Bestämde mig igår för att det får räcka nu. Vaknade som vanligt inatt och drack en halv liter vatten, trots att jag var nykter. Tänkte att det nog tar ett tag innan kroppen repat sig. Kom fram till att jag nog varit halvpackad/packad minst tre kvällar upp mot fem kvällar i veckan i 28 år bortsett från en paus på tre år då jag väntade, födde och ammade min son. Jag har totalt supit kontrollerat i 25 år. Jag har skött jobb, studier, hem och barn. Jag har haft ett socialt trevligt liv, fester, resor och goda middagar.

Man glömmer lätt baksidan... för det finns en sådan men den ser alkoholen till att sudda bort ur minnet så att jag orkar leva med alla gånger jag gjort bort mig. Jag har raglat runt, skällt ut, dansat alltför utmanande, spelat med andra människors känslor, sårat, förnedrat både mig själv och andra. Jag har missat möjligheter, tackat nej till framgång och jag har gömt mig. Allt för att kunna fortsätta dricka i lugn och ro på mitt sätt. Jag vet exakt vad jag klarar av på jobb bakfull så jag har alltid sett till att inte skaffa mig mer ansvar än så. Med stigande ålder har jag isolerat mig, börjat undvika vänner, fester och andra sammanhang då jag vet att det kan bli aktuellt med alkohol. Jag dricker ensam eller (till en början) till maten med min man. När han är nöjd fortsätter jag i min ensamhet tills jag däckar (snyggt och kontrollerat) alltför tidigt på kvällen.

Jag vill ha framgång nu. Jag vill ha det bättre på jobbet, jag vill springa det där loppet, jag vill se frisk ut och jag vill vara frisk. Jag vill vara en förebild för min son och mina bonusbarn. Jag vill ha en frisk relation till min underbare man som står ut med mig och jag vill älska mig själv och alla andra omkring mig.

För visst är det kärleken till mig själv som inte riktigt räcker till.

Om mina föräldrar inte lyckades förmedla att jag är älskad ( fast jag tycker att de har gjort så gott de kunnat) så får jag väl som vuxen ta ansvar och lära mig att älska mig själv fullt ut. Hur gör man det?

Är det någon som har en idé?

Min utbildning i ett människovårdande yrke har inte hjälpt mig ett dugg, jag har inte förmågan att arbeta med/möta människor i missbruk och inte en bok av de 100 jag läst har gett mig en ingång. Jag läser era inlägg och tänker att vi är så många och vi beter oss olika men ändå så lika. Gamla teorier om alkoholmissbruk håller inte och behandlingsmodeller för alla oss som kontrollerat håller på att dricka bort våra liv finns inte.

Jag är i alla fall nykter idag efter 7 dagars blöt semester och jag får nog allt fortsätta vara det om jag ska bli en frisk gammal tant. Jag har ont i magen, jag tror att min lever säger ifrån, buken buktar misstänkt under revbenen... En ny dag är här!

Nyttan

Blev efterlängtat befordrar på jobb igår och under samtalet kom en liten tanke i mitt huvud "att detta beror på att du varit nykter i nästan två veckor". Det låter befängt men processen har dragit ut på tiden och jag har hela tiden tänkt ( på fyllan) att jag inte kommer att klara nya jobbet bakfull. Nu när jag var nykter så kom beskedet.

Hur som helst så vore det naturliga för mig att skjuta champagnekorken i taket när jag kom hem och dricka ett extra gott vin till maten.
När jag kom hem lagade mannen mat och jag hade beställt Pepsimax redan på morgonen. Jag berättade för honom och så sa jag förhoppningsfullt att: "nu skulle jag vilja fira med ett glas vin". Fick till svar -" Nä, det går inte. Frun har beställt Pepsimax så det är det som serveras".

