Bestämde mig igår för att det får räcka nu. Vaknade som vanligt inatt och drack en halv liter vatten, trots att jag var nykter. Tänkte att det nog tar ett tag innan kroppen repat sig. Kom fram till att jag nog varit halvpackad/packad minst tre kvällar upp mot fem kvällar i veckan i 28 år bortsett från en paus på tre år då jag väntade, födde och ammade min son. Jag har totalt supit kontrollerat i 25 år. Jag har skött jobb, studier, hem och barn. Jag har haft ett socialt trevligt liv, fester, resor och goda middagar.

Man glömmer lätt baksidan... för det finns en sådan men den ser alkoholen till att sudda bort ur minnet så att jag orkar leva med alla gånger jag gjort bort mig. Jag har raglat runt, skällt ut, dansat alltför utmanande, spelat med andra människors känslor, sårat, förnedrat både mig själv och andra. Jag har missat möjligheter, tackat nej till framgång och jag har gömt mig. Allt för att kunna fortsätta dricka i lugn och ro på mitt sätt. Jag vet exakt vad jag klarar av på jobb bakfull så jag har alltid sett till att inte skaffa mig mer ansvar än så. Med stigande ålder har jag isolerat mig, börjat undvika vänner, fester och andra sammanhang då jag vet att det kan bli aktuellt med alkohol. Jag dricker ensam eller (till en början) till maten med min man. När han är nöjd fortsätter jag i min ensamhet tills jag däckar (snyggt och kontrollerat) alltför tidigt på kvällen.

Jag vill ha framgång nu. Jag vill ha det bättre på jobbet, jag vill springa det där loppet, jag vill se frisk ut och jag vill vara frisk. Jag vill vara en förebild för min son och mina bonusbarn. Jag vill ha en frisk relation till min underbare man som står ut med mig och jag vill älska mig själv och alla andra omkring mig.

För visst är det kärleken till mig själv som inte riktigt räcker till.

Om mina föräldrar inte lyckades förmedla att jag är älskad ( fast jag tycker att de har gjort så gott de kunnat) så får jag väl som vuxen ta ansvar och lära mig att älska mig själv fullt ut. Hur gör man det?

Är det någon som har en idé?

Min utbildning i ett människovårdande yrke har inte hjälpt mig ett dugg, jag har inte förmågan att arbeta med/möta människor i missbruk och inte en bok av de 100 jag läst har gett mig en ingång. Jag läser era inlägg och tänker att vi är så många och vi beter oss olika men ändå så lika. Gamla teorier om alkoholmissbruk håller inte och behandlingsmodeller för alla oss som kontrollerat håller på att dricka bort våra liv finns inte.

Jag är i alla fall nykter idag efter 7 dagars blöt semester och jag får nog allt fortsätta vara det om jag ska bli en frisk gammal tant. Jag har ont i magen, jag tror att min lever säger ifrån, buken buktar misstänkt under revbenen... En ny dag är här!

Nyttan

Första måndagen på minst 6 månader som jag är uppe efter en helnykter helg. För det mesta brukar jag annars ha sörplat i mig resterna av vinet från lördagen under söndag eftermiddagen. Jag ser slitnare ut än vanligt. Hade hoppats att min nyktra vecka skulle avspegla sig på ett annat sätt i kroppen och framförallt i ansiktet.
Jag har trots allt sovit gott inatt. Kroppen värker men det är nog lite, lite bättre idag. Det börjar bli dags att belöna min nykterhet. Jag ska till tandläkaren idag - om det inte finns några hål ska jag boka en tandblekning. Jag har sett (och hört) på mina tandblekta bekanta att tänderna lyser blå efter några glas vin :-)

Och du, blek tänderna oavsett. Då KAN du inte dricka vin. Vem vill ha blå tänder? Lycka till hos tandläkaren.

Nyttan

Trött, trött och värk i benen. Värken vandrar runt i kroppen och jag undrar om den ska lämna mig snart. På lördag ska vi ha gäster. Gäster som tycker om rött vin i måttlig mängd.
Ska jag avstå eller ska ja ta ett glas till maten? Eller två...
Det skulle vara så enkelt att bara glömma bort hur jobbig den sista veckan har varit. Bara inbilla mig att jag från och med nu kan dricka 2 glas vin i veckan. Varför skulle jag kunna det - jag har druckit minst två flaskor, kanske tre, fyra i veckan de senaste 3-4 åren... Vad är annorlunda?

Jag sippar på mitt Kamomillte och firar ett nionde dygn som nykter.

