Jag kommer inte ihåg hur eller varför det började. Men sakta sakta började jag/vi dricka vin till vardags. I början tror jag det bara var någon gång ibland, men de senaste åren har det blivit varje dag. Vi delar på en flaska på kvällen. Oftast är det min idé (99%), det är jag som ställer frågan ’Vill du ha något att dricka?’. Jag behöver inte precisera vad det gäller för dryck. Ibland säger han nej, han vill hellre bara ta sig ett glas rom eller whiskey och för honom räcker det. Då står jag där och undrar - men jag då? Jag är inte så förtjust i starksprit, jo bara gin & tonic. Men det är vinet som har tagit över. Så, jag kan öppna en flaska för att ta ett glas, det kan bli två. Ibland räcker det, men då står ju flaskan kvar till dagen därpå och då dricker jag upp den till lunchen istället. Ibland tar han ett glas och jag tömmer resten av flaskan, lika bra för då finns ju ingenting kvar till dagen efter.

Jag har under många år jobbat på samma ort där vi bor, så jag har gått hem på lunchen.
Vi bor inte i Sverige utan i ett land där man kan köpa alkohol i matbutiken. Ibland när jag inte har planerat min lunch har jag gått förbi matbutiken på vägen hem, och då slinker en flaska vin ner i korgen, både till lunch och till middag. Jag har även hittat en webbsida som säljer alkohol, med express leverans på 24h. De har fantastiska erbjudanden och ibland erbjuder de gratis leverans - då måste man ju passa på…
Nu har jag bytt jobb, men får jobba hemifrån flera dagar i veckan. Då blir det också lätt att ta sig ett glas.

Min sambo dricker inte som jag. Han behöver inte dricka, egentligen konstigt då han inte kan eller vill sluta röka. Han kan ta sig ett glas eller två och sen är det bra. Han dricker aldrig på lunchen, varken på vardagar eller helger.

Det här är inte den första gången jag försöker. Vad jag försöker är inte riktigt klart ännu, men här och nu är det att inte dricka. Varje dag utan är en bra dag.
Jag har gjort vit månad tidigare, jag har haft uppehåll på flera veckor pga medicinering, så jag vet hur skönt det är att inte dricka. Att vara sig själv, vara hel. Att veta att när jag skrattar så är det för att JAG tycker något är roligt. Att veta att när jag blir arg och bråkar, då är det för att JAG är arg, inte för att jag är berusad. Den där känslan att vara fri.

Jag har tidigare pratat med min sambo om mitt problem. Han säger ’ok, då drar vi ner på drickandet’, men det är ju lätt för honom att säga, han har ju inte samma dragning som jag.

Den här gången så har jag inte sagt något, bara anmält mig till programmet här och i och med det också börja skriva offentligt. Jag har skrivit för mig själv under de tidigare gångerna, men nu tar jag steget och låter andra läsa.

Idag är jag inne på dag 4 och det känns bra.

ATT HA LUST vs ATT VILJA

Det kom upp igår, under en diskussion med sambon, då jag berättade att jag ligger på 58 dagar utan och han tycker jag är så bra. Men han undrade om jag inte har lust att ta en öl eller ett glas vin och jo visst, självklart har jag det.

Men när jag tänkte igenom mitt svar, så kom tanken ’men vill jag verkligen det?’ och med ens så blev jag inte så säker.
Mycket rädsla finns kvar, och frågorna 'klarar jag det?, vill jag det?, är det värt det?, blir det ner i diket med en gång? kom snabbt. Jag insåg att jag är nog inte redo för att dricka igen - konstigt nog en väldigt skön insikt.
Så nu kör jag vidare på det här, tar en dag i taget och så får vi se vad som händer senare.

Fin måndag till er alla!

@Friluftstok Ja, jag tycker den är väldigt intressant. Jag kör också på alkoholfri öl ibland, men försöker att hålla det till 'speciella' tillfällen. Vi fixar det här 🤗

Dag 77 (76/1)

Jag gjorde ett val på dag 69 att dricka 3 glas vin. Vi delade på en flaska, sambon och jag i samband med en speciell middag. Men det kändes/känns faktiskt ok för jag visste att jag inte skulle dricka dagen efter och inte dagen efter det heller. Nu har det gått en vecka utan, och dagarna rullar på som innan. Att dricka dom där glasen var ett aktivt beslut, som jag står för. Jag nollar inte mina dagar, utan jag fortsätter på den här banan med att inte dricka, hitta alternativ, försöka klara så långt och som mycket som möjligt. Alkoholen ska inte ta över mitt liv eller mina tankar. Jag påminner mig om vad jag vill och vilka mål jag satte upp i början. Jag ville förändra mitt drickande och det har jag gjort. Jag klappar mig själv på axeln och tycker att jag är duktig. Från att tidigare druckit varje dag (lunch och middag) så känns läget faktiskt ok, fastän jag inte kom till mina +70 dagar som det var tänkt. Resan fortsätter och det känns spännande.

