Bestämde mig igår för att det får räcka nu. Vaknade som vanligt inatt och drack en halv liter vatten, trots att jag var nykter. Tänkte att det nog tar ett tag innan kroppen repat sig. Kom fram till att jag nog varit halvpackad/packad minst tre kvällar upp mot fem kvällar i veckan i 28 år bortsett från en paus på tre år då jag väntade, födde och ammade min son. Jag har totalt supit kontrollerat i 25 år. Jag har skött jobb, studier, hem och barn. Jag har haft ett socialt trevligt liv, fester, resor och goda middagar.

Man glömmer lätt baksidan... för det finns en sådan men den ser alkoholen till att sudda bort ur minnet så att jag orkar leva med alla gånger jag gjort bort mig. Jag har raglat runt, skällt ut, dansat alltför utmanande, spelat med andra människors känslor, sårat, förnedrat både mig själv och andra. Jag har missat möjligheter, tackat nej till framgång och jag har gömt mig. Allt för att kunna fortsätta dricka i lugn och ro på mitt sätt. Jag vet exakt vad jag klarar av på jobb bakfull så jag har alltid sett till att inte skaffa mig mer ansvar än så. Med stigande ålder har jag isolerat mig, börjat undvika vänner, fester och andra sammanhang då jag vet att det kan bli aktuellt med alkohol. Jag dricker ensam eller (till en början) till maten med min man. När han är nöjd fortsätter jag i min ensamhet tills jag däckar (snyggt och kontrollerat) alltför tidigt på kvällen.

Jag vill ha framgång nu. Jag vill ha det bättre på jobbet, jag vill springa det där loppet, jag vill se frisk ut och jag vill vara frisk. Jag vill vara en förebild för min son och mina bonusbarn. Jag vill ha en frisk relation till min underbare man som står ut med mig och jag vill älska mig själv och alla andra omkring mig.

För visst är det kärleken till mig själv som inte riktigt räcker till.

Om mina föräldrar inte lyckades förmedla att jag är älskad ( fast jag tycker att de har gjort så gott de kunnat) så får jag väl som vuxen ta ansvar och lära mig att älska mig själv fullt ut. Hur gör man det?

Är det någon som har en idé?

Min utbildning i ett människovårdande yrke har inte hjälpt mig ett dugg, jag har inte förmågan att arbeta med/möta människor i missbruk och inte en bok av de 100 jag läst har gett mig en ingång. Jag läser era inlägg och tänker att vi är så många och vi beter oss olika men ändå så lika. Gamla teorier om alkoholmissbruk håller inte och behandlingsmodeller för alla oss som kontrollerat håller på att dricka bort våra liv finns inte.

Jag är i alla fall nykter idag efter 7 dagars blöt semester och jag får nog allt fortsätta vara det om jag ska bli en frisk gammal tant. Jag har ont i magen, jag tror att min lever säger ifrån, buken buktar misstänkt under revbenen... En ny dag är här!

Ja, det är knepigt med måttlighetsdrickandet... Det är ju inte särskilt trevligt att upptäcka sig själv desperat letande efter något. Har själv inget hemma nu, så det funkar just nu... Handsprit finns tack och lov inte på kartan. Har ett år bakom mig med lyckade satsningar och återfall. Se detta som en lärotillfälle och inte som ett misslyckande tänker jag. Vi som inte bestämt oss för att sluta helt måste lära oss tror jag. Jag upplevde mitt drickande som annorlunda där i början när jag slutat och sen testade... Kanske mer desperat efter berusning.
Nu har jag åter ett lugnare förhållningssätt och kan dricka nåt glas vin utan att vara besatt av glaset och av vad andra dricker. DOCK har jag fortfarande problem med smygande... Får mer kick av det än av alkoholen tror jag. Har bara smugit 1 ggr den här veckan, 50 cl vin utspritt under kvällen så att det inte skulle märkas. Och vad gav det egentligen? Oro för upptäck? Är det adrenalinkicken som triggar?
Som sagt Anna, tycker att det verkar gå bra för dig, men det är en jäkla balansgång att tillåta sig själv att dricka ibland, men trägen vinner hoppas jag.

