Tidigt i våras var jag med några korta veckor här när jag försökte mig på att sluta med alkohol. Ganska snart halkade jag in på tankar med att jag ändå kunde dricka till fre o lördagens middagar, och i princip omgående var jag uppe i mina 5 -6 dagar med lite eller mkt vin och annat. Tycker sista månaderna att jag ökat lite mer, och jag har haft ett antal kvällar där jag varit berusad men under "socialt ordnade former". Har parallellt haft starka tankar hela tiden att jag faktiskt vill sluta dricka men känt mig som handlingsförlamad. Efter att jag startade ett stort bråk med min snälle man inför våra barn på semestern när jag var vin berusad så har jag -igen- bestämt mig för att försöka sluta. Nu med facit att lite drickande är inget jag kan hantera. Så nu kommer jag hänga här igen vilket jag tycker är ett jättebra stöd!

Heddali

Jag har läst en bok om HSP (highly sensitive person) och det är så jag upplever mig. Hudlös mot världen, ibland så stark och nästa stund svag, glad, ledsen, orolig, känslorna avlöser varandra. Ständigt påslagen för hur andra mår, känslig för outtalade saker och konflikter etc. Tror absolut det har ett samband m min överkonsumtion av ah, jag får en paus i känslosvallen...

Nyttan

Att ta kontroll över vad man faktiskt hällt i sig är en bra början till en långsiktig förändring tänker jag. De som dricker "måttligt" verkar ha den måttstocken på något sätt naturligt inom sig ... någon slags "lagom är bäst" - måttstock.

Heddali

Jag har bemästrat ett starkt sug i helgen men har nu 3 vita dgr bakom mig, av sista 8 dgr så är 6 vita. De andra två har endast lite ah intagits så det har varit en väldigt bra vecka-yeah me ?! Ska idag ut på stan och äta middag med en kompis, kommer dricka ett par glas vin men inte mer är målet. Nästa vecka ska sen bli vit igen. Många små steg framåt! Suget jag känt sista dagarna var superstarkt hela eftermiddagarna och kvällarna, det var en aktiv kamp varenda minut och det skrämde mig nästan, kunde känna beroendet kalla typ.... Men jag stod pall, alltid något!

Krumeluren

Superbra att du är på banan igen!
Har du något trix som du kan ta till bär suget blir för starkt? Träning? Promenad? Annat? Det underlättar att hitta verktyg som fungerar för dig. Då blir det lite lättare.
Stor kram & kämpa på! Jag tror på dig!

Märtan

Fantastiskt bra att kunna stanna vid ett par glas!! Det är då jag vill dra på mer... Gott att du klappar dig på axeln med, snäll mot sig själv är nog en av nycklarna i detta.

Heddali

Igår en tjejkväll på stan, blev en 1/2 flaska vin och en drink på 5 timmar, helt ok. Nu vita dagar framåt! Känns hyggligt bra med allt just nu, ska segla vidare på den känslan. Är med barnen idag och vi har en mysig dag!

Nyttan

Heddali, jag undrar spontant; hur upplevde du tjejkvällen? Om du inte gillar min fråga så bara strunta i att svara. Jag menar inte att klampa in utan undrar ärligt och uppriktigt om det går att upprätta ett "måttligt, socialt drickande efter att trampat ner sig så som jag gjort i vinets djupa källare. Längtan finns där men just idag gissar jag att det bara är ett ytterligare trick av min vindjävul som vill locka mig tillbaka.
Kram

Heddali

Jag visste redan innan "tjejkvällen" att idéen var ett gungfly, att mina 4 vita dgr borde fortsatt. Jag är inte mentalt där än där jag kan se mig avstå från alkohol helt och jämt ännu. Så då är den briljanta planen att med vånda avstå några dagar, dricka på ett nervöst och kontrollerat sätt med ett undanliggande sug som hotar att spräcka planen hela tiden. Jag drack acceptabelt på kvällen men det var ändå en halv flaska vin och en redig drink. Åkte hem, mådde bra, la mig, hade ont i huvudet när jag vaknade igår. Och igår eftm blev jag ledsen och stressad för ens sak som hände och jag drack plötsligt två stora whiskys på förkvällen. Mådde inte bra av det, la mig kl.21 och min man var ledsen på mig för allt. Nu idag så avstår jag då från ah och tänker göra det fram till fre- då är det en till tjejmiddag. Uppenbarligen har jag ingen koll alls ännu på hur jag ska gå tillväga och vad jag egentligen vill. Den enda förändringen är en minskning av det totala ah intaget sista månaden, säkert bara 1/3 av tidigare. Jag har absolut druckit för mkt under en lång period bakåt, flera år. Innerst inne vill jag ändå inte avstå fr alkoholen trots att jag inte kunnat dricka måttligt och balanserat. Om jag kunde ha en veckoförbrukning på ca 1 och en halv flaska vore jag nöjd, men inte 4 flaskor som jag haft. Så jag fortsätter hänga här, och fortsätter utan större struktur dessvärre :-/