Tänk att jag försökte lägga över ansvaret på honom. Jag ville precis i det ögonblicket att han skulle säga att klart vi ska fira ditt nya jobb! Jag hämtar champagnen!
Vilken lycka att han är så stark och så klok att han inte ens vacklar en sekund.

Det blev en kort och lite stressig middag. Det kröp i kroppen på mig. Efter maten gjorde jag något jag inte gjort sedan jag var barn. Jag gick till affären och köpte ingredienser och sedan bakade jag en flytande chokladkaka. Jag kan över huvud taget inte baka - men en kaka blev det och idag kan jag bjuda mina gäster på hembakat!

Ett långt varmt bad och insmörjning av hela mig fick mig något så när ner i varv. Somnade med svår värk i benen redan vid nio-tiden, helt utmattad.

Idag kommer vindrickarvännerna och jag vet ännu inte hur jag förhåller mig till det. Först en lång promenad och så kanske lite av min oro släpper.

Jag är nykter och väldigt sorgsen idag. Tårarna bränner och jag låter dem komma. Sorgeprocessen är igång.

Nyttan

Tack för dina erfarenheter.
Jag kommer troligen att hamna där också om jag inte väljer en annan väg.

Nyttan

Vindrickarvännerna kom igår och jag tog beslutet att dricka vin. Ett glas rosé och två glas rött under fem timmar, totalt 50 cl.
Huvudvärk idag men ingen oro. Den kommer troligen i eftermiddag.
Det må vara att jag är en idiot men jag önskar att det får vara så. Nu gäller det att stanna på Forum och vara nykter dag för dag och ta nya beslut. Det blir med all säkerhet ingen alkohol under veckan.

Heddali

Jag drack en whisky igår trots föresatsen att inte dricka alls på en längre tid. Blev inte mer än det och det jag förstår är ändå att ett total stopp m alkohol är något som jag kommer ha svårt att fullfölja. Mitt mål är nu dag för dag med ingen ah och belöningen blir förhoppningsvis en längre period med avsevärt mindre ah helt enkelt. Du är ändå på väg, försöker minska och är medveten om dina problem, det är en bra början!

Nyttan

Dagen har varit underbar. Sov till 08, läste tidningen och byggde lego med min son. Ett bad och sedan nya naglar - lyxkänslan total. Ingen oro, ingen ångest.
Vägde mig och har tappat ett kilo. Om jag inte ersätter vinet med socker och mjöl kommer jag att vara av med mina trivselkilon om fem veckor.
Regnet har öst ner hela dagen men det blev ändå en skogspromenad och så har jag plockat fram ett pussel. Ska tända ljus nu och umgås med min son. Hoppa i säng tidigt. Imorgon är det en ny nykter dag på jobb utan bakfylla.
Det är underbart att ha ridit ut första tiden. Det har varit jobbigt och det är inte värt att hamna där igen. Så hejdå söndags-, måndags-, tisdags-, onsdags- och torsdagsvin.

Nyttan

Ingen bakfylla här och en ny dag på jobb väntar. Tre veckor kvar och sedan kommer elddopet - semester. Men det är där och då. Nu är det en ny vacker morgon.

Wicca

Skönt att slippa va bakis å skakis på jobbet. Semester är ju en fälla som är lätt att falla i......det ska ju oftast firas att man är ledig. Det går att fira alkoholfritt också har jag upptäckt. Å du är verkligen ingen idiot jag tycker du är klok som skriver: "Nu gäller det att stanna på Forum och vara nykter dag för dag och ta nya beslut."
Ha en fin dag och kämpa vidare, du kan! Kram

Nyttan

Slog ett öga i kylen och vad skådade mitt norra öga; jo, en slatt rosévin från i lördags. -Åh, vad gott säger alkoholgdjävulen, du kan ju ta den, ingen fara det finns inte mer sedan...
Jag tar en stor bit choklad och loggar in på Forum. Tänker titta på slatten hela veckan!
Trött, trött men glad över att vara nykter.

