till dig, och du tar ansvar.
Och kan då också ta till dig kredd när det går bra. Det här fixar du! kram.

@vår2022 Jo forumet är verkligen bra :-)
Jag har nyligen lagt om karriär och utbildat mig till något helt annat. Jätteläskigt med samtidigt så roligt att känna att man fortfarande kan lära sig något nytt.
Du ska se att du snart hittar något, och din erfarenhet som du nu har av att ha klarat att sluta dricka gör dig stark och det kommer så klart att visa sig (jag läste ditt inlägg just om det). Heja, heja!

@Se klart Tack så mycket!
Det är bara att kämpa på. Det har gått bra under de här första dagarna, jag känner mig mer beslutsam nu än tidigare.
Jo, det är jag som bestämmer, ingen annan. Det är mitt ansvar och jag ska klara det är.
Så härligt att få kunna prata om det och få uppmuntrande kommentarer efter all tid av att hålla det hemligt för mig själv.

Dag 5 för dig cthd, det låter som din motivation är stark. Jag hejar på dig! Fan va grym du är!

Hur mår du idag? Jag hoppas du känner dig stolt. Vilken underbar känsla det är jämförelsevis med skuld och skam så som jag brukar känna när jag vaknar upp på en vardag men torr mun, huvudvärk och inser att jag svep i mig en flaska vin själv utan anledning en vanlig vardag. Usch den känslan är vidrig. Jag har inte känt sug idag men jag börjar fundera på hur det kommer kännas till helgen, till situationer där andra dricker, det är jag nervös för.

Ikväll kör jag coca cola zero med isbitar och citron i. Jag känner att jag vill ha ett glas med något bredvid mig, om än så bara bubbel vatten eller något, det är lite tryggt för mig på något sätt.

@sorken Hej där! Dagen har i stort sett varit bra, trist avslut med en jobbig diskussion med min 15-åriga dotter nu på kvällen. Diskussionen hade ingenting om min situation att göra, utan bara vanlig mamma/dotter tvist = varför får jag inte göra si eller så, livet är orättvist osv. Men jag är så in i bomben glad att jag inte har druckit idag, och jag känner faktiskt mig mer besluten nu om att det jag gör är rätt.

Du kommer klara helgen finfint!

Jag dricker sodastream med violsaft :-) Ser så coolt ut i glaset - alldeles lila. Kom och tänka på läsken 'Vira Blåtira'.

@Åsa07 Hej! Hur blev promenaden? Här var det fint väder men kallt så in i bomben. Jag försöker att gå fort, då kan inte tankarna hinna ikapp mig. Hoppas du får en bra kväll!

Jag har också en sodastream men violsaft har jag inte testat, det låter gott! Jag har en med persika-smak som jag testat några gånger men tycker den smakar lite kemikalier. Man kanske ska unna sig några nya olika smaker till sin sodastreamer som en belöning för att man avstått alkoholen. Det ska jag nog göra när jag klarat en vecka. Man har ju redan sparat pengar så det kan va fint att ge sig själv något litet som uppmuntran.

Jag tog också en rask promenad i kylan idag, vacker frost och skönt för hjärnan att få varva ner lite när man traskar på. Lyssnar på ljudbok samtidigt vilket gör promisen roligare tycker jag :)

Jag hoppas du och din dotter löst ert lilla tjafs. Sådant är ju livet, man tjafsar med sina nära och kära ibland. Men du kan ju tänka att hade du varit bakis hade ditt tålamod varit sämre och ni kanske hade bråkat ännu mera. Vilket är ju skönt att veta att du kunde hantera konflikten med dom bästa förutsättningarna.

@sorken Jag är inte så förtjust i läskvarianterna som man kan köpa till sodastream, just för att det smakar kemiskt. Jag använder vanlig saft istället, det tycker jag är mycket godare.
Precis, det blir pengar över när jag inte köper vin. Egentligen ska man ju ta dom och lägga i en burk och sen köpa sig något speciellt.
Vad lyssnar du på - fortfarande Rebecka Åhlund? Vad tycker du?
Jo, det var en mycket bättre dag idag. Konflikter tillhör ju familjelivet, men det var så skönt att ha den nykter den här gången.

@cthd hej! Jo en lång och härlig promenad blev det vi hade bara -8 så perfekt promenad väder, vackert idag med men betydligt kallare. Jag kan tycka att promenader är perfekt för tankar och dagdrömmar .

Inne på DAG 7

Ja, så snart ett vecka gått. I morgon börjar vecka 2, då får jag börja på nästa del i programmet, känns spännande och motiverande.

Och så gjorde jag det - sa det till min fina sambo:
- Jo du har kanske märkt att jag inte har druckit den här veckan.
- Ja, det är ju jättebra. Håller du upp över helgen också?
- Alltså, jag kommer nog inte dricka på ett tag, jag behöver nog en längre paus.
- Ok inga problem. Det är ju toppen för oss båda.

Jag berättade också att jag följer ett program på internet som tar några veckor. Han kan och kommer ta sig ett glas då och då, men det gör mig ingenting, så länge som han stöttar mig i det jag gör.

Jag har dock under vissa stunder helt plötsligt tänkt på att dricka, typ jag såg budbilen och kopplade det till att det var han som brukade köra leverans när jag köpte vin på nätet. Idag när jag körde hem, så tänkte jag också, vad ska jag dricka när jag kommer hem (strax efter kl 13). Kom på snabbt på att alkoholen kommer inte att lösa mina sysslor, den kommer inte ringa upp och boka de möten jag behöver, så det suget gick faktiskt snabbt över.
I övrigt har det faktiskt varit förvånansvärt enkelt, med jämförelse av de tidigare gångerna jag har försökt. Hoppas att det fortsätter så!

Nu sitter jag här i soffan och dricker min soda-stream blandad med violsaft. Om jag skulle ta patent och göra en läsk, så skulle den få heta ’Coola Viola’.

Finfin fredag allesammans, oavsett vilken färg den har!