Nyttan

Tack för ditt svar. Jag försöker ju också och vill kunna dricka den där halva flaskan vin till maten och den där enda drinken som är så god. Senare dagar har jag dock börjat känna ett litet svagt, svagt NEJ inom mig när jag tänker på att ta ett glas vin. Ställde in restaurangbesök ikväll för jag kände mig så orolig över möjligheten att dricka vin. Usch ja, jag är helt förrvirrad och som jag skrev till Pi så börjar ensamheten göra sig påmind... Vad gör jag när jag är nykter? Har du några intresse som ger dig glädje som nykter? Jag har inga förutom min fina familj. Barnen börjar bli stora - dags för mig att stå på egna ben.
Som sagt så fortsätt hänga - dina inlägg ger mig bra tankeloopar även om jag idag är helt virrig.

Kram

Heddali

Både hemma och ute om jag träffat vänner. Hemmadrickandet har präglat de flesta kvällarna sista åren, inte att jag varit särskilt full, men druckit ofta ett par glas vin, det har lugnat mig och kvällen har gått. Utan vin är kvällarna jättelånga, jag rastlös men ändå trött. All social samvaro är med vin, blir ett ständigt ställningstagande att avstå. Så jag har inte heller tillräckligt med intressen eller glädjeämnen utöver familj och jobb men finns i botten saker jag tyckt om att göra. Jogga, läsa, yoga, baka, bada etc som jag gjort mindre och mindre. Är nog viktigt att hitta ny påfyllnad av måbra saker!

Märtan

Jag vill också dit och kan inte se ett liv framöver som absolutist MEN en sak jag lärt mig av tidigare erfarenheter och av flertal här inne är att man efter hög och långvarig konsumtion av ah behöver ett rejält och långt totalt uppehåll för att hitta perspektiven att ens kunna fatta nyktra beslut. 3-6-9 månader är vad jag förstått viktiga milstolpar, sen finns det garanterat många fler och ff är det säkerligen personligt hur många man har och vart.

Tycker du ska utmana dig själv, skit i ah på tjejmiddagen, ställ dig in på det mentalt under veckan och om något inombords ropar neeeeej så ifrågasätt vem det är och varför.

Kram

Heddali

Vaknade imorse med ett skönt lugn. Har haft ett par fina dagar utan ah och igår var en sån fin familjedag som gav fina minnen. Idag en av de sista semesterdagarna men det känns också bara bra. Skönt att "kampen" inte behöver vars på knivens egg hela tiden utan att vissa dagar är det också enkelt och skönt utan?

Anders 48

Du gör ju ett jättebra jobb! Du säger ju själv att du har minskat din konsumtion rejält - och det skall du klappa dig på axeln för. Verkligen! Tänk på allt du INTE druckit! Heja heja!!!:-)

Heddali

Ja i det stora hela har jag på en månad minskat bra, juli månad semester skulle annars varit rätt vitt vin indränkt..,. Men nånstans känner jag ändå frustration, dels att det är så svårt att avstå och kampen känns så intensiv så jag tvivlar på att jag i längden klarar av en hållbar minskning. Dels så är jag inte beredd-ännu- att satsa på ett långt uppehåll vilket känts både som en insikt och ett nederlag. Jag tror ändå att jag ska försöka fokusera mer på vad jag ändå klarat av, att konsumtionen minskat ordentligt, både i tillfällen och mängd.

Heddali

Några nollade dagar, hade ett väldigt sug igår mellan 17-22, sen försvann det och jag la mig trött men nöjd utan ah. Idag middag på stan, målet är ett par glas vin inte mer. Dagarna efter ska sen bli noll igen.