Nyttan

Jag får lust att gå ut i regnet och låta det symboliskt rena mig.
In på dag tio och det är onsdag. Redan nu maler tanken på om jag ska dricka vin på lördag...och så hoppar alkoholgdjävulen upp och säger; "då skulle du ju ändå kunna ta ett glas vin redan på fredag... för att fira att det är helg."
Ja, ni som är här fattar...
Vi fattar alla vad jag "bör" göra men vad kommer jag att göra?

Att fly från sina känslor och tankar för ofta är inte bra men att hitta på något som kan sysselsätta och stilla oron kan väl inte vara så dumt.

Strax dax att gå till jobb - ska sysselsätta mig med rutinjobb idag. Sommar och städning/arkivering passar mitt sinnestillstånd utmärkt. Regnet känns så rätt.

, bra jobbat.

När jag får tankar på alkohol och sug efter alkohol, accepterar jag det som en naturlig process inom mig eftersom jag är alkoholberoende. Jag har vid såna tillfällen alltid fokus på att jag aldrig kommer att sträcka ut handen efter det första glaset. Då är jag trygg.
Tankar och behov kan jag inte bli berusad på. Eventuella funderingar på när eller om jag ska sträcka ut handen måste jag undvika, eftersom jag då skulle bli osäker och börja vackla.

Hoppas du får en trevlig sommardag.

Styrkekramar

Hej Anna
Känner igen mig i en hel del av det du skriver.
Och också att liksom inte ha nått botten - trots att jag - liksom du - druckit mkt i många mång år.
Men skött det snyggt - och i princip alltid ( med mkt få undantag) stigit upp till ett ansvarsfullt jobb ( är chef med många anställda).
Det har ofattbart nog 'gått bra' för mig och jag fick ett nytt jobb för ett år sedan - med mer utmaningar.
Jag håller mig inom ngn sorts ramar men vet ju att j skulle kunna prestera ännu mer ( eller fel uttryckt - jag skulle kunna ha det så mkt bättre och ge mkt mer - om jag inte marinerade livet med dessa mängder av alkohol.
I söndags gick jag ut och drack mig full ( brukar j inte!) och bestämde mig sedan för att - ni får det vara nog!
Har läst här på forumet - gripande, intressant.
Om tre dagar är det semester och j har redan börjat tänka ' två glas per dag kan j väl ta' osv osv.
Och samtidigt har jag markerat 100 dagar i kalendern - som ett första mål.
Jag är tämligen ( men inte helt) säker på att j inte kan lära mig dricka smartare.
Det vore dock urbota dumt att inte ta ett rejält uppehåll - och se vad som händer med kropp och huvud.
Jag har två fantastiska vuxna barn som aldrig riktigt ( på ett uppenbart sätt) kommit i kläm eller sett mig full ( min dotter vid ett tillfälle - och sedan slutade j dricka - mer än ngt enstaka glas - när hon var nära - nu har hon flyttat hemifrån).
Jag tänker att j - i bästa fall - kan se detta som en resa. Vara lite nyfiken ( och inte bara skamfylld och ledsen över att inte FÅ dricka).
Jag har ju gjort 'samma, samma' i kanske 15 år.
Dags att göra ngt amnat/nytt.

Jag känner också igen mig massor. Sköter allt snyggt för att kunna dricka hemma i lugn och ro. Försöker inte köpa boxar men till helgen föll jag och har småpimplat sedan dess. Är öppen med det till min sambo och emellatåt försöker vi skärpa oss lite. Men jag faller alltid tillbaka och lurar mig själv att ett två glas är ju mysigt. Vill sätta stopp och bli fri. Nu ska jag resa till en släktfest ned mina barn. Vet att det kommer att finnas alkohohol där. Är grymt bakis just nu och vill inte bli full på kalaset. Hur blev det så här? Jo succesivt under 20 års tid. Hoppas du klarar din nykterhet bättre an jag gjort Anna. Idag är dag 1... Igen.

Viljanfinns

Hej vänner, jag är i samma sits som er. Jag har Naltrexone som fungerade ypperligt på mig. Alkoholsuget försvann helt. Tyvärr kvarstod problemet när jag slutade med tabletterna efter 3 veckor. Jag lyckades hålla mig nykter i två år innan det var dags för bara ett glas vin... Nu har jag varit alkoholfri i 3 dagar och har medicinen som en 'reservplan'. Stor kram till er alla?

