Hej forum, tänkte att jag kanske lyckas bättre om jag bokför mina framgångar här (och eventuella motgångar). Har insett att jag haft ett problematiskt förhållande till alkohol flera år

Liten stor

Varit här förr. Kallsvettig natt, vaknar så trött men återhämtning påbörjad. Orolig för hälsan med kost och motion nu för att minska risk blodtryck och annat hemskt.

Ska aldrig dricka en droppe igen. Ett par middagar inom kort men är orubblig i mitt beslut och vilja nu. (Har ljugit för mig själv förr men tror faktiskt inte jag gör det denna gång även om försöken varit många)

Liten stor

Samma mönster, svårt att hålla koncentration, tappar ord, hjärnan känns som sirap och puls och stress ger lätta skakningar. Abstinens kallas det nog men är inte "bakis-seg" och jobbdagen går bra. Ögon klarare, huden för rödaktig och degig. Glädje innerst inne, känns varenda gång jag brutit svarta perioder som man slagit sig fri från kättingar och fotbojor och kan börja stapla iväg på lite svaga men fria ben mot framtiden och friheten.

Liten stor

Tack dionysa. Känner mig rätt usel när jag kollar bakåt i tråden dock. Slutet på dag två nu. Hettar i ansikte, svider i ögon, hög puls. Trööööött. Lättirriterad. Känner mig sjuk och börjar oroa mig för att ha utvecklat ngn sjukdom. Väntar tills dag 5 så märker jag nog om det är abstinens. Ska ändå till vården sen och kolla upp mina värden tänker jag.

Informerat mina kommande fester och middagspartners att jag ej ska dricka. Skönt att vara garderad.

Bedrövadsambo

Beror dina återfall på att du tror att du kan dricka måttligt? Det verkar ursvårt. De som bestämt sig till 100 procent för att bli nyktra verkar klara det bäst. Tankens kraft är stark, men alkoholdjävulens dragningskraft verkar vara starkare. Eller?

Liten stor

har tidigare haft nånstans i det undermedvetna en tanke om måttlighet. Så efter 14-30 dar har jag känt att faran är över liksom. Tog mig lång tid att komma till riktig insikt att det är för sent. Nu vill jag verkligen inte och har inga förhoppningar om att uppnå måttligt drickande. Nu vill jag leva resten av livet utan. Känner mig säker på att jag klarar året ut vitt och orostankarna har flyttats till historier jag läst här om folk som håller upp ett år och sen faller tillbaka.

Bedrövadsambo

Det är stor skillnad på att vilja och att verkligen bestämma sig. Tankens kraft är stark!

Liten stor

Tack bedrövad sambo, hur går det för dig?

Kallsvettats mindre inatt. Allt känns lite bättre idag men fortfarande lätt för svettningar, lite yr/ofokuserad. Orolig för lever, blodtryck och insulin/sockernivåer. Googlar och blir hypokondriker men ska kolla upp mig inom kort. Vill först få in en vecka vit och komma igång med motion då det ofta är "medicinen" som hjälper på riktigt. Prövningar i helgen med gratisspritfester men faktiskt inte alls orolig för att trilla dit.

Hoppas du får en bra helg och inte utsätter dig för alltför många gratisspritfester! Om jag var du... men det är jag ju inte, – så skulle jag undvika dem som pesten, just nu!

Bedrövadsambo

Det blir dubbelt så bra dag för dag. Jag grubblar och ältar, men bara korta stunder. Mest har jag fullt upp med jobbet just nu. Ex-sambon var här och hämtade lite saker häromkvällen. Vi pratade inte alls. Bäst av allt - jag kände inget. De tråkiga minnena dominerar fortfarande hos mig.

Liten stor

Dionysa - jag undviker de flesta jag kan men några kan jag inte riktigt avstå från samtidigt är jag nästan spänd att ta mig igenom dessa då jag är väldigt säker att jag klarar det och kommer bli starkare av det.

Bedrövad sambo - läste din tråd och önskar dig all lycka till. Låter som du bara kan få en bättre framtid!

Liten stor

Vimmelkantig och mår väldigt konstigt. Hoppas verkligen det bara är abstinens. Tanken på att ta ett glas dyker upp ibland. Miljöer där glad finns inom räckhåll kommer jag vara i. Tex just nu ger jag nästan upp för suget att få känna mig lugn och normal. Ska andas och räkna tills sug försvinner.

Restart2017

Då brukar det lugna sig, iaf för mig.
Hoppas du kan sova i natt, det brukar inte va så lätt som det kan låta..??

Liten stor

Ska försöka mig på jogging i lugn takt idag. Känner att stora sociala sammanhang frestar på och leder till vilja att ta några öl som socialt smörjmedel. Ska boka av fester under hösten tills jag känner mig säkrare nykter.

Och restart, tack. Sömnen är oregelbunden och vissa nätter bra. Har för mig att det tar cirka 10 dagar innan det går bättre för mig.

Liten stor

Joggat, gick inte så bra men det hjälper ju såååå mycket mot ångest oro och allt. Startat app som följer nykterhet också. Fru dricker vin ikväll, inte jag.

Liten stor

Svårt att vakna och komma ur sängen. Appen räknar vita dagar/timmar etc. Middag ikväll men kommer inte dricka. Allmänt nervös och orolig men tänker jogga bort/träna bort på gym.