Jag är inte så aktiv här på forumet längre. Jag går bara in och registrerar mina dagar. Ber om ursäkt för att jag inte stöttar mer - jag hoppas att ni förstår.

Ta hand om er!
🐯

Jag tänker att det är så skönt att kvällarna bara flyter på numera. Inga diskussioner med mig själv om jag ska eller inte.
Och när jag tänker tillbaka på hur det vara förut, innan, så var det ju så tröttsamt att just ha den där diskussionen. Det tog så mycket tid och energi. Härligt att känna sig fri från det, i alla fall under större delen av tiden. För ibland kommer de ju tillbaka, tankarna om att det skulle vara skönt med ett glas till lunchen - en onsdag - ensam hemma.... Ehh, nej det är ju inte så det ska vara!!!!! Och när jag har sagt det till mig själv så blir det liksom så självklart - jag ska inte dricka, och det känns skönt.
På jobbet planeras det ett avtack för en kollega som ska gå i pension. Och snabbt kommer diskussionen in på vad som ska drickas, för det måste drickas för att kunna ha roligt. Jag iakttar hur de ser fram emot att ha den här lunchen, för då ska det drickas. Och så var jag förut, jag var den som ropade högst om champagne och vin för att fira av, fira på, fira om etc. Och nu bara känner jag att det ska bli skönt att få dricka bubbelvatten istället och behålla kontrollen. Roligt kommer jag kunna ha i alla fall.
Ha en fin onsdagskväll! Kämpa på!
🐯

majken_r

@cthd igenkänning, tänk att vi kan låta bli och hojta efter vin och annat. Se fram emot att vara klara i huvudet. Grymt! Även om det är svajigt ibland och suget dyker upp. Sov gott!

Har ni tänkt på hur skönt det är att få gå och lägga sig nykter?
Det är en bonus som jag inte hade räknat med, men som jag njuter till 110% av!
Så, godnatt till er alla! Sov gott 😴
🐯

@majken_r @vår2022
Att vakna nykter var en av de första förändringarna som verkligen kändes i början.
Men det här med att gå och lägga sig och få sova nykter är något som har kommit nu senare. Tidigare var jag så inriktad på att jag klarat av ytterligare en dag utan att dricka att jag inte tog mig tiden att känna efter resten. Men som det nu flyter på, så kommer andra upplevelser fram. Så härligt!
Fin helg till er!

Fredag med 'mys'. Chips och plockmat. Cola till dottern, 1 glas whiskey för sambon och en alkoholfri öl till mig.

14 veckor har gått sen jag började mitt uppehåll. 31 december var kvällen då jag sist drack obehindrat. Egentligen vill jag säga att jag slutat dricka, för det är faktiskt så det känns. Varje gång suget kommer, tänker jag efter och jag ger mig inte längre. Jag unnar mig inte det där glaset/glasen. Frågar mig själv, vill du verkligen dricka? 96 gånger av 98 har svaret varit nej. På söndag blir det 100 dagar som den här nya 'jag' har funnits - hon som inte dricker varje dag.
Det känns lite coolt. Det som kändes så långt borta, nu är det här - jag har lyckats förändra mitt drickande.

Men, även om dagarna och kvällarna flyter på, så finns suget ändå kvar. Inte varje dag, men ofta trots allt. Detta gör att jag kommer att sätta upp ett nytt mål från och med måndag. Känns lite spännande och pirrigt. Resan fortsätter - en dag i taget. Varje dag utan är en bra dag!

Påskhelgen blir en utmaning dock, som jag hitintills inte har haft tidigare. Då ska vi träffa familj där det dricks och som jag inte har träffat på länge, där jag har varit en självklar dryckes-partner. Men så kan det ju inte bli nu. Jag vet inte riktigt min strategi, men jag har några dagar på mig att tänka igenom.
Det blir nog bra. 🐯

Vad härligt det låter med det nya livet! Tips angående påsk är att ladda upp med goda, välkylda alkoholfria alternativ och raskt slå dem i ditt glas innan du hinner tveka!