Nyttan

Tack Pi31415.
Idag när jag normalt hade gått inom Systembolaget efter en flaska onsdagsvin valde jag att åka rakt hem. Jag kunde tänka; aldrig mer måndagsvin, tisdagsvin, onsdagsvin, torsdagsvin och där stannade beslutsamheten upp ...
På lördag när gästerna kommer måste jag ha bestämt mig. Aldrig sträcka ut handen? Redan nu kan jag känna njutningen av ett gott vin till fredagsmyset ...
Ja, jag är i alla fall nykter ikväll och kommer att vara nykter imorgon kväll. En dag i taget.
Jag har med mig din tanke om att aldrig mer sträcka ut handen.
Dagen var extremt stressig men jag tror jag ordnade upp en hel del som jag inte klarat om jag varit bakfull...det är jag väldigt glad för nu.

Kram

Nyttan

Hej Kaveldun,
Ja, jag är chef för en lite mindre grupp och har fått erbjudande om att ta större ansvar i höst. Vi är i en mycket spännande fas på jobb som jag vill vara en del av. Tänker att mina direktrapporterande är mer värda än en bakfull chef. Skrattar när du skriver att du marinerar livet med alkohol. Jag marinerar hela min tillvaro i rödvin.
Min man sa idag (han kan dricka måttligt men dricker mycket tillsammans med mig fredag-lördag) att det varit en väldigt trevlig vecka med en nykter fru trots att han inte stör sig nämnvärt på mitt pimplande. Framför allt var han glad över helgen då han upplevt en närvaro och ork han inte känt på länge. (Han drack inget heller) Det gjorde mig glad att han känner så eftersom min abstinens var ganska smärtsam. Det blev plötsligt värt obehaget.

Jag drack en hel flaska vin på ca två timmar kvällen innan jag gick på min dag 1. Jag vet inte varför.

Du har markerat 100 dagar. Jag borde (kanske) göra det samma men på lördag kommer ju våra Vindrickarvänner. Ska jag ställa mig utanför gemenskapen? Bara det att jag tänker på det redan nu gör mig förbryllad...
En dag i taget.
Tack för dina rader! Vi hörs!

Nyttan

Mariamagi, Åh, vad jag känner igen mig.
Slutade också köpa boxar och gjorde mig märkvärdig med att "vin ska serveras från flaska" och ha riktig kork. Så pinsamt! Har burit hem 8-10 flaskor i veckan istället. Sista tiden har jag bytt Systembolag för att inte bli igenkänd eller bett min man handla. Det lyser alkoholist om mig men jag funderar ändå på om jag kan dricka två glas vin på lördag... Det är ju så mysigt...
Hoppas det är dag 2 för dig idag!

Hej igen!

Ja - jag är inne på dag tre - så mina råd kommer inte ur lång erfarenhet precis:-)
Men Anna - måste du stå utanför gemenskapen för att du inte dricker vin. Köp ngt som är rött till färgen och säg att du hoppar alkoholen ( går ju att skylla på lite huvudvärk eller vad som - om du nu inte vill vara öppen - det hade inte j velat - nu)
Se det som ett experiment.
Ett intressant experiment t o m.
Idag jobbade j sent och gick sedan ut och åt ( bor mitt i stan och har många ställen runt hörnet ). I vanliga fall hade j absolut beställt ett glas ( som hade blivit minst två och ofta - eller ibland - fem!) . Och sedan vakna med aska i mun och själ och kroppen skakig och trött.
Nu åt j och drack Ramlösa - lyssnade på en podd - gick sedan en promenad på Kungsholmen och sedan hem.
Könner mig trött ( många vittnar om det ju - tröttheten när man upphör med alkohol). Men ändå - verklig på ngt sätt. Inte överdrivet glad precis - lite sorgsen.
Men ändå - sitta på en servering - NU - med fyra glas i kroppen ( j satt alltid på ställen - typ caféer , saluhallar - där det var ok att sitta ensam)
Så meningslöst att vara berusad en onsdag. J har många vänner men ibland hade j druckit så pass mkt i veckan att det inte köndes roligt att träffa vänner på fredagen.
Och ja - alla medarbetare är värda en chef som inte är bakfull.
Jag har skött mitt jobb ( lite f ö r bra nästan - ibland har j tänkt att det hade varit bättre om j fallit igenom tidigt - men lätt att säga).
Dina vindrickarvänner kommer inte bara för vinet ( om de inte har problem vill säga:-)
De kommer ju för att träffa dig! Testa ändå att låta dem få göra det - när du är nykter.
Tänkte sluta med 'haleluja' - för att få det riktigt präktigt :-)
Men avstår.
Lycka till i alla fall!

