Det här försöket ska lyckas. Nu har jag testat flera gånger och bestämt att jag ska dricka högst två gånger per vecka och inte mer än tre glas, helst två! Och det har inte lyckats så bra men mitt drickande har minskat avsevärt. Jag vill få kontroll över alkoholintaget. Nu är det en ny period och jag har tänkt mig att dricka en gång i veckan och inte mer än tre glas och att aldrig bli berusad.
Har varit full alldeles för många gånger, gjort bort mig och gjort mina barn ledsna. Och varit på väg att falla igenom helt.
Senast jag drack öl och vin var påskafton och då klarade jag att hålla gränsen vid fyra glas. Jag är så nöjd med det!
Nu har jag varit alkoholfri i 19 dagar och innan dess i 15 dagar. Jag kommer välja att vara alkoholfri så länge som jag känner att det behövs.
Och det kan ju bli skönt! Kommer att skriva om mina tankar och hur jag gör för att klara det här, jag gör ju tvärtemot er andra i vissa avseenden.
Och ja, jag har insett att jag är beroende men måste lära mig att tackla det.

träningstanten52

Vi behöver varandra, nya som gamla vänner och forumet skänker mig en viss tröst. Jag fortsätter min kamp och har kommit till slutet av min alkoholkarriär! Jag har lärt mig att kör jag i diket så är det bara att ratta upp på vägen igen nästa dag! Det funkar gaska bra!

träningstanten52

Läser kapitel 8 i KBT kursen och hittar visdomsorden, Stanna upp, Tänk, Omvärdera, Pröva ett nytt beteende. Och orden som Befriar, du behöver inte klara tentan!

träningstanten52

Nionde lektionen handlar om min självkänsla, kontrollkonstnären och offerartisten. Ja, ribban ligger ofta för högt både för mig själv och mina medmänniskor.
Övningen är att göra lite mindre, våga säga nej och att släppa kontrollen. Och det viktigaste byt ordet måste mot jag vill och kan!
Den sunda kontrollen, strävar efter framgång, drivs av att göra saker rätt, anpassar mål efter förmåga, självkänslan är oberoende av framgång, njuter av vila efter framgång och når de uppsatta målen.
När kontrollen har tagit överhanden strävar man efter att inte misslyckas, drivs av att inte göra fel, höga mål överallt, självkänslan bygger på prestation, känner ingen glädje efter en prestation, skjuter upp målen!
Det var dagens lektion.

träningstanten52

Visdomsorden är; sätt smarta mål, överlista suget, tänk framåt, träning ger hälsa, reparera en trasig självkänsla och syna min självbild! och det viktigaste tänket är att säga good enough!
Nu slutar jag mina skriverier men kommer finnas kvar som läsare en tid.

Mirabelle

Får man åka litet snålskjuts på ditt kunskapande? :) Du kan väl plita ner några rader om vilka verktyg du får lära dig för att hitta det här "Good enough"? Alla fortsätter säga det till mig... Släktingar, kollegor, chefer, vänner... Du måste lära dig good enough... Men hur vet man var ribban ska ligga då?

träningstanten52

Du ska inte förorsaka obehag för dig själv eller andra! Bli inte berusad! Det är bara du som bestämmer om du har misslyckats eller lyckats!