Startar en ny tråd här, har min gamla i kategorin "Dricker jag för mycket" i tråden "Jag har en plan".

Jo jag hade en plan vilken jag höll i 98 dagar nykter, sen blev det semester å så satt jag där med vinet igen, tyvärr. Kände väl till en början att jag hade kontroll, men det gick fort och det spårade ur.
Nåväl ingen ide att gräva ner sig, utan det är bara upp på banan och ta nya tag och nya friska dagar. Så nu kör jag på en dag i taget och idag har jag varit utan A i en vecka.
Peace!

Wicca

Jag gjorde det! Jag tog mig till ett AA-möte och det var inte så farligt. Kände mig ganska lugn när jag klev in där. Har haft med tolvsteg att göra förut men då i Al-Anon sammanhang så jag förstår och köper konceptet. Speciellt religös är jag inte så när man pratar om gud kan man ju ta det som man vill, jag tänker Glad Utan Droger......
Väldigt tacksam över att fått möta fina människor idag som delar samma skit och samma lycka, det var nyttigt. Kanhända att jag får möjligheten att träffa dom igen =)
Dag 12 en tacksam dag!

Bedrövadsambo

Kul ? Man kan tolka allt som man själv vill. En del behöver kanske tro på Gud, andra behöver tro på något annat. Själv tror jag på varje individs inneboende styrka. Bra att mötet kändes bra för dig!

Wicca

Ja 2 vita veckor, skönt för kroppen.
Så hur ska jag göra nu för att fortsätta va snäll mot mig själv? Jag förstår ju att det inte räcker med att "bara" va nykter, jag måste ju jobba med massa annat hos mig själv.... men hur och det är den största utmaningen antar jag.
Ska ta mig till ett möte idag och sen ska det jobbas hela helgen.
Trevlig helg till er kämpare:-)

Gunda

Kanonbra jobbat!
Ha lite lika tankar som du.
Vill till AA vågar inte då jag bor i en lilleputt stad jag också. Tänker lika att jag söker mig lite längre bort, men kanske fler som jag känner gör samma sak och det hindrar mig. Jag tycker du var stark som vågade och gjorde!
Sen att gå vidare och ta tag i mig börja bearbeta mig och mina problem är viktigt men hur?
Många tankar rullar som jag har på dag 11för mig.
Ha en fin dag!

Wicca

Tack Gunda och grattis själv:-)
Även om jag inte riktigt greppar AA så är det värt ett försök för min del.
Jag känner ett slags lugn vilket är skönt men samtidigt lite skrämmande på nåt vis.
Är väldigt tacksam att jag ännu håller mig nykter, har inte sug eller några speciella tankar runt A, nu ett par lediga dagar och min önskan är att fylla dom med något meningsfullt och sånt som gör gott för själen.
Ha en fin måndag alles:-)
Dag 18

Wicca

Njutit av min ensamhet de senaste dagarna (mannen bortrest) har gjort sånt jag velat, bra saker för min skull och mitt välmående.
Men jag har också garderat mig med svärd, sköld och vassa huggtänder ifall monstret skulle dyka upp, det hade varit ett perfekt tillfälle för denne att ge mig anledningar att dricka själv i lugn och ro och dessutom få allt själv utan att behöva dela med mannen..... men fulingen har inte visat sig vilket känns skönt!
Idag är ännu en dag jag tar beslutet att inte dricka a.
Tacksam för dessa nyktra 20 dagar:-)

Wicca

Ja det går sakteliga framåt, 3 veckor nykter! Ingen brådska jag kan ta det lugnt.
Har varit på en del AA-möten och börjar känna mig ganska tillfreds med det. Nu kommer jag inte kunna gå på ett tag maa jobb och det känner jag en viss sorgsenhet över, så jag längtar till nästa tillfälle för möte ges.
Fysiken börjar komma igång, kroppen känns bra å knoppen också för den delen.
Sömnen är ganska ok. Sockersuget är galet så där behöver jag tänka om har tyvärr moffat i mig på tok för mycket sötsaker i tid o otid.
Spelar den där "filmen" med jämna mellanrum för en slags påminnelse, det får bli som med Dirty Dancing som gick på 80-talet, jag kan varenda replik, jag vill inte glömma jag vill vara medveten om hur det var!
Trevlig helg alla kämpare???
Dag 22

Tofslan

...med tre veckor. Starkt! Snart kommer jag dit också, känner redan hur mycket bättre man mår både i kropp och knopp som du säger. Har inget sockersug, däremot vill jag äta en massa snabbmat typ pizza och hamburgare och en jävla massa chips. Det är ju inte bra heller förstås men bryr mig inte så mycket om det just nu. En sak och en dag i taget :)
Trevligt helg till dig!

Wicca

..... ja den 28 dagen och således har jag förvaltat 4 veckor i nykterhet!
Känns skönt och harmoniskt trots att jag jobbar väldigt intensivt en period. Hinner inte så mycket mer än att jobba, sova och äta, men det är såhär ett tag och det har jag valt själv. Haft några förbiswischande tankar om alkohol som inte ingav ngt sug och en hemsk dröm där jag va helt väck, då vaknade jag livrädd!
Önskat att jag hade hunnit med AA-möten men det går inte just nu, men jag saknar det och första bästa lediga luckan ska jag ta mig till ett möte. Införskaffat litteratur som jag iaf kan använda mig av, och så hinner jag läsa här mellan varven och det hjälper till på vägen:-)

Trevlig helg alla kämpare✌?