@cthd
100 dagar imorgon, du är suverän! Klappa dig själv på axeln! 🧡
Nä, suget försvinner ju inte helt hundra. Det dyker upp när man minst anar det. Bra att du förhandlar med dig själv och kommer fram till att du inte vill dricka!
Det är dock svårt att träffa vissa vänner/kollegor/familj som är vana vid hur den gamla vi var. Att ta ställning då kan vara jättesvårt! Tänker på din påsk med dina vänner. Man vill ju inte vara en festbroms eller någon som lägger sordi över festen. Det är svårt!
Jag hade er sånt tillfälle för en dryg vecka sen. Visste att jag inte kunde/fick tacka nej. Jag bestämde mig långt innan att dricka den kvällen - men göra det måttligt. Styrkan att tacka nej är obefintlig till dessa personer tyvärr. Den kvällen väckte något i mig, björnen som sover vaknar.
Så ta det försiktigt i påsk, var rädd om dig! Var vaksam om du väljer att ta ett glas. 🧡 Vi leker med stora krafter bara vid litet intag tyvärr.
Kram

@cthd Grattis till 14 veckor!🥳 superbra jobbat! Det nya jaget är coolt på många sätt och framför allt blir man coolare😎. Spännande med nya mål, kan utifrån mig själv säga att det händer mycket mellan 3-6 månader. Att fortsätta ta ställning till sin relation och förhållningssätt till alkohol. Hur man vill ha det i sitt liv och sina värderingar framöver.

Jag har också bjudit hem släkt på påskmiddag, det kommer att serveras alkohol men även alkoholfria alternativ. Det blir nytt att jag inte dricker men även det känns coolt. Har berättat att jag inte dricker alkohol så det kommer inte bli någon som undrar varför eller trugar. Du hittar nog på någon bra strategi. Ha det gott!🌷💕

Tack för fina kommentarer, tips och stöd @kennie @rehacer @vår2022

Så idag 100 dagar...
Känns konstigt att vara här, tänker tillbaka på hur det var då, innan. Då jag drack varje dag, smygandet, smusslandet, att låtsas inför andra att allt var ok. Skratta åt skämt som handlade om alkohol, skoja om vad och hur mycket ska vi dricka ikväll, när jag visste ett jag redan var uppe i en flaska. Nej, dit vill jag inte tillbaka.

Det var jobbigt i början, och det är ibland fortfarande jobbigt. Processen är lång och den är inte över.
Men samtidigt så har det faktiskt gått smidigt och fort. Utan forumet här hade jag inte klarat det. Och att läsa brevid och leta information har också gett stöd.

Nu när jag är här, dag 100, då förstår jag det här med att ta ett längre uppehåll - att det ger verkligen så mycket mer än bara en vit månad. Så därför fortsätter jag nu, lättar lite på mina restriktioner och kommer att tillåta att jag får dricka. Detta gör jag för att jag vill verkligen komma in i det här, att jag inte vill.

Kampen fortsätter, det gäller att inte släppa ner garden och låta sig frestas för mycket. Åter igen, man mår ju så mycket bättre utan. En dag i taget... 1+1+1...= 100 ☺️
Trevlig söndagskväll till er alla 💚
🐯

Jo, jag måste nog också bli lite mer öppen i mitt icke-drickande.
Än så länge är det bara sambon, mamma och en väninna jag offentligt har berättat det för. Andra kanske har märkt att jag dragit ner, då jag vid sammankomster druckit cola eller ice-tea. Men jag tror att det kan vara bra att nu ta steget och komma ut som den som nu inte dricker alls så mycket som tidigare, om ens något.

@cthd Grattis till 100 dagar!🥳. Riktigt bra gjort! Ja, håller med om att ett längre uppehåll ger möjligheter till att verkligen få känna av hur det är att vara nykter och att man kan reflektera över det på ett helt annat sätt. Har snart varit nykter 6 månader och tycker att det bara blir bättre och bättre ju längre tiden går. Att du vill bli mer öppen om ditt icke-drickande tror jag också har med tiden att göra, man känner sig mer stolt över sitt val och modig nog att även gå ut med det för andra. Man står för det med benen stadiga på jorden😁.

Ha en fin måndag och var stolt över ditt fina arbete!🌷💕🌞

@vår2022 Tack fina du! och grattis till alla dina dagar 💪
Jo, med tiden får man ju också prova av olika situationer där man tidigare har druckit.
Jag får jobba med min a-fria identitet, än så länge har jag inte träffat så mycket vänner, men nu när våren kommer och vintersäsong snart är över så blir det mer av det.
Ha en fin kväll!

@cthd Kom på det du skrev i början av din resa, att man vill skrika ut att man varit nykter ett antal dagar och vi skrattade så mycket åt det. Kanske ska du passa på nu, om du bestämmer dig för att berätta om att du inte alls nu dricker som förut skrika, JAG HAR VARIT NYKTER I ÖVER 100 DAGAR!!!😂