Hej forum, tänkte att jag kanske lyckas bättre om jag bokför mina framgångar här (och eventuella motgångar). Har insett att jag haft ett problematiskt förhållande till alkohol flera år

Liten stor

Bra att noterat här så man ser allt svart på vitt. Hade jag inte fört dagbok hade jag nog lätt lurat mig själv mer. Bestämde mig så hårt nu i sommar och föll ändå efter cirka en vit månad. Är som man blir radiostyrd. Men beslutsamheten är tillbaka idag och insikten att jag inte kan smaka en droppe är större än nånsin.

Ellan

Hej Litenstor,
Bra att du är på banan igen och att du har insikten om att du inte kan dricka. En liten tanke; för att hitta vägen till en hållbar nykterhet vad kan du då göra annorlunda denna gång för att inte hamna på ruta ett igen? Kan det finnas nya vägar som du inte har provat tidigare? "Kan bäst själv" fungerar ju sällan på oss alkoholister utan ofta behöver vi hjälp utifrån.
Önskar dig en lugn dag.
Kram
Ellan

Liten stor

Jag vill så gärna klara det själv men kanske går till vården för att få hjälp med andra alternativ som tex ångestdämpande. Men mkt är ju kost och motion och sömn för att få det riktigt hållbart. Vad jag tänker idag som kg kan göra annorlunda:

1. Sluta skjut upp saker utan ta tag i problem direkt!
2. Sätt en ny rutin med jogging varje morgon
3. Inga undantag eller fusk eller kortsiktiga vita mål. Ta varje dag vit - punkt.
4. Ändra tankemönster, inse allt bra jag har i livet

Liten stor

Inga läsvärda inlägg men precis likt tidigare stopp hänger jag mkt här i början och det visar att det är kämpigt i början. Vet och känner att jag klarar kvällen nu och det är en så skön känsla att bryta period med dagligt drickande. Har hemmet för mig själv i helgen och tankarna flyger snabbt till hur enkelt och skönt det vore att fylla a-förrådet och stänga hjärnsurret. Men jag ska inte röra skiten.

Liten stor

Sovit tungt, nykter vila och sömn är verkligen något annat än berusad. Ångestfri morgon. Känns som det går snabbare att komma tillbaka? Ser fram emot vilsam och vit helg.

Liten stor

Haha, en timme senare kom den - klumpen i halsen. Den som går att skölja ner med a. Måste nog inse att det är en stor del sug kanske 100 procent och inte bara är någon allmän ångest. Men om det nu är "mitt" sug så ska jag lära känna det bättre den här gången och undersöka andra spår att rida med och bli av med.

Undermedvetna tankar på att "passa på nu i helgen när du är själv" strömmar tätt förbi.

Så sjukt att jag upprepat samma mönster i ett år nu. Men othello-planens statistik visar att allt fler vita brickor vänds och dragen blir smartare.

Liten stor

Ska bli intressant det här att grotta ner sig. Klumpen är nu betydligt mindre så höll i sig cirka 2 timmar. Underliggande bubblor av "riktig" glädje pressar sakta bort klumpen. Tror den besegras och motas bort av leenden, skratt, bus. Typ kittla mina barn och låta skrattet smitta mig? Lite som att släppa in och omfamna det riktiga livet.

Liten stor

Hej till mig själv . Laddar inför vit vecka.

Liten stor

Blir så trött på att skriva samma saker och läsa samma saker jag själv skrivit. Föll av igen, men vitt sen igårkväll. Det är när jag slutar föra dagbok som det liksom inte finns att jag fuskar?
Har så mkt fint att leva för så börjar om med min hälsa och nykterhet som prio ett så får övriga problem lösa sig.

Suck....

Ellan

Hej Litenstor,
Ja nykterheten behöver vara nummer ett så får allt annat anpassas till det. Det kan vara en krokig väg till en början innan vi finner en ny väg som fungerar. Dock tror jag att, när vi fallit tillbaka i gamla spår så behöver en ny stig trampas upp. Har du tänkt på att kanske ta hjälp utifrån? Besöka ett möte och en AA-grupp? Att prova en ny väg helt enkelt.
Kram
Ellan

Liten stor

Ja ellan har insett att jag behöver mer hjälp men just AA kommer inte vara min väg tror jag. Jag planerar nu vårdbesök för att få alternativ till ångestdämpning och hjälp med sömnen för att få till en långvarig förändring av livsvanor.

Liten stor

En ung bekant (som inte missbrukar a) blev idag inlagd på sjukhus för skada på inre organ. Kändes som ett tecken på att jag måste ta i från tårna denna gång och inte falla tillbaka. Så sjukt detta beteende jag och många här inne har - varför utsätter vi oss för alla dessa risker?

Jag har slutat för gott nu. Kram på er och kämpa!

Ellan

Vårdbesök är oxå en väg. Låter klokt att ta hjälp och berätta om hur det egentligen ser ut. Genom att våga vara ärlig mot dig själv och andra så kan du oxå få hjälp.
Ta hand om dig,
Kram
Ellan

Liten stor

Nya bottnar nådda, drack i stort sett hela dagarna i helgen och avslutandes med fest och blev på tok för mkt. Som vanligt trött på att skriva att jag faller tillbaka hela tiden. Ska skaffa extern hjälp men tänkte notera att jag nu berättat för fler att jag har problem och vill/ska sluta. I närmare kretsar är jag ärlig i ytligare har jag märkt att nej tack kör vitt kvartal för att komma i form funkar utan följdfrågor så det är min nya taktik för att vara nykter på fester.

Våransort

Har försökt sluta nu under sommaren men det är så svårt. Faller så lätt tillbaka in i gamla mönster och dricker efter jag varit nykter i fem högst sju dagar. Jag vet inte om jag fixar det här själv utan jag tänker prova AA och eventuellt gå till vårdcentralen och verkligen berätta hur det ligger till. Det är så jobbigt att vara nykter och supermotiverad och sen när jag druckit kommer självföraktet och ångesten som ett brev på posten.

Liten stor

Ja visst är det en jobbig berg o dalbana? Märkt tack vare dagbok här att varje återfallsperiod blir längre med dagligt drickande. Ikväll kommer jag fira en vit dag och nu KAN jag inte falla tillbaka igen. Kommer boka vård när jag kommit ur abstinensfasen som brukar bli mkt bättre efter 5 dagar. Sen ska jag gardera mig mot den postakuta abstinensen som den kanske kan kallas.

Bra idé att söka vård eller AA då kag känner igen mig mkt i din tråd också.

Nu skiter vi i det här jävla giftet va?!

Gick förbi systemet idag, så skönt att jag gick FÖRBI.

Liten stor

Så glad att ha brutit trenden igen, läst läxor med barn utan oro för vinandedräkt. Nu blir det inga mer "undantag". Känner mig stark men ska vara vaksam.