Så jag har varit medveten om att jag har problem med alkohol i många år och "slutat" oändligt många gånger. Jag gillar bäst att dricka ensam eftrersom jag skäms över mitt drickande. Har haft supar polare förr men dessa relationer har jag inte kvar så vill jag supa får jag sitta själv. Har suttit på parkbänkar, däckat på offentliga platser, hamnat i fyllecell, vaknat upp med blåmärken och skärsår som jag inte vet hur dom uppkommit. Hängt på svart klubbar, haft massa sex jag inte velat ha, blivit våldtagen, förlorat fina personer och allt för den jävla alkoholens skull.
Flyttade från stan för ca 9 år sedan vilket förbättrade situationen rätt mycket. Inga mer svartklubbar och skumma krogar med dåligt folk, inget supande på bänkar och fylleceller men jag har svårt att låta bli att dricka. Det går i perioder det brukar se ut så att jag köper en vinbox plus en liten explorer, åker hem och börjar dricka vinet medans jag skriver lite på flashback. Det känns trevlig och bra, alla bekymmer blir mindre och mindre för varje glas, jag känner mig förträffligt smart som gjort slag i saken och köpt hem detta. Vaddå är det fel att sitta och må bra och ha trevligt? nej knappast jag har ju jätte kul. Snygg och smart är jag. Jag lyssnar på musik, sitter och sjunger med, pratat med mig själv skrattar allt är jätte bra. Dricker ungerfär halva boxen innan jag däckar.
Vaknar till musiken som nu låter fördjävlig. Ont i huvudet och ångrar mig. Dricker darrande ett par koppar kaffe och det är nu flaskan explorer som jag listigt sparat till morgonen kommer väl till pass, ner med det i kaffet, rejäl mängd och snart allt återigen fantastiskt. Jag kan börja skratta av glädje över hur bra allt är. Flaskan går åt rätt fort och sedan har jag ju vinet kvar.
Sedan tar det ju slut och allt blir fruktansvärt. Ni vet ju hur det är. Lyckas däcka på något sett sedan vaknar dagen efter och vill bara ta livet av mig. Det är nu jag "slutar" dricka. Men det gör jag ju inte. När jag kommer in i det upprepar sig detta scenario 2 gånger i veckan.

Jag kan klara ett par månader ibland, ibland bara ett par veckor men sedan kommer massa bra anledningar för att köpa hem kittet igen. Anledningar jag kommit på är:

Jag är glad.
Jag är ledsen.
Jag har pengar.
Jag är nästan pank.
Det är sommar. Eller vår eller höst eller vinter.
Jag ska bara göra det en sista gång.
Jag gjorde det för ett par dagar sedan lika bra att ta en vända till.
Jag har inte druckit på länge.
Jag ser någon annan komma med en påse från bolaget.
Det är helg. Eller måndag eller tisdag osv.
Jag kan sluta men ska skjuta upp det.

Är sjukt trött på det här. Hade ett uppehåll på flera månader efter en vända på psyket (har andra psykiska problem) och mådde jättebra, hade fått nya mediciner som fungerade och kände inget som helst sug, tvärtom kände att jag lagt det bakom mig en gång för alla. Tackade nej när det erbjöds utan problem, sov bra, vaknade utan ångest och åt på fasta tider, läste böcker och njöt av livet.

Men sedan kom den dagen då jag tänkte att nu när jag mår så bra kan jag unna mig en fylla för att förgylla dagen. Började med att "bara" köpa två vinare men senare den veckan blev det en box och nu har jag börjat köpa spriten också. Det gick snabbt och den kontrollen jag kände är nu som bortblåst. Jag använder ursäkten att bara en sista gång hela tiden men det har för fan pågått många år nu. Känns inte som att jag har ett fysiskt behov av alkohol, det känns mer psykologisk det är som ett tvångsbeteende. Jag vill inte men gör det ändå.

jas75

...jobbat :) Skönt att det börjar rulla på i rätt riktning & att du får den hjälp du behöver. Trevlig helg :)

rabarber

Hur gick det? Det måste kännas jätteskönt att få berätta allt! Terapi var det som till slut gjorde att jag kunde släppa A. Jättebra om du tar det steget! Det är svinjobbigt, men blir så bra sen.

Hejar på dig!

Varm kram!

