Det här försöket ska lyckas. Nu har jag testat flera gånger och bestämt att jag ska dricka högst två gånger per vecka och inte mer än tre glas, helst två! Och det har inte lyckats så bra men mitt drickande har minskat avsevärt. Jag vill få kontroll över alkoholintaget. Nu är det en ny period och jag har tänkt mig att dricka en gång i veckan och inte mer än tre glas och att aldrig bli berusad.
Har varit full alldeles för många gånger, gjort bort mig och gjort mina barn ledsna. Och varit på väg att falla igenom helt.
Senast jag drack öl och vin var påskafton och då klarade jag att hålla gränsen vid fyra glas. Jag är så nöjd med det!
Nu har jag varit alkoholfri i 19 dagar och innan dess i 15 dagar. Jag kommer välja att vara alkoholfri så länge som jag känner att det behövs.
Och det kan ju bli skönt! Kommer att skriva om mina tankar och hur jag gör för att klara det här, jag gör ju tvärtemot er andra i vissa avseenden.
Och ja, jag har insett att jag är beroende men måste lära mig att tackla det.

träningstanten52

Jag fortsätter att göra det fint och förnya hemma. Det blir så bra och jag känner mig så nöjd. Har stressat precis hela dagen och sätter en ny nolla i loggan.

Heddali

Jag har läst din tråd, som nästan alla trådar här då det är min livlina att inte tappa fotfästet.
Jag liksom du försöke rmig på ett måttlighetsdrickande, jag sedan 6 veckor tillbaka. Har dock inte börjat med den långa uppehållet som jag "borde" gjort. Jag kan känna igen mig i det dubbla, glädjen att kunna ta ett glas vin, men också tankekraften att hålla det till ett eller två glas vin. Du har lyckats länge nu, det är strongt gjort av dig! Jag är lite nyfiken, hur såg det ut för dig innan du "skärpte" till alkoholintaget, hur länge och omfattande upplevde du att du hade en överkonsumtion av ah?

träningstanten52

Jag har haft problem med att jag druckit för mycket i helgerna i ca tio år, dom sista fem blev det också ett eller ett par glas vin onsdag, torsdag och fredag efter jobbet och sen en bag in box fredag till söndag!
Bakis på morgonen och jätteproblem med sömnen, mer och ibland mindre deprimerad, Depressionen har släppt nu och ser ljuset i tillvaron.
Men jag har fortfarande alkoholproblem och ska vara kvar här tills jag känner att jag har förmågan att begränsa mig till hundra procent. Målet är högst en halv flaska vin per vecka vilket jag vill unna mig.

träningstanten52

Nu är semestern snart slut och en ny träningsvecka börjar. Känner att det var rätt att avsluta kontakten med psykoterapeuten men vill nog fortsätta med samtal om delar av mitt liv och mina långa depressioner, min ångest och min oförmåga att tala om mig själv.
Och alkoholen som jag inte kunnat hantera alls dom sista åren även om jag har börjat få tillbaka kontrollen. Ja det blev en hel del att hantera men mina inkapslade känslor har äntligen börjat fungera och nu har jag resten av mitt liv framför mig. Och det ska vara utan alkodimman!

träningstanten52

Augusti har gått ganska bra när det gäller intaget av vin. Jag har minskat och kommit under gränsen för riskabel nivå. Det är bra men kan bli ännu bättre under september.
Och min planering blir att fortsätta träna och umgås mer med väninnorna. Ensamheten gör oss lite dumma som Barbro Hörberg sjunger.

träningstanten52

Jag förstörde min nattsömn och har bara sovit ett par timmar. Jag behöver reflektera mer över mina vanor och kroppens reaktioner! Jag tål allt mindre och det verkar bli som det än gång var att jag blir lagom påverkad av ett glas vin. Experterna verkar ha rätt det ska inte vara mer än två glas vin och i lagom långsam takt.
Ska begränsa mig bättre i kväll när surströmmingen ska njutas med barn och barnbarn. Ha en skön helg alla forumkämpar!

träningstanten52

Just det, det blev en halv öl och två små glas vin istället och det räckte gott! Lagom är bäst! Nu har jag läst och läst och jag hittade några så fina rader på Heueh tråd
"Ha en fantastisk dag ni alla som tagit er in hit och därmed skrapat fram den första rutan på er egen vinstlott"
Så positiva ord, jag tar dom till mig och fortsätter att göra fint i sovrummet med nya gardiner och nytt överkast. I morgon finns en ny vecka och då ska jag träna och jobba, läsa och reflektera över allt som skrivs på forumet.

träningstanten52

Måste försöka komma i håg att njuta och att uppskatta livet varje dag. Det blev så mycket bättre än jag trodde från början när min resa startade på företagsvården.
Så negativt möte och så negativa vibbar från närmsta chef, det var tur att chefen högre gillade mig. Annars hade jag nog fått gå med ett avgångsvederlag.
Och i dag känner jag mig pigg, fräsch och yngre, omskolad till mannekäng enligt kollegan som uttrycker sig så fint! Jag hade tur vilket inte alla kollegor haft. En del får gå fast det bara handlar om att utrycka motsatta åsikter gentemot chefen.
Fortsätter att följa mina regler för nykterheten och tränar i stället.