Nyttan

Det är helt okej att gå och jobba. På något sätt så känner jag mig trygg i att inte vara ledig. Rutinerna är lätta och följa. Bakis på jobb vill och kommer jag aldrig mer vara.
Idag är första dagen då jag mår lite bättre. Jag räknar dagar från att jag skrev in mig här. Jag har inte ambitionen att bli helnykterist (inte ännu i alla fall). Jag jobbar med att njuta av vin när det är passande och då i en nivå jag klarar utan att bli dum och elak.
Det är snart tio år sedan jag slutade röka. När jag tittar bort mot platsen där jag stod efter att ha rökt en sista gul blend och bröt den sista ciggen som låg i asken så kan jag fortfarande känna kraften och det magiska i det beslutet. Man ska dock komma ihåg att detta föregicks av 8 års s k feströkning. Ingen på jobb visste att jag rökte, inte en cigg på dagtid, bara någon enstaka någon kväll och sedan 2-3 askar på helgen. Det bruket gick att hålla i schack och avslutade sig själv när det inte längre accepterades på offentliga platser.

Undrar om alkoholen ska gå samma väg? Om tio år diskuterar man kanske alkoholfria bord på uteserveringar...?

Nä, nu väntar jobbet så mina tankar får sluta vandra!

Håll ut alla ni som vill leva ett nyktert liv!

Nyttan

Åh vad sugen man kan vara! Slatten i kylen skriker mitt namn!
Lite godis slinker ner och så på med kaffet.
Jag fixar inte mitt nya jobb bakfull - så är det bara.
Jag förblir nykter idag.

träningstanten52

Jag har inte lust att dricka i dag men jag undrar hur det blir på fredag? Men jag ska träna på lördagen och då går det inte att dricka vin på fredag! I varje fall inte mer än ett litet glas.

För min del hade det nog varit omöjligt att ha a hemma och försöka låta bli det. Det går nog en viss tid.. Det är som med mycket annat man är sugen på. Finns det hemma så äter man det förr eller senare. Grattis till ditt nya jobb! Man kan fira på många sätt. Kanske unna sig något som klädesplagg, massage eller någon kul upplevelse med eller utan barn. Bra tanke det med alkoholfria bord. Jag tycker det är väldigt mycket a-reklam framför allt i tidningar. Men det ger nog stora intäkter. Tänker också på vikten ibland. Har bestämt mig: Hellre lite tjock av godis och god mat än plufsig och fet av alkohol...

Nyttan

Igår kom jag igång med att planera hösten på jobb! Åh, så roligt. Jag kände Arbetsglädje för första gången på många, många år! Jag ska inte gräva så djupt men jag anar ett samband mellan brist på arbetsglädje och min eskalerande vin konsumtion. Jag ska inte vältra mig i mina misslyckande men visst är det så att när chansen kom 1999 och sedan 2009 plus 2013 att göra karriär hade jag för mycket att göra med mitt vin så jag tackade helt enkelt nej och simmade vidare i marinaden.

Nu har jag fått en chans till och jag tänker inte förspilla den. Jag är så tacksam för att jag är här och att livet verkar gå in i en gyllene fas vid 50 år. Halva livet är kvar och jag har bestämt mig för att förvalta det väl!

Stor kram alla!

Nyttan

Hellre lite rund och fast i hullet än plufsig och slapp av vinet!

Ärligt talat tycker jag att huden ser bättre ut så här på dag 15!

Kram på dig miss lyckad!

Heddali

Vad du har varit stark hela veckan och gjort bra beslut hela veckan, du är en inspiration för mig som inte lyckats alltför väl med mitt försök att få en minskad konsumtion. Men jag kämpar på med motivation, tankar och vin sug så hoppas jag att jag också gör de bättre valen...

Nyttan

"Ha"tänkte jag och kände mig lycklig när jag imorse tog min matlåda ur kylen och slog en blick på rosevinet. "Där kan du ligga!"