Nyttan

Jag måste vara ärlig på denna resan. Jag tänkte strunta i att skriva både igår och idag.
Sisyfos, tack för ditt inlägg. Blev glad för att veta att någon annan också går runt och funderar på måttlighetsdrickandet.
Igår eftermiddag kom vi fram till hotellet och jag hade inte ägnat en tanke åt det innan men när jag såg minibaren kastade jag mig, mer eller mindre, över den lilla flaskan rödvin. Jag ljuger inte när jag säger att den stunden ( jag sippade i en halvtimme) var så enormt mysig att jag kunde se hela mitt missbruk och vad det går ut på. Jag kopplar det där glaset vin till njutning, lyx, avkoppling och ledighet. Det är det jag vill uppleva om och om igen. Om det bara stannade vid det glaset vid just det tillfället.
Jag åt en gudomlig råbiff på kvällen och drack två glas vin. Tillbaka på rummet var jag mer eller mindre tvungen att dricka den andra lilla flaskan vin. Det är detta beteendet som är mitt missbruk. Jag behövde verkligen inte det sista glaset vin.
Idag har jag lite ont i huvudet och jag vet att jag sovit sådär på grund av vinet. Jag kommer att dricka på restaurang ikväll igen.
Redan nu tänker jag dock att hela nästa vecka blir nykter. Jag har hämtat mina skenor och börjar bleka tänderna på måndag. Att dricka vin under blekningen (ca 3 veckor) är bara idiotiskt så jag planerar en riktig hälsoperiod med full detox och vänlig motion.
Det ska bli spännande och se hur min kropp reagerar.

Heddali

Om det är någon tröst så fungerar jag precis likadant som du beskriver med minibaren och restaurangen. Ett glas blir 4, suget börjar inte stillas förrän dess. Kan avstå några dagar men om jag väl dricker tex dag 4 så skriker hela jag (inte bokstavligen) efter mer än ett glas. Känns ju inte bra, stabilt och trovärdigt att jag skulle klara av att dricka måttligt i längden :-/

Nyttan

Lördagen gick som planerat. Ett glas vin på hotellet och två till maten på restaurang. Allt frid och fröjd så långt. Vi gick en skön promenad tillbaka och väl framme så vill min fine man ta ett glas vin till i baren. Jag tänker inom mig att jag kan ta en Ramlösa - det hade varit gott MEN när bartender vänder sig till mig så hör jag mig själv beställa ett glas rött.... Alltså dricker jag lika mycket som min man trots att jag väger 20 kilo mindre än honom... Ahrgh, vad trött jag blir på mig själv. Resultatet; seg och trött idag. Lite småplöfsig i ansiktet.
Ja, nya tag och jag har gjort upp en fasta under kommande vecka.(brukar fasta 1-2 ggr om året) En dag i taget och en idé om att inte röra vinet på tre veckor.
Det måste ju bara gå.
Ser fram emot att vakna nykter och pigg imorgon.

Nyttan

Inser att jag inte är redo för ett liv i total avhållsamhet MEN jag är klar med att lulla runt i vindimman på vardagarna.

Idag fastar jag första dagen och njuter av det. Ett sätt att ta kontroll över mig själv. Har tappat lite mer än ett kilo på dessa halvnyktra veckor och planerar nu att plocka av mig 4 kilo till under de kommande 5 veckorna. Låter jag vinflaskan stå behöver jag inte anstränga mig med mer än att inte ersätta vinet med mat/godis/snacks mm. Det är så lätt att börja snaska när suget gör sig påmint men med en fasta får jag stopp på sockerbegäret. Socker får vi ju det också genom vinet i stora mängder.

Målet är nu 21 dagar utan alkohol och - 3 kg. Daglig motion i form av promenader och yoga. Idag har jag massage för att se om jag kan få bukt med värken i kroppen. Det är lite bättre men musklerna är så spända, så spända. Läser en enkel fel good bok om kom med en damtidning, 8-9 timmars sömn per natt om kroppen vill.

Jag har gått och klurat på detta ett tag. Nu är tiden inne för att genomföra kuren.

Heddali

Vad skönt att du lyckas hålla fokuset med alkoholfria vardagar, det är ett superbra mål! Att samtidigt ägna sig åt att allmänt må bättre gör inte saken sämre. Jag tror att min sega start att minska/sluta äntligen börjar vända. Har en alkoholfri helg bakom mig och blicken framåt utan åtagandet att jag slutat jämt, men ska ta dag för dag. Hjälpte mig mkt att säga till min man att jag vill förändra mitt drickande och börja med en vit månad, vi ska göra det tillsammans (han har inga ah problem). Lycka till med fastandet, mitt mål är att starta jogga denna vecka!

för att nå förbättringar på olika områden, och därmed få bättre livskvalité är bra.
Att minska eller sluta med alkoholkonsumtion är ett sådant område. Att minska i vikt ett annat.