SkåneTösen

Det var rätt mycket som blev sagt och eftersom jag är lite ur balans så minns jag inte riktigt allt som sas (har svårt att koncentrera mig) men han sa att han skulle kontakta någon person som jobbade med detta med alkoholmissbruk inom vården. Tror det rör sig om någon form av 12 stegs program. Det är lite rörigt i huvudet nu, det har varit en tuff vecka och jag har lite svårt att minnas allt när det är längre möten med mycket information. Men jag ska få hjälp iallafall.
Det känns lite läskigt nu det blir ju så konkret när man öppet går ut med något man arbetat så hårt för att dölja. Nästa mål får vara att berätta för min närmsta väninna det känns viktigt att försöka vara så öppen som jag vågar med detta nu. Kanske kan det hjälpa till med motivationen att inte dricka, jag hoppas det.
Jag har ju andra problem och det måste bli slut på supandet, jag kan inte hålla på med något som får mig att vilja skära mig och ta livet av mig.
Som om livet inte vore svårt nog, herregud!

Ska fortsätta beskrivningen av min ritual också det har verkligen varit tankeväckande. Det kan jag rekommendera att man gör. Men inte idag, det har varit mycket för en dag. Är dessutom på hem-permis nu och bara att diska och laga mat har gjort mig helt slut. Det får bli i säng tidigt och titta på lite tv serier.

Tack för ert stöd. Drick inte.

Andreas

Känner igen det där med att inte uppfatta all information som förmedlas i ett samtal, jag kan prata med en människa och inse att jag inte kommer ihåg ett ord de har sagt. T.ex. när jag var ute o reste häromveckan och frågade folk om vägen, sen insåg ja att jag inte uppfattat ett ord de sagt, utan bara åt vilket håll de pekade, sen frågar ja nästa människa och gör samma på samma sätt. Får en o känna sig lite handikappad ibland. Och jo lite kan få en helt slut ibland.

rabarber

Bra och modigt att du berättade! Starkt! Nu kan du få bra stöd och hjälp. Och att berätta för en väninna som du litar på, är ett jättebra steg också. Definitivt kommer det hjälpa dig med motivationen och det kan kännas som en sten lättar. Som att det blir lättare att andas kanske.

Håller på dig och din plan!

Styrkekramar!

Jättestarkt gjort! Och vad skönt att läkaren lyssnade och att du får hjälp.

jas75

...för dig :) Jättebra det där med att skriva ner din ritual. Nått jag fått lära mig på beroende efter mitt återfall, var att titta på tiden innan. Sk irrelevanta beslut. Saker som var för sig inte betyder något men tillsammans skapade ''möjligheten'' I stora drag var det att jag slutat med mindfulness ökad stress på jobbet slutade äta lunch åkte & handlade hungrig. Mina A-fria öl var slut. ''Jag kan väl dricka om jag vill, 3.5or är ju inte så farligt'' (läs trotsig tonåring) moget för en kvinna på 40!! Kämpakramar :)

Lili77

tack för att du delat med dig! Jag blev lättad av att läsa att det finns någon annan som har problem som mina. Jag har varit deprimerad länge och sjukskriven pga det, men inte fått någon annan behandling än medicin som stöd. Det är svårt att få i en storstad, men nu har jag blivit utlovad terapi av min nya läkare. Det jag oroar mig för är att jag varit i denna sits tidigare och då berättat för läkaren om mina alkoholproblem, varpå jag blivit skickad bums till missbruksvården istället. Ingen terapi, bara raka vägen till missbruksvården, trots att jag varit deprimerad låååångt innan jag fick problem med alkoholen.

Så nu har jag en ny läkare, blir erbjuden terapi, vill men vågar inte vara ärlig med mitt missbruk eftersom jag är rädd att nekas terapin. Jag blev glad att läsa att det gick så bra för dig! :) Hur funkar det egentligen med sjukersättning? Jag lever också på soc och det är ett helvete jag verkligen vill slippa. Att inte jobba har gjort att mitt drickande verkligen spårat ur, eftersom jag inte har tider att passa eller något vettigt att göra. Ibland tror jag att jag dricker av ren tristess, hur ska jag annars få dagarna att gå? Och att vara konstant pank är bara ytterligare något som jag dricker för att glömma, snacka om ond spiral.

SkåneTösen

Känner starkt sug idag. Massa ovälkommna tankar om varför jag borde ge efter. Vet inte hur den här dagen slutar.

SkåneTösen

Och står stilla samtidigt. Tankarna virvlar men det är helt tyst i huvudet. Jag känns som att jag stängs av. Hoppas det leder till handlingsförlamning. Jag har precis varit inlagd på psyket pga av alkohol och här sitter jag och förhandlar jag tänker på allting och ingenting samtidigt. Känns som att jag håller på att förvandlas till en robot med världens sämsta programmering.

jas75

Vad jobbigt det låter. Gör en för & emot lista, ärligt. Vill du börja om igen, hur kommer du må imorgon osv. Läs igenom allt du skrivit.