Endagitaget

Hej träningstanten och tack för en fin tråd. Läst den helt och hållet nu. Jag själv har precis hamnat här och tänker inte ta några andra beslut just nu än att inte dricka alls. Men man får så klart jättemycket tankar och känslor såsom sorg och tomhet när man tänker tanken att man kanske aldrig någonsin kan dricka igen.

Ser ju att du klarar av att begränsa och det imponerar. Jag har också, egentligen, ett stort intresse för fina och gärna italienska viner. Älskar när mat och vin kombinerar varandra till fulländighet även om jag på senare tid druckit av helt andra skäl och med andra intentioner än att det är gott och en social företeelse.

Ska bli fortsätt intressant att följa din tråd och en dag någon gång i framtiden kanske jag gör som du. Eller inte.

Heja dig! :)

träningstanten52

Jag ska följa din resa också, hoppas att den blir lite längre det lönar sig när välmåendet kommer.

träningstanten52

Nu fortsätter jag på min väg med träningen och med att försöka hitta allt som är positivt och som jag mår bra av. Drack fika och åt tårta i går med exmaken och dottern var så nöjd med att mamma och pappa dricker kaffe!
Och jag konstaterade att det är miltals kilometrar mellan våra liv och var det önskedrömmar? Jag vet inte och får fundera mera.

träningstanten52

Jag fortsätter att fundera och gör kloka val i dag även om det skulle smaka gott med ett glas rött. Det skulle inte vara något ensamdrickande mer!
Ja så är det, ibland måste instruktionerna åtlydas även om dom inte har förståtts.
Tittade på debatt i svt i morse och lyssnade på vad som sas om alkohol och beroende. Kan alkoholisten lära om och bli måttlighetsdrickare? Jag tror det och testar teorin.
Köper mina goda viner och läser vinjournalen - jag ska ju omskolas till vinkännare och fotomodell utan alkoholproblem!
Ha en skön helg alla med systrar och jag hoppas några ler åt mina rader.

träningstanten52

Jag begränsade glasen till tre i går men det var ett glas för mycket. Vaknade i morse och var bakis vilket gick över ganska snabbt. Inte så bra. Jag har blivit allt mer känslig och min gräns är nog 1,5 glas i dag. Och en gång i veckan räcker gott! Det är väl både ålder och minskat intag som spelar in när alkoholtoleransen minskar.
Känner mig både nöjd och lite missnöjd men fortsätter på min resa och snart är sovrummet riktigt fint.

träningstanten52

Det är inte bara promillehalten som stiger utan känslolivet förändras också. Man slutar bry sig både om sig själv och andra, slutar lyssna på kroppens varningssignaler och lyssnar inte på andra i nån större omfattning.
Jag ser det klart och tydligt i dag, den bristande orken och det dåliga måendet och det slitna ansiktet.
Fortsätter med att göra kloka val under arbetsveckan och mår idag så mycket bättre med träningen.

Endagitaget

Blir bara så varm i hjärtat när jag läser. Och stark karaktär, ditt vill jag att livet ska resa med mig också. Heja!

träningstanten52

Utan det handlar om att hitta bra saker som stärker dig, utvecklar dig eller underlättar livet för dig. Vi är båda på väg bort från alkodimman.
Hejar på dig så klart! Välj det som känns bäst!

träningstanten52

Ja, jag är på min resa, både inre och yttre. Och det är viktigt vad andra tycker om mig och klok vill jag vara. Jag vill vakna utan att vara bakis. Gilla det jag ser i spegeln och känna att jag trivs med mig själv. Och det viktigaste att fortsätta sköta om mig själv.
Behöver lära mig mer och tänker beställa mer litteratur för nytta och nöje!

träningstanten52

Det tog lång tid för mig att begripa ordet sug eftersom jag själv inte hade upplevt det i nån större omfattning. Jag läste och försökte ta till mig men det gick inte! Jag begrep inte förrän jag skulle vara utan fast jag hade lust att ta ett glas.
Ja, jag hade ju alltid druckit ett glas precis när jag ville och hade lust! Ett glas efter jobbet på puben, ett glas på onsdagen, provsmakat boxen på torsdag osv
Hur ofta som helst utan att jag reflekterade särskilt mycket över mina vanor. Tankarna på att jag drack för mycket kom inte förrän minnesluckorna började komma. Och då var det lätt att glömma tankarna tills nästa gång det hände och alkodimman blev tätare och tätare.
Skriver en nolla loggan i dag.

träningstanten52

Har en trevlig middag på stan framför mig och har beställt fler böcker för att förkovra mig. Det kändes skönt att kunna träna lördag morgon och i kväll begränsar jag mina glas och njuter av tillvaron. Så mycket bättre allt är i dag.

träningstanten52

Jo, jag hade en tanke på att det skulle vara gott med ett glas till men det ska inte vara ett glas till. Det ska inte vara något ensamdrickande och det ska inte vara något berusningsdrickande och det går alldeles utmärkt i kväll att begränsa sig. Ja jag behöver kanske träna ett par gånger till innan det sitter.