Själv har jag i yngre dar haft lätt för att både gå upp och gå ner i vikt. När jag då velat minska i vikt har jag ätit mindre och motionerat mer. Nu med mognare ålder (mellan 50 och 60) har jag dock börjat få svårare att minska i vikt när jag velat. För mig blev då LCHF-metoden en framgångsrik diet.
Det var en kollega som tipsade mig om denna metod i vintras, när han själv skulle börja med den. Först var jag skeptisk, man har ju alltid fått höra att man ska minska på fet mat för att behålla eller minska vikten. Det ska vara light-produkter sägs det. Dessutom, att minska på kolhydrater? Vi minns ju rekommendationerna i "6-8 brödskivor om dagen"-kampanjen för många år sedan.
Hur som helst, jag började med LCHF, och blev positivt överraskad. Det blev en snabb viktminskning i början, 2.5 kg på en vecka och 4 kg på knappt tre veckor. Men det fanns fler fördelar. Betydligt mindre hungerskänsla, fet mat mättar längre, samt en lugnare och stabilare mage.
Självklart finns det nackdelar också. Mindre variation på kosten (färre rätter att välja på), och har man svårt för fet mat så är det inte en passande diet.
Nu under sommaren har jag släppt lite på LCHF, och äter mer kolhydratrik mat igen. Genast ökar då vikten. Men jag kommer enkelt att kunna plocka bort de kilona som behövs i början på hösten m.h.a. striktare LCHF igen.

Missförstå mig inte nu och tro att jag vill försöka "pracka på" dig en dietmetod. Utan det är ett eget upplevt exempel på hur man kan använda en metod för att nå ett mål. Precis som man kan använda olika metoder och verktyg för att nå mål med alkoholen. T.ex. med hjälp av AA, detta forum, terapi, meditation, etc. etc.

Hoppas att du får en bra dag Anna

Lili77

Jag hänger på din "detox" Anna, men jag siktar på realistiska 14 dagar med förhoppning om 21 (eller fler!). :) Innan jag stack på semester körde jag en vecka utan det kära vinet och strikt LCHF, och ja några av mina "trivselkilo" bara dunstade iväg! Idag börjar jag om igen. Jag klarade inte utlandsresan utan det kära vinet till kvällen på terrassen, men jag försöker förlåta mig själv för det och tar nya tag. Tre "trivselkilo" kvar.

Hur utför du din fasta? Jag började fasta men märkte att tvärstopp av alkohol samt knappt äta gjorde mig väldigt nedstämd, så det blev LCHF istället. Humöret var mycket bättre.

Kram och lycka till! :)

Nyttan

Så slipper jag tänka. Har gjort en runda på recept från en tidning och det var supergott men hela familjen klagade på att jag körde mixern tidigt (och länge) på morgonen så denna gången låter jag semesterfirarna sova. ?

Nyttan

Personligen gillar jag kolhydrater MEN anser att man ska göra det som passar en bäst. En fördel med LCHF är väl att alkohol är Big NoNo eller har jag missuppfattat det?
Allt som funkar är bra och all motion som blir av är bäst!

Vad härliga ni är!

Nyttan

Det är väl lika bra att erkänna att jag gillar projekt som livsstil. Nu är det projekt 21 som är igång och det hjälper mig att behålla fokus att gå in här och skriva. Gå tillbaka och läsa hur jag tänkte för några veckor sedan får mig att skärpa mig när alkoholdjävulen lockar; "Seså farligt är det inte. Nu har du varit nykter ett par dagar...kom till mig. Ett glas vin kan inte skada"
Att läsa om andras erfarenheter som delas så öppet här ger mig styrka att fortsätta och jag hoppas sluta skämmas över mitt alkoholbeteende så småningom. Vi är rätt många som inte hanterar det där måttlighetsdrickandet.

Dag två och jag hade svårt att somna igår kväll. Åter kliade det överallt och det kröp i benen. Precis som första tiden nykter fast lite mindre intensivt. Jag drömt tokiga drömmar, inga trevliga drömmar och jag känner mig lite bakis. Någon gång kommer jag att tänka tanken "det är inte värt bakfyllan" redan på fredagen och till och med på lördagen. Det kommer.
På fredag födelsedagsfest med vinglada människor. Jag har redan tagit mitt beslut om 21 nyktra dagar och nätter så denna veckan blir valet lätt. Ska börja bleka bort vinfläckarna på tändena ikväll. Hoppas det fungerar som tandläkaren visat. Det blir inget Hollywoodleende här - bara en normalisering mot det vita. Sedan blir det ju synd att förstöra det - ännu ett skäl ( om än så fåfängt) att inte hälla i mig massor av rött vin.

Ha en skön dag alla som läser!