SkåneTösen

Fy fan. 3 gånger ringde jag för att boka resa in till byn och bolaget. 3 gånger la jag på luren. Nu är det försent. Hade jag haft ett bolag på gångavstånd hade jag inte klarat denna dag.
Hoppas jag slipper kämpa mig genom morgondagen.
Tack jas75 för ditt svar och tack alla som gav mig beröm när jag berättade för min läkare om mitt drickande.

SkåneTösen

hur denna dag kunde slutat helt annorlunda. Vid det här laget hade jag varit rätt berusad. Det är bra att jag kommunicerar om mitt problem här, den förnuftiga rösten som ibland blir överöstad av alkoholsugets ljugande blir svårare att ignorera. Att bara skriva och veta att någon läser och förstår till 100 procent.
Men ett tag kändes det som alla tankar överhuvudtaget försvann, det var en märklig känsla lite som jag satt brevid mig själv mentalt. Som att hela systemet stängdes av för att tankarna om att det minsann skulles drickas ikväll skulle vinna. Det var som att något utan innehåll flög i mig. Roboten tog nästan över helt. Bestämde faktiskt mig för att dricka men på något sätt lyckades jag beta av minuterna.
En del av mig ångrar att jag inte åkte och handlade. Min hjärna alltså...
Splittrad är nog ordet som beskriver denna dag bäst.

rabarber

Vad bra att du stod ut! Modigt och starkt. Förstår att det var svårt för dig. Rider du ut det här en stund till kommer du känna dig så nöjd efteråt. Då har du lyckats brotta ner den där delen av hjärnan - den lille djävulen - som ibland kan vara så övertygande.

DU VANN! Heja det! Och heja dig!

Varma styrkekramar

jas75

Du kommer tacka dig själv imorgon ? Tänk vad hjärnan kan vara knäpp, har hänt mig fler än en gång. Det är som att gå in i autopilot på nått sätt. Man finns där men ändå inte. Helt vansinnigt! Goa kämpakramar ?

SkåneTösen

Jas75 och rabarber. Det är nog rden gången jag på något sätt kunde se mig själv utifrå tydligast kring hur det fungerar med allt detta att leta anledningar osv.
Skrämmande men intressant även om jsg vaklar sitter det numra en mycket mer högljudd röst som berättar sanningen. Den hörs iallafall. Men den behöver nog mer utrymme och jag ska klara lockelsen. Massa flum idag, ha, ha.

SkåneTösen

Jas75 och rabarber. Det är nog rden gången jag på något sätt kunde se mig själv utifrå tydligast kring hur det fungerar med allt detta att leta anledningar osv.
Skrämmande men intressant även om jsg vaklar sitter det numra en mycket mer högljudd röst som berättar sanningen. Den hörs iallafall. Men den behöver nog mer utrymme och jag ska klara lockelsen. Massa flum idag, ha, ha.

SkåneTösen

Hela dagen har jag dividerat fram och tillbaks. Sedan jag vaknade. Hade ju min aktivitet idag med stickcafe. Tänkte strunta i det och åka till byn och gå på bolaget istället. Men till slut åkte jag till stickcafet iallafall men det är ju inne i stan och börjar vid fyra. Gott om tid för en vända till bolaget med andra ord. Var väldigt nära att gå dit. Det var minut för minut som gällde. Kunde inte alls koncentrera mig på att sticka satt och stirrade på klockan och förhandlade i huvudet hit och dit. Tänkte på att det inte är konstigt att människor förlorar den kampen , jag ville ge upp bara så jag fick ett slut på det. Tänkte nu går jag och köper vin för då slipper jag kämpa med detta. Punkt slut.
Men insåg att det är detta hela saken handlar om, att klara dom svåra dagarna när hela ens inre skriker efter alkohol. Det är då det gäller, att avstå dom dagarna man inte vill dricka är ingen konst.
Vill jag vara nykter är det dessa dagar jag måste vara stark.
Ska och hälsa på en kompis imorgon det sla bli kul. Hoppas jag slipper suget.
Kämpa på. Drick inte.

SkåneTösen

Sitter i solen och dricker mitt kaffe. Är väldigt tacksam att jag inte drack igår. Utvilad och pigg ser framemot att träffa min kompis. Utan ångest och bakfylla.
Det känns riktigt bra.