Tänker att du kanske kan göra som jag och bara dricka i sociala sammanhang. Skippade länge vinet i soffhörnet med sambon och det kändes skönt efter ett tag och blev en vana. Kommer inte att börja med det igen. Drack sparsamt i sociala sammanhang, annars också ett par glas. Varvade ibland a-fritt o a ute. Jag rekommenderar fortfarande en periods avhållsamhet, men jag lyckades inte särskilt bra med detta själv när det skulle vara antingen eller och det fungerade för mig ändå rätt bra att bara socialdricka. Konsumtionen var väldigt, väldigt måttlig under flera månader. Ibland vit ett par veckor -mån. Men det är ibland lite farligare att hålla på så och man får hålla koll. Jag drabbades av en personlig förlust och halkade tillbaka i gamla vanor... Dock inte helt eftersom jag inte drack öppet hemma längre och har nu kommit tillbaka. Tänker att om man ska dricka så får man se till att hålla konsumtionen över tid under risknivå, helst mycket under och det kräver medvetna strategier annars är det lätt att halka tillbaka och dessutom att hamna i en ökad konsumtion i stället om man får tro alla här som varit där.

Heddali

Jag har helt klart druckit för mycket och ofta hemma, inte varit ett större problem i sociala sammanhang. Jag tror logiskt också att det bästa vore ett längre sammanhållet uppehåll men jag är helt enkelt inte beredd att göra det, kanske kommer... Men den sammanhängande minskningen jag nu lyckats med under en månad har för mig varit iaf en ordentlig förbättring. Som du skriver innefattar det både koll och kontroll från min sida att inte halka dit igen med stegring av ah. Jag är lite skrämd av det starka sug jag känt under denna period och det har samtidigt motiverat mig att avstå. Blir dyr restaurang ikväll så det blir begränsat ?. Sen tänkte jag avstå minst en vecks igen.

Heddali

Har haft 8 vita dagar av 10 bakåt. I fredags var det fest, födelsedagsfirande med goda vänner. Jag drack mer än jag tänkt mig men inte mer än de andra i sällskapet iaf. Igår var jag sliten av kvällen innan och jag tyckte jag kände mig helt spritindränkt och det kändes giftigt i kroppen. Jag har dock samlat på mig många vita dagar och jag tycker det blir lättare och lättare att se dagarna utan ah. Kämpar nu mest med en lågmäld irritation jag bör med mig, mkt som helt plötsligt skaver. Jag ska hänga på Anna nu och ha 21 dgr vita i sträck framåt, började igår så nu dag 2. Känner mig mer hoppfull nu än för en vecka sedan att det ska gå bra, tycker att det bedövande suget har minskat lite, och fixeringen dämpats något.

Heddali

Idag börjar arbetet igen och jag har 3 vita dagar idag, och på två veckor bakåt så är det 11 vita av 14. Har en plan nu att det ska vara minst 21 dgr i sträck vita, och jag känner att den totala minskningen av ah har varit kännbar. Suget har minskat något sista dagarna, jag har större tilltro nu till att förändringen ska vara varaktig. Min man är involverad och är ett väldigt stöd så hemmadrickandet är borta, och det har varit då jag druckit för mycket och för ofta. Jag måste också känna en styrka och tilltro att jag inte kommer dricka bara för tillfälle ges, att min man tex skulle vara borta. Eller om jag blir väldigt ledsen eller stressad att jag inte direkt vill svepa två glas whiskey. Tycker vanan att dricka the, isthe, ah-fri öl etc börjar sätta sig och det är bra, att inte varje stund hemma går åt till att fundera på ah-möjligheter. Sista två nätterna har jag tyvärr sovit som en kratta, det är så mkt snurriga tankar som dras igång vid läggdags och jag får stresspåslag. Jag har också gamla skikt inom mig som börjar öppna upp, tankar och jobbiga händelser börjar segla upp till ytan som jag nu måste möta. Känner mig nu ibland som jag inte vet var jag ska ta vägen, flykten med ah, dämpningen av 3-4glas vin finns inte där nu och jag vet ibland inte hur jag ska hantera vissa jobbiga stunder och känslomässiga lägen. Blir att jobba på det...