Lili77

Det har jag aldrig hört talas om. Har testat Nutrilett/kalorirestriktion/juicefasta men med nackdelen att jag var hungrig jämt, särskilt om kvällarna och fick svårt att sova. Och då kändes ett glas vin så otroligt lockande, för att glömma hungern och att få sova. Men precis, i LCHF så är alkohol uteslutet eftersom själva principen är att "träna om" levern till att bränna fett istället för kolhydrater. Det misslyckas om man dricker alkohol eftersom levern först tar hand om alkoholen och så hamnar fettet istället, tja, där man inte vill ha det ;)

Fördelen är att jag ALDRIG är hungrig, behöver inte räkna kalorier och äter riktigt gott (massa ost!!) samtidigt som kilona rasar iväg. För oss som vuxit upp med och lärt oss att fett = viktuppgång, äta lightprodukter etc så verkar det här ju helt tokigt, men det funkar jättebra och snabbt. Men som sagt, ingen alkohol för då funkar det inte. Inatt drömde jag att jag drack ett glas vin med en väninna, kom på mig själv och tänkte -nej, vad gör jag?!! Det här sabbar ju allt! Men det vara bara en mardröm :D

Kram och lycka till Anna!

Wicca

Precis som du är jag nu inne i en fasteperiod, hoppas jag orkar hela vägen men skam den som ger sig :-)
Vill oxå bleka tänderna!!
Lycka till du fixar detta, kram

Nyttan

Det var fullmåne inatt och jag vilade mina ögon på henne en stund innan jag kröp ner. Så vackert, så mycket sommar och så mycket mer jag känner när jag är nykter!

Vinet lockade lite igår efter en rätt så tuff dag på jobb. Men jag avstyrde med mitt plock med fastan och tankar på annat. Att planera saker kan hålla mina tankar i styr även om det är en kraftansträngning som heter duga när alkoholdjävulen hoppar upp.

Jag är tacksam för ännu en nykter dag! Bit för bit börjar jag få orken tillbaka. I eftermiddag kanske jag orkar åka och bada med familjen.

Njut av sommaren!

Lili77

Jag gjorde något väldigt känslomässigt jobbigt. Fick ett dygn på mig att ta farväl av sommarhuset där jag tillbringat mitt livs alla somrar. Jag bara grät och grät, och när grannarna bjöd på vin klarade jag inte att tacka nej. En varm sommarkväll på bryggan, den sista någonsin, så förknippat med ett glas vin. Självklart blev det inte ETT glas, och jag kände mig ännu ledsnare efter att ha druckit. Men jag förlåter mig själv för det och börjar om idag. LCHF dieten (sabbad av vinet) har jag iaf lyckats hålla mig till och hållt igång med träningen.

Vad duktig du är Anna! Du klarar det här! :)

Nyttan

Det blev lite tråkig stämning när den semesterfirande mannen föreslog restaurang igår kväll (=vin) och jag surt svarade att "jag fastar, kommer du ihåg att jag sa i söndags att jag fastar en hel vecka? " Det här är nog hans sämsta semester någonsin på kort sikt. På lång sikt så måste han och jag hitta ett annat sätt att umgås än över en (två, tre) flaska vin. Tänker man så så har han också allt att vinna på att denna sommaren är torrlagd. ?
Jag tror inte det finns någon bra tid för att sluta supa utan man gör det när beslutet mognat fram.
När hösten kommer då är vi båda fräschare än på många år.
Jag har gått in på dag 4 och det känns bra. Igår var jag på massage och mina ben värker, ta i trä, inte speciellt nu på morgonen. Jag fortsätter skriva mina 21 dagar och så får jag se om jag kan må ännu bättre.

Kämpa på i sommaren!

Nyttan

Patsy,
Det låter väldigt vackert och stort! Fint att du förlåter dig själv!
Kram

träningstanten52

Testa och se om du mår bättre efter 21 nyktra dagar, sömnen brukar bli okey efter sex veckor men för mig tog det längre tid! Sikta på att ta det stegvis och du kommer må så mycket bättre!

Nyttan

Sov gott inatt - 8 timmar i sträck. Underbart såklart fast egentligen helt normalt.
Fick en tanke nu imorse att anledningen till att jag dricker är ju det snabba ruset vinet ger mig och det ruset finns ingen annanstans i livet. Det är kanske det som gör det så svårt att sluta. Allt annat är ju mest normalt och vanligt. Jag älskar det vanliga men önskar kanske något lite mer av livet som jag ännu inte funnit. Så tänker jag att det snabba ruset söker väl alla som dricker måttligt också? Det är ju egentligen bara den första känslan (första glaset) av värme och avslappning som ger mig något - efter andra glaset vin blir jag ju bara kaxig och dum. Överlägsen och dryg.
Nä, vad tråkig jag blev nu...
Fredag och kalas med storkonsumenter - jag sitter nykter.

Tassen33

Jag tror att jag nog dricker mera för verklighetsflykten. Eller, drt började så iaf. Det har varit så mycket, så länge. Och både fysisk, men mest psykisk misshandel. Otroligt mycket ansvar, och lite stöd.

Rusliknande känslor får jag av att springa. En liten stund efter turen.

Ha en bra nykter dag!