På fredag ska vi på minisemester med två nätter på hotell och då kommer jag troligen/kanske dricka en drink och lite vin. Men jag har lagt till kanske för jag är inte säker på att jag vill dricka till helgen. Har en jäkla muskelvärk och har köpt magnesium idag. Kan ju inte skada...

Idag känner jag mig stark och har en förhoppning om att aldrig mer pimpla vin i veckorna.

Nyttan

Koltrasten väckte mig inatt med sin vackra sång. Jag lyssnade och kände efter i min kropp. Jo, nykter, ingen tillnyktring, ingen bakfylla.
Brukar annars vakna på natten och inbilla mig att promillehalten är nere på noll. Sedan inträder tillnyktrandet. Massor av vatten krävs. Ganska ofta har jag klarat mig med detta och ingen bakfylla att prata om. De dagarna har jag allt som oftast gått på vinet direkt på eftermiddagen igen. Resultatet har, dag 2 eller tre, varit en slö, lättirriterad och plufsig kvinna. När jag tänker på det så måste någon ha tänkt och kommenterat bakom min rygg. Ja, det är i alla fall slut nu.

Köpte magnesium igår och tycker mig ha mindre spänningar i vaderna (som är värst). Tar dagsdosen ett par dagar och sedan halverar jag nog. Får ta reda på i vilken mat det finns. Såg att det är rätt mycket tillsatt i sportdrycken min son köpte igår. Är skeptisk till kosttillskott men man kan ju prova. Lite placeboeffekt har aldrig skadat.

Dagen är här och det är torsdag. Ser fram emot minisemester imorgon eftermiddag. Det slår mig att jag tänker på själva resan - inte baren, drinklistan och vinet jag kanske ska få tillgång till. Jag säger kanske igen. Idag är jag nykter.

träningstanten52

Nu finns det ingen alkohol kvar i vinslatten, så du kan lugnt hälla ut den!

Nyttan

Vi gick ut och åt igår... Ett glas rött på restaurangen och suget efter mer blev extremt... Drack slatten när jag kom hem. Där var exakt 15 cl. Sedan började jag leta efter något lite mer...Pinsamt! Allt jag hittade som var öppet var Aperol - fy vad bittert utan vin och vatten. Slurpande i mig lite, lite och tänkte sedan på en bekant från det förflutna;
När jag en gång besökte honom i ett hus på Österlen ( han hade satt sig själv på tork ute i naturen) då var han så desperat att han drack rakvatten en kväll. Det var riktigt fånigt att se och vem vill vara sån? Rakvatten eller Aperol - same, same...
Jag gick och la mig orolig och har sovit mycket dåligt inatt.
Det här en resa...
Nu långpromenad till jobb - känner mig inte riktigt glad :-(

Anders 48

Nog är det en j-a resa alltid - men nu är skvätten slut!!! Och du kan styra upp på vägen igen! När jag lade in mig själv förrförra veckan, to-må, så var det en kille som en kväll/natt hittade en städvagn där det fanns en flaska handsprit som han tryckte i sig helt desperat. Blev drag under galoscherna hos personalen på morgonen, och ALLA skulle blåsa. Killen, en rätt sympatisk fyr, erkände ute i frukostrummet där vi var ganska många som satt - och ifrågasatte varför alla skulle blåsa (cirka 20 pers.)? Jodå, sådana var minsann rutinerna. Man märkte hur stämningen förändrades från personalens sida gentemot honom - och senare på dagen kände han sig så "bannad" och utsatt att han skrev ut sig själv (mot läkarens inrådan så klart). De flesta är ju ändå där frivilligt - och jag tyckte att det hela blev nästan absurt - men tänk vilket begär han måste ha haft, om man ger sig på en flaska handsprit.

Hoppas att din långpromenad hjälper dig att sortera lite tankar!!!