Nyttan

Som jag svarade i en annan tråd så har jag dragits mot en Sorgebearbetning. En väninna till mig gick en vecka på detta i samband med en nära anhörigs död. Jag gick på en gratis föreläsning; läs införsäljningsmöte och det blev lite Halleluja över det hela. Jag har inget emot kyrklighet men det passar inte mig fullt ut. När det blir lite för stort blir jag orolig och tänker på masspsykos och andra otrevligheter som hänt i vår historia. Detta blir ju ett hinder för mig att våga prova. Enligt väninnan som gick en veckas sorgbearbetning fanns inga sådana inslag väl på kursen - man kallar det kurs- utan bara varma människor som ville väl.
Sorg över min alkohololism är vad jag känner och jag har äntligen förstått sambandet med många konstigheter jag haft för mig under hela mitt liv!

Kram till dig på din tredje och fjärde dag! Ramlösa är gott!

Kort svar
Jag tål inte heller halleluja ! Det goda är att j aldrig skulle kunna bli en sektmedlem - j har svårt för gruppmentalitet ö h.
Det svåra är att j kanske lite för ofta ställer mig bredvid - är kritisk, ser igenom!
Är det därför j behövt alkoholen - att få bli sentimental och ngt mindre 'skarp' - få vara hängiven?
Du skriver om sorgen. Förstår!
Den har j knappt vågat närma mig. Tänker också att många år slösats bort. Borde sorgen över alla konstigheter - plus sorgen att ta farväl.
Nu jobb i alla fall. Livet trots allt.

Nyttan

Nykter, har överätit varma mackor och choklad. Huvudet spränger, nacke och axlar är spända som fiolsträngar. Trött, trött. Försöker läsa men kan inte koncentrera mig. Jag tror jag måste sminka av mig och faktiskt förbereda mig för sängen Kan säkert sova 12 timmar utan problem. Känns som om jag går på knäna...
Med tanke på detta är det inte värt att prova fredagsvin och sedan göra om allt detta om några veckor igen...

Nyttan

Så var den andra fredagen utan vin här! Ja, jag har redan bestämt mig.
När jag vaknade imorse kände jag mig precis lika bakfull som vanligt! Jag har druckit vatten tre gånger inatt och är ändå alldeles torr i ögonen. Känner mig långsam och seg.
Det är nu alkoholgdjävulen hoppar upp och säger; du ser, att du är seg på morgonen och torr i ögonen har inget med mig att göra! Du kan lika bra njuta av mig om kvällarna och ha det mysigt då. Du får söka lösning på dina symptom på annat håll.... Det är klimakteriet som gör dig torr och orkeslös...
Tvingar bort tankarna i och med att jag skriver ner dem här - tankarna får stanna här!

Om kroppen vill ska jag springa en liten runda imorgon.

för hälsningen i min tråd. Jag läser dina rader här i din tråd varje dag, och ser med glädje att du kämpar på och undviker "första glaset".
Svängningar i humör och mående är helt naturligt utan alkohol, p.g.a. både yttre och inre faktorer. Men med alkohol skulle den kurvan i "mående"-diagrammet hamna mycket längre ner, och med större svängningar.
En, av flera andra, fördelar med detta forum är att man kan följa varandras kamp mot alkoholdemonen. Det blir en slags vi-känsla. Det är positivt, man blir glad, för var och en som det går bra för.

Unna dig något annat gott i stället för fredagsvinet i dag Anna. Som en belöning. Det är du värd.

Varm sommarkram

Heddali

Hej
Har läst dina inlägg och vill skicka en stärkande tanke inför helgen. Jag var med på detta forum för ca 5 månader sedan och hade då ung en vit månad. Efter det drog jag (felaktigt) slutsatsen att jag inte hade så stora problem och att jag trots allt kunde fortsätta med just helg vin under "trevliga" former. I princip kan jag nu i efterhand konstatera att om något har mitt drickande eskalerat och jag har druckit lite eller mycket nästan varje dag. Är nu inne på min ynka 3dje dag jag utan, och jag hoppas vid mitt liv att det ska gå. Så tänk inte "kanske" utan tänk bara att du bestämt dig att avstå, och du kommer vara så stolt över dig själv efteråt! Lycka till!

Wicca

Ja du den där a- djävulen är en ful rackare som förskönar, för inte blir man bara seg på morgonen och torr i ögona, det är ju så mycket mer elände.
Du skriver så klokt och beslutsamt och jag önskar dig en härlig fredag i lugn och ro!