AlkoDHyperD

Tror jag du behöver ta fram svärdet och skölden. Kanske i form av inbokade AA-möten, eller planerade aktiviteter med andra - som du inte så lätt kan avboka och som kräver att du är nykter.
Nu menar jag inte att måla fan på väggen, men bättre den är målad där, än sitter i våra huvuden och styr...
Av egna och andras erfarenheter tror jag att det är en extra känslig tid precis efter man har tröttat ut sig på ett eller annat sätt. Gamla sätt att koppla av efter arbete kan lätt smyga sig in. Det värsta med detta efter en lång vit period är att en dammlucka riskerar att öppnas.
Ta med dig alla dina segrar, som du måste ha vunnit för att ha uppnått den här långa nykterheten och bygg ett starkt försvar av dem. Du är grym!

Wicca

Tack AlkoDHyperD! Du har så rätt i det du skriver, och jag vet att den tiden kommer med massa olika prövningar.
Nu har jag ett par dagars ledighet och ska planera dom efter bästa förmåga för välmående.
Igår var jag på afterwork med jobbet. Att gå ut på krogen har jag kommit från egentligen pga alla konsekvenser som blivit när jag druckit, därav blev jag en ensamdrickare. Men så iaf så tänkte jag att jag kan ju sköta mig någorlunda nykter så jag gick på(tog bilen) aw:n och hade det hur trevligt och roligt som helst. Åt god middag i ett lagomt partysällskap. Drack alkoholfritt och det var det enda jag bekymrade mig för att möjligt kunna ge mersmak men det gick fint, log hela vägen hem och är så otroligt tacksam att jag vaknat vid mina sinnes fulla bruk och idag kunnat ta en beslut om ännu en nykter dag, dag 35 :-)

Sannah

Grattis till dag 35!!! Och så inspirerande att du gick ut och hade trevligt och drack alkoholfritt! Det vill jag med göra!!
Kram?

Wicca

Tack Sannah såklart du ska ta å göra det?
Isch känner mig lite sliten, man är inte purung å jobbar på tok för mycket, 5 nätter kvar sen ska jag ha semester, som jag gruvar mig lite för. Slängt bort galet många ledigheter på tokerier i samband med A. Önskar verkligen att denna ledighet ska bli något värt att minnas, just nu känner jag mig ödmjuk inför den uppgiften.
6 veckors nykterhet idag känns väldigt bra även om tankar dyker upp som jag inte vill ha..... då trycker jag på Play å Rewind för den filmen behöver jag som en påminnelse hur illa det var då.
Trevlig helg✨

Wicca

Så kom den efterlängtade semestern, fast när den väl infann sig fick jag ont i magen. Litar inte alls på mig själv just nu, känner mig osäker å rädd att falla återigen.
Såg en bild på fb på en trasig bro med texten: "En del broar ska faktiskt brännas för det finns vissa saker i livet som man inte mår bra av att återvända till" Å jaaaa jag önskar jag kunde bränna A-bron för evigt och aldrig mer kunde gå över den!
Funderar på att skaffa mig en sponsor i AA och påbörja stegarbetet ordentligt men det är också en skrämselfaktor. Hoppas kunna vända dygnet och sova inatt för att vakna imorgon och ta beslut om ännu en nykter dag.
Dag 48 klarade jag idag!

Bedrövadsambo

"Idag är jag nykter därför att..." och sen repeterar du det för dig själv som ett mantra varje gång din a-djävul viskar lockande. Och AA och sponsor låter som en bra idé!

Gunda

Jag har också tagit steget och har varit på 6 möten på 6 dagar på AA. Jag känner att det här är verkligen det
som passar mig, jag tycker om att vara i grupp, lyssna på andra och deras berättelser.
Äntligen känner jag att det här kommer att gå vägen, jag slår mig inte för bröstet utan är ödmjuk
men känslan att dricka finns inte över huvudtaget just nu. 24 fyra timmar lovar jag att vara nykter.
Jag är i min 6:te vecka av nykterhet. men jag har också en annan räkning och då är jag på dag 11. Jag tog
ett litet återfall efter 4 veckor nykter. Men nu är jag på banan
den 30.7 så klev jag in genom dörrarna till AA och jag har fått en sponsor, som själv kom fram till mig
och ville hjälpa mig. Jag tycket att det gick lite för fort, men så träffade jag henne i går och det stämde mellan oss.
Så jag är jätte glad för att jag tog steget och jag ser ju att även du har tagit dig till AA, jag blir glad för din skull och min.
Jag hoppas att människor i gruppen håller tyst om vilka som är där då det ska vara anonymt men i det här läget
så kan jag inte bry mig om det utan nu är det bara att ta tjuren vid hornen och köra på.
Jag blir så glad då jag ser att även du har startat din resa nu mot nykterheten.
Under din semester så gå på möten många och ofta, det tror jag är en stor hjälp i nykterheten. Lika att ha en sponsor
är till stor hjälpt, då har man någon fysisk person att ringa om man är på väg att falla.
kram och ha de gott.

Wicca

Tack Bedrövadsambo och Gunda för er input, ni är värdefulla?
Wow Gunda vilken rivstart å vilka bra beslut du tar??
Ja planen är att gå på möten under semestern, dessvärre har jag en vecka i ett annat land men har sett över möten där då AA finns över hela världen men det klaffar inte riktigt med orten jag ska befinna mig på. Ska göra så gott jag kan iaf och fortsätta ta en dag i taget.
Idag påminde den lilla appen om 7 veckors nykterhet det känns fint och som ett steg i rätt riktning, idag ska jag på möte!
Trevlig helg!?

Gunda

Jag ska också åka på en liten resa här i Sverige och då säger min sponsor att hon vill att jag ringer en av dagarna till henne och berättar hur läget är. Jätte gulligt av henne att hon bryr sig.
Skaffar du en sponsor så kan du ju ha kontakt med personen istället för möte. Bara ett tipps ??
Jag ska också på möte i dag och jag seg fram emot det.
Ha en fin dag. ???